خبر یزد

آخرين مطالب

/یادداشت/

کتابخانۀ وزیری، نهادی فرهنگی در استان یزد فرهنگي

کتابخانۀ وزیری، نهادی فرهنگی در استان یزد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - نویسنده و پژوهشگر فرهنگی یزد در یادداشتی ضمن تشریح وضعیت کنونی کتابخانه‌ی وزیری یزد به عنوان یکی از بزرگترین و ارزشمندترین کتابخانه‌های استان و کشور، از این کتابخان به عنوان یک اداره فرهنگی در استان یاد کرد که نیازمند حمیات مالی و معنوی بیشتر مسئولان ارشد استان است.
به گزارش ایسنا – منطقه یزد، «حسین مسرّت» در این یادداشت خطاب به مدیریت جدید کتابخانه وزیری یزد آورده است؛ «بیش از 60 سال است که به همّت و پایمردی روانشاد حجّت الاسلام سید علی محمّد وزیری یزدی، کتابخانۀ وزیری در کنار شکوهمندترین بنای معماری ایران یعنی مسجد جامع کبیر یزد بنیان شده است و روز به روز بر ارجمندی آن افزون می‌شود و آوازه‌ی مجموعه‌ی نشریات و کتاب‌ها به ویژه نسخه‌های خطّی آن به فراتر از مرزهای ایران گسترده شده است و هر روزه مشتاقی را از گوشه و کنار ایران و جهان به سوی خود می‌کشد .
اکنون که پس از سال‌ها، فردی تحصیل کرده و دانشگاه دیده، مدیریّت این مکان فرهنگی را به دست گرفته که سابقۀ کارهای خوب و به یاد ماندنی را در سازمان اسناد ملّی یزد در کارنامۀ خود دارد و دانش آموختۀ رشته تاریخ است، شایسته دانستم که نکاتی را با وی در میان نهم، امید است که مقبول افتد :
کتابخانۀ وزیری گنجینۀ غنی از نسخه‌های خطّی را در دل خود جای داده است که تعدادی از آن ها منحصر به فرد و یگانه هستند، به ویژه گنجینۀ غنی از آثار یزدیان نویسنده، کاتب، حاشیه نویس، مذهّب، نسخه پرداز، مینیاتوریست، نگارگر، خوشنویس، ورّاق، کاغذساز و دیگر هنرهای وابسته به کتابت و آماده‌سازی کتاب است، امّا بدترین و پرغلط‌ترین فهرست نسخه خطّی در ایران را دارد. اهتمام به فهرست‌نگاری و چاپ فهرست جدید برای پرهیز از سرگردانی پژوهشگران ایران، نیاز فوری این کتابخانه است .
بنا به دشواری‌های اقتصادی که گریبان‌گیر بسیاری از مراکز فرهنگی ایران شده است، در چند سال گذشته حدود ده نفر از نیروهای این کتابخانه بازنشسته شده‌اند و هیچ نیرویی چیگزین آن نشده است و از این رو بیم آن می‌رود با کمبود کتابدار‌، جریان اطّلاع رسانی و خدمات سودمند آن دچار اختلال شود. امید که با درمیان نهادن این موضوع با مدیران ارشد کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی، این مکان را فراتر از کتابخانه‌های عمومی دیگر کتابخانه‌های آستان قدس ببینند و دستور به استخدام کتابداران جدید بدهند .
کتابخانۀ وزیری در طول این سالیان گذشته، جای خود را به عنوان اداره‌ای فرهنگی در میان ادارات استان یزد باز کرده و به مدیر کتابخانۀ وزیری باید به چشم یک مدیر کل در سطح استان نگریست که سالانه به رشد، ارتقا و پرورش هزاران نفر یاری می‌رساند و نقش آن کم‌تر از نقش دانشگاه‌ها نیست از این رو مدیران ارشد استان می‌بایست برای ارتقای آن، افزون بر بودجه‌ای که آستان قدس تخصیص می‌دهد، بودجه ای را هم به این ادارۀ فرهنگی اختصاص دهند.
یکی از امتیازات کتابخانۀ وزیری، انبوهی منابع و مراجع آن بویژه در بخش یزدشناسی است که سالانه هزاران دانشجو و پژوهشگر را راهی کتابخانه می‌کند لذا امید است با پیگیری خود بتوانید به غنی سازی و مجموعه‌سازی این بخش با کمک‌های کتابخانه مرکزی آستان قدس و کمک های دولتی و مردمی همّت بگمارید .
در کتابخانۀ وزیری بیش از شش هزار مجلّد، نشریّه و روزنامه از آغاز چاپ تاکنون وجود دارد که بسیاری از پژوهشگران از چند و چون آن آگاهی ندارند و امّید می رود با بهره گیری از نیروهای کارشناس کتابخانه بتوانید هرچه زودتر فهرست نشریات آن را گردآوری و چاپ کنید .
چنان که می‌دانید امروزه اهمیّت کتاب‌های چاپ سنگی کم از کتاب‌های خطّی نیست و اکنون که کتابخانۀ وزیری دارای نزدیک به ده‌هزار جلد کتاب چاپ سنگی است که برخی از آن ها در ایران یگانه‌اند، ترتیب چاپ فهرست کتاب‌های چاپ سنگی آن را بدهید .
کتابخانه چنان که می‌دانید نهادی است پویا و این پویایی می‌تواند با بهره‌گیری از درگاه‌های مجازی اطلاع‌رسانی و ارتباطات دو جانبه با مراکز فرهنگی و کتابخانه ای ایران پویاتر شود .
سالانه به همّت وزیری و بر اثر نیک اندیشی و نام نیک او، چندین هزار جلد کتاب به کتابخانه وزیری اهداء می‌شود که این امر با تعامل بیشتر با خانواده‌های فرهنگ‌دوست یزدی می‌تواند افزون‌تر هم بشود، چنان که بیش از 90 درصد کتاب‌های خطّی کتابخانۀ وزیری اهدایی یزدیان علاقه‌مند است .
سال‌هاست بسیاری از کتاب‌های خطّی استان یزد راهی بیرون از استان و بعضاً ایران می‌شود و بر نفاست گنجینۀ کتابخانه‌های حاشیۀ خلیج فارس افزوده می‌شود؛ امّید است همچنان که در سازمان اسناد ملّی یزد توانستید هزاران برگ سند را جذب آن سازمان کنید، در این مکان نیز بتوانید با بهره‌وری از بودجۀ خوبی که کتابخانۀ مرکزی آستان قدس برای خرید کتاب و اسناد دست‌نویس می‌دهد، جلوی خروج این میراث ارزشمند از استان را بگیرید .
کتابخانه‌ی مرکزی آستان قدس چون دریایی ذخّار می‌ماند که با ارتباط با بخش‌های گوناگون آن می‌توان به غنی‌سازی کتابخانۀ وزیری کمک کرد. چون بر پایۀ ارادتی که مردم ایران به ساحت امام رضا(ع) دارند، ماهانه چندین هزار کتاب و نشریه بدان مکان می‌سپارند که برخی مازاد بر نیاز است و می‌تواند به کتابخانۀ وزیری سرازیر شود .
موزه‌ی کتابخانه وزیری از جای‌هایی که هر ایرانگرد و جهانگردی که به مسجد جامع می‌آید، بدین مکان نیز پای می‌گذارد، از این رو به کارگیری نیروی آموزش‌دیده و زبان‌دان می‌تواند بیش از بیش میراث فرهنگی و هنری یزد را به جهانیان بشناساند. اکنون این مکان به صورت نیمه فعّال است .
با همت آستان قدس و بودجۀ خوبی که استانداری یزد کمک کرد، ساختمان خوب و آبرومندی ساخته شده است اما تاکنون از تمام ظرفیت این مکان استفاده نشده است؛ به عنوان مثال، تالاری بزرگ در طبقه فوقانی آن است که از سال 1388 تاکنون بجز چند روز، بی‌استفاده مانده است که می‌توان از آن برای برپایی نمایشگاه‌های خوشنویسی، عکّاسی، نقاشی و دیگر هنرها بهره برد. همچنین است تالار آمفی تئاتر که سالی چند بار بیشتر استفاده نمی شود و می توان همایش های خوبی را دراین مکان که اتفاقاً در بافت کهن و تاریخی یزد واقع است، برگزار کرد . »
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/68385/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

نجات بانو یزدی در ارتفاعات دره گاهان تفت

مقام اول تیم‌ های رباتیک یزد در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران

هفته‌ای طوفانی و بارانی در انتظار یزدی‌ ها

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ 4 هزار حافظ قرآن کریم

امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد