خبر یزد

آخرين مطالب

شهردار بافق در بازدید از ایسنا مطرح کرد؛

توسعه فضای سبز با صرفه‌جویی آب در دل کویر اجتماعي

توسعه فضای سبز با صرفه‌جویی آب در دل کویر
  بزرگنمايي:

خبر یزد - شهردار بافق با تاکید بر لزوم اختصاص بخشی از درآمد شهرداری‌ ‎ ها به مسئله آب، تاکید کرد: اهمیت موضوع آب این لازمه را به رغم وضعیت نامناسب بودجه‌ی شهرداری‌ها ایجاب می‌کند.
به گزارش ایسنا – منطقه یزد، «سید علی نوروززاده» در جریان بازدید از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، با اشاره به تفکیک آب شرب از آب فضای سبز شهری در بافق به صورت 100 درصدی، پیرامون اهمیت این موضوع اظهار کرد: محدودیت منابع آبی و عدم تعادل در میزان برداشت‌ از منابع آبی با مقدار بارش‌ها در استان، چالشی است که بی‌توجهی به آن می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به مناطق مختلف استان وارد کند لذا سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی مانند شهرداری‌ها باید ضمن فراهم کردن لازمه‌های زندگی شهروندان، مسئله آب را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند .
وی در مورد این که چرا سایر شهرداری‌های استان در این موضوع به چنین پیشرفتی در جداسازی آب فضای سبز شهری دست نیافته‌اند، گفت: شاید موضوع آب اولویت اول آنها نبوده است در حالی که شهرداری‌ها می‌توانند با تعیین اولویت‌های خود در این حوزه در راستای حفاظت از منابع آبی و ایجاد فضای سبز پایدار و مطلوب تر اقدام کنند.
فرصت ایجاد فضای سبز مطمئن شهری
به گفته‌ی نوروز زاده، هر چند شهرداری‌ها سهم بالایی از حجم آب مصرفی شهرها را در اختیار ندارند اما با یک سری اقدامات مانند جداسازی آب شرب از آب فضای سبز شهری می‌توان مصرف این منابع را به بهترین شیوه مدیریت کرد.
وی با تاکید بر لزوم اختصاص بخشی از درآمد شهرداری‌ ‎ ها به مسئله آب، تصریح کرد: اهمیت موضوع آب این لازمه را ایجاب کرده و هر چند امسال وضعیت بودجه در شهرداری‌ها خوب نیست اما باید مکانیزمی در این رابطه اندیشیده شود.
این مسئول از ایجاد شبکه کاملی از لوله‌کشی آب فضای سبز در سرتاسر این شهر خبر داد و گفت: این اقدام باعث شده تا در مصرف بخش عظیمی از مجموع یک میلیون مترمکعب آب مصرفی سالانه‌ی فضای سبز شهر بافق که از آب شرب و بهداشت شهروندان تامین می‌شود، صرفه‌جویی صورت گیرد.
شهردار شهر کویری بافق با اشاره به آبیاری کنونی فضای سبز این شهر با استفاده از آب با کیفیت پایین و دارای ای.سی بسیار بالا، افزود: البته در این رابطه نیز از گونه‌های مقاومی مانند خرما، زیتون و سنجد نیز بهره گرفته شده به نحوی که علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب شرب و صرفه‌ اقتصادی برای شهرداری، در سالجاری نیز حدود یک مترمربع به سرانه فضای سبز بافق که حدود 8.5 مترمربع در سال 96 بوده است، افزوده خواهد شد.
وی با تاکید بر این که راهکارهای حفظ منابع آبی در اختیار شهرداری‌ها در واقع فرصتی برای ایجاد فضای سبز مطمئن شهری خواهد بود، گفت: استفاده از گونه‌های متنوع و سازگار با اقلیم کویر با توجه به تجارب گذشتگان این مناطق که با منابع آبی محدود و دارای کیفیت پایین حتی موفق به ایجاد باغ‌های ایرانی در دل کویر شده‌اند، کاما دست‌یافتنی است و می‌تواند در حین صرفه‌جویی و مدریریت مصرف آب منجر به توسعه فضای سبز و جلوگیری از آلایندگی منابع آبی شود.
نرخ بالای گردشگری بافق
نوروز زاده در بخش دیگری از سخنان خود به ثبت بالاترین نرخ رشد گردشگر در بافق طی نوروز امسال اشاره و بیان کرد: استفاده از تجارب بخش گردشگری و ایجاد فضاهای بسیار مطلوب برای تفریح و رفاه حال مردم این شهر، خودبخود زمینه‌های حضور گردشگران در این شهر را فراهم می‌کند .
وی ادامه داد: خوشبختانه رشد گردشگر در بافق طی سال‌های اخیر از رشد آمار بالای 100 درصدی برخوردار بوده است که این مسئله علاوه بر وجود جاذبه‌ها و پتانسیل‌های گردشگری این شهرستان، گویای مشارکت قابل توجه مردم است .
این مسئول در مورد جاذبه‌های گردشگری این شهرستان، تصریح کرد: بافق علاوه بر کویری بسیار زیبا، دارای مناطقی ییلاقی و معادن متعدد از جمله بزرگترین پیت معدنی کشور است، همچنین تفرجگاه آبشار، اماکن و بافت تاریخی، نخلستان‌ها و صنایع دستی بافق، دیدنی‌های این منطقه را قوت بخشیده است.
وی ادامه داد: پرورش و نگهداری از ماهیان سردآبی مانند تیلاپیا، قزل آلا و خاویار که در دل کویر به ثمر نشسته است، علاوه بر تولید آبزیان منجر به ایجاد جاذبه‌ای خاص به نام ماهی‌گیری و طبخ ماهی برای گردشگران در منطقه شده و با استقبال بسیار خوبی نیز مواجه شده است.
ظرفیت‌های بالای سرمایه‌گذاری
نوروززاده با بیان این که بافق علاوه بر جاذبه‌های گردشگری به دلیل واقع شدن در مرکز پنج راه ریلی کشور،‌ فضایی مناسب برای سرمایه‌گذاری است، ادامه داد: بافق با برخورداری از معادن و صنایع، شهرک‌های جدید و در حال ساخت، تولیدات و صنایع فراوری، دامپروری و کشاورزی، شهری غنی از نظر پتانسیل‌های پول‌ساز دارد .
وی اظهار کرد: بافق با وجود زیرساخت‌های مناسب گردشگری در صورت مشارکت بخش خصوصی منجر به درآمدزایی بالایی می‌شود.
شهردار بافق در مورد چالش‌های شهرداری بافق نیز گفت: حذف سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده، چالشی است که در صورت عدم رفع آن، عواقب خوبی را برای شهرهایی مانند بافق به دنبال نخواهد داشت .
وی افزود: لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها که بارها مطرح شده در این باره باید مدنظر قرار گیرد تا شهرداری‌ها بتوانند به عنوان پیشانی‌های یک شهر خدمات‌رسانی خود را به بهترین شکل انجام دهند.
بازنگری طرح جامع شهری بافق
این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود بازنگری طرح جامع شهری را یادآور شد و گفت: تداوم عمل به برنامه‌های جامع شهری با سبک و سیاق سال‌های اخیر، کارایی خود را از دست داده و با توسعه پایدار شهرها در تضاد است.
وی با بیان این که شهرداری بافق با در نظر گرفتن این مهم اقدام به تهیه گزارش‌های میدانی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی در جهت بازنگری طرح جامع شهری کرده است، از محورهای طرح جامع جدید شهر بافق را موضوع گردشگری خواند.
نوروززاده در پایان نیز به برخی از طرح‌های آتی شهرداری لافق اشاره کرد و در این باره توسعه مجموعه تفریحی آبشار، ایجاد باغ ایرانی و طرحی برای تسهیل تهیه مسکن ویژه جوانان را از طرح مهم این حوزه عنوان کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/67835/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نجات بانو یزدی در ارتفاعات دره گاهان تفت

مقام اول تیم‌ های رباتیک یزد در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران

هفته‌ای طوفانی و بارانی در انتظار یزدی‌ ها

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ 4 هزار حافظ قرآن کریم

امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم