رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی:
آموزشهای مهارتی راهکار رفع مشکل بیکاری جامعه است/هنوز مهارتآموزی گفتمان غالب جامعه نیست
اقتصادي
بزرگنمايي:
خبر یزد - رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان این که آموزشهای مهارتی راهکار رفع مشکل بیکاری جامعه است، از دانشگاه علمی کاربردی به عنوان یکی از ارکان اصلی ارائهی این اموزشها یاد کرد و گفت: متاسفانه هنوز مهارتآموزی به گفتمان غالب جامعه تبدیل نشده است.
به گزارش ایسنا – منطقه یزد، دکتر «محمدحسین امید» امروز در حاشیه نشست روسای مراکز آموزشی و واحدهای منطقه شش کشور شامل استانهای یزد، اصفهان و چهارمحال و بختیاری، در جمع اهالی رسانه اظهار کرد: به دنبال مصوبه شورای عالی اداری مبنی بر واگذاری مراکز آموزش علمی کاربردی دولتی به بخش غیر دولتی، تعداد مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور از 1100 مرکز به 600 مرکز تقلیل یافت به نحوی که در حال حاضر 80 درصد از مراکز از سوی بخش خصوصی و 20 درصد نیز توسط نهادهای غیردولتی، تحت نظارت دانشگاه جامع فعالیت میکنند.
وی با اشاره به واگذاری برخی مراکز به بخشهای غیردولتی، یکی دیگر از اهداف خود در سفر به یزد را افتتاح دو مرکز جدید واگذار شده به بخش غیردولتی در این استان بمناسبت هفته دولت بیان کرد و افزود: مرکز آموزشی فرهنگ و هنر یزد به مجموعه آموزشی فنی و حرفهای شهید صدوقی و مرکز آموزش بهزیستی نیز به یک مرکز خدمات بهزیستی در شهرستان تفت واگذار شد.
این مقام مسئول از در دستور کار بودن راهاندازی دو مرکز جدید آموزش دیگر در استان که یکی در زمینه گردشگری فعالیت خواهد کرد نیز خبر داد و افزود: برای راهاندازی یک مرکز آموزش علمی کاربردی جدید در شهرک صنعتی یزد نیز در حال مذاکره هستیم و آمادگی داریم در صنایع موفقی مانند کاشی و سرامیک، الکترونیک، صنایع سنگین، صنایع غذایی و حتی کشاورزی کنترل شدهی کشتهای گلخانهای نیز برحسب نیاز مراکز آموزشی برای ارتقای مهارتهای شغلی ایجاد کنیم.
وی با اشاره به این که یکی از مشکلات مهم امروز جامعه موضوع اشتغال و آمار نگرانکننده نرخ بیکاری است، یکی از راهکارهای رفع این مشکل را آموزشهای مهارتی عنوان کرد و گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی با ارائه دوم سوم آموزشهای مهارتی از ارکان اصلی در این خصوص محسوب میشود.
دکتر امید با اشاره به این که 70 درصد از فارغ التحصیلان این دانشگاه صاحب شغل هستند، گفت: ظرفیتهای کافی برای پذیرش دانشجو در رشتههای دارای بازار کار را در اختیار داریم و خوشبختانه مدارک تحصیلی دانشگاه نیز در سطح دنیا دارای اعتبار است و امیدواریم بتوانیم با تکمیل این ظرفیتها نیازهای بازار و صنعت را تامین کنیم.
وی گفت: بنای قطعی و سیاست دانشگاه جامع علمی کاربردی توسعه کیفی آموزشهاست و توسعه کمی را نیز تنها مطابق با ماموریت مشخص و کارشناسی شده براساس سند جامع استانها و طرح آمایش آموزش عالی و با برنامه انجام خواهد داد.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور یکی از عمده مشکلات این دانشگاه پس از بازنگری و خانهتکانی که به منظور به روزرسانی ماموریتها و ارتقای کیفیت اموزش اتفاق افتاد را عدم تبدیل گفتمان مهارت آموزی به گفتمان غالب جامعه ذکر کرد و گفت: البته در سالهای اخیر بخشی از جامعه مهارتآموزی را بر مدرکگرایی با اهمیتتر میدانند و شاید این که نیمی از شرکتکنندگان آزمون سراسری امسال هنوز اقدامی برای انتخاب رشته نکردهاند موید همین موضوع باشد ولی در عین حال هنوز شاهد تغییر دیدگاه مناسب جامعه در این رابطه نیستیم.
وی افزود: این در حالی است که در برخی رشته با وجود بازار کار مناسب شاهد خالی ماندن ظرفیتها و در برخی رشتههای اشباح شده در بازار کار همچنان دارای متقاضی تحصیل هستیم.
وی در ادامه با بیان این که مهلت ثبت نام در مراکز اموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در مقطع کاردانی تا جمعه همین هفته است، امکان تمدید این مهلت را اندک ذکر کرد و گفت: سعی داریم در هفته آینده نیز ثبت نام از مقطع کارشناسی را داشته باشیم.
دکتر امید در پایان نیز با بیان این که برای تکمیل ظرفیت در هفته اول مهرماه اقدام خواهیم کرد، از متقاضین خواست با توجه به امکان تکمیل ظرفیت در برخی رشتههای تحصیلی این دانشگاه، در فرصت تعیین شدهی کنونی جهت ثبتنام اقدام کنند.
به گفتهی دکتر «محمدصالح احمدی» رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان یزد در این نشست، در حال حاضر 4600 دانشجو در 150 کدرشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی این دانشگاه در این استان مشغول به تحصیل هستند.
وی افزود: هماکنون 10 مرکز آموزش علمی کاربردی در استان یزد وجود دارد و راهاندازی دو مرکز جدید دیگر نیز قطعی شده و با توجه به این که یزد قطب پرورش اسب اصیل کشور است برای راهاندازی مرکزی جدید در این زمینه نیز در حال پیگیری هستیم.
انتهای پیام
-
چهارشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸:۱۹
-
۱۴۷ بازديد
-
-
خبر یزد
لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/98560/