خبر یزد

آخرين مطالب

جایگاه بافق در صنعت حمل و نقل کشور مقالات

جایگاه بافق در صنعت حمل و نقل کشور

  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد- حمل و نقل از نگاه تجاری، زمانی شکل گرفت که گروهی از افراد برای حمل و انتقال مایحتاج دیگران از یک نقطه زمین به نقطه دیگر، اعلام آمادگی کرده و شروع به فعالیت نمودند.
آنها سه روش را برای این کار انتخاب کردند که شامل حمل و نقل زمینی، حمل و نقل دریایی که حدود پنج هزار سال پیش ایجاد شد و حمل و نقل هوایی که در سده اخیر به آن افزوده شد.
گرچه حدود 90 درصد حمل کالای جهان در سال های اخیر از طریق دریا حمل شده ولی وقتی صحبت از حمل کالا و مسافر به میان آید، این حمل و نقل زمینی است که حرف اول را می زند و حدود 90 درصد مسافران جهان را جابجا می کند.
حمل و نقل، تمدن آفرین هم بوده است، اگر در مسیر جاده های معروف باستانی مانند جاده های ابریشم و ادویه دقت شود، مشاهده می کنید که تقریبا در هر 30 کیلومتر، یک رباط، منزلگاه یا سکونتگاه ایجاد شده که تعدادی از این سکونتگاه ها در طول زمان به شهرهای آبادی تبدیل شده اند.
گفته می شود دلیل این فواصل 30 کیلومتری به خاطر این است که کاروان ها با محوریت شتر پس از طی طریق 30 کیلومتر نیاز به توقف، باراندازی و استراحت دارند.
امروزه هم شهر و آبادی دارای رونق است که در مسیر حمل و نقل باشد و بتواند همه یا قسمتی از خدماتی را که بخش حمل و نقل تقاضا می کند، عرضه و تامین نماید.
کشور ما ایران از دیرباز نقش عمده و بنیادی در حمل و نقل و تجارت جهانی داشته و مسیرهای ترانزیتی شمال- جنوب و شرق -غرب آن مکمل دریا و بنادر گشته و مهمتر اینکه مسیر ترانزیتی شرق - غرب که از سرخس واقع درمرز ترکمنستان شروع شده و تا بازرگان و جلفا در مرز کشورهای ترکیه و آذربایجان امتداد می یابد، جایگزین مسیر باستانی جاده ابریشم گشته و نقش اتصال شرق دور با اروپا را ازطریق آسیای میانه و ترکیه بر عهده دارد.
اما بافق، قرار گرفته در فلات مرکزی ایران و جنوب شرق استان یزد از هر دو شیوه پتانسیل حمل و نقل زمینی (ریلی و جاده ای) بهره مند بوده و از حمل و نقل هوایی هم می تواند در آینده برخوردار باشد.
مدیران راه آهن اعلام می دارند که روزانه حدود 32 درصد قطارهای باری کشور از پنج راه ریلی بافق عبور می کنند و بزرگراه در شرف تکمیل یزد - بافق نیز در روز به طور میانگین پذیرای 1700 کامیون است.
اگر ظرفیت فعلی را به طرح های در دست مطالعه و اجرای راه آهن شاهرود - بافق، دو خطه کردن راه آهن بافق - زرین شهر، محور در شرف تکمیل بافق - جوادیه، انار، شهربابک، سیرجان و بندرعباس، محور در دست اجرای بافق - بهاباد و نایبندان و محور در دست اجرای بافق- ساغند، چوپانان اضافه نماییم متوجه خواهیم شد که بافق تا پایان برنامه ششم توسعه کشور چه جایگاهی در صنعت حمل و نقل به خود اختصاص می دهد.
البته باید بپذیریم که عایدی و درآمد شهرستان از حمل و نقل ریلی به اشتغال مستقیم و غیر مستقیم کارخانجات تعمیرات لوکوموتیو و دو ایستگاه بافق و مبارکه محدود گشته است.
از حمل و نقل جاده ای نیز به درآمد مستقیم صاحبان کامیون ها و باربری ها بسنده شده و هنوز به سمت و سویی که این صنعت به یک موتور متحرکه قوی در توسعه شهرستان تبدیل گردد و مجتمع های رفاهی بین راهی، واحدهای متعدد ارائه دهنده خدمات فنی و‌ اماکن اقامتی خارج از مجتمع ها را پشتیبانی و به حرکت در بیاورد نرفته ایم و اثر یا اثرات شگرف حمل و نقل روی بازار شهر را رقم نزده ایم.
ضمن خداقوت و تشکر از همه فعالان و دست اندرکاران این بخش، شاخص های امروز صنعت حمل و نقل و اثرات و عواید آن را روی سایر بخش ها و حوزه های شهرستان یادداشت نموده و به سمت و سویی می رویم که در هفته حمل و نقل سال آینده، تغییرات قابل توجهی را در این شاخص ها و نمودارها رقم بزنیم.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

لزوم توجه ویژه به گردشگری محلات

لحظه های بهاری، فرصتی برای یزدی ها

سقف های ناایمن بالای سر دانش آموزان یزد

فرش اردکان، نماد فن و هنر

یزد، همچنان درگیر معضل آبگرفتگی

بارش بهاری بهترین ظرفیت برای تأمین آب شرب یزد است

توران‌‌پشت؛ روستایی دیدنی منسب به توراندخت ساسانی

آبشار سفیده ندوشن پدیده ای جذاب در استان یزد

صدای پتک و چکش آهنگری ندوشن رو به خاموشی است

شلختگی در اطلاع رسانی

قلعه جنت آباد بهاباد را بهتر بشناسیم

یزد، دیار پاکان در گذر تاریخ

به یزد سفر نکنید!

ستاره پیشگامان درخشید و ماه هندبال شد؛ صعود و قهرمانی دلچسب

جاذبه‌های زیباترین شهر خشتی ایران

هزینه های سرسام آور دندانپزشکی بر دوش مردم- محمدحسین فلاح*

اردکان، یونان کوچک استان یزد، آماده پذیرایی از گردشگران

خانه تکانی و لزوم صرفه جویی در مصرف آب

امانتی که پس از یک قرن باز نشد!

منارجنبان اثری کم نظیر در ندوشن

معرفی آب انبار های ندوشن استان یزد

نگاهی به جاذبه های دیدنی و گردشگری ندوشن

پدیده زمین خواری و ضرورت اقدام مردم و مسئولان مهریز

یزد جهانی، آماده استقبال از مسافران نوروزی

استفاده طولانی مدت از هندزفری و هدفون برای گوش مضر است

هجمه به وکالت؛ تعرض به عدالت

چادرملو دولتی است یا خصوصی؟!

کم آبی، مشکل عمده استان یزد

اعتدال در شهرسازی

تاثیر حضور زنان کارآفرین در سلامت اقتصاد

تلاش برای دمیدن جانی تازه به مجموعه‌ 700 ساله‌ی رکنیه یزد

اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا از نگاه هفته نامه جام یزد

بخشنامه‌های صادراتی چالش تجار ایرانی

نساجی، ظرفیتی برای اشتغال؛

نقش نگاره هایی که به هیچ انگاشته شد

نقش اسناد در روشنگری زندگی فرخی یزدی

یزد نو دیگری برای یزدی ها ‏در جزیره قشم ‏

خطرات پیست اسکی سخوید تفت را جدی بگیریم

یزد دومین استان کم بارش کشور

آبگرفتگی معابر یزد، قصه تلخی که هر سال تکرار می شود

«ولنتاین»؛ کابوس یا رویای جوانان ایرانی!؟

شخصیت‎شناسی افراد با استفاده از عملکردشان در فضای مجازی

استاندار آقازاده

امید مردم و تدبیر حکمران خوب در یزد

مردم یزد، فرهنگ یزد

مروری بر شكل‌گیری و آغاز نهضت شعار‌نویسی یزد

مطبوعات یزد، گرفتار در چنبرۀ مشکلات

آئین سده، پاسداشت دانش و خرد ایرانیان است

هویت شهر را سیاسی نکنید

فدراسیون به دام مخالفان کی روش نیفتد