خبر یزد

آخرين مطالب

/گزارش/

نقص برجام نقطه قوت گردشگری شهر جهانی فرهنگي

نقص برجام نقطه قوت گردشگری شهر جهانی
  بزرگنمايي:

خبر یزد - هر چند نقض برجام در صنعت گردشگری به عنوان یکی از محورهای توسعه‌ی استان یزد برخی محدودیت‌ها ایجاد کرد ولی با تدبیر متولیان امر به نقطه قوت این صنعت بدل شد.
به گزارش ایسنا – منطقه یزد، یکی از عرصه‌های متاثر از نقض برجام و نوسانات اقتصادی و سیاسی در کشورمان حوزه گردشگری بود که به دنبال آن شاهد کاهش چشمگیر گردشگران خارجی و حتی داخلی بودیم.
هر چند این اتفاقات بیشتر شهرهای گردشگری ایران را متاثر خود ساخت ولی شاید بیشترین ضربه‌ی ناشی از آن بر بدنه‌ی اولین شهر خشت خام جهان یعنی یزد که بخش زیادی از سرمایه‌گذاری‌های خود را معطوف صنعت گردشگری کرده بود، وارد شد چرا که از طرفی زمان زیادی از ثبت جهانی بافت تاریخی این شهر نمی‌گذشت و از سوی دیگر عمده گردشگران خارجی این شهر گردشگری مربوط به اروپا و آمریکا بودند.
نقض برجام مزید بر نوسانات اقتصادی از رونق بازارهای سنتی و فعال یزد کاست،‌ افت 80 درصدی گردشگران خارجی در تابستان همیشه شلوغ یزد توی دل فعالان گردشگری را خالی کرد و تورهای گردشگری نیمه فعال شدند حتی یزد از لیست تورهای بزرگ گردشگری کشور نیز حذف شد.
سایه شوم نوسانات اقتصادی و سیاسی حتی بر موزه‌ها، اماکن تاریخی، صنایع دستی و حتی روابط تجاری یزد در این بخش با داخل و خارج کشور نیز افتاد و فرصت‌های شغلی ایجاد شده را نیز در معرض تهدید قرار داد.
هر چند متولیان گردشگری کشور نیز کاهش گردشگران خارجی را تایید می‌کردند ولی در این دریای پرتلاطم نوسانات سیاسی و اقتصادی، مسئولان گردشگری یزد از پای ننشستند و استراتژی‌های کوتاه مدتی برای گذر از این وضعیت اندیشیده و اجرایی کردند و خوشبختانه این تدابیر نیز خوب جواب داد.
افزایش ضریب اشغال تخت‌ اقامتگاه‌های استان
«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در این رابطه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، می‌گوید: به دنبال راهکارهایی مانند برگزاری رویدادها و جشنواره‌های گردشگری جدیدی در استان رفتیم تا بتوانیم از طریق جلب گردشگران داخلی و حتی مردم خود استان، چرخ گردشگری را همچنان در حالت گردش نگه داریم.
وی از افزایش چشمگیر ضریب اشغال تخت‌های اقامتی یزد به دنبال برگزاری این رویدادهای گردشگری خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: خوشبختانه ضریب اشغال هتل‌های استان از 30 درصد در سه ماهه دوم امسال به بیش از 80 درصد در سه ماهه سوم رسیده و با فرارسیدن زمستان و قرار گرفتن در آستانه عید نوروز این رقم به 100 درصد نزدیک شده است.
فاطمی همکاری سایر دستگاه‌ها را در کمک به رشد و توسعه گردشگری استان یاداور می‌شود و اضافه می‌کند: میزبانی جشنواره‌ها و سمینارها از سوی دستگاه‌ها و ارگان‌هایی مانند شهرداری، جهادکشاورزی و همچنین همکاری بخش خصوصی و مردم، نه تنها صنعت گردشگری یزد را از این رکود دراورد بلکه یزد را در جایگاه اول کشور به لحاظ تعدد و کیفیت رویدادهای گردشگری قرار داد.
این مسئول برگزاری جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و نمایش آداب و رسوم ملی و مذهبی را در جذب گردشگران خارجی و داخلی بسیار موثر می‌داند و از مهمترین این جشنواره‌ها که از ابتدای سال تاکنون برگزار شده به جشنواره آلبالوی ده‌بالا، خرما و مجسمه‌های شنی بافق، انار تفت و عقدا، ناردونه مبارکه، زعفران بهاباد، قورمه مهریز، مهردانه شاهدیه، لپو کلوخ رشکوییه، تپل اسپورت بافق و زردک اردکان اشاره می‌کند.
وی از برگزاری و تاثیرگذاری رویدادهای دیگری مانند پرس بوک (باز بافت) و مناسبت‌های ملی مرتبط با حوزه گردشگری مانند روز جهانی گردشگری، هفته میراث فرهنگی، جشن ثبت جهانی، جشنواره آشتی با کوچه‌های آشتی‌ ‎ کنان و سلسله رفت و روب‌های بافت‌های تاریخی و تاثیر قابل‌توجه آنها بر صنعت گردشگری استان یاد می‌کند.
عاشورای متفاوت حسینیه ایران برای جهانیان
مدیر کل میراث فرهنگی استان در ادامه برگزاری سوگواره‌ی‌ تاسوعا و عاشورای حسینی یزد را مورد استقبال گردشگران زیادی به ویژه گردشگران خارجی عنوان می‌کند و می‌گوید: در ایام محرم امسال شاهد رشد 35 درصدی گردشگران خارجی از کشورهای مختلف دنیا با ملیت‌های فرانسوی، آلمانی، اتریشی، ایتالیایی، هلندی، چینی، اسپانیایی، لیتوانیایی، نیوزلندی، سنگاپوری و نیز کره‌جنوبی و چک بودیم.
وی از دیگر تاثیرات این رویداد گردشگری را پیوند و تعامل محکم بین روحانیون و فعالان گردشگری ذکر می‌کند به طوری که «علیرضا میرجلیلی» مسئول بخش بین‌الملل دبیرخانه بین المللی «یزد، حسینیه ایران» نیز در این باره به خبرنگار ایسنا می‌گوید: روحانیون و کمیته گردشگری در این رویداد تلاش زیادی در زمینه تبیلغ اسلام راستین و استفاده از این ظرفیت در راستای توسعه گردشگری استان انجام داده‌اند.
وی اضافه می‌کند: علاوه بر حضور 1200 گردشگر خارجی در محرم امسال، در آیین‌های اربعین و دهه آخر صفر نیز شاهد حضور بیش از 200 گردشگر از 15 ملیت مختلف بودیم.
جشن سال نوی چینی راهکاری هوشمندانه
البته میزبانی یزد در برگزاری جشن‌های ملی سایر کشورها نیز ماجرای دیگری بود که مورد استقبال گردشگری قرار گرفت به طوری که این شهر تاریخی برای اولین بار علاوه بر برگزاری جشن یلدای ایرانیان و اعیاد زرتشتیان، جشن‌های میلاد مسیح(ع) و سال نوی میلادی و همچنین سال نوی چینی‌ها که مهمترین رویداد این کشور برای گردشگران بود را برگزار کرد.
در این رویداد هوشمندانه، نفوذ به بازار چین به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای هدف گردشگری ایران و به ویژه یزد در راستای توسعه صنعت گردشگری کشور در نظر گرفته شد لذا خدمات قابل توجهی مانند ارائه تخفیف بلیط موزه‌ها و اماکن تاریخی، قیمت هتل‌های یزد و حتی ارائه خدمات ویژه دو موزه خصوصی استان به گردشگران چینی، جهت رضایت بیشتر این گردشگران از طریق استفاده از تزیینات چینی در موزه، نصب بنر‌های خوشامدگویی و برگزاری مراسم چای و سنت‌های مشترک بین ایران و چین، به عنوان بخشی از برنامه‌های هفته ایران و چین در شهر جهانی دنبال شد.‏
حضور در نمایشگاه‌های گردشگری داخلی و خارجی
البته رویدادهای گردشگری یزد در راستای معرفی این شهر جهانی تنها محدود به داخل استان نمی‌شد و هر کجای ایران که خبر از برپایی نمایشگاه گردشگری به گوش می‌رسید، یزد نیز یکی از غرفه‌داران بود.
«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی استان نیز ضمن تایید این موضوع اضافه می‌کند: یزد یکی از غرفه‌داران نمایشگاه‌های گردشگری دیگر کشورها نیز هست به طوری که علاوه بر حضور پر رنگ در نمایشگاه‌های داخلی، در نمایشگاه‌های گردشگری چین و آی.تی.وی برلین نیز حضور داشته است.
وی به میزبانی تورهای گردشگری دیگر کشورها در یزد نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: در همین راستا تورهایی ویژه اپراتورهای گردشگری برخی از کشورها، خبرنگاران و فعالان گردشگری برگزار شد که همگی بازخوردهای خوبی را به همراه داشتند.
از تورهای آشناسازی تا خبرهای خوش نیویورک تایمز
سرانجام نیز همین تورهای آشناسازی هم تاثیر خود را در سطح جهانی گذاشتند به طوری که در حاشیه این رویدادها، خبرنگار مجله‌ی معتبر نیویورک تایمز آمریکا از مرزهای سیاسی و امنیتی تعیین شده از سوی دولت وقت آمریکا گذر کرده و با رفتاری خارج از این مواضع، به معرفی 52 شهر و کشور پرداخته که مهم‌ترین انگیزه‌ی انتخاب آن‌ها، ظهور پدیده‌های گردشگری در یک مقصد روتین، بهبود وضعیت زیرساخت‌ها و دسترسی آسان به عجایب تمدنی و برگزاری رویدادهای مهم هنری و فرهنگی بوده و یزد و ایران نیز یکی از این شهرها و کشورهاست.
«پورتوریکو»، «هامپی»، «پاناما»، «سانتاباربارا» و «مونیخ» در آلمان، پنج مقصد نخست این فهرست هستند و ایران مقصد چهل و پنجم محسوب می‌شود، مقصدی که این روزنامه آمریکایی برای سفر در سال 2019 پیشنهاد داده و با نمایش تصویری از یزد که در سال 2017 با عنوان شهر تاریخی در فهرست جهانی یونسکو ثبت جهانی شده، به معرفی کشورمان پرداخته است.
البته نیویورک‌تایمز یادآور شده که وزرات خارجه آمریکا سفر اتباع خود را به ایران ممنوع نکرده، فقط توصیه نمی‌کند به این کشور بروند بنابراین آمریکایی‌ها می‌توانند با تورهای مدیریت شده سفر به ایران را انجام دهند. این روزنامه در ادامه نیز دو آژانس خیلی معروف در آمریکا و انگلیس که تورهای ویژه‌ی بانوان با راهنمایان حرفه‌ای در ایران برگزار می‌کنند را برای اطمینان خاطر شهروندان آمریکایی معرفی کرده است.
فاطمی مدیر کل میراث فرهنگی یزد می‌گوید: یزد تا پایان سال نیز برنامه‌های زیاد دیگری را برای گردشگران داخلی و خارجی تدارک دیده که از جمله آنها می‌توان به جشنواره دوقلوها، جشن آب و جشن ثبت جهانی زیلو اشاره کرد که امیدواریم هر کدام از این رویدادها به نوعی منجر به جلب گردشگران بیشتری به استان تاریخی یزد شود.
این در حالی است که در هفته‌های اخیر نیز شاهد برگزاری اولین کارگاه‌ بین‌المللی معماری خشتی و کنفرانس بین‌المللی شهرهای پایدار جهان در یزد با حضور متولیان و پژوهشگران بین‌اللملی به همت شهرداری یزد در همین راستا بودیم.
عدم درج مهر ایران در ویزای گردشگران خارجی، پررنگ شدن نقش جهانگردان ایرانی به عنوان سفیران کشورمان در دیگر کشورها و حتی دعوت بیش از پیش سفیران کشورهای دیگر به یزد دیگر اقدامات تاثیرگذار برای جذب گردشگران به کشورمان بوده که یزد نیز در این امور به سهم خود، تلاش کرده و مخلص کلام این که برجام حداقل برای یزد جهانی نه یک تهدید بلکه با تدبیر به موقع متولیان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان به فرصتی برای رونق این صنعت تبدیل شده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/79982/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی