خبر یزد

آخرين مطالب

مدیرکل :

میزان بهره وری راه‌آهن یزد چهار برابر سایر مناطق کشور است اقتصادي

میزان بهره وری راه‌آهن یزد چهار برابر سایر مناطق کشور است
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد - مدیرکل راه‌آهن منطقه یزد بابیان اینکه حدود هزار کیلومتر خط آهن شامل هفت درصد مجموع خطوط ریلی کشور در این استان قرار دارد، گفت: بیش از 30 درصد عملیات معادل چهار برابر بازدهی و بهره‌وری این بخش به نسبت دیگر نواحی مربوط به این منطقه است.
به گزارش ایرنا ، سید مصطفی داوودی روز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: این مجموعه سال گذشته توانست سه رتبه برتر سه ستاره تعالی ، رتبه برتر ایمنی باوجود عملیات اجرایی بالا و رتبه برتر بهره‌وری را کسب کند.
وی افزود: در سال 95 موفق به کسب دوستاره تعالی توسط راه‌آهن یزد برای اولین بار در کشور و ارتقاء آن به سه ستاره در سال 97 شدیم که بر اساس ارزیابی و نظرسنجی مردمی به یزد تعلق گرفت.
** راه‌آهن یزد پرترافیک‌ترین منطقه ریلی کشور
مدیرکل راه‌آهن منطقه یزد درباره وضعیت ایمنی نیز تصریح کرد: راه‌آهن یزد به دلیل انطباق مرکز ثقل راه‌آهن بر مرکز جغرافیایی کشور ، پرترافیک‌ترین منطقه ریلی کشور است ،طوری که در هر شبانه‌روز 120 رام قطار از این محدوده تردد می‌کند که 30 مورد آن مسافربری است.
داوودی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از چهار میلیون مسافر از راه‌آهن منطقه یزد خدمات گرفته‌اند مبدأ یا مقصد یک‌میلیون نفر از آن‌ها یزد بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد رشد دارد.
به گفته وی ، راه‎آهن یزد در حیطه بار نیز امسال نزدیک به 17 میلیون تن بارگیری و تخلیه داشت که نزدیک به 14 میلیون تن بارگیری در یزد و نزدیک به سه میلیون تن تخلیه بود و در این زمینه حدود 11 درصد رشد داشته است.
مدیرکل راه‌آهن یزد بابیان اینکه مدیریت راه‌آهن از محدوده جغرافیایی خارج، محوری و منطقه‌ای است ، ادامه داد: هم‌اکنون 42 ایستگاه زیر نظر این اداره کل است و مهم‌ترین ایستگاه‌های استان شامل نائین، میبد، اردکان، یزد و بافق است.
** سفر ریلی به شیراز تا پایان سال 98
این مسئول بابیان اینکه هم‌اکنون 500 کیلومتر راه‌آهن در محدوده استان یزد در حال ساخت است گفت: درواقع با اجرای این طرح‌ها در 2 منطقه استان ، بزرگ‌ترین پروژه‌های ریلی کشور در این استان در دست اجراست.
مدیرکل راه‌آهن یزد افزود: ساخت هر کیلومتر راه‌آهن به‌ طور متوسط 6 میلیارد تومان هزینه دارد و بیش از سه هزار میلیارد تومان طرح ریلی در استان در حال اجراست.
داوودی بابیان اینکه یکی از این طرح‌ها ساخت خط دوم راه‌آهن بافق – عقدا به طول 250 کیلومتر است ، اضافه کرد: این طرح 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، امیدواریم تا پایان سال 98 آماده بهره‌برداری شود.
وی ادامه داد: طرح ریلی دیگر استان ، راه‌آهن یزد - شیراز در منطقه اقلید است این مسیر 280 کیلومتر طول دارد که 250 کیلومتر آن با پیشرفت فیزیکی حدود 70 درصد در استان یزد قرار دارد و در صورت حل مشکلات مالی و نقدینگی و نیز ارزی می‌توان در پایان سال 98 شاهد سفر از یزد به شیراز باشیم.
** بهسازی ایستگاه راه‌آهن ثبت میراثی یزد
مدیرکل راه‌آهن یزد از دیگر طرح‌های در دست اقدام را بهسازی ایستگاه مرکز استان به‌عنوان یکی از پنج ایستگاه میراث ثبتی کشور اعلام کرد و گفت: فاز نخست این طرح با 20 میلیارد تومان اعتبار تا نیمه سال 98 آماده بهره‌برداری خواهد شد.
داوودی با اشاره به اینکه ایستگاه فعلی در شأن دومین شهر تاریخی جهان نیست ، یادآور شد: به همین دلیل خروج مجموعه اداری راه‌آهن منطقه یزد از محل کنونی ایستگاه در یک دوره زمانی سه‌ساله و تبدیل آن به مجموعه خدماتی به مسافران با قرارداد اولیه 2 میلیارد تومانی در حال اجراست.
وی اظهار امیدواری کرد که با همکاری سه‌جانبه استانداری ، شهرداری و راه‌آهن و تخصیص اعتبار 2 میلیارد تومانی برای بهسازی معابر اطراف و داخل محدوده ایستگاه یزد هم اقدام شود.
وی هزینه کرد 6 میلیارد تومان برای مسقف کردن 2 سکوی موجود در ایستگاه به مساحت 13 هزار مترمربع را یکی دیگر از طرح‌های ایجاد رضایت مسافران اعلام کرد و افزود: در کنار این مسائل ، بحث تعمیرات و در ادامه ساخت واگن و لکوموتیو را نیز مدنظر داریم.
** برنامه‌ریزی برای تعمیر واگن در بافق ، اردکان و میبد
مدیرکل راه‌آهن یزد ادامه داد: ایران به فنّاوری ساخت لکوموتیو دست‌یافته ولی در بافق بحث تعمیرات آغاز شد و در ادامه ساخت واگن را دنبال خواهیم کرد.
داوودی با اشاره به صدور مجوز برای تعمیرات واگن در اردکان هم اظهار داشت : در سال 95 هم یک کارخانه تعمیرات در میبد که تعطیل‌شده بود دوباره بازسازی و شروع به کارکرد، امیدواریم در آینده این استان از تولیدکنندگان فعال واگن و حتی لکوموتیو باشد.
** سودآوری سرمایه‌گذاری در صنایع ریلی و راه‌آهن
وی یکی از عمده‌ترین مشکلات یزد را نبود شرکت ریلی استانی عنوان کرد و افزود: سرمایه‌گذاران تصور می‌کنند این طرح سودآوری ندارد درحالی‌که در استان‌های همجوار ، همچون اصفهان و کرمان ، شرکت‌هایی در این خصوص ایجادشده و یکی از آن‌ها از 100 واگن شروع کرد و الآن یک هزار و 200 واگن دارد.
این مسئول همچنین یکی از طرح‌های در آستانه افتتاح راه‌آهن یزد را طرح مسقف کردن سکوهای مسافری ایستگاه یزد ذکر کرد که به‌منظور رفاه مسافران در فصول گرم و زمستان‌های سرد یزد با وسعت 13هزار مترمربع و اعتبار شش میلیارد تومان مراحل پایانی خود را طی می‌کند.
** تکمیل ظرفیت قطارهای مسافربری / ورود قطار یزد به تهران در ساعت هفت صبح
وی درباره بخش مسافری راه‌آهن هم گفت: میزان فروش بلیت و ضریب اشغال قطارهای استان قبلاً حدود 70 درصد بود، هم‌اکنون ظرفیت‌ها تکمیل است و حتی در برخی مسیرها کمبود قطار داریم.
مدیرکل راه‌آهن یزد با بیان اینکه تأخیر در قطارها از مبدأ یزد در هشت‌ماهه امسال به‌طور متوسط کمتر از پنج دقیقه بود ، ادامه داد: تأخیر در طول سیر نیز به‌طور متوسط حدود 20 دقیقه بوده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه قطار تهران - بندرعباس و بالعکس که قبلاً حذف‌شده بود، دوباره برقرار شد، گفت: همچنین با تلاش‌های یک‌ساله از اول بهمن‌ماه ساعت ورود قطار یزد به تهران که پیش‌تر چهار صبح بود به هفت صبح تغییر خواهد کرد و درواقع حرکت از مبدأ یزد نیز به‌جای 19 به 22 شب تغییر می‌کند.
مدیرکل راه‌آهن یزد خاطرنشان کرد: هرسال هفت‌تا هشت درصد سهمیه استان در بخش مسافری افزایش می‌یابد و امسال نیز این میزان هشت درصد بوده است.
** طرح قطار حومه‌ای نیازمند همکاری شهرداری‌ها
داوودی در بخش دیگر این نشست با اشاره به طرح قطار حومه‌ای هم گفت: در سه سال گذشته شهرداری، شورای شهر، استانداری، راه‌آهن و اداره راه‌ و شهرسازی یزد در این خصوص قدم‌های بزرگی برداشته‌اند امیدواریم تفاهم‌نامه اولیه امسال در سطوح بالاتر هم مورد تائید قرار گیرد.
وی اجرای این طرح مشارکتی از مهریز تا عقدا را نیازمند همکاری شهرداری این مناطق اعلام کرد و یادآور شد: اجرای این طرح که نخستین مورد آن بعد از اجرای ناموفق طرحی مشابه در اصفهان خواهد بود کمک بزرگی به صنایع استان خواهد کرد.
این مسئول با اشاره به مزایای حمل‌ونقل ریلی از تکلیف در نظر گرفته‌شده در قانون ششم توسعه مبنی برافزایش سهم راه‌آهن به 30 درصد حمل بار کشور خبر داد و افزود: بیشترین میزان حمل‌ونقل ریلی مربوط به روسیه با 80 درصد و در کشورهای اروپایی 25 درصد است درحالی‌که در ایران هم‌اکنون حدود 10 درصد است.
داوودی به تدوین برنامه لجستیکی در وزارت راه و شهرسازی نیز اشاره کرد و گفت: در قالب این طرح ، استقرار 2 پایانه لجستیک، یک دهکده لجستیک و یک مرکز لجستیک حمل‌ونقل ریلی در استان یزد پیش‌بینی‌شده است.
1968/ 2047

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/71455/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

سیلاب بهاری در جاده سه چاهون بافق+فیلم

چهار محور در استان مسدود است

رتبه 28 استان یزد در میزان بارندگی در کشور

گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی

بارش کم‌سابقه باران در یزد

آبگرفتگی و سیلاب در خیابان‌های یزد

جاری شدن روان آب ناشی در شهر ستان یزد و تفت+فیلم

سرپرست فرمانداری مهریز معرفی شد

جاری شدن سیل در استان یزد

ورود سیل قدرتمند به رودخانه اصلی شهر تفت

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

تخلیه آب از منازل در روستای ده جمال شهرستان بهاباد یزد+ تصاویر

مهار تورم ماهانه و نقطه به نقطه در استان یزد/ شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه

کارآفرینان با همکاری اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه‌سازی کنند

برتری استان یزد در کسب جایگاه بالاترین ضریب نفوذ بیمه در کشور

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

مشارکت خوب یزدی‌ها در اجرای طرح نور

دیوارهای کارخانه نوآوری درخشان یزد برداشته شود

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

سیستم بادبان خورشیدی پیشرفته ناسا؛ شاهکار جدید فناوری‌ فضایی!

دیوار‌های کارخانه نوآوری درخشان برداشته شود

تورم ماهانه و نقطه به نقطه یزد مهار شد

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی horsehead و Orion

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

فروشگاه‌ها تامین مالی می‌شوند

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

اولتیماتوم سازمان لیگ به صدرشیمی

مهار کامل تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد

جاری شدن سیل در بهاباد یزد (فیلم)

(ویدئو) سیلاب شدید در مسیرهای شهرستان بهاباد

شهروندان کشتار غیرمجاز دام را گزارش کنند

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

بافق، میزبان اولین کنگره بین المللی شتر در کشور

ارتقای روشنایی معابر جهان شهر تاریخی یزد

انتصاب مدیرکل جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد

افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه

گلاب برای عتبات | ماجرای گلاب گیری در یزد بعد از 250 سال

امدادرسانی هلال احمر یزد به سیل زدگان سیستان و بلوچستان

پیوستن دانش‌آموزان تفت به پویش «امروز من بدون کیسه پلاستیکی»

پذیرفته شدگان پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد معرفی شدند

درخواست جهاد کشاورزی مهریز از مردم

شیشه‌هایی که مانع از رشد بیوفیلم دریایی می‌شوند

سیلاب شدید در بهاباد ؛ حجم وحشتناک آب را ببینید

راه اندازی پویش امروزِ من، بدون کیسه پلاستیکی