خبر یزد

آخرين مطالب

در نشست بررسی مشکلات صنایع کاشی ابرکوه مطرح شد؛

علاوه بر تحریم‌های خارجی از داخل هم تحریم هستیم اقتصادي

علاوه بر تحریم‌های خارجی از داخل هم تحریم هستیم
  بزرگنمايي:

خبر یزد - نماینده واحدهای تولید کاشی و سرامیک شهرستان ابرکوه در جمع مسئولان استان یزد رفع مشکلات مربوط به فرآیند بازگشت ارز و فشارهای بانک مرکزی و همچنین مسائل مربوط به حوزه واردات مواد اولیه به عنوان عمده مشکل این بخش خواستار شد.
به گزارش ایسنا - منطقه یزد، صنعت یکی از محورهای توسعه بسیاری از شهرستان‌های استان یزد است و در این میان صنایع کاشی و سرامیک از پتانسل بالایی در میان دیگر صنایع برخوردار است به طوری که بنا به گفته‌ی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، یزد نهمین تولیدکننده کاشی و سرامیک در دنیا محسوب می‌شود.
«محمدرضا علمدار یزدی» در نشستی که به منظور بررسی مشکلات و راهکارهای رونق بخشیدن به صنایع کاشی و سرامیک شهرستان ابرکوه در حضور مسئولان استان و شهرستان برگزار شد، استان یزد را نهمین تولیدکننده کاشی و سرامیک در دنیا می‌خواند و ابراز می‌کند: ظرفیت تولید سالانه این محصول در استان 323 میلیون مترمربع است.
وی به وجود 911 واحد صنایع معدنی در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: مجموعه صنایع معدنی منجر به اشتغال 37 هزار نفر در استان شده است که 17 هزار نفر از آن‌ها در بخش تولید کاشی و سرامیک فعالیت دارند.
علمدار یزدی همچنین تصریح می‌کند: هم‌اکنون 50 طرح نیمه ‌تمام کاشی و سرامیک با پیشرفت فیزیکی بالای 55 درصد در استان وجود دارد که در صورت بهره‌برداری 200 میلیون مترمربع به ظرفیت فوق‌الذکر افزوده شده و 12 هزار فرصت شغلی جدید نیز ایجاد خواهد شد.
شهرستان ابرکوه یکی از شهرستان‌هایی است که رونق صنایع کاشی و سرامیک را در دستور کار توسعه صنعتی خود قرار داد و اکنون در این حوزه دارای سه واحد تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری به نام‌های آرین، کوثر و سیمین است.
البته در مورد این سه واحد نیز باید یادآور شد که هر کدام این واحدها با مشکلات متعددی مواجه هستند از عمده‌ترین فرآیند بازگشت ارز و فشارهای بانک مرکزی و همچنین مسائل مربوط به حوزه واردات مواد اولیه است.
در حال حاضر کاشی سیمین با ظرفیت تولید چهار میلیون مترمربع در سال برای 138 نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است، واحد تولیدی آرین سرام نیز با ظرفیت اسمی سالانه هشت میلیون مترمربع که تعداد 400 نیروی کاری را به خدمت گرفته که در صورت راه‌اندازی خطوط چهارم و پنجم آن فرصت‌های شغلی این واحد به 500 نفر نیز افزایش خواهد یافت ولی در این رابطه درگیر مشکلات مربوط به واگذاری زمین است.
کاشی کوثر هم ظرفیت تولید 5.5 میلیون مترمربع دارد و برای 171 نفر شغل ایجاد کرده است اما با مشکلاتی همچون کمبود ماشین‌آلات واحد خاک‌سازی، مسائل مربوط به واحد گرانول سازی و چاپ دیجیتال مواجه است.
«حسین اسلامی» نماینده واحدهای تولید کاشی و سرامیک ابرکوه پیرامون مشکلات این واحدها اظهار می‌کند: یکی از مشکلات اساسی این واحدها مربوط به بانک مرکزی است که وضعیت برخی از واهایی که از ارز بند «د» استفاده کرده‌اند را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.
وی با بیان این که دو واحد آرین و کوثر در شهرستان ابرکوه از ارز مذکور بهره گرفته‌اند، می افزاید: با وجود این که مجلس شورای اسلامی، استفاده از ارز بند «د» را تصویب کرده اما بانک مرکزی آن را اجرایی نکرده و هیچ پاسخ شفافی هم در این را بطه ارائه نمی‌دهد.
اسلامی به مسئله تعهدات ارزی نیز اشاره و بیان می‌کند: فرایند بازگشت ارز در شرایط فعلی کشور کاملاً مبهم است به نحوی که برای ورود قطعه‌ای کوچک از خارج کشور علاوه بر تحریم‌های خارجی با تحریم‌های داخلی نیز مواجه می‌شویم و با سیاست‌های فعلی بانک مرکزی 90 درصد سیستم این واحدها عملاً قفل شده است.
وی ادامه می‌دهد: معادل محصولات صادراتی باید ارز به کشور بازگردانده شود اما این فرآیند بازگشت به ‌صورت شفاف بیان‌ نشده و واحدها را دچار مشکل کرده است چرا که واحدهای تولیدی برای ادامه حیات نیاز به واردات مواد اولیه دارند و این در حالی است که بانک مرکزی واردات مواد اولیه را با قفل کردن سامانه غیرممکن کرده است.
اسلامی با تأکید بر بومی‌سازی صنعت تولید کاشی و سرامیک در یزد، عنوان می‌کند: باید از ظرفیت تولید و صادرات برای توسعه اقتصاد کشور و همچنین اشتغال مردم به ‌خوبی بهره جست و این امر نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌های موردنیاز و همچنین رفع مشکلات در این دو حوزه است.
البته «سید مسعود عظیمی» سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری یزد هم در این نشست نیاز ارزی کارخانه کاشی کوثر را هفت میلیون یورو و مقداری اعتبارات ریالی عنوان و ابراز امیدواری می‌کند: با توجه به قرار داشتن در سال رونق تولید و تلاش برای محقق کردن این شعار، مشکلات این واحد تولیدی با تلاش مسئولان استان و شهرستان برطرف شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/91207/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز

رعایت نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

7 بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید

حضور شمشیربازان چادرملو در رقابت‌های انتخابی آسیا

آغاز عملیات روکش آسفالت 10 کیلومتر محور طبس یزد

نقش آفرینی جوانان نخبه در توسعه جهش تولید/جلوی مونتاژ‌ها را بگیرید

بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد

انجام 2 پرواز به مقصد مدینه منوره

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

پیش بینی آسمان ابری در آدینه استان یزد

اقدام فوری برای مرمت بند خاکی ابراهیم آباد

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رواج بی حجابی در جامعه توطئه دشمنان است

جهش تولید با رشد استعداد کارگران محقق می‌شود

رشد 10 برابری طرح حوزه راه شهرستان مهریز

نرخ بازار باید منصفانه و اسلامی باشد/ ضرورت توجه به حق و حقوق کارگران

امتیاز صدرشیمی در لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور به مهریز انتقال یافت

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

کارگران رکن مهم اقتصاد کشور هستند

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است