خبر یزد

آخرين مطالب

یلدا شب زایش خورشید و آغاز دی؛

جای خالی کرسی در شب چله یزدی‌ها/خنچه‌برون یلدا رسمی پابرجاست سياسي

  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد ـ یلدا که یزدی‌ها آن را شب چله می‌نامند به واسطه قدمت زندگی هزاران ساله زرتشتی‌ها در یزد قدمتی بسیار طولانی دارد و هنوز هم مانند سایر نقاط کشور رسوم یلدایی در یزد هم اجرا می‌شود.

خبرگزاری مهر ـ گروه استان‌ها: شب یلدا در فرهنگ ایرانی به نام« شب چِله» معروف است و این آیین به زمانی باز می‌گردد که ایرانیان هر بامداد به نشان استقبال از روشنایی خورشید، نیایش می‌کردند و غروب آفتاب نیز با نیایش مهر به بدرقه روشنایی می‌نشستند.
زرتشتی‌ها دریافته بودند که درازترین شب سال، پایان ماه آذر است و از فردای آن شب، روزها اندک اندک درازتر خواهد شد بنابراین آن روز را هنگام زایش مهر و روشنایی نام نهادند.
ایرانیان باستان در جشن شب چله گردهمایی داشتند و با خوردن آجیل و میوه شب را سپری می‌کردند تا شاهد زایش «مهر» باشند به ویژه میوه‌هایی به رنگ سرخ مثل هندانه، انار و سیب سرخ، زیرا آسمان به هنگام سپیده دم و غروب خورشید به رنگ سرخ و ارغوانی در خواهد آمد.

ابر باور زرتشتیان که در پایان این دراز شب، که آن را اهریمنی و نامبارکش می‌دانستند و می‌دانند، تاریکی شکست می‌خورد و روشنایی پیروز و خورشید زاده می‌شود و روزها رو به بلندی می‌نهد، کم‌کم به جشنی تبدیل شد که تا امروز نیز ادامه دارد. شب یلدا همانند چهارشنبه سوری و نوروز، رسمی کاملا ایرانی و مربوط به دوران ایران باستان است به همین دلیل فلسفه‌هایی مشابه و آداب و رسومی شبیه به هم دارد
شب یلدا همانند چهارشنبه سوری و نوروز، رسمی کاملا ایرانی و مربوط به دوران ایران باستان است به همین دلیل فلسفه‌هایی مشابه و آداب و رسومی شبیه به هم دارد.
یکی از پژوهشگران فرهنگ عامه یزد در این باره به مهر گفت: علاوه بر مسائلی که در مورد زایش خورشید در آیین زرتشت مطرح است، فلسفه برگزاری مراسم‌های ویژه شب یلدا در ایران، ریشه در شغل و معیشت مردم آن زمان داشته است.
صدیقه رمضان‌خانی عنوان کرد: از آنجا که شغل مردم در گذشته‌ها کشاورزی و دامداری بوده و زمستان آغاز تعطیلی کار آنها به شمار می‌رفته، در واقع آخرین روز پاییز و ورود به فصل تعطیلی کار را به نحوی گرامی می‌داشتند .
وی افزود: ایرانیان باستان برای این‌که تا اندازه‌ای شب‌ها را بی‌آزار کنند و از ترس و وحشت آن بکاهند، آتش می‌افروختند و در پناه روشنای آتش، شب را به صبح می‌رساندند زیرا شب علاوه بر تاریکی و هراس و رمزآلودی، زمان حمله سارقان و راهزنان نیز بوده از اینرو مردم از شب هراس داشتند و با روشن کردن آتش و جمع شدن دور یکدیگر و برگزاری جشن و شادی، از هراس شب می‌کاستند.

رمضان‌خانی عنوان کرد: این دور جمع شدن‌ها در واقع محل رونق خوراکی‌هایی می‌شد که خوردن آن در شب یلدا به یک سنت تبدیل شد و این سنت هنوز هم ادامه دارد.
شولی و فسنجان شام سنتی یزدی‌ها در یلدا
وی با بیان اینکه خوراکی‌های شب یلدا در یزد مانند دیگر نقاط کشور شامل انار و هندوانه و میوه‌های خشک است،‌ افزود: شامی که یزدی‌ها اغلب مقید به طبخ آن در شب چله هستند، آش شولی و خورشت فسنجان است که آن هم فلسفه خاص خود را دارد و طبیعت سرد و گرم انسان‌ها در زمستان و تابستان باز می‌گردد.
وی در مورد سایر آیین‌های یلدایی در یزد بیان کرد: یکی از آیین‌هایی که از قدیم در یزد مرسوم بوده و هنوز هم ادامه دارد، خنچه بردن برای دخترانی است که در دوران عقد به سر می‌برند.
خنچه دامادونی‌ها برای عروس در یلدا
رمضانخانی یادآور شد: خانواده داماد که یزدی‌ها به آن «دامادونی‌ها» می‌گویند، در شب یلدا سینی‌هایی را خنچه بندی می‌کنند و انواع خوراکی‌های مرسوم در شب چله را در آن می‌چینند و به خانه عروس می‌برند که این سینی‌ها حاوی انار و هندوانه و سایر میوه‌های یلدایی، شیرینی و آجیل‌های شب یلدا و هدایایی شامل لباس‌های زمستانه برای عروس است.

وی ادامه داد: متاسفانه در برخی مناطق این رسم به شکل بسیار افراطی اجرا می‌شود و هزینه‌های آن برای خانواده‌ها کمرشکن است اما اجرای آن در حد معمول، سنتی زیباست که البته بخشی از آن ریشه در فرهنگ دینی ما دارد.
یلدا در یزد نیز مانند سایر نقاط کشور اغلب در خانه بزرگترهای فامیل یا معمولا پدربزرگ و مادربزرگ‌ها برگزار می‌شود اما کار خوبی که در اغلب خانواده‌های یزدی رواج دارد، مشارکت در خریداری خوراکی‌های این شب است به گونه‌ای که میزبان اغلب تنها به طبخ شام شب چله می‌پردازد و بقیه خوراکی‌ها توسط مهمانان خریداری می‌شود.
مشارکت مهمانان در برپایی سفره شب یلدا
هر مهمان با هماهنگی یک خوراکی برای شب یلدا تهیه می‌کند و زودتر آن را در اختیار میزبان قرار می‌دهد، یکی انار، دیگری هندوانه، یکی دیگر شیرینی، دیگری آجیل و ... را خریداری می‌کند و اینگونه هم همگی گردهم‌ می‌آیند و هم هزینه‌های سنگین به ویژه در یلدای امسال به کسی تحمیل نمی‌شود.

در سال‌های نه چندان دور، یک چهارپایه مربع شکل بزرگ با چند تشک و لحاف و بالشت، جمع‌های یلدایی و زمستانی را گرم‌تر و به‌یاد ماندنی‌تر می‌کرد، کرسی میزگرد خانواده‌ها بود و گرد آن هرکس به ثبت خاطره‌ای از یلدا می‌پرداخت.
یلدا فقط به آجیل و انار و هندوانه و انواع و اقسام خوراکی‌هایش یلدا نیست، به دور هم جمع شدن و خلق لحظات شاد و به یادماندنی است که یلدا می‌شود.
اینکه سنت‌های زیبای ایرانی به واسطه گرانی و خرج تراشی‌ها و تجملات برای خانواده‌ها دشوار شود، زیبایی در بر نخواهد داشت و باید یاد بگیریم که شب‌ها و روزهای دور هم جمع شدن‌ها را با سادگی و قناعت و البته اندکی هنر و سلیقه به یاد ماندنی کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/69589/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

همه‌جا پای یک ژن در میان است؛ حتی در لذت از موسیقی!

حجت‌الاسلام طهماسبی رییس کل دادگستری استان یزد شد

بارش باران و آبگرفتگی در خیابان ابوریحان یزد + فیلم

حجت‌الاسلام طهماسبی به سِمت ریاست کل دادگستری استان یزد منصوب شد

آزادی فردی و اجتماعی باید مطابق شریعت باشد

(تصاویر) بارش شدید باران و آبگرفتی در یزد

تداوم بارش‌ها و رگبارهای بهاری در یزد تا فردا

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

امدادرسانی هلال احمر یزد در سیل و آبگرفتگی استان با تمام قوا

1200 بسته گوشت قربانی میان نیازمندان یزد توزیع شد

طرح نور با جدیت ادامه می‌یابد

کشف 17 دستگاه ماینر قاچاق در یزد

بارش شدید باران و آبگرفتی در یزد

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

موشک «فالکون 9» یک رکورد جدید را ثبت کرد

عکس تلسکوپ فضایی هابل از یک دمبل فضایی!

احیای نظریه مکانیک کوانتومی؛ واضح‌ترین تصویری که تاکنون از اتم‌‌های منفرد ثبت شده است

سازماندهی بیش از 400 تیم عملیاتی و امدادی برای مقابله با سیل در یزد

سیل در روستای شرب‌العین اشکذر جاری شد

مدیریت درست بارندگی در یزد

سیل در مسیر چَک‌چَک اردکان

برگزاری جشنواره قلب شهر در مسجد ملااسماعیل یزد

سوخت قاچاق توقیف شد

آغاز ساخت قطعه چهارم راه آهن خواف-هرات توسط شرکت روسی

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

اسپیس‌ایکس سیصدمین فرود موفق با بوستر فالکون 9 را تکمیل کرد

برای اولین‌بار، ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟

بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت

گام بلند دانشمندان در درمان سرطان/ لیپیدها زیر ذره‌بین می‌روند!

چرا سعدی شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟

فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم

افزایش 27 درصدی میزان بارندگی‌ها در استان یزد

تلاش بی وقفه کارکنان شرکت آب منطقه‌ای یزد جهت مواجهه با سیل

قانون جامعی در مورد حقوق عامه و آزادی‌های مشروع وجود ندارد

هشدار جدی به مردم در استان یزد/ خطرغرق شدن در مسیر های بارانی

از فرونشست زیرگذر امام حسین و انسداد راه ها تا آبگرفتگی منازل

تداوم بارش باران در استان یزد/ خودداری از تردد‌های غیر ضرور

مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین(ع)

فرونشست زمین در میدان امام حسین(ع) یزد با بارش‌های اخیر

تلاش بی وقفه کارکنان شرکت آب منطقه‌ای یزد در مواجهه با سیل

آب انبار تاریخی مریم آباد احیا می شود

امدادرسانی همچنان ادامه دارد

جاری شدن سیل در استان یزد / واژگونی چندین کامیون در جاده‌های استان

رونمایی از پوستر اولین دوره جشنواره داستان نویسی استان یزد در گردکوه

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد