خبر یزد

آخرين مطالب

خرمای بافق رسید، کلاغ سبز پرید مقالات

  بزرگنمايي:

خبریزد- همه ساله در اواخر مردادماه و آغاز شهریور، به صدا درآمدن آواز و پرواز کلاغ‌های سبز، نشان از پخته شدن محصول خرمای بافق است.
در نیمه دوم مرداد و اوایل شهریورماه قبل از پخته شدن خرما، مردم شهرهایی که نخل‌های سرافراز، زینت بخش شهرشان شده شاهد پرواز پرندگانی با بال‌های مایل به رنگ سبز هستند که آمدنشان ارتباط مستقیمی با خرما، رسیدن این محصول و ایجاد روحیه خوش، با نشاط و شادابی در بهره‌برداران دارد.
هرسال با گرم شدن هوا خوشه سبز خرما کم‌کم رنگ زیبای قرمز یا زرد به خود می‎گیرد و دقیقا در همین زمان، این پرنده زیبا در نخلستان‌های سر به فلک کشیده بافق ظاهر می‌شود و با آواز خوش خود به کشاورزان مژده رنگ شدن خرما و نزدیکی به فصل برداشت این محصول را می‌دهد.
برخی از قدیمی‌های بافق به این مرغ خوش الحان ‘بلبل خرما’ هم میگویند و آمدن آن را به نخلستان‌ها خوش یُمن می‌دانند و هر سال در این ایام کودکان خود را هم به مزارع می‌برند تا با این پرنده و مزایای ان بیشتر آشنا شوند.
و حالا نخلستان‌های بافق این روزها میزبان ‘مرغ خرما رنگ کن’ یا ‘کلاغ سبز’ است، واژه ای که برای خیلی‌ها غریب به نظر می‌رسد اما واقعیتی است که می‌گوید کلاغ می‌تواند سیاه و بد خبر نباشد و مژده دهنده رسیدن خرما یکی از محصولات ارزشمند صادراتی باشد.
بعد از این که پرنده خرما رنگ کن بر بلندای نخلستان‌های بافق از این شاخه به آن شاخه نشست کم کم شهریور ماه از راه می‌رسد و فصل خرما پزان آغاز می‌شود و نخلکاران این محصول را از آخر شهریور تا پایان مهر برداشت می‌کنند.
بعد از برداشت محصول خرما، این پرنده از این شهرستان کوچ می‌کند تا سال آینده در همین فصل دوباره مهمان کشاورزان و نخلستانهای این دیار باشد.
هوای بافق در بعضی از این روزها به بیش از 48 درجه سانتی‌گراد می‌رسد ولی زیبایی نخلستان‌ها و آواز این پرنده در لابه‌لای شاخه‌های خرما از نظر یک گردشگر، منحصر بفرد است و باعث جذب گردشگران و دوستداران محیط‌ زیست و قبول تحمل رنج سفر به شهر نخل و آفتاب می‌شود.

یکی از کشاورزان بافقی گفت: وقتی کلاغ سبز از شاخه ای به شاخه دیگر پرواز می‌کند به نخلکاران این نوید را می‌دهد که فصل برداشت خرما نزدیک است.
محمدحسین رنجبر بافقی افزود: این پرنده، برعکس نامش، رنگارنگ است و با صدایی خوش الحان، هم سالم بودن و آفت نداشتن خرما را نوید می‌دهد و هم موسم چیدن خوشه‌های این محصول را با نوای دلنشین خود یادآور می‌شود.
وی بیان کرد: پرنده یاد شده، حشرات موذی و کرم‌های درخت که همزمان با رسیدن خرما زیاد می‌شوند را هم شکار کرده و از آفت زدگی خرما جلوگیری می‌کند.
یکی دیگر از باغداران بافقی هم گفت: از زمان کودکی که با پدر و گاهی پدر بزرگ به نخلستان‌ها می‌آمدم مرغ خرما رنگ کن را در اوایل مرداد کم و بیش و در پایان این ماه مخصوصا نیمه دوم زیاد می‌دیدم و احساس می‌کردم پدرم از دیدن این پرنده خوشحال به نظر می‌رسد.
اکبر کارگران اضافه کرد: پدر بزرگم این پرنده را کلاغ می‌نامید اما هیچ شباهتی به آنچه پدر بزرگ می گفت نداشت زیرا این پرنده رنگارنگ و بسیار زیبا، برعکس کلاغ که صدایی گوش خراش دارد با چهچه بلبل گونه، مهمان نخلستان‌های بافق می‌شود.

مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزی بافق هم گفت: از اوایل مرداد ماه، مردم بافق شاهد پرواز پرندگانی سبز رنگ هستند که آمدنشان ارتباط مستقیمی با خرما و رسیدن این محصول دارد.
علی فلاح افزود:کشاورزان بافقی، آمدن پرنده در نخلستان از نیمه های مرداد را نویدی برای آغاز تغییر رنگ خوشه‌های خرما می‌دانند.
به گفته وی بیش از دو هزار و 700 بهره بردار در حوزه پرورش و تولید خرما در شهرستان بافق فعالیت دارند.
این مسئول به نقش مرغ خرما رنگ کن در جذب گردشگر اشاره کرد و افزود: دوستداران محیط زیست برای دیدن این پرنده زیبا حتی گرمای بیش از 48 درجه بافق را نیز تحمل می‌کنند تا شاهد و ناظر پرکشیدن و نشستن این پرنده بر شاخه‌های درخت خرما باشند.

فلاح تصریح کرد: هر سال در ماه شهریور افراد زیادی از گوشه و کنار و شهرستان‌های هم‌جوار برای دیدن این پرنده و به تصویر کشیدن حرکات و پرواز آن به شهر بافق سفر می‌کنند تا تصاویری از پرواز و آواز این پرنده خوش الحان داشته باشند.

فرماندار بافق هم از راه اندازی 2 واحد فرآوری محصول خرما با سرمایه گذاری بخش خصوصی و با هدف ایجاد صنایع تبدیلی در بافق خبر داد و اظهار داشت: بهره برداری از این واحدها فرآوری انقلابی در بحث نخیلات و کیفی سازی خرمای صادراتی است و اشتغالزایی را در پی دارد.

محمد زاده رحمانی تصریح کرد: بیش از سه هزار و 200 هکتار از اراضی و باغات بافق زیر کشت درخت خرما است و نخلستان‌هایی راست قامت با چشم اندازی زیبا را مقابل دیدگان آدمی قرار می دهد.
یکهزار و 400 هکتار سطح زیر کشت خرما محصول بومی و بقیه از ارقام کبکاب، زاهدی و پیارم و مقداری مضافتی است که پا جوش درخت آن از برازجان بوشهر به این شهرستان منتقل و کشت شده است.
کشاورزان بافقی،هم اینک به طور متوسط سالانه بیش از چهار هزار و 500 تن خرما از ارقام مختلف برداشت و به بازار مصرف عرضه می‌کنند.
از اجزای درختان خرما برای تهیه حصیر، پادری، جارو، کلاه، بادبزن، طناب، سبد و دیگر محصولات حصیری استفاده می‌شود و عمده صنایع دستی بافق مرهون و وابسته به نخل است.
محصول خرما در شهرستان بافق همه ساله از نیمه شهریور تا اواخر مهرماه برداشت می‌شود که امسال با توجه به گرمی بیش از حد هوا برداشت این محصول در برخی مناطق، اندکی زودتر آغاز خواهد شد.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری بافق در فاصله 110 کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد قرار دارد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/95901/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بارش باران بهاری در مناطق مختلف استان یزد

تصادف اتوبوس با سرویس مدرسه 4 دانش‌آموز را راهی بیمارستان کرد

دانشگاه آزاد یزد 300 دانشجوی بورسیه در صنعت کاشی دارد

برگزاری انتخابات اتاق اصناف کشاورزی در خاتم

تمهیدات شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در خصوص بند‌های تغذیه مصنوعی

اقدامات شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در خصوص بند‌های تغذیه مصنوعی

25 کشته و زخمی بر اثر حادثه ترافیکی در بادغیس

کشف 6 فقره سرقت در یزد

مهدی مهدوی همه را سورپرایز می‌کند

اتمام عملیات تعریض و بهسازی جاده یزد - خضرآباد،به زودی

اقدامات پیشگیرانه سیل در شهرستان‌های خاتم و مروست

خدمت بی منت به سالمندان آسایشگاه نشاط مهریز

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

ارائه خدمت به 4 هزار نفر در خصوص کارت ایثار

زنده گیری یک حلقه مار از داخل کامیون در محور مهریز- انار

احیای 31 هزار شغل در یزد

اقدامات پیشگیرانه سیل در شهرستان های خاتم و مروست

31 هزار شغل به همت ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه در استان یزد احیا شد

رویکرد تقویت و اصلاح نور و رنگ در راستای بهبود کیفیت منظر شهری

رقابت یک هزار و 362 داوطلب در آزمون استخدامی تامین اجتماعی استان یزد

کشف 3 تن چوب قاچاق به ارزش 3 میلیارد ریال در بافق

استقبال یزدی‌ها از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

اجرای ویژه برنامه استانی "سپاس سردار" در مدارس استان یزد

قدردانی فرمانده سپاه الغدیر از نمایندگان ارتش در یزد

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

مدیریت بحران آبفای یزد در آماده باش کامل

اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی به همت دامپزشکی شهرستان اشکذر

توزیع بیش از 130 هزار جلد پاسپورت در هرات

آماده باش آتش‌نشانان یزدی برای کنترل آبگرفتگی‌های احتمالی

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

مدیریت بحران آبفا در آماده باش کامل است

مدیریت بحران آبفا در آماده باش کامل

استقبال 90 درصد یزدی‌ها از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

طلاب باید به بحث تولید علم ورود کنند

استقرار تیم بازرسی اداره کل بازرسی استان یزد در جهادکشاورزی

ساخت 22 هزار مسکن ملی در شهرهای یزد/رشد 3 برابری مقاوم‌سازی روستا

پرهیز از سفر‌های غیرضروری به مناطق ییلاقی

ناترازی شدید حوزه مسکن به دلیل یک دهه توقف در تولید

کشور به تولید واقعی نیاز دارد نه مونتاژکاری!

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

فرونشست زمین سفره‌های آب زیرزمینی را می‌بلعد

برگزاری مراسم شهدای امنیت در یزد