حرف و حدیثهای حذف آزمون مدارس نمونه دولتی همچنان ادامه دارد...
اجتماعي
بزرگنمايي:
خبر یزد - حذف آزمون در مدارس نمونه دولتی و شاهد هرچند در راستای مفاد سند تحول بنیادین و با هدف محوریت قرار دادن جریان تربیت در کلیه فعالیتهای آموزش و پرورش و کاهش استرس دانشآموزان صورت گرفته ولی به نظر به دلیل برخی ابهامات و نواقص نتوانسته رضایت خانوادهها را به دنبال داشته باشد.
به گزارش ایسنا – منطقه یزد، خانوادهها همواره هم و غم فرزندان خود را برای تعالی و آینده بهتر دارند ولی در این بین دغدغهی تحصیل مهمترین موضوع در بین اکثر خانوادههای یزدی است و صدرنشینی 25 سالهی دانشاموزان یزدی در کنکور سراسری نیز موید همین موضوع است.
هر ساله با توجه به سطح بالای آموزشی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی، داوطلبان بسیاری برای ورورد به این مدارس با هم رقابت میکنند ولی به دنبال حذف آزمون این مدارس برخی خانوادهها دچار سردرگمی ابهماتی در این رابطه شدهاند.
آموزش و پرورش حذف این آزمونها را در راستای مفاد سند تحول بنیادین و با هدف محوریت قرار دادن جریان تربیت در کلیه فعالیتهای آموزش و پرورش ذکر میکند و این اقدام را موثر در کاهش استرس زیاد دانشآموزان که عوارض جبرانناپذیر بر روند رشد جسمانی و روحی کودکان وارد میکند، میداند.
ولی برخی خانوادهها نیز معتقدند که دانشآموزشان به دلیل برخورداری از هوش و استعداد بیشتر نسبت به سایر دانشاموزان باید از آموزشهای باکیفیتتری برخوردار شوند تا موجب رشد و ارتقای بیشتر انها در آینده شود.
عدهای از کارشناسان هم حذف مدارس باکیفیت تیزهوشان و نمونهدولتی را حذف عرضه خدمات باکیفیت آموزشی عنوان میکند و بر این باور هستند که این کم شدن عرضه و ثابت ماندن تقاضا باعث افزایش رقابت بین دانشآموزان ابتدایی و در نتیجه افزایش استرس در این دانشآموزان خواهد شد.
آنها مدعی هستند که مستقل از مسأله آزمون ورودی مدارس، نگاه آموزش و پرورش در حذف هرگونه آزمون از مقطع ابتدایی نگاهی افراطی است و با اصل سند تحول بنیادین و مطالبات آن نیز در تضاد است.
با تمام این اوصاف، آموزش و پرورش معتقد است که یکی از بزرگترین استرسها و آسیبهای این آزمونها، این بود که دانشآموزانی که نمرات لازم برای ورود به این مدارس را به دست نمیآوردند یا توانایی مالی کافی برای شرکت در کلاسهای تقویتی آزمونهای نمونه دولتی را نداشتند، افسرده و گوشهگیر میشدند زیرا تصورشان این بود که استعداد لازم را برای ماندن در این مدارس نداشتند و این خلاف اصل پرورش است.
البته حذف آزمون در مدارس شاهد نیز اتفاق افتاده است به نحوی که تمام دانشآموزانی که بر اساس شرایط قانونی، شروط ورود به این مدارس را دارند میتوانند در مدارس شاهد ثبتنام کنند و هیچ منعی برای آنان وجود ندارد.
در این رابطه نظر به ظرفیت مدارس شاهد، اولویت اول با فرزندان شاهد، جانبازان و ایثارگران است و در مرتبه بعد جامعه ایثارگری و سپس دانشآموزانی که به لحاظ فرهنگی، علمی و هنری و ورزشی دارای توانمندی هستند یا فرزندان خیران مدرسهساز میتوانند در اولویتهای بعدی قرار داشته باشند.
در مدارس نمونه دولتی هم که اکنون با همان رویهی قبل ولی با عنوان مدارس هیات امنائی فعالیت میکنند، برای ورود به پایه هفتم هر چند که آزمون حذف شده ولی فرم امتیازبندی به متقاضیان ثبتنام داده میشود.
جالب این است که در این فرم امتیازبندی، علاوه بر امتیازدهی به نتایج امتحانات پایههای پنجم و ششم، حسن اخلاق و رفتار، حفظ قران و کسب رتبه در مسابقات، شاخصهای دیگری مانند همان شرایط مدارس شاهد، امتیاز خیرین مدرسهساز و حتی تا 100 امتیاز به فرزندان فرهنگیان برای پذیرش در این مدارس ارائه میشود.
به نظر میرسد این یکسانسازی مدارس که در راستای عدالت آموزشی مورد تاکید آموزش و پرورش است، همچنان ابهمات و یکسری ناعدالتیها را به دنبال دارد که مورد گلایه بسیاری از خانوادههاست و باید آموزش و پرورش در این رابطه به مردم پاسخکو باشد.
یاداور میشود؛ هماکنون در شهر یزد دو مدرسه نمونه دولتی (به صورت هیات امنائی) فعالیت دارد.
انتهای پیام
-
دوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳:۰۳
-
۹۶ بازديد
-
-
خبر یزد
لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/92349/