خبر یزد

آخرين مطالب

تحلیل‌گر مسائل فرهنگی و اجتماعی:

بیانیه گام دوم انقلاب بازخوانی وصایای امام خمینی (ره) است سياسي

بیانیه گام دوم انقلاب بازخوانی وصایای امام خمینی (ره) است
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد ـ یک تحلیل‌گر مسائل فرهنگی و اجتماعی گفت: بیانیه گام دوم به نوعی بازخوانی وصایای امام خمینی‌(ره) است.

به گزارش خبرنگار مهر ، غلامحسین دشتی در دومین جلسه از سلسله نشست‌های اندیشه‌ورزی «والعصر» که با موضوع «تبیین دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازیِ انقلاب اسلامی» با حضور جمعی از روحانیون، طلاب، فعالان فرهنگی، پژوهشگران، هنرمندان و علاقه‌مندان در حوزه هنری یزد برگزار ‌شد با اشاره به دیباچه بیانیه گام دوم انقلاب اظهار داشت: انقلاب اسلامی از مرحله «ترمیدور» عبور کرده و به سوی آینده‌ی امیدبخش در حرکت است.
این تحلیل‌گر مسائل فرهنگی و اجتماعی با توجه به سه بخش «فلسفه انقلاب، پاسداری از انقلاب و رسالت انقلاب» به تبیین و تحلیل مطلع بیانیه گام دوم و ورود انقلاب اسلامی به دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی پرداخت و افزود: فلسفه انقلاب اسلامی مبارزه با ظلم، پاسداری از انقلاب محافظت و پاسداشت ارزش‌ها و اصول و مبانی انقلاب و رسالت انقلاب اسلامی نیز خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی است.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب، پنج مرحله را برای بلوغ نهایی انقلاب اسلامی تبیین کرده‌اند که نخستین مرحله؛ نفی طاغوت، شکل‌گیری انقلاب و آمادگی امت برای ساختن آینده و کمال انقلاب اسلامی و سپس نظام‌سازی است ‌که از این دو مرحله عبور کرده‌ و چله اول را با افتخار پشت سر گذاشته‌ایم، ادامه داد: سه بخش دیگر دربرگیرنده رسالت گام دوم انقلاب است.
دشتی بیان کرد: رسالت گام دوم، تکمیل دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی است که باید طی شود تا استعدادها و ظرفیت‌های انقلاب و جامعه اسلامی شکوفا شده و به بلوغ برسد.
وی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب اسلامی راهبرد چله دوم را در آغاز بیانیه تبیین کرده‌اند، افزود: بیانیه گام دوم دقیقا در ادامه مراحل پنج گانه بیانات ایشان است و سه گام باقیمانده از فرایند خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی را تبیین می‌کند.
دشتی با بیان اینکه انقلاب‌شناس‌های بزرگ دنیا برای هر انقلاب یک ترمیدور (حرکت دوری انقلاب‌ها) یا بازگشت، قائل هستند و آن را جزو اصول مسلم هر انقلاب می‌دانند گفت: بسیاری از اتفاقاتی که در کشور ما روی می‌دهد بر اساس همین اصل ترمیدور است که مقام معظم رهبری در ابتدای بیانیه گام دوم، هوشمندانه به طور غیرمستقیم به آن پاسخ داده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: اصل ترمیدور در انقلاب‌های فرانسه، روسیه، انگلستان، آمریکا، الجزایر، کوبا و چین اتفاق افتاده و صاحب‌نظران این حوزه معتقدند همه انقلاب‌ها بازگشت داشته‌اند.
معاون اسبق سیاسی، امنیتی استانداری یزد افزود: در برخی از این انقلاب‌ها، آمریکا از طریق سفارتخانه‌های خود مرحله بازگشت را طراحی و اجرا می‌کرد که پایان انقلاب‌ها و بازگشت به قبل از آن بود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی با هوشیاری انقلابیون و تسخیر لانه جاسوسی جلو آن گرفته شد.
وی با بیان اینکه فتنه سال 88 به گمان دشمنان، نمادی از این بازگشت بود و جبهه استکبار آن را تحقق ترمیدور انقلاب اسلامی تلقی کردند، اظهار داشت: حمایت غرب از منافقین و برخی جریان‌های داخلی بر اساس اصل ترمیدور است و معتقدند انقلاب باز خواهد گشت اما این انقلاب به فضل الهی از این مرحله عبور کرده و بالنده‌تر و پرافتخار به راه خود ادامه می‌دهد.
این تحلیل‌گر مسائل فرهنگی و اجتماعی به نظریه تدا اسکاچپول در خصوص انقلاب اسلامی اشاره و تصریح کرد: نظریه این انقلاب‌شناس معروف در مورد انقلاب اسلامی به بن بست می‌خورد؛ او می‌گوید من در همه انقلاب‌ها قاعده غالب را شکاف طبقاتی بین توده‌های محروم و کارگران با طبقه متوسط به بالا دیدم که این شکاف سبب انقلاب شد ولی در انقلاب اسلامی ایران همه طبقات حضور داشتند و با اتکا به اصل دین توانستند به پیروزی برسند و در واقع این اصل، تمام مطالعات و معادلات شناخت‌شناسی انقلاب‌ها را به هم ریخت و درست در زمانی که غرب بر پایان دین تأکید می‌ورزید عنصر دین وارد تحولات اجتماعی شد و انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام‌خمینی(ره) به پیروزی رسید.
دشتی با بیان اینکه غربی‌ها از انقلاب اسلامی ایران به عنوان مسالمت‌آمیزترین انقلاب قرن یاد می‌کنند، افزود: انقلاب اسلامی یکی از جذاب‌ترین تحولات سیاسی قرن بود.
وی در بخش دیگر سخنان خود به مبحث رضایت امام از امت پرداخت و گفت: ساختار اعتقادی و سیاسی نظام اسلامی و دولت ـ ملت اسلامی، ساختار امت و امام است که از توحید گرفته شده و اگر امام از امت راضی بود این ساختار محفوظ است چنانکه رهبر معظم انقلاب در مطلع بیانیه گام دوم می‌فرمایند: «درودی از اعماق دل بر این ملت؛ بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانیِ چهل سال دوم می‌شود.»
دشتی با بیان اینکه بیانیه گام دوم به نوعی بازخوانی وصایای حضرت امام خمینی‌(ره) است، اضافه کرد: امام راحل(ره) نیز در وصایای خود می‌فرمایند: «من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر، بهتر از ملت حجاز در عهد رسول‌الله(ص) و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین‌بن‌علی ـ‌صلوات الله و سلامه علیهماـ می‌باشند».
این کارشناس تصریح کرد: بیانیه گام دوم را باید به عنوان یک «منظومه» مطالعه کرد چرا که خودش خود را معنا می‌کند و همه مؤلفه‌هایش در خودش وجود دارد؛ رهبر انقلاب اسلامی در این بیانیه به طور مستقیم و غیرمستقیم راه‌های رسیدن به خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی را نشان داده‌اند و پاسخ پرسش‌ها را نیز بیان فرموده‌اند که با دقت و مطالعه آن در کنار مطالعه سایر منابع می‌توان به این موارد دست یافت.
وی با اشاره به اتفاقات امروز گفت: انقلاب اسلامی اکنون در حال عبور از یک سنگلاخ است که نمونه آن فسادهای مالی است و در زمان صدر اسلام امکان عبور از سنگلاخ فساد مالی ایجاد نشد.
این تحلیل‌گر مسائل فرهنگی به معنای همسان واژه «بعثت» و «انقلاب» اشاره و بیان کرد: انقلاب اسلامی مانند بعثت در مقابل ظلم و ستم ایستاد و هر دو کلمه به معنی حرکت عمیق، پرشتاب، پرشور و بنیان‌برافکن است و هدف هر دو ایستادگی و مبارزه با ظلم و ستم است و در خط اول بیانیه گام دوم هم به کلمه ستم اشاره شده است.
دشتی رمز بقا و ماندگاری آرمان‌های انقلاب اسلامی را علاوه بر رهبری الهی، برخورداری از سه ویژگی الهی، فطری و انسانی دانست و افزود: به همین دلیل ما حرف برای دنیا داریم زیرا این آرمان‌ها (آزادی، استقلال و مبارزه با ظلم و ستم) در جان و فطرت تمام انسان‌ها وجود دارد.
به گزارش مهر، این نشست با همکاری حوزه هنری یزد و ستاد مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان برگزار ‌شد.
گفتنی است: سلسله نشست‌های اندیشه‌ورزی «والعصر» با هدف تبیین و تحلیل بیانیه « گام دوم انقلاب »، عصر دوشنبه‌ هر هفته در حوزه هنری یزد واقع در ابتدای خیابان آیت الله کاشانی، کوچه آزادی برگزار می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/96294/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقام اول تیم‌ های رباتیک یزد در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران

هفته‌ای طوفانی و بارانی در انتظار یزدی‌ ها

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ 4 هزار حافظ قرآن کریم

امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد