خبر یزد

آخرين مطالب

دومین جشنواره ملی روز مروست برگزار شد فرهنگي

دومین جشنواره ملی روز مروست برگزار شد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - دومین جشنواره ملی فرهنگی هنری روز مروست با استقبال پرشور و پرازدحام مردم در این شهر تاریخی برگزار شد.
به گزارش ایسنا - منطقه یزد، این جشنواره در سه بخش غذاهای محلی و صنایع دستی، رویداد آوا و نوای محلی و عشایری و جشنواره ملی فرهنگی هنری روز مروست با هدف احیای جغرافیای فرهنگ و هنر منطقه، خودباوری فرهنگی و رونق صنعت گردشگری برگزار شد.
رونمایی از تمبر یابود آثار ثبت ملی بافت قدیم و قلعه 2000 ساله‏ی مروست، اجرای آواهای محلی و عشایری، اجرای موسیقی سنتی، رونمایی از 17 عنوان کتاب مرتبط با مروست و تقدیم لوح ثبت ملی بافت تاریخی شهر مروست به شهردار از جمله برنامه های این جشنواره بود.
«محمد رضا صباغیان» نماینده مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی در مراسم جشن روز مروست برگزاری این جشنواره را یکی از برنامه‌هایی خواند که می‌تواند گوشه‌ای از ظرفیت‌ها و پتانسیل این منطقه را برای همگان ترسیم کند.
وی با گلایه از عدم حضور مسئولان میراث فرهنگی کشور در این مراسم، اظهار کرد: هرچند زحمات زیادی در شهرستان برای حفظ میراث فرهنگی و جذب گردشگر صورت می‎‎گیرد ولی بسیاری از این ظرفیت‌ها به دلیل عدم رسیدگی در حال نابودی هستند و لازم بود که مسئولان کشوری با حضور در این جشنواره از نزدیک این آثار ارزشمند را مشاهده کنند.
نماینده مهریز، ابرکوه، بافق، بهاباد و خاتم در مجلس شورای اسلامی یکی از ویژگی های بارز مردمان این دیار را همت بلند مردم مروست خواند که پیگیری‌های بسیار خوبی برای شهرشان دارند و بدون اجر و مزدی برای رسیدن به شکوفایی این منطقه تلاش می‌کنند.
وی در ادامه ثبت روستای ترکان و بافت تاریخی مروست در فهرست آثار ملی و بسیاری از آثار تاریخی این شهرستان نشان از حرکت خوبی در این زمینه‌ها دانست و ابراز امیدواری کرد که این حرکت‏ها منجر به توسعه عمرانی و آبادانی این منطقه شود.
صباغیان با اشاره وجود برخی محرومیت‏ها در کنار ظرفیت‎‎های موجود در شهرستان خاتم و شهر مروست، علاوه بر مسائل ناشی از بعد مسافت این شهرستان تا مرکز استان و سرمایه‏گذاری اندک در منطقه، در حوزه بهداشت و درمان با وجود این که شهر مروست 18 هزار نفر جمعیت دارد، تنها یک مرکز بهداشت با دو تخت دارد که باید برای رفع این مشکلات برنامه‏ریزی شود.
«محمد علی طالبی» استاندار یزد نیز در این مراسم و در جمع مردم پرشور مروست برگزاری چنین جشنواره‌هایی را از چند جهت اثرگذار دانست و اظهار کرد: زنده نگه داشتن نام شهر و بخش مروست و تبلیغ آن در بین افراد و جاهای مختلف برای اعلام این ظرفیت یکی از مزیتی‌های برگزاری این قبیل جشنواره‌هاست.
وی معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش مروست را از اثرات برگزاری جشنواره‌های ملی فرهنگی هنری روز مروست خواند و با بیان این که بخش مروست ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه گردشگری دارد، اضافه کرد: نمونه قلعه مروست در سطح کشور کم داریم که بسیار زیبا و ارزشمند است.
طالبی بیان کرد: اگر زیرساخت‏های گردشگری مناسب در بخش مروست مهیا شود و پای گردشگران به این بخش گشوده شود، مروست می ‎ تواند به یکی از قطب های گردشگری تبدیل شود.
استاندار به ظرفیت ‎ های بخش کشاورزی و معدنی شهرستان خاتم نیز اشاره کرد که در صورت اهتمام به آنها می تواند موجب توسعه این بخش و شهرستان شود.
وی یکی دیگر از تاثیرات برگزاری چنین جشنواره‏هایی را فارغ از مسایل سیاسی، فراهم کردن فضایی برای نزدیک شدن دلها به هم و انسجام مردم منطقه دانست و افزود: این چنین جشنواره‌هایی نقش کلیدی در افزایش اتحاد و انسجام جامعه دارد و همین مسئله می‌تواند در بسیاری از امور تحول آفرین باشد.
این مسئول عنوان کرد: برگزاری جشنواره روز مروست یک حرکت جدید و نویی را به دنبال خواهد داشت و در پس آن حرکت و کار جدیدی که باانگیزه‌هایی که در مسئولان به وجود می‌آید می‌تواند این شهرستان را به سمت توسعه در بخش‌های مختلف سوق دهد.
استاندار در پایان نیز متذکر شد: برگزاری جشنواره‌هایی که در پس ماه‌ها و روزها اتفاق افتاده پایان کار نیست بلکه تلاشی برای همت بیشتر برای توسعه شهرستان است.
«مجید جوادیان زاده» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم در این مراسم، ضمن تبریک روز مروست، هدف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری این قبیل جشنواره ها را احیای جغرافیای فرهنگی شهرستان ‎ های یزد خواند.
وی با تاکید بر این مطلب که جغرافیای فرهنگی موضوعی فراتر از مرزبندی ‎ های و تقسیمات سیاسی است، گفت : استان یزد همانند دیگر نقاط کشورمان خرده فرهنگهای ارزشمندی است که باید در جهت احیا و معرفی ریشتر آنها تلاش کنیم.
جوادیان زاده جغرافیایی فرهنگی مروست را حاصل درآمیختن چهار فرهنگ استانی همجوار این بخش دانست و گفت: با کاوش بیشتر در بخش های فرهنگی مروست شاهد تنیده شدن این فرهنگها با ظرافت و زیبایی خاصی هستیم.
این مسئول پراکندگی مردم مروست را نیز از ویژگی های مردمان این دیار خواند به نحوی ‌که در شهرهای مختلف شاهد حضور این مردم هستیم و لازم است تا دوباره آنها را جلب کنیم تا هویت مشترکمان را یاد آوریم و به دیگران نشان دهیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/96280/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تولید ماده موثر چند داروی اعصاب و روان توسط نخبگان ایرانی

هشدار درباره همه‌گیری «تنهایی» در آمریکا

مسدود شدنِ سه محور مواصلاتی در استان یزد

تصویری ترسناک از فرونشست زمین در یزد پس از بارش شدید باران + عکس

تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن

اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه

عملیات روکش آسفالت محور طبس – یزد آغاز شد

سازماندهی 490 تیم عملیاتی و امدادی برای مقابله با حوادث احتمالی سامانه بارشی

مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین (ع)

بارش باران در تفت یزد طی 27 سال گذشته بی‌سابقه بود

ماجرای کشف جسد یک زن 59 ساله در تالش

رونمایی از طرح جدید ترافیک تهران با یک تغییر بزرگ

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

داستانک/ گره های زندگی

تصویر روز ناسا؛ سایه X شکل پس‌دمه

چه کشورهایی در گذشته جزئی از خاک ایران بوده‌اند؟

تداوم بارش‌ها تا فردا

(ویدئو) خیابان اصلی شهر تفت یزد به زیر آب رفت!

راهیابی 2 اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد

فیلم| سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد

نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد کاهش یافت

مسدود بودن سه محور مواصلاتی در استان یزد

آزمون‌های استخدام 12 آتش‌نشان جدید در یزد برگزار شد

بارندگی یزد به درستی مدیریت شد

تصویری ترسناک از فرونشست زمین در یزد پس از بارش شدید باران

یادداشت| پیمانه‌ای که پُر شد

مرمت فرونشست زمین زیرگذر امام حسین (ع)

افزایش 27 درصدی میزان بارندگی‌های استان نسبت به متوسط دوره آماری بلند مدت

بیش از 22 هزار خانوار یزدی تا شهریور ماه به فیبرنوری متصل می شوند

آغاز ساخت واحد‌های مسکونی نهضت ملی مسکن شهر بخ

خسارت‌های ناشی از سیل در جاده‌های استان یزد

حاشیه‌نگاری از یک شب بارانی و سیل‌آسا در استان یزد

بی‌بی‌سی فارسی و منافع انگلیس در ایران: نگاهی به تاریخ پیچیده یک رسانه

امشب ماه کامل صورتی را رصد کنید

مطالعه‌ جدید؛ تقریباً نیمی از شهرهای بزرگ چین درحال غرق‌شدن هستند

تداوم امدادرسانی هلال احمر یزد در سیل و آبگرفتگی

تغییر بخشی از مسیر‌های اتوبوس شهری پایانه دولت‌آباد

کتابخانه هدفمند، موفق و خلاق در دل کویر استان یزد

خشت‌گذاری مدرسه 6 کلاسه در محله فیروزآباد اشکذر

مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

بزرگترین شاعر شیعی کشمیر

تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین 2024 را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

بارش باران در محورهای 12 استان کشور

حفر چاه‌های جذبی پاسخگوی بارش‌های شدید کوتاه مدت نیست + فیلم

برگزاری مسابقات ورزشی پیشکسوتان سپاه در بندرعباس

آماده‌باش تمام تیم‌های امدادی هلال احمر یزد؛ امدادرسانی همچنان ادامه دارد

هشدار هواشناسی برای سیلاب در 21 استان

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها