خبر یزد

آخرين مطالب

بروز ناسازگاری فرهنگی در یزد؛

پای سگ‌گردانی به دارالعباده بازشد/ترس و لکنت ارمغان پدیده‌ نوظهور سياسي

پای سگ‌گردانی به دارالعباده بازشد/ترس و لکنت ارمغان پدیده‌ نوظهور
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد ـ سگ‌گردانی پدیده نوظهوری است که از چندی پیش پای آن به دارالعباده نیز باز شده و مدعیان تجدد، قلاده به دست در پارک‌ها و خیابان‌های یزد جولان می‌دهند.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها نیره شفیعی‌پور: اگر از نگاه کارشناسان و صاحب‌نظران جامعه شناسی، امکان دسته‌بندی آسیب‌های اجتماعی وجود داشت، می‌شد افراط در ابراز علاقه به حیوانات تا حدی که آنها جایگزین همسر، فرزند، دوست و خانواده شوند، را یک آسیب اجتماعی تلقی کرد.
علاقه به حیوانات در بسیاری از انسان‌ها وجود دارد و اصولاً اتفاق عجیبی نیست و حتی نگهداری برخی گونه‌های اهلی، سفارش شده اما این موضوع آنجا نگران کننده می‌شود که این علاقه شکل افراطی به خود می‌گیرد و دیگر از دایره حیوانات اهلی خارج شده و حیطه نگهداری از آنها نیز از باغ و باغچه و حیات خانه فراتر می‌رود.

وقتی پای حیوانات به خانه و میز غذا و رختخواب انسان‌ها باز می‌شود، دیگر حضور آنها در خودرو، خیابان، پارک و بسیاری از مکان‌های عمومی از دیدگاه صاحبانشان امری طبیعی و عادی است اما حضور این حیوانات در سطح شهر، معابر عمومی و پارک‌ها برای بسیاری از مردم به‌هیچ وجه عادی نیست و اعتراض برخی از آنها به اتفاقات تاسف‌باری انجامیده که همه کم‌وبیش در مورد آن شنیده یا خوانده‌اند.
نگهداری از سگ در میان حیواناتی که دیگر این روزها به حیوانات خانگی تبدیل شده‌اند، فراوانی بیشتری دارد و پای سگ‌گردانی حتی به شهر دارالعباده یزد نیز باز شده، شهری که جدا از سبقه دینی آن، فرهنگی متفاوت با سایر شهرها دارد و همواره اینگونه بوده که پای آسیب‌های اجتماعی همیشه دیرتر به این شهر باز می‌شد. سگ‌هایی که این روزها در خیابان‌های یزد جولان می‌دهند، گاهی لباس مارک می‌پوشند و در مواردی با صاحبان خود به اصطلاح «ست» می‌کنند، قلاده‌های گران‌قیمت دارند و حضور آنها به عنوان یک سرنشین در خودرو به رسمیت شناخته می‌شود
سگ‌هایی که این روزها در خیابان‌های یزد جولان می‌دهند، گاهی لباس مارک می‌پوشند و در مواردی با صاحبان خود به اصطلاح «ست» می‌کنند، قلاده‌های گران‌قیمت دارند و حضور آنها به عنوان یک سرنشین در خودرو به رسمیت شناخته می‌شود.
سگ‌گردانی در یزد وجود دارد اما هنوز آن‌قدرها باب نشده به همین دلیل است که مردم، سگ‌ها و صاحبان قلاده به دست آنها را هنوز با دیده تعجب نگاه می‌کنند و این پدیده عجیب، هرگز برای بسیاری از مردم این شهر عادی نخواهد شد.
چندی پیش در یکی از پارک‌های یزد با خانمی آشنا شدم که فرزند چهار ساله خود را به پارک آورده بود و در خلال صحبت‌هایش متوجه نگرانی او از لکنت زبان فرزندش شدم، ظاهراً برای این موضوع بارها به روانشناس کودک مراجعه کرده و علت را ترس تشخیص داده‌اند.
می‌گوید: مدتی پیش مثل امروز در پارک بودیم که خانمی با سگی وارد پارک شد، سگی که همراهش بود به قدری سفید و زیبا بود که توجه همه را به خود جلب کرده بود، دخترم ریحانه به سرعت به سگ نزدیک شد اما تا خواست دست خود را نزدیک سگ ببرد، پارسی وحشتناک کرد که اصلاً به قد و قواره‌اش نمی‌آمد.

می‌گوید: این صدای غیرمترقبه و حالت تهاجمی سگ باعث ترس بسیار شدید فرزندم شد و چند دقیقه‌ای در حالت سکوت و بهت بود و بعد از آن در ادای برخی کلمات مشکل پیدا کرده و برخی شب‌ها نیز دچار شب‌ادراری است و حتی دیگر از گربه‌هایی که از پیاده‌روها عبور می‌کنند هم به شدت می‌ترسد.
تشکیل دو پرونده تعرض سگ‌ها به کودکان در اماکن عمومی
نظیر این موارد سبب تشکیل دو پرونده قضائی در یزد شده و اکنون در حال بررسی است و این امر حتی شرایطی نا ایمن برای زنان باردار ایجاد کرده و بسیاری از آنها را از حضور در پارک‌ها باز داشته است.
این روزها بسیار شنیده‌ایم که سگ‌گردانی به نمادی از پولداری و تجدد تبدیل شده به نحوی که صاحبان سگ‌ها، مبالغ قابل توجهی برای خریداری سگ و پس از آن، مبالغ قابل توجه‌تری برای نگهداری از آن هزینه می‌کنند اما شکل جدیدتری از سگ‌گردانی در حاشیه شهر یزد به چشم می‌خورد که نه تنها نگران‌کننده بلکه تعجب‌برانگیز است.
جولان سگ‌های ولگرد با قلاده در مناطق حاشیه‌نشین یزد
برخی جوانان حاشیه‌نشین یزد به تقلید از همان به اصطلاح متمولان خودنما، سگ‌های ولگرد را در سنین پایین به خانه می‌برند و از آن نگهداری می‌کنند و با بستن قلاده، در پارک‌های پایین شهر می‌گردانند تا اندکی شبیه به همسالان خود در پارک‌های بالاشهر باشند.
این‌ها دیگر توان هزینه برای واکسن زدن و ویزیت ماهانه دامپزشکی ندارند بنابراین خطر جدی برخی بیماری‌ها این جوانان را تهدید می‌کند هرچند که خطر بیماری‌های سگ‌های شناسنامه‌دار نیز غیرقابل انکار است.

شاید باور شتاب پدیده‌هایی نظیر سگ‌گردانی در یزد حداقل برای خود یزدی‌ها غیرقابل باور باشد اما واقعیت این است که این موضوع در یزد نیز در حال جدی شدن است به نحوی که به گفته دادستان عمومی و انقلاب یزد، طومارها و نامه‌هایی در زمینه رسیدگی به این معضل به دستگاه قضائی ارائه شده است.
25 خودرو به دلیل سگ‌گردانی در یزد توقیف شد
علی‌اکبر شمس در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه پدیده سگ‌گردانی متأسفانه در استان یزد نیز به چشم می‌خورد، اظهار داشت: در شش ماه اول سال گذشته 13 مورد و در نیمه دوم نیز 12 مورد توقیف خودرو به دلیل سگ‌گردانی انجام شده است.
وی بیان کرد: در قانون، عنوان سگ‌گردانی جرم نیست بلکه سگ‌گردانی عامل جرایم دیگر از جمله اخلال در نظم عمومی، مزاحمت برای مردم و کار ضد فرهنگی است.

دادستان عمومی و انقلاب یزد عنوان کرد: سگ‌گردانی در یزد به شدت مورد اعتراض مردم است و مرتب در مورد آن گزارش داریم و موضوع حائز اهمیت این است که این مقوله به هیچ وجه با فرهنگ یزد سازگار نیست و موجب اخلال در نظم و بروز شکایات مردمی شده است.
شمس با بیان اینکه دو مورد تعرض سگ‌ها به کودکان در پارک‌ها گزارش شده است، افزود: در این زمینه شاکیانی داشتیم و با خاطیان برخوردهای قانونی لازم انجام شده است.
مجوزهای شش ماهه قضائی به نیروی انتظامی برای برخورد با سگ‌گردانی
وی یادآور شد: از ابتدای سال 95 مجوزهای شش ماهه قضائی به نیروی انتظامی داده شده تا در صورت لزوم برخورد قضائی با خاطیان و سگ‌گردانان صورت گیرد.
شمس خاطرنشان کرد: اگر صرفاً سگ‌گردانی انجام شود، ابتدا تذکر از باب نهی از منکر داده می‌شود اما اگر خاطی، به اقدام خود اصرار داشته باشد، آنگاه برخورد قضائی صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: ماده 618 و 619 قانون مجازات اسلامی، اعلام کرده که هر کس در اماکن عمومی متعرض زنان، کودکان و مردم شده و اخلال در نظم عمومی ایجاد کند، اقدام علیه امنیت انجام داده و مرتکب جرم شده است.
مقابله با سگ‌گردانی به یک مطالبه عمومی تبدیل شود
به نظر می‌رسد در کنار برخوردهای قضائی و قانونی، مردم نیز باید از لاک بی‌تفاوتی نسبت به پدیده‌هایی نظیر سگ‌گردانی خارج شوند و اجازه ندهند محیط پیرامون آنها و از همه مهم‌تر، فرهنگ و آئین آنها دستخوش احساسات و اقدامات جماعتی شود که برای خودنمایی روزگار خود را با سگ‌ها سپری می‌کنند.
به عبارتی، مقابله با سگ‌گردانی باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود تا جولان سگ‌بازان دیگر به این راحتی‌ها در پارک‌ها و معابر عمومی امکان‌پذیر نباشد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/86456/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی

پیشنهاد افزایش 40 درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد

مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است

تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری در استان یزد

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

کشف رشوه‌خواری 20 میلیارد ریالی دو نفر از مدیران ارشد استان یزد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

«نوچاد»، دریچه نوآوری در چادرملو

پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد

بارش بی سابقه در روستای قطرم بافق

دومین رویداد جایزه ملی و استانی جوانی جمعیت در یزد برگزار می‌شود

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

مشکلات مردم تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور مرتفع خواهد شد

تخریب یک واحد مسکونی فرسوده بر اثر بارندگی در یزد

بارش بی سابقه باران در روستای قطرم بافق

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

در نشر و انتقال آرمان‌های انقلاب دچار ضعف هستیم

بازدید معاون مدیر منطقه ای برنامه جهانی غذا از یزد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

تداوم بارش‌های رگباری در استان یزد

آشنایی معاونان و معلمان پرورشی مدارس یزد با فرهنگ اهدای خون

المپیاد ملی آموزش هنر نخستین گام در جهت رقابت بین آموزشگاه‌ها

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

طرح جمع آوری اتباع غیر مجاز در استان یزد

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی در استان یزد

بافق میزبان کنفرانس بین المللی تحقیقات شتر

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های اقتصادی استان یزد در نمایشگاه ایران اکسپو

114 هکتار نخاله‌ ساختمانی طبیعت مهریز را ویران می‌کند

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

فقط 3 درصد از پسماندهای خانگی یزد تفکیک می‌شوند

114 هکتار نخاله‌های ساختمانی طبیعت مهریز یزد را ویران می‌کند

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی

برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد به‌زودی رونمایی می‌شود

آموزشگاه‌های آزادهنری معاف از مالیات می‌باشند