خبر یزد

آخرين مطالب

از ظهور «زيلوها» در پکيج‌ زيبا تا انزواي «سفال‌» ميبد در کارتن‌ پفک مقالات

از ظهور «زيلوها» در پکيج‌ زيبا تا انزواي «سفال‌» ميبد در کارتن‌ پفک
  بزرگنمايي:

شهرستان ميبد سابقه‌اي طولاني و کهن در توليد زيلو و ظروف سفالي دارد و حتي در اقصي‌ نقاط کشور و دنيا، زيلو را با نام ميبد مي‌شناسند.

وجود کارگاه‌هاي بزرگ امروزي و کارگاه‌هاي خانگي گذشته، اين هنر را در ميبد رواج داده به شکلي که پيش از اين از هر کوي و برزني، صداي بافت زيلو در کارگاه‌هاي خانگي در کوچه‌ها طنين‌انداز بود.

در آن زمان زيلوها بيشتر مورد استفاده خود مردم و در مساجد، حسينيه‌ها، تکايا و حتي خانه‌ها از زيلو استفاده مي‌شد و هنوز اقبال چنداني از سوي گردشگران داخلي و خارجي به اين هنر ارزشمند وجود نداشت.

ميبد در زمينه ظروف سفالي و سراميکي نيز همين جايگاه را دارد و هرچه کارگاه‌هاي زيلوبافي در طول سال‌هاي گذشته کاهش يافته است، تعداد کارگاه‌هاي ساخت ظروف سفالي افزايش يافته و اين هنر صنعت هر روز در حال توسعه است.

در طول ساليان گذشته،‌ بارها و بارها جلسات متعددي با کارشناسان و هنرمندان و مسئولان ميبد براي پيدا کردن راهکاري به منظور رونق بخشيدن به صنايع دستي ميبد برگزار شده و در هر مقطع، موضوعي مورد توجه قرار گرفت تا سفال و زيلو بتواند از رکود خارج شود.

گاهي تنوع رنگ و طرح و نقش و گاهي به روز شدن کارگاه‌ها مدنظر قرار گرفت و البته تاکيد در اين زمينه‌ها و ايجاد تنوع، هم در زمينه زيلو و هم در زمينه ظروف سفالي،  توانست وضعيت آن را تا حد زيادي بهبود ببخشد.

وقتي صنعت بسته‌بندي به زيلو جاني دوباره داد

يکي از زيلوبافان شهرستان ميبد در اين زمينه  اظهار داشت: زيلو زماني رونق بسيار خوبي داشت اما در مقطعي با رکود بسيار زيادي مواجه شد تا جايي که بيش از 70 درصد کارگاه‌هاي زيلوبافي در سطح شهر جمع‌آوري شد و هنرمندان زيلوباف به مشاغل ديگر روي آوردند.

محمدرضا زارع عنوان کرد: در گذشته زيلوها اغلب در سايزهاي بزرگ و با يک يا دو رنگ و سه يا چهار طرح خاص بافته مي‌شدند اما با تغييراتي که حاصل شد، وضعيت زيلو رو به بهبود رفت.

وي تاکيد کرد: سايزهاي کوچک زيلو به سرعت در بازار به ويژه در ميان دوستداران صنايع دستي و گردشگران داخلي و خارجي جاي خود را باز کرد و تنوع رنگ و طرح نيز توانست به رونق اين هنر کمک کند.

اين هنرمند زيلوباف عنوان کرد: زيلوهاي بزرگ ديگر اغلب براي مساجد و حسينيه‌ها بافته مي‌شود اما سايزهاي کوچک آن بيشتر مورد استقبال مردم است و از آن در زمينه‌هاي مختلف استفاده مي‌کنند.

تنوع در رنگ و طرح زيلو در کنار بسته‌بندي گردشگران را به سمت اين هنر جذب کرد

زارع خاطرنشان کرد: بسياري از زيلوهاي سايز سجاده‌اي براي استفاده به عنوان سجاده، ديوارکوب، روي صندلي اداري و صندلي ماشين و ... مورد استفاده قرار مي‌گيرد و رنگ‌هاي نسبتا متنوع‌تر نسبت به گذشته که بيشتر به آبي يا سبز منحصر مي‌شد و اکنون به بيش از 10 رنگ تنوع يافته، سبب رونق بازار زيلو شده است.

وي عنوان کرد: مدتي بعد، جاي خالي بسته‌بندي‌هاي شيک و به اصطلاح جمع و جور در زيلوبافي بسيار خالي بود اما مدتي است که اين بخش نيز روند توسعه‌اي بسيار خوبي يافته و سبب شده زيلو اکنون حتي به کشورهاي اروپايي توسط گردشگران صادر شود.

زارع خاطرنشان کرد: زيلوها در بسته‌هاي صادراتي و بازار داخلي بسته‌بندي مي‌شوند و برخي از کارگاه‌هاي زيلوبافي تنها از يک کاور زيپ‌دار پارچه‌اي با رويه سلفوني استفاده مي‌کنند و برخي کارگاه‌هاي ديگر به اصطلاح بسته‌هاي صادراتي را مورد استفاده قرار مي‌دهند.

وي عنوان کرد: اين بسته‌ها اغلب در يک جعبه مقوايي با نمايان کردن طرحي کوچک از زيلو طراحي شده و اين بسته دوباره براي سهولت در حمل و نقل در داخل يک کاور پارچه‌اي دسته‌دار و زيپ‌دار بسته‌بندي مي‌شود.

هنرمندان زيلوباف تنوع رنگ و طرح و بسته‌بندي مناسب را عامل رونق زيلو مي‌دانند

زارع تاکيد کرد: اين بسته‌بندي بسيار مورد توجه قرار گرفته و حتي طي چند سال اخير، عده زيادي به خاطر بهره‌مندي زيلوها از بسته‌بندي‌هاي شيک، از آن به عنوان هديه در مناسبت‌هاي مختلف استفاده مي‌کنند.

تعداد ديگري از هنرمندان زيلوباف شهرستان ميبد نيز بسته‌بندي‌هاي مناسب، کوچک و زيبا را عامل رونق زيلو دانسته‌اند و از آن به عنوان ناجي زيلو ياد مي‌کنند.

با وجود اينکه زيلو وضعيت خوبي نسبت به گذشته پيدا کرده است، اما هنوز سفال ميبد از نبود صنايع بسته‌بندي رنج مي‌برند و عده زيادي از گردشگران به رغم اينکه علاقمند به ظروف سفالي و طرح‌ها و نقش‌هاي منحصر به فرد هنرمندان ميبد هستند، براي حمل آن دچار مشکل هستند و اين امر سبب مي‌شود بسياري از گردشگران از خريد آن صرف‌نظر کنند.

اکنون با وجود اينکه سفال ميبد نسبت به گذشته بسيار متنوع شده و هم در استفاده از رنگ‌ها و هم طر‌ح‌ها تقريبا به روز شده است، اما هنوز يک جاي کار مي‌لنگد.

گردشگران به خاطر بسته‌بندي‌هاي نامناسب از خريد سفال صرف‌نظر مي‌کنند

از آنجا که سفال شکننده است، در بسياري از موارد، خريد آن براي گردشگران زحمت و حتي دردسر است زيرا نگهداري از آن بدون بسته‌بندي مناسب، زحمتي مضاعف را مي‌طلبد.

اکنون بسياري از کارگاه‌هاي سفال ميبد، ظروف خود را در روزنامه مي‌پيچند و آن را در انواع کارتن‌هاي چيپس و پفک و بيسکويت بسته‌بندي مي‌کنند يا در حالت بهتر، کارتن‌هاي سفيد بدون رنگ و طرح و آرم براي اين منظور در نظر گرفته مي‌شود که اين کارتن‌ها براي ظرف خاصي نيست و هر ظرفي را مي‌توان با روزنامه پيچ کردن داخل آن قرار داد.

در برخي کارگاه‌هاي ديگر نيز که تعداد آنها بسيار انگشت‌شمار است، براي برخي از ظروف بزرگ، بسته‌بندي‌هايي منحصر به خود ظرف در نظر گرفته شده که آن هم از زيبايي و جذابيت لازم برخوردار نيست.

دير يکي از کارگاه‌هاي بزرگ سفال در شهرستان ميبد در اين زمينه  گفت: چون سايز، طرح و شکل توليدات ما بسيار متنوع است، توليد کارتن براي بسته‌بندي انحصاري هر يک از آنها مقرون به صرفه نيست.

غلامرضا حائري بيان کرد: چند مدل از ظروف اکنون داراي بسته‌بندي منحصر به خود هستند و حتي شکل ظرف و طرح و رنگ آن نيز بر روي بسته‌بندي‌ها مشخص شده اما به نظر مي‌رسد هنوز اين بسته‌بندي‌ها نيز نتوانسته نظر مشتريان را جلب کند.

سفالگران آماده ايجاد تحول در صنعت بسته‌بندي

وي عنوان کرد: طرح‌هاي در نظر گرفته شده ساده است و براي کارگاه‌دار مقرون به صرفه نيست از جنس درجه يک براي تهيه کارتن و يا طراحي روي آن استفاده کند.

حائري بيان کرد: اما در عين حال خودمان نيز معتقد هستيم اگر بسته‌بندي‌ها مناسب‌تر شود،‌ به طور قطع بازار بهتري به ويژه در ميان گردشگران خارجي پيدا خواهيم کرد زيرا آنها توجه بسيار زيادي به بسته‌بندي نشان مي‌دهند.

وي پيشنهاد داد: اداره ميراث فرهنگي و صنايع دستي و گردشگري، با هماهنگي با کليه واحدهاي توليد ظروف سفالي، يک کارگاه توليد کارتن و بسته‌بندي‌هاي مناسب راه بيندازد و از طراحان خبره در اين زمينه استفاده کند و اصلا شايد خود کارگاه‌داران نيز از اين قضيه استقبال کرده و در اين زمينه سرمايه‌گذاري کنند.

حائري با اشاره به اينکه زيلوي ميبد با تغييراتي در اندازه زيلو و تنوع در رنگ و نقش، با يک بسته بندي مناسب به بازارهاي جهاني راه يافت، تصريح کرد: به طور قطع سفال ميبد نيز مي‌تواند چنين جايگاهي پيدا کند اما بايد يک وحدت رويه در اين زمينه در ميان کارگاه‌داران ايجاد شود زيرا همواره گفته‌اند يک دست صدا ندارد.

وي افزود: راه‌اندازي صنعت بسته‌بندي براي يک کارگاه مقرون به صرفه نيست اما اگر همه کارگاه‌داران همکاري کنند، در اين زمينه مي‌توانيم به موفقيت‌هاي خوبي دست پيدا کنيم.

به نظر مي‌رسد توليدکنندگان سفال يک آمادگي ضمني در زمينه بهبود وضعيت بسته‌بندي داشته باشند و معاونت صنايع دستي با يک برنامه‌ريزي و جمع‌بندي نظرات هنرمندان اين عرصه‌، مي‌تواند روزهاي خوبي را براي سفال ميبد رقم بزند و رونق را دوباره به اين بازار بازگرداند.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/752/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد/2 انتصاب در انجمن سینمای جوانان

استاندار یزد: گره‌های ذهنی حجاب پاسخ داده شود

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی‌آف فوتسال

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

رشد درآمد‌های وصولی گمرک یزد

کمک کانون آستان قدس شهید چمران یزد به آزادی زندانیان غیر عمد

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد

دستگاه‌ها وظایف خود را در بحث کودکان کار و خیابان جدی‌تر دنبال کنند

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

رشد 7 برابری استقبال از رویداد ایده شو

افتتاح طرح‌های بزرگ در بهاباد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بررسی و کنترل وضعیت آبگیری بندهای تغذیه مصنوعی در حین وقوع سیل

دلیل تعویق بهره برداری خط انتقال آب از دریا به استان چیست؟

طرح‌های بزرگی در بهاباد افتتاح می‌شود

اجرای ضوابط مناسب سازی مستلزم همکاری همه دستگاه ها

برگزاری آزمون المپیاد دانشجویی کشور در دانشگاه اصفهان

پیروزی تیم پاس بافق در هفته اول مرحله پلی آف لیگ دسته 2 فوتسال

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی آف فوتسال

ساخت مسکن برای محرومان با نگاه ویژه انجام شود

تولید 750 تن ماهی سردآبی در استان یزد

ایجاد 31 هزار اشتغال به همت ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه در استان یزد

ارتقای سیما و منظر شهری با تقویت روشنایی شهر

توصیه امام جمعه یزد به دانشگاه‌ها درباره بی‌حجابی

وصول بیش از 161 هزار میلیارد ریال درآمد از بخش‌های مختلف استان

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

برپایی آئین های شکرگزاری در روز گندم و نان

آزادی یک زندانی با یاری کانون خدمت رضوی

تداوم روند رشد صدور اسناد مالکیت در استان یزد برای سومین سال

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه