خبر یزد

آخرين مطالب

به مناسبت روز جهانی معلولان؛

حمایت‌های توانبخشی نیاز بزرگترین اقلیت جهان اجتماعي

  بزرگنمايي:

خبر یزد - رییس اداره بهزیستی اردکان با بیان این‌ که طبق آمار بهداشت جهانی حدود 10 درصد از جمعیت جهان به یکی از انواع معلولیت دچار هستند، تاکید کرد: معلولان بزرگترین اقلیت جهان هستند که نیاز به حمایت‌های توانبخشی دارند .
به گزارش ایسنا – منطقه یزد، دکتر «امیر ولی عضدزاده» در نشست خبری به مناسبت روز جهانی معلولان، گفت: هدف از نامگذاری و اختصاص نمادین یک روز به افراد دارای معلولیت، معطوف داشتن اذهان عمومی و آگاه سازی آحاد جامعه نسبت به مسائل مرتبط با معلولان و احیاء حقوق آنهاست و در واقع تلنگری بر وجدان‌های بیدار است مبنی بر این که معلولیت از ما دور نیست و هر لحظه به علتی ممکن است هر یک از شهروندان دچار یکی از انواع معلولیت شوند .
وی با بیان این که معلولان بزرگترین اقلیت جمعیتی جهان محسوب می‌شوند، اظهار کرد: در حال حاضر دو هزار و 500 معلول زیرپوشش بهزیستی اردکان هستند و 450 نفر از 11 مرکز روزانه و شبانه روزی اردکان خدمات مختلف پزشکی، پرستاری، و نیز خدمات مختلف توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی و غیره و نیز خدمات مشاوره و روانشناسی و مددکاری دریافت می‌کنند .
عضدزاده تصریح کرد: در اردکان یک مرکز شبانه روزی سالمندان و یک مرکز شبانه روزی معلولان ذهنی، چهار مرکز روزانه معلولین ذهنی، جسمی، کودک ناشنوا و کم‌شنوا ، دو کارگاه تولیدی حمایتی معلولان، یک مرکز ویزیت در منزل معلولان جسمی حرکتی و یک مرکز مراقبین تحت نظارت بهزیستی اردکان به معلولان خدمت رسانی می‌کنند .
وی با تشریح نامگذاری هفته گرامیداشت افراد دارای معلولیت گفت: شعاری که برای روز جهانی معلولین در سال جاری در نظر گرفته شده، «توانمندسازی افراد دارای معلولیت و حصول اطمینان از فراگیر سازی و برابری» است.
وی اشتغال و مسکن را از جمله مشکلات معلولان شهرستان بیان کرد و افزود: معلولان با وجود داشتن تحصیلات بالا، بیکار هستند .
این مسئول خاطرنشان کرد: پیگیری جدی اجرای قانون سه درصد استخدامی ویژه معلولین و الزام رعایت مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی از جمله مواردی است که بهزیستی اردکان در دستور کار خود قرار داده است .
وی راهکار اشتغال معلولان را قانون سه درصد استخدام معلولان عنوان کرد و افزود: براساس این قانون دستگاه‌های عمومی و دولتی موظف هستند سالیانه سه درصد از سهمیه اشتغال خود را به معلولان اختصاص دهند، همچنین دولت پرداخت حق بیمه سهم کارفرمای کارفرمایانی که معلولان را به کار بگیرند، عهده‌دار شده و نیز پرداخت تسهیلات اعتباری به واحدهای تولیدی، خدماتی، عمرانی و صنفی و کارگاه‌های تولیدی حمایتی که معلولان را به کار بگیرند در دستور کار دولت است .
عضدزاده اختصاص حداقل 60 درصد از پست‌های سازمانی تلفنچی دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا، کم بینا و معلولان جسمی و حرکتی و نیز اختصاص حداقل 60 درصد از پست‌های سازمانی متصدی دفتری و ماشین نویسی دستگاه‌ها، شرکت‌ها و نهادهای عمومی به معلولان جسمی و حرکتی از جمله این قوانین دانست که حتی به دستگاه‌های دولتی اجازه داده شده که تا سقف مجوزهای استخدامی سالانه خود، افراد نابینا، ناشنوا و معلولان ضایعه نخایی واجد شرایط را راسأ به صورت موردی و بدون برگزاری آزمون استخدامی به کار گیرند .
رییس بهزیستی اردکان در ادامه با بیان این‌ که طبق آمار بهداشت جهانی حدود 10 درصد از جمعیت جهان به یکی از انواع معلولیت دچار هستند، افزود: به عبارت دیگر می‌توان گفت معلولان بزرگترین اقلیت جهان هستند که نیاز به حمایت‌های توانبخشی دارند .
این مسئول تأکید کرد: معلولان شهروندان جامعه هستند و باید به اندازه و به نسبت برابر با دیگر شهروندان از امکانات جامعه استفاده کنند و این مهم جز با دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی محیط ممکن امکان پذیر نخواهد شد .
وی در ادامه اظهار کرد: بهزیستی بعنوان تنها متولی ساماندهی امور معلولان حداکثر توان خود را در جهت تغییر رویکرد و نگرش به معلول و معلولیت انجام داده است این تلاش‌ها شامل وضع قوانین و مقررات در سطح کلان و جزء برای سهولت حضور معلولین در جامعه و اشتغال آنان، ایجاد مراکز درمانی و فیزیوتراپی و طرح های پیشگیری از معلولیت در جهت کاهش معلولیت و جلوگیری از روند افزایش آن، ایجاد مراکز نگهداری و بازتوانی معلولان، تامین فرصتهای اشتغال و خودکفایی آنان و موارد دیگر است که همه و همه درجهت ورود موفق فرد معلول به جامعه و بازتوانی وی در همه امور اجتماعی و اقتصادی است .
وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی هم چنین خدمات پیشگیرانه متعددی از قبیل خدمات مشاوره ای پیش از ازدواج، انجام مشاوره ژنتییک، طرح سنجش تنبلی چشم، طرح غربالگری شنوایی نوزادان را به عموم جامعه ارائه می‌کنند .
عضدزاده در پایان با اشاره به برنامه‌های هفته گرامیداشت معلولان، بیان کرد: برگزاری جلسات مناسب‌سازی، تجلیل از معلولان موفق، بازدید از مراکز معلولان، برگزاری نمایشگاه‌ توانمندی‌های معلولان و رایگان کردن خدمات توانبخشی از جمله برنامه‌های تعیین شده ویژه گرامیداشت هفته افراد دارای معلولیت در شهرستان اردکان است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/67923/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

تعطیلی مدارس یزد فردا 5 اردیبهشت 1402 (بارش باران)

تمام مدارس شهرستان یزد چهارشنبه غیرحضوری شد

بارش شبانه و کم سابقه باران در یزد | شدت بارش‌ها را ببینید

تعطیلی و غیرحضوری شدن مدارس در استان یزد

سیل در روستای ده‌جمال بهاباد

وضعیت راه‌های کشور؛ بارش و تردد روان در جاده‌های شمالی

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

(ویدئو) احتمال طغیان رودخانه‌ها در اصفهان، گلستان، یزد و سمنان

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

سیلاب بهاری در جاده سه چاهون بافق+فیلم

چهار محور در استان مسدود است

رتبه 28 استان یزد در میزان بارندگی در کشور

گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی

بارش کم‌سابقه باران در یزد

آبگرفتگی و سیلاب در خیابان‌های یزد

جاری شدن روان آب ناشی در شهر ستان یزد و تفت+فیلم

سرپرست فرمانداری مهریز معرفی شد

جاری شدن سیل در استان یزد

ورود سیل قدرتمند به رودخانه اصلی شهر تفت

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

تخلیه آب از منازل در روستای ده جمال شهرستان بهاباد یزد+ تصاویر

مهار تورم ماهانه و نقطه به نقطه در استان یزد/ شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه

کارآفرینان با همکاری اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه‌سازی کنند

برتری استان یزد در کسب جایگاه بالاترین ضریب نفوذ بیمه در کشور

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

مشارکت خوب یزدی‌ها در اجرای طرح نور

دیوارهای کارخانه نوآوری درخشان یزد برداشته شود

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

سیستم بادبان خورشیدی پیشرفته ناسا؛ شاهکار جدید فناوری‌ فضایی!

دیوار‌های کارخانه نوآوری درخشان برداشته شود

تورم ماهانه و نقطه به نقطه یزد مهار شد

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی horsehead و Orion

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

فروشگاه‌ها تامین مالی می‌شوند

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

اولتیماتوم سازمان لیگ به صدرشیمی

مهار کامل تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد

جاری شدن سیل در بهاباد یزد (فیلم)

(ویدئو) سیلاب شدید در مسیرهای شهرستان بهاباد

شهروندان کشتار غیرمجاز دام را گزارش کنند

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

بافق، میزبان اولین کنگره بین المللی شتر در کشور