خبر یزد

آخرين مطالب

بلاتکلیفی 13 ساله یک کارخانه

فراموشی کارخانه کمپوست یزد/ ثروتی که دفن می‌شود سياسي

فراموشی کارخانه کمپوست یزد/ ثروتی که دفن می‌شود
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد ـ سال 84 بود که استارت احداث کارخانه کمپوست در یزد زده شد تا بخشی از 340 تن زباله‌ای که در شهر تولید می‌شود به کودی مغذی تبدیل شود اما از آن سال تا کنون این کارخانه در بلاتکلیفی است.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها ـ نیره شفیعی‌پور: از حدود دو دهه پیش، بحث تولید کودی به‌نام کمپوست از زباله‌های تر مطرح شد تا با این روش هم هزاران هکتار از اراضی کشور که به دفن زباله اختصاص یافته بودند، نجات پیدا کنند و هم ایرانی‌ها نیز مانند اروپایی‌ها حتی از زباله‌های خود ثروت بیافرینند.
آن زمان کمپوست در واقع طرحی برای نجات زمین از زباله و شیرابه‌هایی بود که در مناطقی از کشور حتی به سفره‌های آب زیرزمینی نفوذ کرده بود به همین دلیل حداقل در رسانه‌ها سر و صدای زیادی به‌پا کرد و بیشتر شهرداری‌ها تلاش‌های خود را برای راه‌اندازی کارخانه کمپوست آغاز کردند.
یزد در زمره نخستین استان‌هایی بود که کارخانه کمپوست در آن کلید خورد
یزد هم در زمره نخستین استان‌هایی بود که طرح ایجاد کارخانه کمپوست در آن کلید خورد تا جایی که برخی اعضای شورای شهر سوم، یزد را پایلوت طرح تبدیل زباله به کمپوست در کشور معرفی کردند.

اما این شهر پایلوت، اکنون 13 سال است که در انتظار تولید کمپوست باقی‌مانده و بعد از این همه سال، هنوز هم این کارخانه در بلاتکلیفی است و اصلا دیگر حتی یادی هم از آن نمی‌شود زیرا اولویت‌های شهر جهانی یزد تغییر کرده و مسئولان اینقدر درگیر بگیر و ببندهای عزل و نصب‌ها و ... هستند که دیگر وقتی برای کمپوست باقی نمی‌ماند.
قرارداد کارخانه کمپوست در سال 84 منعقد شد
قرارداد احداث کارخانه کمپوست یزد در سال 84 منعقد شد و قرار بود پیمانکار، این طرح حداکثر ظرف مدت 18 ماه به پایان برساند تا یزد شهر پایلوت اجرای طرح تولید کمپوست شود اما این طرح مدت‌ها به درازا کشید.
پس از کش‌وقوس‌های بسیار، کارخانه کمپوست سرانجام در سال 1391 به بهره‌برداری رسید و خبر بهره‌برداری از آن به شکل گسترده‌ای در رسانه‌های استان بازتاب یافت اما عملا چرخ این کارخانه نچرخید و شاید حتی زباله‌های یک هفته شهر هم در این کارخانه به کمپوست تبدیل نشد. کارخانه کمپوست سرانجام در سال 1391 به بهره‌برداری رسید و خبر بهره‌برداری از آن به شکل گسترده‌ای در رسانه‌های استان بازتاب یافت اما عملا چرخ این کارخانه نچرخید و شاید حتی زباله‌های یک هفته شهر هم در این کارخانه به کمپوست تبدیل نشد
عضو شورای سوم و چهارم شهر یزد در مورد این کارخانه به خبرنگار مهر گفت: این کارخانه با هزینه 48 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید که 30 میلیارد و 521 میلیون تومان توسط پیمانکار و بقیه توسط شهرداری تامین شد.
حجت الاسلام حمیدرضا مطهریان بیان کرد: این کارخانه می‌توانست روزانه 250 تن زباله را به کود کمپوست تبدیل کند اما به دلیل سوء مدیریت‌ها، بهره‌برداری از این کارخانه بی‌سرانجام ماند.
یزد که قرار بود پایلوت اجرای کمپوست باشد، اکنون در زمره معدود شهرهایی است که تفکیک زباله در آن هنوز معنای چندانی پیدا نکرده زیرا عملا تفکیک زباله سرانجامی ندارد و زباله‌های تفکیک شده در نهایت دفن می‌شوند.
روزانه در یزد 340 تن زباله تولید می‌شود و 60 تا 70 درصد این زباله‌ها نیز تر است و می‌تواند طی فرآیندی به کود مغذی کمپوست تبدیل شود اما این ثروت اکنون دفن می‌شود.

اینکه حتی دفن این زباله‌ها اصولی انجام می‌شود یا غیراصولی و آیا به زودی شاهد نفوذ شیرابه زباله‌های یزد به سفره‌های آب زیرزمینی خواهیم بود یا خیر، موضوعی جداگانه است که البته محیط زیست باید به آن بپردازد اما اینکه چرا هیچ فکری برای کارخانه کمپوست که در زمان خود با هزینه بسیاری از بیت‌المال احداث شد و اکنون به حال خود رها شده، موضوعی است که حداقل شورای شهر یزد به عنوان ناظر عملکرد شهرداری باید درباره آن پاسخگو باشد.
تلاش برای خلع یزد مدیر کارخانه کمپوست
الهه جورابی، عضو شورای اسلامی شهر یزد در این باره به خبرنگار مهر گفت: هنوز نتوانسته‌ایم کار اثربخشی برای کارخانه کمپوست انجام دهیم اما اکنون مراحل اداری و قانونی برای خلع ید مدیریت قبلی این کارخانه در حال انجام است.
وی افزود: امیدواریم بتوانیم با به‌کارگیری مدیر جدید و کارآمد، این کارخانه را هرچه سریع‌تر در یزد راه‌اندازی و زباله‌های شهر را به کمپوست تبدیل کنیم تا شاهد زیان‌های زیست‌محیطی این حجم از زباله‌ها نیز نباشیم.
کارخانه کمپوست هیچگاه در اولویت برای جذب سرمایه‌گذاری نبود
جورابی تصریح کرد: متاسفانه کارخانه کمپوست دیده نشده و هرگز در برنامه‌های شهرداری و شورای شهر کسی آن را در اولویت نگذاشته است و هرگاه سرمایه‌داری برای سرمایه‌گذاری معرفی شده، همواره به زعم مسئولان طرح‌های مهم‌تری برای معرفی وجود داشته است.
وی با بیان اینکه اکنون در کارخانه کمپوست فقط کار تفکیک انجام می‌شود و زباله‌های تر دفن می‌شود، عنوان کرد: هیچ اقدامی در راستای تبدیل زباله‌ها به کمپوست در این کارخانه انجام نمی‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر یزد یکی از مشکلات کارخانه کمپوست بعد از مباحث مدیریتی را بحث آب این کارخانه دانست و گفت: چاه موجود با فاصله 10 کیلومتری از این کارخانه قرار دارد که امیدواریم بتوانیم مجوز انتقال چاه به نقطه‌ای نزدیک‌تر را دریافت کنیم. بحث کارخانه کمپوست باید به یک مطالبه مردمی از سوی مردم و تشکل‌های مردم نهاد تبدیل شود تا دست‌اندرکاران امر اهتمام بیشتری نسبت به تعیین تکلیف آن داشته باشند
جورابی خاطرنشان کرد: بحث کارخانه کمپوست باید به یک مطالبه مردمی از سوی مردم و تشکل‌های مردم نهاد تبدیل شود تا دست‌اندرکاران امر اهتمام بیشتری نسبت به تعیین تکلیف آن داشته باشند.
نکته جالب اینجاست که دیگر حتی نام کمپوست هم به تدریج از ذهن مردم یزد پاک شده و خیلی‌ها دیگر حتی دغدغه‌ای برای تفکیک زباله هم ندارند زیرا در شرایطی که زباله‌های تر به کمپوست تبدیل نمی‌شود، این تفکیک را کاری عبث می‌دانند.
این انتظار وجود دارد که اعضای شورای شهر یزد به عنوان نمایندگان مردم شهر، در این زمینه نیز دغدغه داشته باشند و متولیان امر را در این زمینه از خواسته‌های مردم آگاه کنند تا شاید شاهد حرکتی از سوی شهرداری برای تعیین تکلیف این کارخانه 150 هکتاری باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/70878/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی