خبر یزد

آخرين مطالب

«ولنتاین»؛ کابوس یا رویای جوانان ایرانی!؟ مقالات

  بزرگنمايي:

خبریزد- «فاطمه» که حدود 22 سال دارد، بحث را در این جمع دخترانه آغاز می‌کند و از کادوهای مورد نظرش سخن می‌گوید؛ «قرار است یک کیف چرمی و یک کمربند بخرم.»

«مهلا» هم از خریدن یک لباس و گردنبند برای شب ولنتاین یاد می‌کند و «مینا» هم با خنده، بقیه را همراهی می‌کند، در حالی که به نظر نمی‌رسد چیزی از مفاهیم مطرح شده را درک کند.

بحث داغ‌تر می‌شود و پای قیمت‌ها و مغازه‌های محبوب به میان كشیده می‌شود؛ از تخفیف‌های برخی از مغازه‌ها تا صفحات فروش کادوهای ولنتاین در اینستاگرام.

«فاطمه» هر چند دانشجو ولی شاغل است و از پس خرید کادوی ولنتاین برمی‌آید اما «مهلا» که هنوز از نظر اقتصادی به خانواده وابسته است، به دوستان متوسل می‌شود و پول قرض می‌گیرد تا بتواند کادوی ولنتاین را بخرد. و «فاطمه» در جوابش خنده‌کنان می‌گوید: «هنوز یک هفته هم از دوستی‌تون نگذشته‌!..»

بحث داغ دور این میز، موضوع این روزهای اغلب جوانان است که به یکی از دغدغه‌های آنا‌ن نیز تبدیل شده و گاهی دغدغه‌ی بزرگ‌تری چون خریدن کادوهای گران‌تر به بهای فخرفروشی و چشم و هم‌چشمی نیز به میان آمده است و البته برخی نیز از وضع مالی خوبی برخوردار نیستند هم نگران پول خرید کادوی ولنتاین هستند!

«ولنتیاین»، واژه‌ای که تقریبا طی 10 سال گذشته تاکنون خوب به گوش همه به ویژه جوانان آشنا شده و در واقع نام جشنی غربی به معنای «ابراز عشق» است که طی آن، عاشقان برای ابراز عشق به همدیگر هدیه می‌دهند.

جشن ولنتاین که این روزها جوانان به برگزاری آن رغبت زیادی دارند، ریشه در افسانه‌ای رومی و مسیحی دارد و قصه‌ای است که شاید جوانان بیشتر از آن که بخواهند به موضوع اصلی آن یعنی «ابراز عشق» بپردازند، آن را به عنوان نوعی سرگرمی عاشقانه نگاه می‌کنند و این سرگرمی بیشتر در جریان روابط دوستانه و غیرمشروع دختران و پسران جوان اتفاق می‌افتد.

البته این جشن برای برخی جوانان نیز دارای نوعی نگاهی مادی و تنها برای گرفتن هدیه و کادو از طریق شکل دادن به روابط ناسالم دختر و پسری است به طوری كه ان را بازار داغی برای كسب منفعت‌های مادی خود می‌دانند.

زمانی که سری به فروشگاه‌های کادویی، زرگری، بدلیجات، پوشاك ‌و حتی لوازم آرایشی و حتی کتاب‌فروشی می‌زنیم، رد پایی از «کادوی مخصوص ولنتاین» و جملاتی مشابه به چشم می‌خورد که گاهی با بنرهای رنگارنگ بزرگ و تخفیف‌های چند درصدی به این مناسبت خودنمایی می‌کنند.

یکی از فروشندگان که به قول خودش از همین جوانان، ولنتاین را یاد گرفته است از بازار خوش‌فروش عروسک‌هایش یاد می‌کند و می‌گوید: «گرانی برای جوانان فرقی نمی‌کند، البته وقتی تقاضا بالاتر می‌رود ناخواسته اجناس هم گران‌تر می‌شود و این ربطی به جشن ولنتاین ندارد!»

اما از گرانتر شدن و تب بازار ولنتاین هم که بگذریم، حال و هوای کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها هم خوش است، حتی برخی از کافی‌شاپ‌های گران از قبل رزرو شده‌اند تا در آنها جشن ولنتاین برگزار شود و برخی رستوران‌ها هم جایی برای نشستن ندارند.

جشنی که هیچ ریشه‌ای در کشور و آیین سرزمینمان ندارد، چنان پررنگ شده که جای «روز عشق ایرانی» در تقویمان را گرفته است، در حالی که ولنتاین غربی فقط چهار روز از جشن سپندارمذگان فاصله دارد و شاید به ندرت افرادی جشن ایرانی عشق را بشناسند.

موضوع قابل توجه و نهفته در این جشن یک روزه، این است که این جشن بیشتر میان قشر جوان که به روابط دوستانه نامشروع روی می‌آورند، رواج دارد و دلخوشی کاذبی را برای آنان به وجود آورده است.

قشری که اغلب درگیر روابط ناسالم شده و کمتر به سمت روابط سالم و عرفی مانند ازدواج می‌روند و در وهله‌ای از زمان نیز با عبارت‌هایی چون شکست عشقی و جدایی، دچار آسیب‌های روحی و روانی عمیقی می‌شوند که اگر در آن‌ها عمیق شویم حتی بر آمار و ارقام رشد طلاق در جامعه نیز بی‌تاثیر نیستند.

اما موضوع دیگری می‌ماند و آن هم این است که جوانان جشن ولنتاین را چگونه شناختند!؟

امروزه جوانان شخصیت‌های محبوبی چون بازیگران و فوتبالیست‌ها را الگوهای زندگی خود قرار می‌دهند و سعی می‌کنند برای متفاوت زندگی كردن به اسطوره‌ها و شخصیت‌های ایده‌آل خود نزدیک شوند و ظاهراً جشن ولنتاین هم از آن دسته موضوعاتی است که از سوی الگوهای جوانان امروزی ترویج می‌شود.

حتی برخی از بازیگران و افراد معروف نه تنها از برنامه‌های خود در این جشن اطلاع‌رسانی می‌کنند بلکه به عنوان ابزار قدرتمند تبلیغاتی، فروشگاه‌ها و کادوهای پرطرفدار این شب را در معرض دید جامعه قرار می‌دهند و البته فضای مجازی نیز بر این موضوع بیشتر دامن می‌زند.

این رویدادهای جنجالی در حالی در کشورمان رخ می‌دهد که جشن ولنتاین به عنوان جشنی با ریشه غربی و با هدف ترویج مصرف‌گرایی در کشورهایی مانند عربستان، مالزی، اندونزی، پاکستان، بخش‌هایی از هندوستان و روسیه ممنوع است.

فاطمه 200 هزار تومان پولش را برای خرید کاودی ولنتاین و مخارج کافی‌شاپ برعهده گرفته است اما گاهی لابلای صحبت‌هایش از دوست قبلی‌اش هم انتقاد می‌کند که با وجود دادن کادوهایی مختلف، فقط یک شاخه گل رز برایش آورده و این موضوع خساست او را نشان می‌داده، به نحوی كه بعد از مدتی رهایش کرده است.

اما «سینگل» بودن نیز اصطلاح رایج امروز برخی جوانان و البته نوعی دیگر از دغدغه‌های افراد به ویژه در شب ولنتاین است به طوری كه به تقل از یكی از همین دختران دورهمی، «او خجالت می‌کشد که شب ولنتاین را تنها بگذراند و در مقابل دوستانش مورد تمسخر قرار گیرد.»

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/79609/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد