خبر یزد

آخرين مطالب

بازخوانی خاطرات سفر تاریخی رهبری به ابرکوه؛

آب؛ مهم‌ترین مطالبه مردم ابرکوه در دیدار با مقام معظم رهبری سياسي

آب؛ مهم‌ترین مطالبه مردم ابرکوه در دیدار با مقام معظم رهبری
  بزرگنمايي:

خبر یزد - رهبر معظم انقلاب برخلاف تصور همگان نه با هلی‌کوپتر، بلکه با یک خودرو از گردنه‌ها و جاده‌های پر برف عبور کرده و در ساده‌ترین شکل ممکن وارد ابرکوه شدند.
به گزارش ایسنا - منطقه یزد، در 15 در ماه 86 روحی معنوی در کالبد شهری کهن که بزرگی در وصف تاریخی بودنش گفت: «این شهر (ابرکوه) اگرچه شهری قدیمی است، اما فکر مردمانش نو و جدید است»، دمیده شد و حیاتی دوباره به آن بخشید .
یازده سال قبل در چنین روزی رویدادی تاریخی و ماندگار در شهر سرو کهن رقم خورد که کمتر کسی تصورش را می‌کرد که بزرگ یک مملکت شهری کوچک را در دورترین فاصله به مرکز استان برای سفر خود انتخاب کرده و حتی بارش برف و مه غلیظ مانع حضور سبزش نشد. رهبرمان در چرایی آمدن به ابرکوه جمله‌ای فرمود که هر ابرکوهی تا ابد بدان می‌بالد... «شخصاً مایل بودم که ابرکوه سفر کنم »
در وصف چگونگی سفر مقام معظم رهبری به ابرکوه، مسئول کارگروه تبلیغات ستاد استقبال مردمی شهرستان در سال 86، جزئیاتی را در گفتگو با خبرنگار ایسنا بیان کرد .
کمتر کسی باور می‌کردم رهبر به ابرکوه سفر کنند
هادی زارع زاده اظهار کرد: حدود 2 ماه قبل از سفر رهبری به استان یزد، زمزمه حضور ایشان در ابرکوه را هم شنیدیم؛ اما کسی باور نمی‌کرد که واقعیت داشته باشد. تنها دل‌خوشی‌مان این بود که روزی که رهبر به یزد می‌آیند ما نیز به آنجا می‌رویم و ایشان را زیارت خواهیم کرد .
زارع زاده اضافه کرد: یک ماه از این جریان گذشت و جریان سفر رهبر به ابرکوه بیش‌ازپیش قوت گرفت هرچند هنوز هم این موضوع در حاله ای از ابهام بود؛ اما قرار بر این شده بود که یک ستاد استقبال دولتی در شهرستان تشکیل شده و آمادگی لازم را داشته باشند .
ستاد استقبال مردمی در ابرکوه تشکیل شد
وی اذعان کرد: ازآنجایی‌که مردم نیز شور و اشتیاق بسیاری برای مشارکت در امور استقبال داشتند، با هماهنگی استانداری یک ستاد استقبال مردمی نیز تشکیل شد و تعدادی از جوانان فعال در رأس کار قرار گرفته و هر یکی مسئولیتی را پذیرفتند. در مراحل اولیه با درخواست‌های مردمی ستاد استقبال محلات، اصناف و روستاها راه‌اندازی شد و همه افراد با هر اندیشه سیاسی، هر گرایش، شغل و سن و سالی، داوطلبانه متحد شده و کار را شروع کردند .
زارع زاده خاطرنشان کرد: اولین اقدام در بحثت تبلیغات چاپ پوستری با عنوان «پشتیبان ولایت‌فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد» در تیراژ حدود 4 هزار، بود. با حمایت‌های مردم تبلیغات بسیار گسترده شد و بنرهای متعددی در ابعاد مختلف از جمله دو بنر 45 متری برای محل حضور رهبر، با هزینه خیرین، چاپ و نصب شد .
سردی هوای دی‌ماه مانع انجام کارها نبود
وی یادآور شد: بزرگ‌ترین مشکل دو هفته مانده به سفر رهبر، شدت سردی هوا بود به‌طوری‌که بنرهایی که نصب می‌کردیم شب‌ها در اثر سردی هوا منجمد و در اثر وزش باد، پودر شده و از بین می‌رفت. تنها راه‌حل را در این یافتیم که بنرها را نصب کنیم؛ اما آن‌ها را آویزان نکنیم و زمانی که هوا مساعدتر می‌شد آن‌ها را باز می‌کردیم .
این فعال فرهنگی ادامه داد: نکته قابل‌توجه اینکه این سردی هوا مانع هیچ عملیاتی نبوده و بچه‌ها با جدید و عشق به کار خود ادامه می‌دادند به‌طوری‌که بعضاً تا نیمه‌های شب، کار می‌کردند و متوجه گذر زمان نبودند .
زارع زاده یادآور شد: نوشتن بنر توسط بانوان، چسباندن عکس‌های رهبر بر روی کاغذهای مقوایی، پذیرایی خیرین از جوانانی که فعالیت می‌کردند، راه‌اندازی ایستگاه‌های صلواتی، پخش شیرینی و شربت در سطح شهر، نصب گل و عکس رهبری بر روی ماشین‌ها، راه‌اندازی گروه‌های موتورسواری و ... از جمله اقدامات خودجوش مردمی در دی‌ماه بود .
وی تصریح کرد: علاوه بر فضاسازی سطح شهر، آماده‌سازی زمین چمن استادیوم شهید پوراکبری نیز از جمله کارهایی بود که تنها با مشارکت مردمی انجام شد. ضمن اینکه تنها چیزی که بر عهده شهرستان نبود مهیاکردن سیستم صوت و مستندسازی بود که توسط دفتر رهبری انجام شد و فقط به شهرستان 2 سهمیه برای عکاسی تعلق گرفت .
فعال فرهنگی ابرکوهی خاطرنشان کرد: مهدی غیب اللهی (مدیر فعلی جهاد کشاورزی) و خودم از جمله کسانی بودیم که سهمیه عکاسی داشتیم که من از جایگاه عکاسان بیرون آمده و در محوطه بیرونی محل دیدار رهبر با مردم مشغول ثبت لحظه‌های مختلف بودم .
رهبر نه با هلی‌کوپتر، بلکه با ماشین، بدون محافظ و در ساده‌ترین شکل وارد ابرکوه شدند
زارع زاده عنوان کرد: شب قبل از سفر رهبر به ابرکوه برف باریده و مه غلیظی منطقه را فرا گرفته بود و بسیاری از افراد می‌گفتند که با چنین وضعیتی اصلاً رهبر به ابرکوه نخواهند آمد، زیرا در این وضعیت جوی اصلاً هلی‌کوپتر نمی‌تواند پرواز کند. تصور همه بر این بود که اگر بنا به آمدن رهبر باشد با هلی‌کوپتر خواهند آمد تا جایی ک در محوطه ناحیه مقاومت بسیج فضای نشستن هلی‌کوپتر مهیا و یک پلاکارد 15 متری هم جهت خیرمقدم گویی نصب شده بود .
وی ادامه داد: اما خلاف همه این تفکرات، تصورات و روال عادی حضور مسئولان بلندپایه کشوری، در کمال ناباوری شاهد بودیم که رهبر نه با هلی‌کوپتر بلکه با ماشین، بدون هیچ اسکورت و محافظی در ساده‌ترین و بی‌آلایش‌ترین شکل ممکن گردنه‌ها و جاده‌های پر برف را طی کرده و به ابرکوه آمدند .
حضور مردم شهرستان‌های اطراف در ابرکوه برای دیدار با رهبر
زارع زاده ضمن تأکید بر نقش پررنگ و غیرقابل مردم در تدارک برنامه‌ها و همچنین حضور چشمگیر آنان در روز 15 دی، گفت: در آن روز نه‌تنها مردم سراسر شهرستان بلکه عده زیادی از شهرستان‌های استان فارس و یزد از جمله اقلید، آباده، بوانات، روستای شهیدآباد، شیراز، مروست، خاتم و ... در قالب کاروان‌های مختلف به ابرکوه آمده بودند .
وی خاطرنشان کرد: باوجوداین سیل جمعیت به برکت این سفر معنوی کوچک‌ترین مشکلی برای مردم ایجاد نشد و به‌هیچ‌عنوان با کمبود فضا مواجه نشدیم؛ چراکه مردم هنگام ورود رهبر و دیدن ایشان به احترام ایستاده و نظاره‌گر بودند و اگر جمعیت بیشتر از این هم بود باز کمبود فضا احساس نمی‌شد .
زارع زاده با اشاره به برخی از اقدامات خودجوش مردمی، ابراز کرد: یکی از دوستداران رهبر شب قبل از حضور ایشان در ابرکوه به مرکز استان یزد رفته و بیش از 800 شاخه گل خریده و صبح روزی که مردم به استادیوم وارد می‌شدند گل‌ها را بین آنان تقسیم می‌کرد .
مهم‌ترین مطالبه مردم ابرکوه از رهبر، آب بود/ مصوبات به‌سرعت اجرایی شد
این فعال فرهنگی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در صحبت‌های خود مسئله آب را مهم‌ترین نیاز شهرستان دانسته و مصوباتی در این زمینه تصویب شد. مصوبات سفر رهبری از جمله معدود مصوباتی بود که به جدیت پیگیری و محقق شد تا جایی که امروز علی‌رغم وجود مشکلات زیاد حوزه آب در استان، مردم شهرستان ابرکوه باکیفیت‌ترین آب را استفاده می‌کنند .
وی یادآور شد: پس از سفر رهبری مسئول پیگیری مصوبات سفر ایشان شده و همه مصوبات با سرعت زیادی محقق شد و تا جایی که به خاطر دارم نامه‌ای نبوده که پاسخ گفته نشده و یا مطالبه‌ای نبوده که اجابت نشده باشد .
اتحاد و یکپارچگی گروه‌های مختلف مردم، از جمله برکات سفر رهبر
زارع زاده همچنین یکی دیگر از برکات سفر رهبر را اتحاد و انسجام و یکپارچگی به وجود آمده در شهرستان عنوان کرد که تمامی تفکرات، عقاید و اقشار مختلف قبل از حضور ایشان همچون ید واحد در تدارک برنامه‌های استقبال بودند .
وی تأکید کرد: تنها حسرت ما این است که به خاطر مشغله‌های فراوان در راستای تدارک مقدمات استقبال، تبلیغات و ... فراموش کردیم حتی یک نامه کوچک هم برای رهبر بنویسیم .
زارع زاده در خاتمه پیرامون چگونگی زنده نگه داشتن این رخداد مهم تاریخی تصریح کرد: صرف برگزاری یک مراسم گرامیداشت در 15 دی‌ماه کافی نیست، بلکه باید لحظه‌لحظه وقایع آن روز از زبان کسانی که در بطن کار بودند به‌صورت مصاحبه و یا هر طریق دیگر ثبت شده و به نسل بعدی منتقل شود .
تهیه کننده:‌ مرضیه فلاح زاده
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/72218/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز

رعایت نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

7 بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید

حضور شمشیربازان چادرملو در رقابت‌های انتخابی آسیا

آغاز عملیات روکش آسفالت 10 کیلومتر محور طبس یزد

نقش آفرینی جوانان نخبه در توسعه جهش تولید/جلوی مونتاژ‌ها را بگیرید

بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد

انجام 2 پرواز به مقصد مدینه منوره

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

پیش بینی آسمان ابری در آدینه استان یزد

اقدام فوری برای مرمت بند خاکی ابراهیم آباد

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رواج بی حجابی در جامعه توطئه دشمنان است

جهش تولید با رشد استعداد کارگران محقق می‌شود

رشد 10 برابری طرح حوزه راه شهرستان مهریز

نرخ بازار باید منصفانه و اسلامی باشد/ ضرورت توجه به حق و حقوق کارگران

امتیاز صدرشیمی در لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور به مهریز انتقال یافت

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

کارگران رکن مهم اقتصاد کشور هستند

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است