خبر یزد

آخرين مطالب

مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه یزد:

مجوز آغاز عملیات ساخت مصلی یزد صادر نشد فرهنگي

  بزرگنمايي:

خبر یزد - مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان یزد ضمن تشریح برنامه‌های استانی چهلمین سال برپایی نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، علت عدم شروع عملیات ساخت مصلی یزد را عدم صدور مجوز از مرکز به دلیل شرایط اقتصادی ذکر کرد.
به گزارش ایسنا – منطقه یزد، حجت‌الاسلام «رضا شریفی» امروز سه‌شنبه همزمان با سالروز برگزاری اولین نماز جمعه تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت آیت الله طالقانی در پنجم مردادماه سال 1358 و چهلمین سال برپایی نماز جمعه، در جمع خبرنگاران از نهاد نماز جمعه به عنوان یک نهاد عبادی سیاسی یاد کرد و گفت: مقام معظم رهبری از این نهاد به عنوان قرارگاه بصیرت افزایی یاد کردند لذا باید تلاش کنیم تا برای حضور بیشتر در این آیین و نهادینه کردن آن تلاش کنیم.
وی با اشاره به تدوین 15 برنامه در قالب ستاد چهلمین سالگرد برپایی نماز جمعه، از جمله این برنامه‌ها به میزبانی نشست روابط عمومی‌های استان و آیین رونمایی از پوستر چهلمین سالگرد برپایی نماز جمعه با حضور نماینده ولی فقیه در استان در روز چهارشنبه دوم مردادماه اشاره کرد.
وی گلباران قبور مطهر سومین شهید محراب آیت الله صدوقی و فرزند فقیدش حجت الاسلام محمدعلی صدوقی و شهدای نماز جمعه در استان و همچنین برگزاری همایش همگانی دوچرخه‌سواری از باغ ملی تا مسجد ملااسماعیل به میزبانی شورای سیاستگذاری و ستاد نماز جمعه مرکز استان را از برنامه‌های روز پنجشنبه سوم تیرماه خواند.
حجت الاسلام شریفی پخش مستقیم خطبه‌های نماز جمعه از شبکه استانی صدا و سیما و دیدار با خانواده شهدای نماز جمعه و ائمه جمعه متوفی را از دیگر برنامه‌های این مناسبت خواند.
وی با بیان این که سه هفته پس از نماز جمعه تهران یعنی در تاریخ 25 مردادماه اولین نماز جمعه یزد به فرمان امام راحل(ره) و به امامت آیت الله شهید صدوقی برگزار شد، از اجرای برنامه‌های این مناسبت طی این مدت خبر داد.
این مسئول با بیان این که در حال حاضر 28 نقطه از استان یزد شاهد اقامه نماز جمعه است، یزد را از استان‌های دارای بیشترین ائمه جمعه مسن ذکر کرد و گفت: حجت الاسلام واعظ امام جمعه منشاد با قریب 90 سال سن مسن‌ترین امام جمعه و حجج السلام قانی و داوری ائمه جمعه روستاهای نصرآباد و رستاق با 34 سال جوانترین ائمه جمعه در استان هستند.
به گفته وی، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با جایگزینی ائمه جمعه جوان‌، فضاسازی مناسب در اماکن اقامه نماز جمعه و ارائه خدماتی مانند میزخدمت، میزسلامت و مهدهای آدینه جهت نگهداری کودکان والدین نمازگزار، تلاش دارد تا جمعیت بیشتری از نمازگزاران را برای اقامه نمازهای آدینه جلب کند.
وی شایعاتی که در مورد تغییر امام جمعه مرکز استان در برخی شبکه‌های مجازی گاهاً مطرح می‌شود را تکذیب کرد و آن را شیطنت برخی رسانه‌ها عنوان کرد.
رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان همچنین در مورد ساخت مصلی نماز جمعه مرکز استان خاطرنشان کرد: تاکید آیت الله ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در این مورد ساخت مجتمع فرهنگی با بخش‌های مختلفی از جمله مصلی نماز جمعه است و در این رابطه نیز زمین ترمینال سابق شهر یزد به این امر اختصاص یافته و حتی طرح و نقشه آن آماده شده است ولی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با توجه به شرایط اقتصادی حاکم مجوز شروع این طرح و مصلی جدیدی در کشور را صادر نکرده است.
«محمد جواد حرزاده» مسئول ستاد نماز جمعه مرکز استان نیز در این نشست ضمن ارائه توضیحای در مورد برنامه‌های این ستاد در چهلمین سالگرد برپایی نماز جمعه در کشور، اظهار کرد: اولین نماز جمعه در شهر یزد سال 836 هجری برگزار شده و اسامی ائمه جمعه یزد از آن زمان تاکنون در کتاب نجوم آیت الله سید جواد مدرسی آمده است.
وی ادامه داد: اقامه نماز جمعه در زمان رضاشاه متوقف و مجدداً از سال 1324 به امامت مرحوم وزیری در مسجد جمعه یزد دایر می‌شود و قبل از پیروزی انقلاب امامت نماز جمعه را سید محمد شریعتی معروف به امام جمعه برعهده داشت و پس از انقلاب نیز آیت الله صدوقی تا دو هفته اول در مسجد جامع و سپس در مسجد ملااسماعیل نماز آدینه را اقامه کردند که تا به امروز نیز در همین محل برپا می‌شود.
به گفته حرزاده، علاوه بر آیت اله شهید صدوقی سومین شهید محراب، استان یزد 12 شهید نماز جمعه شامل هشت مرد و چهار زن دارد که در این ایام با همکاری بنیاد شهید و دفتر امور بانوان استانداری از خانواده‌های آنها سرکشی خواهد شد.
این مسئول از ارائه پیشنهاد برنامه‌هایی برای برگزاری در حاشیه نماز جمعه یزد در طول سال نیز خبر داد و از آن جمله به برگزاری مسابقات عکس، خاطره، دل نوشته و کتابخوانی، جشنواره فیلم و کلیپ با عنوان 40 سال تلاش و همچنین معرفی نخبگان و چهره‌های شاخص استان در نماز جمعه، اشاره کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/94034/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی