خبر یزد

آخرين مطالب

سردبیر محترم یادداشت برای ستون نگاه

یزد و فرصت جهانی شدن - کاظم شاملو* فرهنگي

یزد و فرصت جهانی شدن - کاظم شاملو*
  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - چندماه از ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد می گذرد و فضای هیجانی ناشی از این رویداد مهم بین المللی تا حدودی فروکش کرده، به قول شهردار سابق یزد "این شهر جهانی بود و تنها اتفاقی که برای آن افتاده، ثبت آن بوده است".
اکنون زمان آن فرارسیده که از این مزیت که تا قبل از ثبت جهانی نیز، یزد از آن برخوردار بوده و تنها مهر تاییدی از سوی یونسکو برای آن صادر شده، استفاده مطلوب شود اما چگونه؟
یزد در مقایسه با بسیاری از شهرهای تاریخی ایران از موهبت های ویژه ای برخوردار است که کمتر شهری در کشور چنین شرایطی را دارد، برخی از این موهبت ها مانند قرار گرفتن در مرکز جغرافیای ایران و در شاه راه اصلی شمال - جنوب و شرق - غرب کشور، باعث شده تا حجم قالب توجهی از گردشگران به خصوص گردشگران داخلی حتی بدون آنکه مقصد سفر آنان یزد باشد، از این استان گذر کنند.
گردشگران چهار گوشه ایران اگر قصد سفر به نقطه مقابل موقعیت شهر و استان خود را داشته باشند، باید از استان یزد عبور کنند و این مزیتی است که بسیاری از استان های کشور که در مرکز جغرافیای ایران قرار ندارند، از آن محروم هستند.
گرچه شهر و استان یزد جزو مناطق هدف گردشگری محسوب می شوند، اما آمارها مبین آن است که با توجه به موقعیت استان و جاذبه های متعددی که در این استان وجود دارد، هنوز سهمی متناسب با جایگاه و جاذبه ها از سبد گردشگران داخلی و خارجی در کشور نداشته ایم.
میزان تردد خودروهای عبوری از یزد در فصول افزایش میزان سفرهای گردشگری به دلیل موقعیت استان بسیار بالاست اما آمار افرادی که در استان حداقل یک شب را بیتوته کرده اند در مقایسه با حجم تردد انجام شده، چشمگیر نیست.
به عنوان مثال در تعطیلات نوروزی امسال بر اساس اعلام دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان یزد میزان تردد ثبت شده خودرو در این استان بیش از 4.5 میلیون وسیله نقلیه بوده که رشد 9 درصدی را نسبت به سال قبل نشان می دهد.
ستاد اجرایی خدمات سفر استان یزد، آمار اسکان گردشگران نوروزی استان در بازه زمانی 27 اسفند ماه تا سیزدهم فروردین حدود یک میلیون و 440 هزارنفر- شب اعلام کرده و از افزایش مدت ماندگاری مسافر در استان خبر داده است.
با توجه به آمارهای رسمی اعلام شده از سوی مسئولان استان یزد اگر به طور متوسط تعداد سرنشینان خودروهایی که از استان یزد عبور کرده اند را چهار نفر در نظر بگیریم، حجم گردشگر عبوری از استان یزد حدود 18 میلیون نفر بوده و در مقایسه این رقم با میزان اسکان گردشگران در استان یک میلیون 440 هزار نفر- شب عدد کمی محسوب می شود و حدود 8 درصد مسافران را شامل می شود، این نکته را باید در نظر گرفت که برخی از گردشگرانی که به استان یزد سفر کرده اند، بیش از یک شب در این استان بیتوته داشته اند که همین عامل باعث می شود تا عدد یک میلیون 440 هزار نفر گردشگر به صورت خالص کوچکتر شود، یعنی اگر به طور متوسط گردشگران بیتوته ای، 2 شب را در استان یزد توقف کرده باشند، آمار خالص گردشگرانی که در استان توقف داشته به نصف تقلیل می یابد و حدود 720 هزار نفر می شود که حدود 4 درصد آمار 18 میلیونی مسافران عبوری از استان را شامل می شود.
این مقایسه مبین آن است که با توجه به موقعیت ممتاز استان یزد در مرکز جغرافیایی ایران و جاذبه های متعددی که این استان دارد، در جذب گردشگران داخلی توفیق زیادی نداشته ایم در صورتی که اگر زمینه بیتوته حتی 10 درصد گردشگران عبوری از استان یزد فراهم شود، دستیابی به رقم قابل توجه حدود 2 میلیون گردشگر در تعطیلات نوروزی دور از دسترس نیست و اگر این افراد بیش از یک شب را در این استان بیتوته داشته باشند، این موضوع در رونق مشاغل مختلف وابسته به حوزه گردشگری تاثیر چشمگیری برجا می گذارد.
از سوی دیگر ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد و همچنین ثبت جهانی آثاری مانند باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و همچنین قنات های زارچ یزد و حسن آباد مهریز به همراه سایر جاذبه های تاریخی که تمامی شهرهای استان از این جاذبه ها در حد متعارفی برخوردارند، بستری بالقوه ای را برای رونق صنعت گردشگری در استان فراهم ساخته است.
در حوزه جذب گردشگران خارجی نیز آمار استان یزد در مقایسه با دیگر اضلاع مثلث گردشگری مرکز ایران یعنی شهرهای اصفهان و شیراز بسیار کم است، در سال گذشته بر اساس آمار متولیان گردشگری استان حدود یکصد هزار گردشگر به استان یزد سفر کرده اند و این در حالی است که آمار گردشگران استان اصفهان تنها در یک ماه از سال 96با آمار یکسال استان یزد برابری می کند.
استان یزد از نظر زیرساخت های مورد نیاز برای رونق صنعت گردشگری با محدودیت هایی مواجه است اما خالی ماندن همین فضای های موجود در برخی فصول سال نشان دهنده آن است که از همین ظرفیت موجود نیز استفاده حداکثری صورت نگرفته است.
حرکت های موثری در سال های اخیر برای رونق صنعت گردشگری در استان یزد صورت گرفته که در سایه همین اقدمات، شاهد افزایش آمار گردشگران داخلی و خارجی استان بوده ایم اما تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.
یکی از راهکارهایی که می تواند زمینه رونق صنعت گردشگری را در استان یزد فراهم سازد ، استفاده از تجربیات سایر کشورها و استان های موفق ایران در این عرصه است، صرف داشتن جاذبه های گردشگری باعث افزایش گردشگران یک کشور، استان یا شهر نمی شود، عوامل متعددی در این صنعت تاثیر دارند که باید تمامی این عوامل برای رفاه گردشگران فراهم شود تا انگیزه کافی برای گردشگران داخلی و خارجی برای سفر به دیاری ایجاد شود.
علاوه بر امنیت، سیستم حمل و نقل و هتل مناسب که برخی از این عوامل در حد متعارفی در یزد وجود دارد، معرفی مناسب و اطلاع رسانی هدفمند از ابزارهایی است که در جذب گردشگران تاثیر مستقیم دارد، هم اکنون یک سایت چند زبانه مناسب که در آن اطلاعات گردشگری استان یزد ارائه و جاذبه های این استان در آن به خوبی معرفی شده باشد وجود ندارد، حتی بخش لاتین سایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد به عنوان متولی این حوزه فاقد اطلاعاتی به زبان انگلیسی است و این در حالی است که ثبت جهانی یزد فرصت مناسبی را برای جذب جهانگردان به این استان و به خصوص شهر یزد فراهم آورده است.
استان یزد 2 هزار و 270 هکتار بافت تاریخی دارد و یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار است و در فهرست آثار جهانی ثبت شده است.
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاه های زرتشتیان، خانه های تاریخی ، آب انبارها، باغ های تاریخی، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.
* رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان یزد

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/7589/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقام اول تیم‌ های رباتیک یزد در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران

هفته‌ای طوفانی و بارانی در انتظار یزدی‌ ها

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ 4 هزار حافظ قرآن کریم

امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد