خبر یزد

آخرين مطالب

تعدد موسسات غیردولتی از بزرگترین چالش‌های نظام آموزش عالی است علمي

تعدد موسسات غیردولتی از بزرگترین چالش‌های نظام آموزش عالی است

  بزرگنمايي:

خبریزد- دکتر «فرزانه شمیرانی» در نشست رییس و اعضای هیئت موسسات غیر انتفاعی و غیر دولتی و موسسات آموزش عالی آزاد با اعضای هیئت نظارت استانی در یزد، به تشریح چالش‌های پیش روی موسسات و مراکز آموزش عالی غیردولتی پرداخت و گفت: تعدد موسسات غیردولتی و آزاد آموزش عالی با زمینه‌های مشترک آموزشی یکی از بزرگترین چالش‌های این موسسات و نظام آموزش عالی است .

وی ادغام موسسات غیردولتی و آزاد را در کنار تخصص‌گرایی آنها، دو گام مهم به سوی افزایش کیفیت نظام آموزش عالی و رفع برخی چالش‌های این موسسات دانست .

شمیرانی با ذکر رسالت مراکز آموزشی عدم تغییر در وضعیت دانشجویان پس از دانش‌آموختگی را نشانه‌ای بر عدم این رسالت دانست .

وی همچنین توزیع چندباره یک دسته از امکانات را در یک منطقه خاص هزینه بر و ناکارآمد برشمرد .

مدیر کل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه سخنان خود به ابعاد مختلف چالش‌های موسسات آموزش عالی غیر دولتی پرداخت و گفت: این مشکلات در دو بعد قابل ذکر هستند، بعد اول مربوط به خود موسسات و عملکرد آنهاست و بعد دوم به وزارت علوم مربوط است .

وی سامانه حس را رابطی بین این دو سطح دانست و خواستار ثبت اطلاعات موسسات در این سامانه شد.

دکتر «محمدصالح اولیاء» رییس دانشگاه یزد نیز در این نشست به تبیین چالش‌ها و مسائل پیش روی نظام آموزش عالی کشور پرداخت و گفت: بزرگترین مشکل نظام آموزش عالی کشور تعریف استانداردهایی هستند که در عمل قابلیت اجرا ندارند و این چالش عمده نظام آموزش عالی کشور و موسسات غیر دولتی و آزاد آموزش عالی است.

وی ضعف و بلاتکلیفی امر نظارت از سوی وزارتخانه را چالش دیگر پیش روی نظام آموزش عالی برشمرد و در ادامه با اشاره به وضعیت نظام آموزش عالی در استان به تبیین ابعاد و ویژگی‌های این حوزه در استان یزد پرداخت و گفت: بزرگترین مزیت استان یزد در امر آموزش عالی این است که بدون طرح و برنامه  وارد این حوزه نشده است و انگیزه بسیار بالایی در این حوزه در استان یزد وجود دارد.

اولیاء در بخش دیگری از سخنان خود از ایجاد شورای هماهنگی میان مراکز آموزش عالی در راستای حل معضلات و اختلافات مابین خبر داد.

وی همچنین قانون‌گرایی و استناد به آن را برجسته‌ترین شیوه حل تضادها بین مراکز آموزشی و دانشگاهی دانست.

اولیاء در ادامه به راهکارهای رفع موانع و چالش‌های پیش روی نظام آموزش عالی پرداخت و گفت: اگر شاخص و معیارهای درستی برای اجرا داشته باشیم مشکلات به میزان زیادی حل می شوند.

دکتر «علی اصغر علمدار یزدی» مدیر دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه یزد به نقش موسسات آموزش عالی غیردولتی و آزاد در تعمیق آموزش عالی پرداخت و گفت: ورود این موسسات نوعی ورود داوطلبانه به حوزه آموزش عالی بوده است و این مراکز توانسته اند خدمات شایانی را در این حوزه ارائه دهند.

مشکلات مالی و عدم همترازی دانشجویان از نظر رتبه های علمی را دو مشکل این مراکز آموزشی در مقایسه با دانشگاههای بزرگ و دولتی دانست.

دکتر علمدار افزایش توانمندی این موسسات، تربیت نیروی انسانی ماهر و همچنین اصلاح درونی را لازمه افزایش اعتبار و جایگاه این موسسات در نظام آموزش عالی دانست.

وی همچنین اراده موسسات در بالا بردن سطح خودشان و همچنین مساعدت وزارت علوم را در قالب طرح های حمایتی دو رکن مهم و اساسی رفع مشکلات این مراکز آموزشی دانست.

در این نشست روسای موسسات و مراکز آموزش عالی غیر دولتی و آزاد استان نیز به ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

«عبدالحسین حائری»؛ مجتهد و نظریه‌پرداز جهانی

خطر تداخل تركیبات شیمیایی بطری‌های پلاستیكی در جنسیت جنین

انتخاب یزد به عنوان پایلوت طرح استفاده از استارتاپ‌های اقتصاد کشاورزی

مراقب بیماری لامپی اسکین باشید

هشدار معاون دامپزشکی یزد در مورد بیماری تب مالت

دانشکده مهندسی نساجی در دانشگاه یزد ایجاد می‌شود

کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه یزد تشکیل شد

فارغ التحصیل بیکار نداریم

کمیته اخلاق در پژوهش در دانشگاه یزد تشکیل شد

طرح کشت محصول بدون خاک در مهریز یزد اجرا شد

ششمین آزمایشگاه بازرسی مخازن فولادی بدون درز افتتاح شد

آموزش مسئولان انجمن‌های اسلامی مدارس یزد آغاز شد

جهانگیری: می‌خواستند زنجانی‌سازی راه بیاندازند

سمپاشی آزمایشی زمین های کشاورزی اشکذر با پهپاد ایرانی انجام شد

استفاده از پهباد برای سمپاشی مزارع در یزد

دختر بافقی به مرحله نهایی المپیاد علمی کشور راه یافت

کمک هزینه کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی در یزد افزایش یافت

آشنایی با خواص بادمجان

مشارکت 6 هزار نفر در المپیاد وررزشی بسیج و محلات یزد

اجرای طرح توان‌افزایی دانشجویان با عنوان توانا در یزد

وعده‌های دانشگاه علوم پزشکی یزد در مورد ابرکوه محقق نشد

فنی و حرفه‌ای با همکاری یک دانشگاه فرانسه دوره‌های مشترک برگزار می‌کند

دانشگاه یزد موافقت نامه همکاری علمی نساجی با رومانی امضا کرد

درمان اضطراب‌ و افسردگی با روش بدون عوارض rTMS در یزد

لزوم نقش آفرینی بیش از پیش دانشگاه یزد در مسیر توسعه استان‌

توسعه با بهره گیری از ظرفیت مراکز آموزش عالی ممکن است

هلال احمر یزد برای پذیرش دانشجو فراخوان داد

امسال 18 هزار یزدی در کنکور سراسری شرکت کردند

حرکت دانشگاه یزد به سمت الکترونیک کردن تمام فعالیت‌ها

اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های یزد: برخورد جدی پلیس با بدحجابی را خواستار شدند

برگزیدگان مرحله اول بیست و چهارمین المپیاد دانشجویی در یزد تجلیل شدند

دانشگاه علم و هنر با مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهری همکاری می‌کند

معاون درمان دانشگاه پزشکی یزد: سهم هر بیمار برای ویزیت و معاینه، حداقل هشت دقیقه است

وزارت نفت: باند نفوذ در این وزارتخانه نداریم

ناهنجای های ژنتیکی در ازدواج های غیرخویشاوندی هم وجود دارد

شورای پیام‌رسان سلامت زیرساخت‌های توسعه‌ای را مطالبه کند‌‍

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه یزد منصوب شد

آب و محیط زیست مهمترین مولفه طرح آمایش سرزمین در یزد است

ظرفیت خیران در حوزه پیشگیری از معلولیت‌ها استفاده شود

رونمایی از محصول استراتژیک و فناورانه یزدی‌ها با حضور معاون رییس جمهور

محیط‌های علمی، نقش مهمی در ارتقای فرهنگی جامعه دارند

تولید علم نافع در اولویت برنامه‌های دانشگاه یزد است

افزون بر 2 هزار مشاور ژنتیک خانواده آماده راهنمایی زوجین هستند

طرح 50 هکتار کشت گیاهان کم آبخواه در مهریز اجرا شد

ساماندهی مراکز آموزش عالی یزد در سند آمایش مدنظر باشد

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه علم و هنر و دانشگاه علم و فرهنگ

امام جمعه یزد: دانشگاه‌ها جوانان را به سمت تفکر و خدامحوری سوق دهند

برگزاری پانزدهمین نشست شب یزد با موضوع آمایش سرزمینی

لزوم واگذاری فضای آموزشی دستگا‌ه‌ها به آموزش و پرورش در یزد

رقابت 200 طلبه در آزمون سطح سه و چهار حوزه علمیه خواهران یزد