خبر یزد

آخرين مطالب

اثر روانی افزایش قیمت سیمان بیش از تاثیر آن بر صنعت ساخت و ساز! اقتصادي

اثر روانی افزایش قیمت سیمان بیش از تاثیر آن بر صنعت ساخت و ساز!
  بزرگنمايي:

خبر یزد - نائب رییس شرکت تعاونی مصالح ساختمانی یزد با اندک خواندن سهم سیمان در صنعت ساخت و ساز، معتقد است که افزایش قیمت اخیر آن تاثیرات فاحشی بر صنعت ساخت و ساز ندارد و بیشتر از بعد روانی بر جامعه تاثیر گذاشته است.
«علی اصغر بحری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، با اشاره به افزایش 50 درصدی قیمت سیمان در یزد، اظهار می‌کند: البته این افزایش قیمت به گفته تولیدکنندگان سیمان نسبت به قیمت فروش، 50 درصد محسوب می‌شود والا تنها 30 درصد افزایش قیمت اتفاق افتاده است.
وی علت افزایش قیمت سیمان را بالارفتن قیمت مواد اولیه، افزایش نرخ کرایه، کارگر و بیمه و مواردی از این دست بیان می‌کند و می‌گوید: این افزایش قیمت بنا بر هماهنگی‌های صورت گرفته در کشور اعمال شده هر چند که می‌توانست به صورت پلکانی انجام شود تا احیاناً مشکلی در کیفیت بتن‌ریزی‌ها و ایجاد زیرساخت‌های عمرانی کشور به دلیل عدم پرداخت مابه‌تفاوت هزینه پیمانکاران از سوی کارفرمایان اتفاق نیافتد.
بحری با بیان این که سهم سیمان در صنعت ساخت و ساز تنها دو درصد است، عنوان می‌کند: این میزان سهم از تاثیرات فاحشی که ناشی از افزایش قیمت زمین، کارگر و تزئینات داخل ساختمان بر صنعت ساخت و ساز اعمال کرده، بیشتر نیست و شاید بیشتر از بعد روانی جامعه را تحت تاثیر قرار داده باشد.
وی در این رابطه اضافه می‌کند: افزایش قیمت سیمان تاحدودی منجر به رونق خرید و فروش در بازار مسکن شده است و متاسفانه این اتفاق در حالی روی می‌دهد که در دیگر کشورها، افزایش قیمت‌ها با کاهش عرضه و تقاضا روبرو می‌شود.
پول‌های سرگردان عامل رکود ساخت
این مسئول مهمترین عامل رکود ساخت و ساز در کشورمان را پول‌های سرگردان می‌داند و در این مورد تصریح می‌کند: متاسفانه مشکلات ساخت و ساز فراتر از افزایش قیمت سیمان است و تحت تاثیر زنجیره‌ای از افزایش قیمت‌ها قرار گرفته که عامل اصلی آن‌ نیز پول‌های سرگردانی است که با افزایش قیمت‌ها در این بخش، به خرید و فروش در این حوزه اختصاص می‌یابد.
وی اضافه می‌کند: حذف روزشمار در بانک‌ها اقدام موثری بود که منجر به رونق تولید و ساخت و ساز و تقویت روحیه کار و تلاش شد اما نبود نظارت‌ و وجود برخی از قوانین باعث ایجاد درآمدهای بیحال و سرمایه‌گذاری مجدد در بانک‌ها و رکود دوباره‌ی ساخت و سازها شد.
بحری با تاکید بر این که افزایش قیمت سیمان طبق بررسی و آنالیزهای کشوری انجام شده است، می‌گوید: اگر سیمان با توجه به شرایط اقتصادی گران نشود، شاهد رکود در تولید کارخانجات سیمان و تاثیر قابل توجهی بر اشتغال ‎ های مستقیم و غیرمستقیم و معضلات اجتماعی ناشی از آن خواهیم بود.
یزد متهم به ارزان‌فروشی سیمان!
«مسعود جلیلیان» مدیر یکی از واحدهای تولید سیمان در یزد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، با تاکید بر این که قیمت سیمان طبق مصوبه انجمن صنفی سیمان کشور 37 درصد افزایش قیمت داشته است، اظهار می‌کند: این افزایش قیمت که به صورت کشوری و هماهنگ انجام شده، متناسب با تغییرات نرخ سایر عوامل تاثیرگذار در تولید سیمان شامل مواد اولیه، دستمزد کارگر و بیمه بوده است.
وی اضافه می‌کند: بنابر کارشناسی‌های کشوری هر تن مواد اولیه از 2500 به 5000 تومان و هر تن آجر نسوز از یک میلیون تومان به پنج میلیون تومان افزایش قیمت یافته و این در حالی بود که تاکنون قیمت سیمان تغییری نیافته بود.
این فعال اقتصادی با بیان این که قیمت سیمان در یزد 50 درصد افزایش نیافته است، می‌گوید: هر چند برخی معتقد هستند که سیمان 50 درصد رشد قیمت داشته اما سیمان طبق هماهنگی‌ها و مصوبه کشوری 37 درصد گرانتر شده است اما از آنجایی که نرخ سیمان در یزد قبل از این افزایش نرخ نیز کمتر از قیمت مصوب بود، افزایش قیمت کنونی مغایر با نرخ کشوری به نظر می‌رسد.
وی با تاکید بر این که یزد تاکنون نیز به ارزان‌فروشی در عرضه سیمان متهم بوده است، می‌گوید: در حالی که قیمت مصوب کشوری 170 هزار بود، سیمان یزد با 20 هزار تومان کاهش قیمت عرضه می‌شد و اخیراً بنا بر فشارهای انجمن سیمان به منظور یکسان و هماهنگ‌سازی قیمت در سراسر کشور موظف به تغییر نرخ در استان شده‌ایم.
صادرات سیمان از یزد توجیه اقتصادی ندارد
جلیلیان در ادامه به کاهش 20 درصدی تولید نسبت به ظرفیت واحد خود اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به شرایط بازار تولید سیمان 20 درصد پایین‌تر از ظرفیت تولید یک میلون تن در سال این کارخانه انجام می‌شود و از آنجایی که هزینه حمل و نقل نیز برای یزد بالاست، صادرات این کالا از یزد هنوز مقرون بصرفه نیست.
وی اضافه می‌کند: در گذشته هزینه حمل و نقل سیمان به دیگر کشورها بر عهده مشتری بود اما بنا بر تصمیم‌گیری‌های اخیر، از این پس صادرات سیمان تنها از طریق کارت بازرگانی انجام می‌شود و از آنجایی که با قیمت سامانه نیما 17 تا 18 دلار جدا از هزینه حمل برای این کالا محاسبه می‌شود، طبق قانون تجارت، قیمت تمام شده سیمان برای صادرات در استانی مانند یزد که در مرکز کشور نیز واقع شده، مقرون به صرفه نیست.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/95331/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هواشناسی 28 فروردین 1403/ هشدار باران شدید و سیل در استان های جنوبی

احداث بیش از 22 هزار مسکن ملی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یزد

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

قدردانی مردم انقلابی یزد از عملیات وعده صادق سپاه پاسداران

تیم ملی والیبال در تسخیر این باشگاه با هفت نماینده!

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

تمهیدات استان یزد برای مقابله با سیلاب های احتمالی

بیش از 34 کیلومتر از رودخانه‌های استان یزد لایروبی شد

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

شکست خیبر برابر سایپا/ چادرملو در گیلان متوقف شد

تحقق 76 درصدی حدنگاری اراضی کشاورزی استان یزد

وقوع رگبار باران در 17 استان کشور

فروچاله‌ها خطری جدی برای مناطق مسکونی

پیشرفت 45 درصدی اجرای طرح سه راهی افجان -سه راهی مهردشت

آماده باش نیرو‌های هلال احمر استان یزد

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

اعلام حمایت قاطع مردم یزد از سپاه مقتدر

هشدار سازمان هواشناسی: فعالیت سامانه بارشی از امروز تا چهارشنبه

واگذاری 174 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) در استان یزد

آماده‌باش نیروهای هلال‌احمر استان یزد / هشدار به کوهنوردان برای صعود به ارتفاعات

چند روز آینده آب و هوای این استان ها رویایی می شود

هشدار ؛ وقوع رگبار باران در این 17 استان

آیین غبار رویی آستان مقدس امام زاده عبدالله بافق

دستگیری 3 سارق در یزد

آیین غبار روبی آستان مقدس امام زاده عبدالله بافق

یزد، پیشرو در اجرای کاداستر اراضی کشاورزی در کشور

گازوئیل قاچاق در خاتم کشف شد

هوشمند سازی 13 گله شتر استان یزد با استفاده از برنامه کاربردی ساربانیار

ستاد مدیریت بحران شهرداری یزد تشکیل جلسه داد

صدور بیش از 30 هزار مجوز کسب و کار در استان یزد

جدیت دولت برای احیای واحد‌های راکد استان یزد

افتتاح خانه تجارت قزاقستان در هرات

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

آماده باش نیروهای هلال احمر یزد

رایزنی والی هرات و سفیر قزاقستان

پرداخت 180میلیارد ریال وام اشتغال به مددجویان کمیته امداد بهاباد

آماده‌باش یزد به دنبال صدور هشدار نارنجی هواشناسی

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

توصیه‌های کاربردی در زمینه مقابله با سیلاب

اعزام بیش 3 هزار یزدی به سرزمین وحی

همایش به رنگ زندگی در یزد

جزئیات جدید از تعطیلی پنجشنبه ها

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

اعزام بیش سه هزار یزدی به سرزمین وحی

تامین آب روستا‌های بخش خضرآباد با اجرای فاز دوم مجتمع آبرسانی امام حسین (ع)

اتمام زیرساخت‌های آبرسانی به نهضت ملی مسکن بافق