خبر یزد

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد؛

یزد در جایگاه 23بودجه عمرانی/بررسی شاخص‌های اثرگذار در نحوه توزیع سياسي

یزد در جایگاه 23بودجه عمرانی/بررسی شاخص‌های اثرگذار در نحوه توزیع
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد ـ استان یزد در لایحه بودجه 98 رتبه بیست‌وسوم به لحاظ بودجه عمرانی را به خود اختصاص داده و این جایگاه با توجه به شاخص‌های مختلف استان یزد حرف و حدیث‌هایی به دنبال داشته است.

خبرگزاری مهر ـ گروه استان‌ها: تقدیم لایحه بودجه 98 دولت به مجلس این روزها دست‌مایه تحلیل‌های مختلف در رسانه‌ها شده و به طور قطع یزد نیز از این قاعده مستثنی نیست.
در این بین افراد متخصص و غیرمتخصص بسیاری اظهارنظر کرده‌اند و هرکس در این اظهارنظرها شاخص‌هایی را مدنظر قرار داده اما اینکه این شاخص‌ها تا چه حد برای تعیین بودجه استان‌ها اثرگذار است، موضوعی است که کارشناسان اقتصادی در مورد آن اظهارنظر و در نهایت دولت نیز تصمیم‌گیری کرده است.
اما برخی شاخص‌هایی که از دیدگاه کارشناسان هر بخش در استان یزد مورد توجه قرار گرفته و این انتظار وجود داشته که بر اساس آنها، یزد رتبه بهتری در توزیع بودجه داشته باشد، در این گزارش مورد بررسی قرار می‌گیرد.
بررسی شاخص‌های مختلف برای ارتقاء رتبه یزد در جدول بودجه عمرانی 98
کارشناسان حوزه صنعت و تولید بر این اعتقادند که چون یزد به لحاظ درآمد از محل‌های تعیین شده، همواره در رتبه‌های بالا قرار داشته و رقم درآمد گاه از رقم تعیین شده نیز بالاتر رفته و طی چند سال استان یزد در زمره 10 استان اول در زمینه درآمدزایی بوده است، بنابراین در زمینه توزیع بودجه نیز باید همین رتبه را داشته باشد.
کارشناسان این بخش، میزان اشتغالزایی در حوزه صنعت و تولید استان و اینکه یزد میزبان بار بیکاری بسیاری از استان‌های همجوار و غیرهمجوار شرقی و غربی را نیز به دوش می‌کشد، را شاخصی می‌دانند که باید در توزیع بودجه اثرگذار باشد.
در حوزه بهداشت و درمان نیز این اعتقاد وجود دارد که چون یزد بار سایر استان‌ها به ویژه استان‌های جنوبی و جنوب‌شرقی را نیز به دوش می‌کشد بنابراین این شاخص نیز باید در توزیع بودجه مورد توجه دولت باشد.

این اعتقاد در بخش آموزش نیز وجود دارد زیرا یزد از استان‌هایی است که بیش از نیمی از جمعیت دانشجویی آن را دانشجویان غیربومی تشکیل می‌دهند.
بحث تاریخی و جهانی بودن میراث فرهنگی یزد همچنین گردشگرپذیر بودن این استان نیز از مواردی است که بر آن مانورهای جدی داده می‌شود و کارشناسان این بخش بر این باورند که دولت باید به تامین زیرساخت‌ها در این حوزه کمک کند تا یزد به درآمدزایی مطلوبی برسد.
راه‌ها،‌ درمان و گردشگری شاخص‌هایی که باید در بودجه مورد توجه قرار می‌گرفت
یزد همچنین یک استان مرکزی دارای شاه‌راه‌های مواصلاتی به شمار می‌رود بنابراین به طور قطع راه‌های استان یزد، زیرسازی، راه‌سازی و ... نیز از مواردی است که نیازمند بودجه‌های کلان عمرانی است بنابراین در این بخش نیز این انتظار وجود دارد که دولت نگاه ویژه به یزد داشته باشد.
یکی از مهم‌ترین مباحثی که به شدت مورد توجه قرار دارد، بحث بی‌آبی یزد و هزینه‌بر بودن انتقال آب به این استان است و یزدی‌ها هرچند که نگاه کارشناسانه اقتصادی هم نداشته باشند، باز هم با توجه به این بخش، انتظار جایگاه بهتری در جدول بودجه استان‌ها را داشته و دارند.
اما اینکه کدام‌یک از این شاخص‌ها در تعیین رتبه 23 برای استان یزد در جدول بودجه، مورد توجه قرار گرفته و کدام نتوانسته توجه مسئولان امر را به خود جلب کند، موضوعی است که بخشی از آن را رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد پاسخ داده است.
شاخص‌های تعیین بودجه تعریف شده و مورد قبول همه استان‌هاست
سید مجتبی حسینی‌پور در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: بودجه دارای دو بخش بودجه هزینه ای و بودجه تملک دارایی های سرمایه ای است و در بخش بودجه هزینه ای این سازمان بودجه 24 دستگاه را توزیع می کند.
وی افزود: بودجه عمرانی بر اساس شاخص‌ها توزیع می‌شود و این شاخص‌ها از پیش تعیین و تعریف شده و هر بودجه هر استانی با تطبیق شرایط استان بر این شاخص‌ها مشخص و در قالب لایحه به مجلس می‌رود .
دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان خاطرنشان کرد: استان یزد در جدول اعتبار تملک دارایی سرمایه ای استان‌ها رتبه 26 را داشت اما امسال با سه رتبه ارتقاء به رتبه 23 رسیده و این خود لحاظ شدن شاخص‌های بیشتر در تعیین رقم بودجه استان را نشان می‌دهد .
رتبه استان یزد در جدول بودجه نسبت به جمعیت استان بهتر است
حسینی‌پور، یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در اختصاص بودجه را جمعیت دانست و عنوان کرد: یزد به لحاظ میزان جمعیت در بین 31 استان کشور، رتبه 24 را دارد که با توجه به این شاخص، رتبه استان یزد در جدول بودجه نسبت به جمعیت بهتر است .
وی یادآور شد: بودجه عمرانی استان مجموع اعتبارات استانی شامل اعتبارات متوازن، سه درصد نفت، ارتقای شاخص‌های اقتصادی، اعتبارات مدیریت بحران و ... را شامل می شود و همچنین اعتبارات ملی، اعتبارات استانی ویژه، بودجه دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی نظیر شرکت‌های دولتی را در بر می گیرد و آنچه در لایحه بودجه استانها معمولا مورد مقایسه قرار می گیرد، فقط اعتبارات استانی است.
حسینی‌پور در همین زمینه افزود: باید در نظر داشت که عملیات‌های عمرانی در هر استان، به منابع ملی و استانی نیاز دارد بنابراین همه عملیات‌های عمرانی استان یزد، نیازمند بودجه مستقل استانی نیست و بخشی از بودجه عمرانی استان در اعتبارات ملی دیده شده است که در قالب اعتبارات احداث راه‌های شریانی و نگهداری آنها، طرح های انتقال آب، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و طرح‌های احداث مدارس و ورزشگاه‌ها و ... به استان اختصاص می‌یابد.
افزایش 20 درصدی اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان یزد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد خاطرنشان کرد: وقتی سازمان برنامه و بودجه کشور مسئول توزیع بودجه می‌شود، حتما اعتمادی وجود دارد و به واقع نیز اینگونه است زیرا شاخص‌هایی که بودجه بر اساس آن اختصاص یافته، شاخص‌هایی است که همه استان‌ها بر آن اتفاق نظر دارند .
حسینی پور، میزان اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان را با احتساب اعتبارات موضوع قانون استفاده متوازن 439 میلیارد تومان عنوان کرد که نسبت به میزان 366میلیارد تومان در لایحه بودجه سال گذشته 20 درصد افزایش یافته است.
وی در ارتباط با بودجه هزینه ای استان نیز افزود: میانگین افزایش بودجه هزینه‌ای استان‌ها در لایحه بودجه 98 در مقایسه با سال قبل از آن 26 درصد است این درحالی است این رقم برای استان 27 درصد بوده و به این ترتیب جایگاه استان در رتبه 22 قرار گرفته است. در حالی‌که میانگین رشد درآمد ها برای استان‌ها در کشور رقم 22 درصد در نظر گرفته شده است، میزان رشد درآمدها برای استان در لایحه بودجه 98 عدد 15 درصد را نشان می‌دهد که به این ترتیب در زمینه رشد درآمد و در مقایسه با سایر استان‌ها رشد کمتری داشته‌ایم
حسینی‌پور ادامه داد: این اعتبارات از 220 میلیارد تومان در سال گذشته به 279 میلیارد تومان در لایحه 98 ارتقاء یافته است.
وی در مورد وضعیت درآمد های استان نیز بیان کرد: در حالی‌که میانگین رشد درآمد ها برای استان‌ها در کشور رقم 22 درصد در نظر گرفته شده است، میزان رشد درآمدها برای استان در لایحه بودجه 98 عدد 15 درصد را نشان می‌دهد که به این ترتیب در زمینه رشد درآمد و در مقایسه با سایر استان‌ها رشد کمتری داشته‌ایم.

در هر حال بحث بودجه استان یزد، موضوعی است که هر سال نقدها و تحلیل‌های بسیاری بر آن می‌شود و این موضوع حتی به طور مستقیم در آخرین سفر رئیس جمهور به استان یزد نیز در نشست رسانه‌ای آقای روحانی از سوی سرپرست خبرگزاری مهر استان یزد مورد پرسش قرار گرفت.
حتی اگر شاخص جمعیت را در توزیع بودجه استان‌ها دارای اثرگذاری جدی بدانیم، به نظر می‌رسد یزد باید جایگاه بهتری نسبت به کهگیلویه و بویراحمد داشته باشد و شاخصی نظیر محرومیت نیز اگر مدنظر دست‌اندرکاران امر باشد، به طور قطع جای برخی از استان‌ها بالاتر از رتبه یزد نیست.
یزد مصصم به استفاده بهینه از اعتبارات عمرانی کشور
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد نیز در این باره به خبرنگار مهر گفت: شاید رتبه فعلی یزد رتبه مناسبی در جدول بودجه نباشد اما ارتقاء یزد در جدول از رتبه 26 و 27 در سال‌های گذشته به رتبه 22 نشان می‌دهد که گام‌های خوبی برداشته شده و یزد مصمم است از اعتبارات کشور به نحو احسن استفاده کند.
محسن صادقیان عنوان کرد: پیگیری‌های مدیران کل و نمایندگان استان یزد در حوزه دولت برای افزایش اعتبارات عمرانی یزد در بودجه 98 انجام شده و این پیگیری‌ها اکنون باید در مجلس توسط نمایندگان و افراد تاثیرگذار انجام شود.
وی تصریح کرد: به طور قطع اگر بودجه تعیین شده برای یزد همین‌ میزان باشد، بسیاری از پروژه‌ها را نمی‌توانیم اجرا کنیم که البته در صورت تصویب همین بودجه توسط مجلس نیز باید به سمت برون‌سپاری پروژه‌های عمرانی برویم.
صادقیان خاطرنشان کرد: بودجه عمرانی کل کشور 62 تا 68 هزار میلیارد تومان است که 40 هزار میلیارد تومان از این میزان اسناد خزانه است پس در واقع پولی که قرار است بین استان‌ها توزیع شود، در مجموع 20 هزار میلیارد تومان است بنابراین تقریبا بودجه 98، نیاز هیچ‌یک از استان‌های کشور را تامین نخواهد کرد.
در هر حال یزدی‌ها امیدوارند در زمان تصویب لایحه بودجه 98، اتفاقات بهتری رقم بخورد و سهم یزد از رقم بودجه عمرانی ارتقاء پیدا کند.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/71965/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«وویجر 1» پس از 5 ماه با زمین تماس گرفت

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران

اختراعی با قدمت دوهزار سال| یخچال‌هایی در دل کویر

برخورد با مدارس فوتبال فاقد مجوز در یزد

بررسی مسائل و مشکلات محلات حاشیه نشین شهر یزد

هلال احمر استان یزد در حالت آماده باش

احیای سنت گلابگیری در یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

بررسی مسئولیت‌های اجتماعی صنایع و معادن بافق در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش

اشتباهات داوری به ضرر چادرملو و به سود رقیبان است

56 پروژه نیمه‌تمام در ابرکوه منتظر تامین اعتبار

یزدی‌ها منتظر آبگرفتگی معابر سطح شهر باشند

گیتی آذرپی درگذشت

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

ربات انسان‌نمای Menteebot با قابلیت درک زبان طبیعی معرفی شد

مردمی سازی سلامت در مهریز

آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی

فقط 3 درصد از پسماند‌های خانگی تفکیک می‌شوند

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

جایزه کتاب سال فراخوان داد

تمام ماموریت بالگرد مریخی «نبوغ» را در یک دقیقه تماشا کنید

بررسی مشکلات دو واحد تولیدی و معدنی استان یزد

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

ساخت دستگاهی برای تولید برق از عرق بدن

پویش سلامتی را قدم بزن به مناسبت هفته سلامت در مهریز

اتصال22 هزار خانوار یزدی به فیبر نوری تا شهریور ماه

تعامل با کشورهای آفریقایی اقتصاد استان یزد را تقویت می کند

حمل 40 میلیون تن کالا از مبدأ استان یزد

قرار گرفتن گل محمدی در برنامه‌ی توسعه‌ی کشت استان یزد

اتصال بیش از 22 هزار خانوار یزدی به فیبر نوری تا شهریورماه

باد با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت اردکان را در نوردید

افزون بر 3 هزار زائر یزدی به حج تمتع اعزام می‌شوند

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز

اجرای آزمایشی برای اثبات قانون اول نیوتون

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

یزد در زمینه مجوز الکترونیکی عقب ماند

برگزاری همایش فصلی اوج هنر در یزد

ثبت پنجمین اهدای عضو در استان یزد

پیشگیری از وقوع سیل در ابرکوه

مراسم بزرگداشت شهدای راسک و دمشق در میبد

تداوم بارش ها در یزد

پیش درامدی از لیگ برتر فوتبال ساحلی

پذیرایی از زائران با چای و شیرینی یزدی

اتصال بیش از 22 هزار خانوار یزدی به فیبر نوری تا شهریور ماه