خبر یزد

آخرين مطالب

مهر گزاش می‌دهد؛

مهد کشاورزی یزد فاقد صنایع فرآوری/کشت کنجد ناجی بیکاران خاتم سياسي

مهد کشاورزی یزد فاقد صنایع فرآوری/کشت کنجد ناجی بیکاران خاتم
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد ـ خاتم، جنوبی‌ترین شهرستان استان یزد و قطب کشاورزی یزد است اما این منطقه فاقد حتی یک واحد فرآوری محصولات کشاورزی است و این در حالی است که جوانان این منطقه به‌دلیل بیکاری مهاجرت می‌کنند.

خبرگزاری مهر ـ گروه استان‌ها: خاتم در جنوبی‌ترین نقطه استان یزد واقع شده و شهرستانی است که استان یزد را با استان‌های فارس و کرمان پیوند می‌دهد و به لحاظ منابع آبی، شرایطی بهتر از سایر نقاط استان دارد به همین دلیل این منطقه قطب کشاورزی استان یزد به شمار می‌رود و در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی، حرف اول را در کشور می‌زند.
گرچه خاتم را به کشت انگور و تولید کشمش می‌شناسند اما این شهرستان در تولید محصولات دیگری از جمله زردآلو، گندم، پسته، کنجد و گیاهان جدیدتری نظیر کینوا، پاپایا و ... در سطح استان یکه‌تاز است.
کشاورزی در این شهرستان هنوز به شکل سنتی انجام می‌شود اما به دلیل کمبود منابع آبی، کشاورزان این منطقه به سمت تجهیز اراضی و باغ‌های خود به سیستم آبیاری قطره‌ای یا تحت فشار رفته‌اند و این اقدام، آینده کشاورزی خاتم را امیدوارکننده‌تر از سایر نقاط استان کرده است.
سود کشاورزان خاتمی در جیب دلالان
یکی از مشکلاتی که کشاورزان این منطقه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، نبود صنایع تکمیلی و فرآوری محصولات کشاورزی است و این امر سبب شده کشاورزان در بسیاری از مواقع، حاصل دسترنج خود را یا به دلالان بفروشند و یا به صورت فله‌ای به سایر استان‌ها ارسال کنند تا فرآوری و بسته‌بندی شود.
این شیوه سبب شده سود زحمات کشاورزان خاتم به جیب دلالان برود و یا اگر خوش‌بینانه‌تر بنگریم، نصیب استان‌هایی شود که از صنایع بسته‌بندی و فرآوری و تکمیلی برخوردار هستند.

یکی از مهم‌ترین محصولاتی که اکنون کشت آن در خاتم توسعه یافته، کنجد است و این محصول با توجه به اینکه هم روغن پرطرفدار و هم سایر محصولات شناخته شده دیگری دارد، می‌تواند در صورت راه‌اندازی واحدهای فرآوری، ناجی بیکاران خاتم باشد و جهشی قابل توجه در اشتغال‌زایی این شهرستان ایجاد کند.
کشت گسترده کنجد و تنها یک واحد فرآوری در خاتم
با وجود اینکه اکنون میزان سطح زیرکشت کنجد در شهرستان خاتم افزایش 30 درصدی یافته است، در این شهرستان تنها یک واحد سنتی فرآوری آن هم نه‌چندان فعال راه‌اندازی شده که در صورت حمایت دستگاه‌های ذی‌ربط می‌تواند برای چند نفر اشتغال‌زایی کند.
در حالی خاتم از نبود صنایع تکمیلی و فرآوری کنجد رنج می‌برد که در شهرستانی نظیر اردکان، صنایع تکمیلی در تولید محصولات کنجدی وجود دارد اما تولیدکنندگان از نبود محصول کافی رنج می‌برند.
افزایش 30 درصدی سطح زیر کشت کنجد در قطب کشاورزی یزد
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم در این باره به خبرنگار مهر گفت: کنجد محصول اقتصادی و کم‌آبخواه است و سطح زیر کشت این محصول در سال جاری در شهرستان خاتم افزایش 30 درصدی داشته است.
مجتبی آغاز عنوان کرد: سطح زیر کشت محصول کنجد در شهرستان خاتم هزار و 100 هکتار و متوسط عملکرد این محصول در هر هکتار نزدیک به یک تن است.
وی، رقم کشت شده محصول کنجدی در شهرستان خاتم را کنجد محلی نام برد و افزود: کنجد محلی در برابر تنش‌های محیطی و آفات، مقاومت خوبی دارد و کشاورزان توانسته‌اند با بومی سازی این نوع محصول و رسیدگی و تغذیه به موقع، محصول با کیفیتی را برداشت کننده و رکورد برداشت 2 تن در هکتار را به ثبت برسانند.
آمادگی جهاد کشاورزی برای پرداخت تسهیلات صنایع تبدیلی به متقاضیان
آغاز تصریح کرد: جهاد کشاورزی شهرستان خاتم آمادگی همکاری، آموزش و برنامه‌ریزی برای صدور مجوز صنایع تبدیلی ـ تکمیلی فرآورده‌های کنجدی در این شهرستان را دارد و متقاضیان برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی ـ تکمیلی می‌توانند از تسهیلات این بخش همچنین تسهیلات اشتغال پایدار و فراگیر روستایی و خط اعتباری مکانیزاسیون برای خریداری تجهیزات صنایع تبدیلی ـ تکمیلی خرد و کوچک بهره‌مند شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم با اشاره به سطح زیرکشت کنجد در این شهرستان بیان کرد: درصد روغن‌دهی کنجد شهرستان خاتم بیش از 55 درصد است و این خود نشان از کیفیت بالای کنجد تولیدی در این منطقه دارد.
آغاز افزود: 15 درصد از کنجد تولیدی شهرستان خاتم در صنایع شیرینی پزی، نانوایی و فرآورده‌های کنجدی از جمله حلوا ارده و روغن کنجد استفاده و مازاد آن به صورت خام‌فروشی بسته بندی شده و به بازار مصرف عرضه می‌شود.
در حالی محصول کنجد خاتم به صورت خام و با بسته‌بندی‌های اولیه به بازار مصرف عرضه می‌شود که اگر کارگاهی مجهز برای روغن‌گیری و تولید انواع ارده وجود داشت، سود عایدی کشاورزان به چند برابر میزان فعلی می‌رسید.
رئیس اداره ترویج و آموزش جهاد کشاورزی شهرستان خاتم نیز درباره کشت این محصول در خاتم به خبرنگار مهر گفت: کنجد گیاهی کم آبخواه با صرفه اقتصادی بالا و دوره رشد کوتاه است که توانسته مورد توجه کشاورزان منطقه قرار گیرد.
روح‌الله هاشمی افزود: کنجد دارای انواع ویتامین است و برای بهبود عملکرد سیستم گوارش، کاهش استرس و حفظ سلامت پوست مفید است بنابراین می‌توان از انواع فرآورده‌های این محصول به بهترین شکل ممکن بهره برد.
سعید ایزدی یکی از جوانان فعال در عرصه اقتصادی شهرستان خاتم توانسته با راه‌اندازی یک کارگاه تبدیلی ـ تکمیلی محصول کنجد، علاوه بر ایجاد اشتغال برای خود، زمینه اشتغال سه نفر دیگر را نیز فراهم کند.
فرآوری روزانه 250 کیلوگرم کنجد در یک کارگاه و ایجاد اشتغال برای 4 نفر
وی در این باره به مهر گفت: روزانه بیش از 250 کیلو کنجد در این کارگاه فرآوری و محصولات کنجدی شامل ارده، حلوا ارده، روغن کنجد، ارده‌های طعم‌دار وحلوا ارده کشی تولید می‌شود.
ایزدی با اشاره به اینکه یکسال است در این کارگاه مشغول به کار شده، افزود: در صدد هستیم علاوه بر تامین نیاز محصولات کنجدی شهرستان که به صورت تازه تولید می‌شود، بتوانیم مجوز صدور این محصولات به شهرها و استان‌های همجوار را نیز دریافت کنیم.

وی از توسعه کارگاه فرآوری محصول کنجدی خود در شهرستان خاتم خبر داد و اظهار امیدواری کرد: با حمایت مسئولان بتوانم کارگاه را توسعه دهم و زمینه اشتغال برای جوانان شهرستان را نیز فراهم کنم.
شهرستان خاتم قطب کشاورزی استان یزد است با این وجود به دلیل نبود صنایع فرآوری و نیز عدم انجام برندسازی محصولات کشاورزی، میزان برخورداری و درآمد کشاورزان این منطقه محدود است.
فرآورده‌های کنجدی می‌تواند ناجی بیکاران خاتم باشد
تنها یک محصول کشاورزی این شهرستان با توجه به سطح زیر کشت این محصول و تقاضای خوب برای محصولات و فرآورده‌های کنجدی، می‌تواند ناجی بیکاران این شهرستان باشد.
شهرستان خاتم هر ساله با تولید ١6١ هزار تن انواع محصولات باغی و زراعی، بیش از 30 درصد تولیدات استان یزد را به خود اختصاص داده اما حتی یک واحد فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی در این شهرستان وجود ندارد و به این دلیل بیشتر محصولات تولیدی آن به صورت خام به دیگر نقاط حمل شده و پس از بسته بندی در بازار عرضه می‌شود.
از آنجا که 4٠ درصد جمعیت این شهرستان روستایی و به کار کشاورزی و دامداری مشغول هستند، این جمعیت نیمی از سال را بیکار هستند در حالی که ایجاد واحدهای فرآوری می‌تواند نقش مؤثری در اشتغال‌زایی و درآمد بیشتر آنها ایفا کند. از آنجا که 4٠ درصد جمعیت این شهرستان روستایی و به کار کشاورزی و دامداری مشغول هستند، این جمعیت نیمی از سال را بیکار هستند در حالی که ایجاد واحدهای فرآوری می‌تواند نقش مؤثری در اشتغال‌زایی و درآمد بیشتر آنها ایفا کند
از مجموع 4٠ هزار و ٨٠٠ هکتار اراضی قابل کشت این شهرستان، ١٧هزار هکتار پسته و بقیه به کشت زردآلو، انگور، بادام، انار، گندم، جو، ذرت و حبوباتی نظیر لوبیا چیتی اختصاص یافته است.
با اینکه سطح زیرکشت محصول پسته در شهرستان خاتم ١٧هزار هکتار و میزان تولید این محصول در سال ١٩هزار و ٢٠٠ تن است و در واقع ٩٠ درصد پسته استان در شهرستان خاتم تولید می‌شود، هیچ کارخانه فرآوری صنعتی برای این محصول در خاتم وجود ندارد و کشاورزان مجبورند با پرداخت هزینه‌های گزاف، محصول خود را برای فروش به شهرها و استان‌های همجوار ارسال کنند.

همچنین 20 هزار هکتار انواع درختان باغی در این شهرستان وجود دارد که زردآلو و انگور تولیدی شهرستان خاتم مهمترین محصول باغی هستند و میزان تولید زردآلو 10 هزار و 5٠٠ هکتار و میزان تولید انگور ٢5 هزار تن در سال است.
رنج کم‌ثمر کشاورزان خاتم در نبود کارخانه‌های فرآوری
شهرستان خاتم با داشتن آب و هوای مساعد و خاک حاصلخیز، اگرچه توانمندی‌های بسیاری در تولید دارد اما نبود کارخانه‌های فراوری محصولات موجب شده کشاورزان این منطقه از زحمات خود بهره چندانی نبرند.
برندسازی تولیدات کشاورزی در کنار مزایای فراوان، کشور و استان را از وجود کالاهای بی‌هویت و بی‌کیفیت در بازار بی‌نیاز می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/73827/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی

پیشنهاد افزایش 40 درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد

مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است

تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری در استان یزد

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

کشف رشوه‌خواری 20 میلیارد ریالی دو نفر از مدیران ارشد استان یزد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

«نوچاد»، دریچه نوآوری در چادرملو

پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد

بارش بی سابقه در روستای قطرم بافق

دومین رویداد جایزه ملی و استانی جوانی جمعیت در یزد برگزار می‌شود

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

مشکلات مردم تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور مرتفع خواهد شد

تخریب یک واحد مسکونی فرسوده بر اثر بارندگی در یزد

بارش بی سابقه باران در روستای قطرم بافق

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

در نشر و انتقال آرمان‌های انقلاب دچار ضعف هستیم

بازدید معاون مدیر منطقه ای برنامه جهانی غذا از یزد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

تداوم بارش‌های رگباری در استان یزد

آشنایی معاونان و معلمان پرورشی مدارس یزد با فرهنگ اهدای خون

المپیاد ملی آموزش هنر نخستین گام در جهت رقابت بین آموزشگاه‌ها

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

طرح جمع آوری اتباع غیر مجاز در استان یزد

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی در استان یزد

بافق میزبان کنفرانس بین المللی تحقیقات شتر

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های اقتصادی استان یزد در نمایشگاه ایران اکسپو

114 هکتار نخاله‌ ساختمانی طبیعت مهریز را ویران می‌کند

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

فقط 3 درصد از پسماندهای خانگی یزد تفکیک می‌شوند

114 هکتار نخاله‌های ساختمانی طبیعت مهریز یزد را ویران می‌کند

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی

برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد به‌زودی رونمایی می‌شود

آموزشگاه‌های آزادهنری معاف از مالیات می‌باشند