خبر یزد

آخرين مطالب

در میزگرد ایرنا؛

به بهانه روز جهانی نابینایان/ قلب تو روشن تر از آیینه است مقالات

  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - یزد- ایرنا- دیده نشدن، اصلی ترین دغدغه روشندلان جامعه است، آنها با وجود هوش سرشار و استعدادهای بالقوه، آن چنان که باید مورد توجه قرار نگرفتند.
قضا و قدر الهی این بود که آنها از نعمت دیدن، محروم شوند اما باید افراد بینا برای آنها حقی قائل شوند و مسیر زندگی را برای آنها آسان کنند.
روشندلان در اسلام از کرامت بالایی برخوردار هستند و اگر به حدیث ها و روایت های امامان معصوم (ع) توجه شود این موضوع به روشنی قابل مشاهده است، پیامبر اکرم(ص) می فرمایند " اگر کسی، نابینایی را تا چهل قدم همراهی کند، گناهانی که تاکنون کرده، آمرزیده خواهد شد".
این سخن، تنها به معنی کمک کردن در راه رفتن به نابینایان نیست، این همیاری باید در زمینه های گوناگون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و در رفتار افراد تجلی پیدا کند.
نابینایی، محدودیت نیست، "رودکی" از جمله افرادی است که در عمل به اثبات رسانده که نابینایی، پایان زندگی نیست، او نابینایی است که در عرصه شعر، سخن و هنر درخشید و به تعبیرعالمان ادب فارسی، مقام پدر شعر فارسی را به خود اختصاص داد.
روشندلان افرادی هستند که اعتماد به نفس دارند و از ما هم انتظار دارند که راه را برای انها در جامعه هموار کنیم، آنچه که فرد نابینا را رنج می دهد نداشتن روشنی چشم نیست بلکه رفتار ماست که آنها را گوشه نشین و منزوی کردیم.
کافی است یک لحظه چشم های خود را ببنیدیم و مسیری را طی کنیم تا مشکلات روشندلان لمس و درک شود، این قشر در این روزگار با بسیاری از مشکلات دسته و پنجه نرم می کنند.
15 اکتبر روز جهانی نابینایان فرصتی است تا مسوولان و دست اندرکاران با ایجاد امکانات اجتماعی مناسب برای این قشر از جامعه، امکان شکوفایی هرچه بیشتر استعداد آنان را مهیا سازند تا نابینایان نیز با توانایی ها و قابلیت های خود برای توسعه کشور قدم بردارند.
اشتغال، ازدواج ، تحصیل ، مناسب سازی نبودن فضای شهری ، محدودیت منابع مطالعه نگاه و دید جامعه به این قشر از جمله دردها واگویه های روشن دلان است.
روز جهانی نابینایان (عصای سفید) بهانه ای شد که به دردل چند نفر از روشندلان موفق استان یزد گوش فرا دهیم.
*** 14.5 درصد معلولان استان یزد، نابینا و کم بینا هستند
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی یزد تعداد معلولان استان را 49 هزار نفر بیان کرد و گفت: هفت هزار و 200 نفر از این تعداد معادل 14.5 درصد را معلولان نابینا و کم بینا تشکیل می دهند.
محمد حسین غنیمت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این رقم در کشور 12 درصد است و آمار افراد نابینا و کم بینا در این استان بیشتر از میانگین کشوری است.
وی علت بالا بودن تعداد افراد نابینا در استان را بیماریهای دیابت ، فشارخون ، عفونی و ازدواج های همخون بیان کرد و افزود: همچنین عوامل ژنتیکی و ارثی هم در این معلولیت دخیل هستند.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی یزد اظهار کرد: از مجموع هفت هزار و 200 معلول نابینا و کم بینا در استان سه هزار و 521 نفر انها در سازمان بهزیستی دارای پرونده هستند و از خدمات این سازمان بطور مستقیم بهره مند می شوند.
وی با بیان اینکه بقیه همه بصورت غیر مستقیم از خدمات سازمان بهزیستی برخوردار می شوند و ارائه کمک هزینه درمان، تحصیل، تامین وسایل توانبخشی و حرفه آموزی را از جمله خدمات سازمان متبوع خود به این افراد بیان کرد.
غنیمت با بیان اینکه یک مرکز روزانه خانواده و کودک کم بینا و نابینا در استان وجود دارد گفت: در این مراکز به کودکان نابینا و کم بینا خدمات آموزشی و توان بخشی و ارائه می شود.
وی اظهار کرد: 60 درصد علل نابینایی قابل درمان و 20 در صد آنها قابل پیشگیری است و از علل های عمده آن هم ارثی، عفونی و غیرعفونی و سوانح و حوادث است.
غنیمت، با بیان اینکه هزینه بزرگ کردن یک فرزند نابینا چهار برابر فرد بینا است خاطرنشان کرد: خانواده ها باید به این نکته توجه کنند که از همان دوران کودکی، فرزندان خود را برای بینایی سنجی به مراکزی که برای همین منظور دایر است ارجاع دهند.
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان دوران طلایی درمان نابینایی را زیر دوسال بیان کرد.
وی در ادامه گفت: نامناسب بودن محیط شهری از جمله مشکلات افراد معلول به ویژه نابینایان است بطوریکه برای انجام فعالیتهای روزمره در سطح شهر همواره با محدودیت هایی مواجه بوده و این مسئله حضور آنان را در جامعه کاهش داده و بعضا به تشدید آسیب های روحی و روانی ناشی از انزوا در افراد کم توان منجر می کند.
وی اشتغال را از دیگر مشکلات افراد نابینا بیان کرد و گفت: افزون بر 50 درصد افراد نابینا و کم بینا بیکار هستند، علارغم اینکه این قشر با بسیاری از مشکلات تحصیل کردند اما شغلی متناسب برای آنها نیست.
*** اشتغال مهمترین مشکل روشندلان
رئیس اداره بهزیستی میبد در زمینه مسائل و مشکلات معلولان گفت: اشتغال و توانمندسازی، باور نکردن معلولین توسط آحاد جامعه و بی توجهی یا کم توجهی ادارات، نهادها،کارخانجات و شرکتها در به کارگیری انها از جمله مشکلات معلولان به ویژه نابینایان است.
سعید مشایخ افزود: مسوولان نیز این باور را داشته باشند که معلولین نیاز به ترحم ندارند و معلولیت محدودیت نیست و در امر اشتغال این قشر تمام مسئولین همکاری لازم داشته باشند.
وی تعداد افراد نابینا و کم بینا تحت پوشش بهزیستی میبد را را 200 نفر بیان کرد و گفت: این افراد از پرداخت کمک هزینه خدمات توانبخشی و حمایتی سازمانبهزیستی بهره مند
می شوند.
***
مسعود حسن آبادی از روشندلان استان که اکنون دانشجوی دکترای حقوق دانشگاه تهران است گفت: معلولان به ویژه نابینایان با طیف گسترده ای از نیازها و مشکلات مواجه هستند که عمده ترین آن اشتغال است.
وی مناسب نبودن فضای شهری را از دیگر مشکلات نابینایان در جامعه بر شمرد و افزود: خطوط عابر پیاده و پل های هوایی باید نحوی طراحی شود تا نابینایان و معلولان به راحتی بتوانند از عرض خیابان عبور کنند، در برخی مواقع این خطوط منتهی به جوی آب یا موانعی دیگر می شود که فرد نابینا با مشکلات زیادی روبرو می کند.
وی خاطر نشان کرد:فرد نابینا وقتی محیط برای او مناسب نیست از منزل خود بیرون نمی آید و منزوی می شود بنابراین باید زمینه تردد راحت و آسایش معلولان به ویژه نابینایان در جامعه فراهم شود.
وی نابینایی خود را مادرزادی بیان کرد و افزود: بهتر است در ادارات و نهادهای مختلف یک مشاور هم برای معلولان وجود داشته باشد تا مشکلات آنها بهتر پیگیری شود.
حسن آبادی که هم اکنون کارشناس حقوقی بهزیستی استان یزد است با انتقاد از اجرا نشدن قانون 3 درصد اشتغال معلولان در جامعه افزود: طبق قانون، هر سازمان و اداره ای موظف است سه درصد از استخدامی های خود را به افراد معلول اختصاص دهد اما این قانون به خوبی اجرایی نشده است.
وی اضافه کرد: اگر این قانون توسط اداره ها و نهادهای دولتی اجرایی شود بخش قابل توجهی از مشکلات این قشر رفع می شود.
این روشندل، فرهنگ سازی در اجتماع را بسیار مهم دانست و گفت: برای حضور پررنگ معلولان به ویژه روشندلان در جامعه و شکوفایی هرچه بیشتر آن ها نیاز به فرهنگ سازی در خانواده های آنها و در جامعه است.
این روشندل اضافه کرد: ما نیاز به دلسوزی و ترحم نداریم بلکه رعایت حقوق ما در جامعه مهم است.
حسن آبادی با اشاره به فایل صوتی کتب نابینایان گفت: کتابهای نابینایان در دوران تحصیل باید فایل صوتی داشته باشند اما برخی از این فایل ها دیر به دست این قشر می رسد.
وی تصریح کرد: همچنین برخی از نهادهای آموزشی چون دانشگاه امام صادق (ع) یک فرد نابینا را بخاطر نابینا بودن پذیرش نمی کند و این یک معضل است بلکه افراد نابینا دارای مهارت زیادی هستند و در بسیاری از زمینه ها موفق هستند.
حسن آبادی با بیان اینکه من تمام کارهای شخصی ام را خودم انجام می دهم افزود:اگر افراد جامعه و مسوولان نگاه و دیدشان نسبت به افراد نابینا تغییر کند و همیشه نیمه پر از لیوان را ببینند بسیاری از مشکلات آنها رفع می شود.
حسن آبادی که مدرس دانشگاه آیت الله حایری میید است گفت: به نظر من باید در کتب درسی برای آشنایی دانش آموزان با افراد معلول و نحوه تعامل سازنده با آنها در نظر گرفته شود.
وی خاطرنشان کرد: پشت هر معلولیت توانمندیهای زیادی وجود دارد بلکه برای شکوفایی و پرورش آنها نیاز به عینک خوش بینی است.
***
یک روشندل دیگر هم بیکاری و مناسب نبودن محیط را از مشکلات قشر نابینا اعلام کرد و گفت:بسیاری از کتاب های که در کشور به چاپ می رسد نسخه گویای آن در درسترس نیست.
حسن رضایی که عضو هیات علمی دانشگاه تهران است افزود: به نظر من وزارت ارشاد باید مولفان کتاب ها را مکلف کند علاوه بر نسخه کاغذی ، نسخه گویا آن را هم چاپ کنند.
این روشندل اضافه کرد: برای استفاده از توانایی روشن ضمیران و شکوفا شدن استعداد آنها، با تهیه نرم افزاری گویا به منظور دسترسی به رایانه و فضای اینترنت می توان به آسانی از توانمندی این گروه بهره برد.
وی که دارای دکتر علوم قرانی است نابینایی خود را مادرزادی بیان کرد افزود: به نظر من اگر رسانه ها به ویژه صدا و سیما نسبت به معرفی افراد موفق معلول به ویژه نابینایان اقدام کند نگاه جامعه نسبت به این قشر تغییر می کند.
حسن آبادی که دارای دو فرزند است افزود: افراد معلولان و روشندلان دارای توانمندیهای زیادی هستند که باید آنها را به دید و سمع جامعه رساند.
** بی توجهی به مشکلات نابینا به منزله ندیدن آنها
روح الله رنجیر دیگر روشندل یزدی هم گفت:برخی از مشکلاتی که افراد نابینا و کم بینا با آن دسته و پنجه نرم می کنند افرادی عادی جامعه هم با آن روبرو هستند اما برای این قشر حادتر است.
وی که کتابدار کتابخانه نابینایان استان یزد است اظهار کرد: اشتغال از مهمترین دغذغه های افراد نابینا است و بسیاری از نابینان با هزار گرفتاری و مشکل تحصیل می کنند اما بیکار هستند.
این روشندل افزود: در کشورهای توسعه یافته بسیاری از روشندلان در پست های نماینده مجلس یا یک وزارتخانه قرار دارند اما در کشور ما این طور نیست.
وی خاطر نشان کرد: در کشورهای توسعه یافته به اندیشه و توان فرد کار دارند نه به ظاهر، درصورتیکه اندیشه و فکر موجب ترقی و پیشرفت یک کشور می شود.
روح الله رنجبر که دارای مدرک کارشناسی علوم اجتماعی است افزود: ازدواج و مسکن هم از دیگر مشکلات نابینایان است .
وی اظهار کرد: علاوه بر بحث مناسب سازی محیط ،اصلا در بحث مناسب سازی منزل یک فرد معلول و نابینا در معماری و نظام مهندسی کشور ما پیش بینی نشده است.
رنجبر که دارای یک فرزند است با بیان اینکه در بسیاری از نرم افزارها که برنامه نویسان تهیه می کنند اصلا به فرد نابینا توجه ندارند افزود: همچنین یک فرد نابینا که در یک دانشگاه تحصیل می کند وب سایت ان طوری تعریف نشده که یک فرد روشندل بتواند به ان دسترسی داشته باشند و حتما باید از یک فرد دیگر کمک گیرد.
وی اظهار کرد: بی توجهی به مشکلات نابینا به منزله ندیدن انهاست .
رنجبر افزود: روز جهانی نابینایان ، تلکنگری است برای انجام وظیفه همه مسوولان و اجرای قانون در تمام دستگاهها و دیدن این قشر است و اگر در کشور کار ما حداقل قانون اجرا شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: از روشندلال انتظار است اعتماد به نفس داشته باشند و حس خودباروی را در خود تقویت کنند و با حضور پررنگ خود در جامعه از حقوق خود دفاع کنند تا جامعه وجود آنها را بیشتر احساس کنند.
بر اساس بررسی‌های انجام‌شده تا سال2050 تعداد افراد نابینا از 115‌میلیون‌نفر افزایش یافته و شمار افراد دارای محدودیت بینایی به 588‌میلیون‌نفر می‌رسد. طبق بررسی داده‌های 188 کشور، بیشترین نرخ نابینایی در کشورهای درحال‌توسعه است.
یافته‌های تحقیقات محققان دانشگاه آنجلیا راسکین بریتانیا نشان می‌دهد آسیای جنوب‌شرقی دارای بیشترین تعداد افراد نابیناست و بعد از آن کشورهای شرق و غرب جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا دارای بالاترین نرخ نابینایی در بین افراد مسن هستند.
15 اکتبر روز جهانی نابینایان (عصای سفید) نامگذاری و شعار این روز، این قدرت است ، این اعتماد به نفس است، این استقلال است اعلام شده است.
استان یزد 49 هزار معلول دارد که از این تعداد 25 هزار و 200 معلول در بهزیستی استان یزد پرونده دارند و از خدمات آن بهره مند هستند.
40 درصد معلولان استان یزد جسمی حرکتی، 27 درصد ذهنی و بقیه دارای معلولیت شنوایی، بینایی و دیگر معلولیت ها هستند.
استان یزد یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت دارد.
2088/ 6197 گزارش از: کبری دانشی**انتشار: فلاح

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/7423/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد