خبر یزد

آخرين مطالب

سازندگان فیلم های ترسناک چگونه ما را می ترسانند؟! + عکس (قسمت2) فرهنگي

سازندگان فیلم های ترسناک چگونه ما را می ترسانند؟! + عکس (قسمت2)

  بزرگنمايي:

خبر یزد - سازندگان فیلم های ترسناک با روش های معمول و غیر معمول سعی در ترساندن مخاطب دارند. با این روش های جالب آشنا شوید
روش های فیلم های ترسناک برای ترساندن
فیلم سازی هنری پیچیده است. از درام تا کمدی، رمانس تا ترسناک، هر ژانری متدهای مخصوص خود را برای خلق شاهکارهای هنری دارد تا ما بتوانیم تماشا کرده و لذت ببریم.
برخی از این تکنیک ها واضح و روشن است، مثل گریم و آرایش های خوب، لباس های خوب و فیلمنامه .
روش زیرکانه دیگری نیز لازمه برای ساخت خوب هستند که از چشم مردم پنهان هستند.
وقتی هم صحبت از المان های ترس و وحشت در سینما به میان می اید، به عیر از تکنیک های معمول ابزارهای مختلف دیگری نیز وجود دارند تا بتوانند شما را بترسانند.
بیشتر بدانید : سازندگان فیلم های ترسناک چگونه ما را می ترسانند؟! + عکس (قسمت1)
فاکتور حماقت
بازیگران Cabin in the Woods
اواین مورد در لیست ما یکی از فاکتورهای اصلی در فیلم های ترسناک سطحی و متوسط است؛ فاکتور حماقت بازیگران. همیشه تعدادی نوجوان قهرمان با هم به خانه دور افتاده ای می روند و بعد از شنیدن صدا در نیمه های شب بیرون زا خانه رفته تا منشا صدا را پیدا کنند! آیا آنها انتظار دارند نیمه شب وسط جنگل اتفاق های جالبی برایشان بیفتد؟ یا اینکه زیادی احمق هستند؟!
در صحنه های بعدی هم همه می دانید که این جوان ها قربانی شده و یا با صحنه های ترسناکی روبرو خواهند شد.
درحالیکه فیلم های ترسناک باکیفیت سعی می کند با کمک کردن از موزیک و گروه بازیگری خوب بیننده را بترسانند و ترس واقعی را القا کنند، فیلم های رده پایین تر با استفاده از بی فکری و رفتارهای احمقانه می خواهند صحنه های ترسناک خلق کنند. که البته این نوع ترساندن کلیشه ای و غیرواقعی است و دیگر فیلم بازان حرفه ای را نمی ترساند.

حس کاذب و مصنوعی امنیت
اندرو لینکلون و چندلر ریگز در مرده های متحرک
این تکنیک زیرکانه بوده، اما عنصر کامل یک فیلم ترسناک خوش ساخت است. یک ردیف از سکانس پرش می تواند ترسناک باشد، اما جیغ کشیدن های بی وقفه خسته کننده بوده و حس و حال بیننده ها را می گیرد.
فیلم سازی هنر واقعی ترساندن را بلد است که خود را کنترل کرده عناصر ترس انگیز را ذخیره کرده و در جاهای درست با صداهای ناگهانی یا موزیک ترسناک در لحظه مناسب رو کند.
این کار را چگونه انجام می دهند؟ به بیننده اجازه می دهند در یک فضای امن استراحت مختصری داشته باشد یا به او اجازه می دهند به آرامش برسد تا حس کاذب امنیت را پیدا کند.
با دقت کردن در فیلم های ترسناک با این عنصر زیاد روبرو می شویم. صحنه های پر از قتل و خشونت و کشتار همیشه بیننده را از فیلم ترسناک دلزده می کنند. فیلم سازان خوب در فیلم یا سریال بارها به بیننده حس کاذب امنیت را می دهند تا مدتی در آرامش به تماشای صحنه های عاشقانه و شادی بازیگران بنشیند و بعد در لحظه ای که انتظارش را ندارند با صحنه ترسناک مواجه می شود.

اختراعات
شانی اسمیت در اره
شاید بهترین نمونه این عنصر را در قلب ژانر وحشت ببینیم. در سری مجموعه اره انواع و اقسام وسایل ابداعی برای شکنجه کردن و اذیت کردن قربانیان دیده می شود. از تله خرس تا شال گردن سیمی، یا زنجیره سوزن ها، و صدها وسایل عجیب و غریب دیگر که همه نفرت انگیز و خوفناک هستند.
سازندگان فیلم ترسناک «اره» هر راهی را استفاده کردند تا بیننده های ترسان را تا آخر این مجموعه با خود همراه کنند. ساخته شدن چندین قسمت ازین فیلم و فروش بالای آن نشان از موفقیت این وسایل مبتکرانه در فیلم های ترسناک است. جیگساو هم جدیدا قرار است دوباره این فیلم را زنده کند (به خاطر طرفداران نه منتقدین) تا ثابت کند اختراعات او همیشه می تواند ترس را برای بیننده ها بیاورد.

عناصر و وسایل روانشناسی
صحنه ای از فیلم اره
وقتی در مور عنصر روان شناسی در فیلم های ترسناک صحبت می شود، باز اولین فیلمی که می توان در مورد آن بحث کرد فیلم های ترسناک «اره» است
یکی از اصول واقعا ترسناک فیلم های اره استفاده از شکنجه های روانشناسانه بود. وقتیکه فردی در حالت های اجبار و استیصال کارهایی انجام می دهد که هیچ وقت در حالت عادی قادر نبود انجام دهد، ترس روانشناسانه حس می شود و توانایی های واقعی انسان شناخته می شود. فراموش نشدنی ترین صحنه با این مضمون صحنه ای است که دکتر لاورنس گوردون مجبور است پای خودش را اره کند تا نجات پیدا کند.
شکنجه روانشناسی یکی از موثرترین روش ها برای ترساندن مخاطب است.

معنویت
صحنه ای جنگ گیری امیلی رز
درحالیکه بعضی از فیلم ها با عقل تان بازی می کند، برخی دیگر از فیلم ها هستند که روحتان را تخت تاثیر می دهند. در طول قرن های گذشته مردم اتفاقات ترسناک را به هیولا وشیطان و جن و دیگر مخلوقات تاریکی نسبت می دادند.
به همین دلیل بوده که افسانه های قومی و محلی به یکی پرطرفدارترین موضوعات جهان بدل شده است. با گذشت زمان موضوعات معنوی و ماورایی و افسانه ای محبوبیت خود را ازدست نداده و حتی در سینما نیز جایگاه خاصی کسب کرد . از چشم ها درخشان قرمز، تا کج و معوج بودن اندام هایشان، این مخلوقات غیرزمینی تبدیل به تکنیک های کلاسیک برای به تپش اوردن قلب ما شدند.
فقط نگاه کنید ببینید در چند فیلم ترسناک واژه «جن گیری» به چشم می خورد. افکار پلید شیطانی و هیولاهایی که انسانیت را از بین می برند نیز از جمله موضوعات دیگر این فیلم های وابسته به مذهب هستند.

عنصر خون
صحنه ای از فیلم مرده های متحرک
بالاخره ازین فاکتور مهم صحبت کردیم! خون لزونا به خودی خود نشانه ترور نیست. این عنصر می تواند در فیلم ها مفید واقع شود، خصوصا وقتی با فاکتورهای دیگر ترکیب شود.
با این حال خون و خون ریزی می تواند یکی از عناصر سینمای وحشت باشد، خصوصا اگر با صدا و موسیقی همراه باشد. ومی تواند به خوبی ترس را در دل ما بیندازد. فاکتوری که در اکثر فیلم های ترسناک استفاده می ششود.
نمونه استفاده زیاد از این فاکتور را در مجموعه فیلم های «اره» و سریال مرده های متحرک زیاد دیدیم.
گاهی اوقات از خون می توان بیش از اندازه استفاده کرد. برای مثال زامبی های مشهور خونین مرده های متحرک علامت مشخصه و ترسناک این سریال بودند. اما حقیقت این است که گاهی در استفاده از آن اغراق می شود. برای مثال در سکانسی از فصل هفتم که نیگان با چوب دستی اش مغز گلن و آبراهام را له می کند! این صحنه سخت ترین صحنه ای بود که بتوان روی صفحه تلویزیون تماشا کرد. حتی استفاده زیاد از زامبی های خون آلود و پاره کرده بدن و دیگران گاهی اوقات بیشتر حال بهم زن می شود تا ترسناک.
در انتها به این نکته اشاره می کنیم که خون یکی از اصلی ترین فاکتور های فیلم های ترسناک است، به شرطی که در جای درست و به اندازه از آن استفاده شود، وگرنه تهوع آور یا خنده دار می شود.

تصورات
مل گیبسون در شجاع دل
این پست را با یکی از چالش برانگیز ترین و مهم ترین تکنیک های سینما به پایان می رسانیم: اینکه ترس و وحشت را در ذهن و تصورمان ایجاد کنیم. ما دیدیم که چگونه در برخی از صحنه های مرده های متحرک بیش از اندازه از خون استفاده شده بود ولی برایمان اصلا ترسناک نبود.
از طرفی هم می توانیم با حداقلی از فاکتورهای ترس و حتی بدون اینکه اتفاق ترسناکی در واقعیت بیفتد انسان ها را ترسان د.
به دست گرفتن تخیل و تصورات ذهنی بیننده ها کار سختی است، اما وقتی تماشاچیان در حالیکه بدنشان را چنگ می زنند و راه می روند بدون اینکه هیچ موجود ترسناکی دیده باشند، این نشانه واقعی ساختن یک شاهکار ترسناک است. به طور خلاصه می خواهیم بگوییم مغز ما بهتر از هر صحنه ای روی پرده سینما می تواند ما را بترساند.
لحظه قبل از حمله، نگاه اجمالی به ابزارهای شکنجه که قرار است استفاده شود، شواهد نشان دهنده ترس فراوان قربانی می تواند صحنه هایی بسیار ترسناک باشد.
یکی از صحنه های خوب با این فاکتور، را در صحنه پایانی فیلم شجاع دل دیدیم. در صحنه شهادت ویلیام والاس (مل گیبسون) به شدت آسیب دیده است، اجزا داخلی بدنش بیرون ریخته اما هنوز زنده است... اما واقعا اینها را نمی بینیم. ما فقط تصویری از صورت کلوزآپ مل گیبسون می بینیم، ما تاثیرات صدا را می شویم و موزسیقی که به موقع شنیده می شود. ما با تصور اینکه چه اتفاقی می افتد رها می شویم.

بیشتر بدانید : 10 صحنه وحشتناک از فیلم‌های ترسناک که ما را عاشق ژانر وحشت کردند!! +عکس
بیشتر بدانید : فیلم های ترسناک و استرس زایی که نفس ها را در سینه حبس می کند + تصاویر
بیشتر بدانید : 10 تا از مشهورترین زنان در فیلم های ترسناک + عکس ( قسمت1)
بیشتر بدانید : فیلم های ترسناک چرا واقعا ما را می ترساند؟
منبع: سیمرغ





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

فرزندان شاهد پرچم‌دار نهضت اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت هستند

روایت ایسنا از خوزستان کوچکی در یزد

رونمایی از آثاری ارزشمند در تنها موزه موقوفه یزد

برگزاری اولین سالگرد شهادت سردار فیض در اردکان

لزوم شروع استراتژی جدیدی در فرآیند موزه‌داری استان یزد

حمله پهپادی انصارالله به فرودگاه نجران عربستان

سالروز میلاد امام حسن مجتبی (ع) در بهاباد گرامی داشته شد

معاون استاندار یزد بر اهمیت برندسازی در حوزه گردشگری تاکید کرد

بهسازی هفت گلزار شهدا در مهریز آغاز شد

جهرمی: چرخه سالم واردات گوشی تسهیل شود

ارسال دومین محموله کمک‌های کتابخانه‌های عمومی یزد به مناطق سیل‌زده

موزه‌ها آینده سنت‌ها هستند

معرفی اعضای هیئت میانجی‌ میان ایران و آمریکا

بازدید از موزه‌های یزد امروز رایگان است

خودروهای کلاسیک اهرم انگیزشی جذب گردشگر به شهر جهانی یزد

شهر جهانی میزبان برنامه‌های روز جهانی موزه‌ها

کاهش مجازات محکومان محاکم قضایی با تأمین کتاب برای کتابخانه‌ها

ثبت جهانی یزد، فرصت یا تهدید؟!

موزه های مردم شناسی ابرکوه دریچه توسعه صنعت گردشگری فرهنگی

شاهنامه خوانی هم‌راستا با اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

جشنواره گل محمدی در روستای منشاد مهریز برگزار شد

فاطمی: اقدام مالک قلعه بافق بدون هماهنگی میراث بوده است

برپایی و اقامه فریضه نماز مبنای توسعه فرهنگی است

مدیر کل ارشاد یزد: نیازمند احیای جایگاه و اهمیت شعر هستیم

خیرین مهریزی تجلیل شدند +تصاویر

بازی عامدانه‌ی معماران ایرانی با رنگ آرامش‌بخش آبی

مسجد جامع ابرکوه؛ مسجدی 1000 ساله با 5 محراب

اسکلت‌های مکشوفه بافق قدمت چندانی ندارند

تنها بافت جهانی کشور محصور در میان سیم‌های برق

اقبال گردشگران خارجی به شهر تاریخی یزد در سال جدید

افتتاح ساختمان جدید کتابخانه ایثار نجف‌آباد یزد تا شهریورماه امسال

هفتمین نمایشگاه علوم قرآنی یزد آغاز بکار کرد

یادگاری‌های سنگ‌نگاره‌های چندهزارساله ارنان تازه نیست

ضرورت توجه جدی به مجوزهای ساخت و ساز در بافت جهانی یزد

گردشگری طبیعی کابوس محیط زیست ایران

برگزاری همایش مادر امت در یزد

چهار اثر صنایع دستی ابرکوه ثبت ملی است

«نوح» در یزد اکران و تحلیل شد

خیرین مهریزی تجلیل شدند

66 معلم نمونه یزد تجلیل شدند

اجرای تلاوت قرآن همزمان با ماه رمضان در 150 مسجد مهریز

60 مبلغ دینی به شهر و روستاهای بافق اعزام شدند

تلاش برای افزودن دو اثر به جمع آثار جهانی یزد

همایش علمی ‌سایه‌های فیروزه‌ای در یزد برگزار می‌شود

دبیرخانه اولین جشنواره ملی پارچه فجر در یزد افتتاح شد

آب انبار دو شیر اشکذر ثبت ملی شد

شهرستان ییلاقی مهریز قطب بوم‌گردی استان یزد است

دبیرخانه جشنواره تئاتر استان یزد در میبد افتتاح شد

فرهنگیان و دانش آموزان مهریزی، قبور شهدا را گلباران کردند

ماه رمضان از حب نفس و دنیا پرستی پرهیز شود