خبر یزد

آخرين مطالب

شلختگی در اطلاع رسانی مقالات

شلختگی در اطلاع رسانی

  بزرگنمايي:

خبریزد- یا اینکه دانسته های ما صرفا یاد داشتن مطالب آکادمیک و تعاریف علمی است که توانایی تبدیل یا بکارگیری عملیاتی آن را نداریم و یا از مشاورین خبره که صلاحیت و توانمندی کار در شرایط بحرانی را ندارند بهره گرفته ایم که در مواقع بحران جوابگوی نیازهای ما نیستند.
نتیجه آن آشفته بازار اطلاع رسانی است که به خوبی مشهود است که نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه به نوعی باعث تشدید بحران میشود.
در مواقع رخ دادن یک بحران چه کسی اطلاعات می دهد ،چه پیامی می دهد ،این پیام برای چه مخاطبینی ارسال می شود و قرار است چگونه این پیامها به دست مخاطبین برسد و انتظار چه واکنشی را از سوی مخاطبین داریم ؟
در هنگام بحران سرعت و شفافیت اطلاع رسانی اهمیت زیادی دارد و با توجه به مخاطبین، میزان دسترسی آنها به انواع ابزارهای ارتباطی انتخاب یک وسیله ارتباطی خاص یا بهره گیری ترکیبی از انواع ظرفیت ها اهمیت زیادی دارد .
البته شاید برخی معتقد باشند برگزاری یک نشست خبری با مطبوعات میتواند شیوه درستی برای اطلاع رسانی در این مواقع باشد ؟اما کدام رسانه ها قدرت نفوذ بیشتری دارند و مردم با کدامیک از آنها ارتباط بیشتری دارند و سریعتر پیامهای هشدار دهنده یا آموزشی مربوطه به آنها انتقال داده میشود.
به نظر شما استفاده از تویتر و انتقال آن پیام به تلگرام و همان پیام را در اینستاگرام تا چه اندازه میتواند مفید و موثر باشد (با توجه به عدم دسترسی برخی از افراد به برخی از ابزارهای ارتباطی نامبرده) در کنار آن اینکه چگونه و چه مقدار بایستی اطلاعات را به سمت مردم هدایت کنیم ،ارایه آمار و ارقام در مواقع بحران تا چه اندازه از بار صدمات را کم می کند ؟.
آیا میتوان اطلاعات لازم رسانه ها ا به صورت یک بروشور در اختیار آنها گذاشت ؟ آیا اقدام ما باعث دامن زدن به اضطرابها و تشدید هیجانهای مردمی از رخدادهاست یا بنا بر آن داریم تا ضمن نگهداشتن آرامش در سطح مطلوب نسبت به آگاه سازی و دادن هشدارهای لازم به مردم و کاهش آسیب های احتمالی اقدام کنیم .
در این میان چه کسی یا کسانی نقش واسط بین نیروهای مدیریتی و عملیاتی و دادن اطلاعات به مردم را بر عهده دارند و رسانه ها در حالی که دستگاههای متعددی درحال اجرای برنامه های امدادی هستند چگونه می توانند سریعترین ،دقیقترین و مطمئن ترین منبع اطلاعات را داشته باشند و در این شرایط رسانه ها در انجام وظایف رسانه ای خود چه وظایفی دارند.
چه نکاتی را باید لحاظ کنند تا خود اطلاع رسانی باعث ایجاد بحران نگردد به نظر می رسد در ستاد بحران نیازمند داشتن جایگاهی برای اطلاع رسانی هستیم و به محض وقوع هر حادثه ای آن مجموعه ای که به بحران و اطلاع رسانی در شرایط خاص تسلط کافی و کامل دارد کلیه مراتب اطلاع رسانی را هدایت و مدیریت نماید و سایر دستگاهها نیز بنا به وظیفه ذاتی خود را با این مجموعه هماهنگ سازد
تجربه ثابت کرده است به هنگام وقوع اتفاقات و رخدادهای خاص که عنصر دربرگیری شدیدی دارد برخی افراد یا گروهها با استفاده از شبکه های اجتماعی به بهانه اطلاع رسانی یا شفافیت یا کم‌کاری دستگاههای مسئول سعی در وارونه جلوه دادن اوضاع ،دامن زدن به التهابات و تسویه حسابهای شخصی اقدام می نمایند که حرکاتی از این دست به جز به هم ریختن بیشتر اوضاع و بر هم زدن تمرکز مدیران و نیروهای عملیاتی برای انجام اقدامات امداد و نجات سودی دیگر در بر ندارد .
اگر چه وظیفه رسانه ها نگاه تیزبینانه و رصد کارهای انجام شده و کمک به تسهیل روند امدادها و کاستن از بار صدمات است .
البته عده ای هم در این میان به نوعی سعی دارند با انتشار عکس ،فیلم شخصی خود به نوعی با تحریک احساسات مردمی خود را شخصیتی موجه ،پیگیر امور مردم و دلسوزتر از دیگران جلوه دهند .
مردم از مدیران انتظار مدیریت بحران را دارند نه نشر پیامها یا تصاویر و فیلمهایی که دردی از آنها دوا نمی کند و تنها جنبه تبلیغاتی دارد.
در مواقع بحران پیشنهاد می شود :
در حوزه اطلاع رسانی در ستاد بحران در ابعاد محلی یا ملی بایستی تیم اطلاع رسانی تشکیل دهیم و از نیروی انسانی دارای صلاحیت و توانمندی بهره بگیریم انجام عملیات اطلاع رسانی توسط این تیم برنامه ریزی ،هدایت و عملیاتی شود و ستاد بحران یک سخنگو برای پاسخگویی به رسانه ها داشته باشد .
در حوزه شبکه های اجتماعی ایجاد یک شبکه اجتماعی رسمی ستاد بحران تحت نظارت تیم اطلاع رسانی میتواند ضمن رصد اخبار در شبکه های اجتماعی و طراحی پادزهری برای برخی حرکات شیطنت آمیز به ظاهر رسانه ای نسبت به در اختیار گذاشتن اطلاعات درست و به موقع اقدام نمایند .
سرعت ،دقت و شفافیت در اطلاع رسانی امر مهمی است که بایستی به موقع هشدار دهیم ،درست آموزش دهیم و نهایتا به گونه ای هدایت کنیم تا دچار کمترین خسارت شویم .
انتخاب و بکارگیری رسانه ها با توجه به ضریب نفوذی که دارند یعنی شناخت و رصد رسانه های تاثیر گذار که بایستی در آن دقت لازم را داشته باشیم .البته این رافع مسئولیتهای رسانه ای نیست .
به نظر می رسد در مواقع بحران هماهنگی مثلث مدیران ،رسانه ها و تیم های عملیاتی به مدیریت بحران کمک نماید





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

بارندگی بهاری نویدبخش سالی خوش برای یزدی ها

لزوم توجه ویژه به گردشگری محلات

لحظه های بهاری، فرصتی برای یزدی ها

سقف های ناایمن بالای سر دانش آموزان یزد

فرش اردکان، نماد فن و هنر

یزد، همچنان درگیر معضل آبگرفتگی

بارش بهاری بهترین ظرفیت برای تأمین آب شرب یزد است

توران‌‌پشت؛ روستایی دیدنی منسب به توراندخت ساسانی

آبشار سفیده ندوشن پدیده ای جذاب در استان یزد

صدای پتک و چکش آهنگری ندوشن رو به خاموشی است

شلختگی در اطلاع رسانی

قلعه جنت آباد بهاباد را بهتر بشناسیم

یزد، دیار پاکان در گذر تاریخ

به یزد سفر نکنید!

ستاره پیشگامان درخشید و ماه هندبال شد؛ صعود و قهرمانی دلچسب

جاذبه‌های زیباترین شهر خشتی ایران

هزینه های سرسام آور دندانپزشکی بر دوش مردم- محمدحسین فلاح*

اردکان، یونان کوچک استان یزد، آماده پذیرایی از گردشگران

خانه تکانی و لزوم صرفه جویی در مصرف آب

امانتی که پس از یک قرن باز نشد!

منارجنبان اثری کم نظیر در ندوشن

معرفی آب انبار های ندوشن استان یزد

نگاهی به جاذبه های دیدنی و گردشگری ندوشن

پدیده زمین خواری و ضرورت اقدام مردم و مسئولان مهریز

یزد جهانی، آماده استقبال از مسافران نوروزی

استفاده طولانی مدت از هندزفری و هدفون برای گوش مضر است

هجمه به وکالت؛ تعرض به عدالت

چادرملو دولتی است یا خصوصی؟!

کم آبی، مشکل عمده استان یزد

اعتدال در شهرسازی

تاثیر حضور زنان کارآفرین در سلامت اقتصاد

تلاش برای دمیدن جانی تازه به مجموعه‌ 700 ساله‌ی رکنیه یزد

اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا از نگاه هفته نامه جام یزد

بخشنامه‌های صادراتی چالش تجار ایرانی

نساجی، ظرفیتی برای اشتغال؛

نقش نگاره هایی که به هیچ انگاشته شد

نقش اسناد در روشنگری زندگی فرخی یزدی

یزد نو دیگری برای یزدی ها ‏در جزیره قشم ‏

خطرات پیست اسکی سخوید تفت را جدی بگیریم

یزد دومین استان کم بارش کشور

آبگرفتگی معابر یزد، قصه تلخی که هر سال تکرار می شود

«ولنتاین»؛ کابوس یا رویای جوانان ایرانی!؟

شخصیت‎شناسی افراد با استفاده از عملکردشان در فضای مجازی

استاندار آقازاده

امید مردم و تدبیر حکمران خوب در یزد

مردم یزد، فرهنگ یزد

مروری بر شكل‌گیری و آغاز نهضت شعار‌نویسی یزد

مطبوعات یزد، گرفتار در چنبرۀ مشکلات

آئین سده، پاسداشت دانش و خرد ایرانیان است

هویت شهر را سیاسی نکنید