خبر یزد

آخرين مطالب

حریم 592 کیلومتر رودخانه‌های فصلی یزد مطالعه شد سياسي

  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد - مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای یزد می گوید: تاکنون حریم و بستر حدود 592 کیلومتر رودخانه‌های فصلی( مسیل) استان دقیقا مورد مطالعه قرار گرفته که 348 کیلومتر آن در سامانه حدنگار(کاداستر) سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسیده است.

به گفته محمدرضا عارف با ثبت حریم رودخانه‌های استان در سامانه حدنگار از این پس افراد برای ساخت و ساز در مناطق دارای رودخانه‌های فصلی و دایمی باید استعلام‌های لازم را از مراجع ذی ربط اخذ کنند.
وی روز پنجشنبه با بیان اینکه تعیین حریم و بستر رودخانه‌ها و صیانت از آن، مهمترین وظایف این نهاد است از این رو اقدام‌های بسیاری برای ساماندهی رودخانه‌ها و سواحل در استان انجام شده است، افزود: با وجود مطالعات، به دلایلی نظیر کافی نبودن و جامعیت نداشتن برای پوشش دهی استان، اثربخش نبوده است.
مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل آب منطقه‌ای یزد تصریح کرد: این شرکت در حال حاضر اقداماتی موردی یا سراسری را به صورت سیستماتیک و در چارچوب مشخص انجام داد تا حریم و بستر رودخانه‌های استان به صورت دقیق مشخص شود.
عارف با اشاره به اینکه بارندگی‌ها و خسارات ناشی از آن تلنگری بود که هیچگاه نباید از سیل و خطرات آن حتی در نقاط خشک غافل شد، گفت: تصرف خانه سیل (مسیر و حریم رودخانه‌ها)، تهدیدی جدی برای افراد است.
این مسئول اضافه کرد: سیل یک پدیده طبیعی و همزاد رودخانه است و تصرف خانه او هزینه‌های غیرقابل جبرانی به همراه دارد و اجرای طرح‌های پیشگیری و کم هزینه و سازگاری و هم زیستی با سیل آب بهترین و عملی ترین راه حل ممکن برای زیستن و هم نشینی با طبیعت است.
وی با اشاره به اینکه استان بیابانی یزد از بارندگی‌های فروردین امسال و جاری شدن سیل آب ناشی از آن بی نصیب نبود، ادامه داد: بارندگی‌ها و خسارت‌های ناشی از آن تلنگری بود که هیچگاه نباید از سیل و خطرات آن حتی در نقاط خشک غافل بود چرا که خسارت جانی و مالی امسال کشور نتیجه همین غفلت و بی توجهی است.
مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل آب منطقه‌ای یزد با بیان اینکه نقاط خشک به دلیل عدم برخورداری از پوشش گیاهی مناسب همواره در تهدید سیل ناشی از بارندگی‌های کم و زیاد قرار دارد، تصریح کرد: بنابراین نباید در محل رودخانه‌ها و گذر آب ساخت و ساز صورت گیرد.
وی با تاکیدبر لزوم پاکسازی حریم و بستر رودخانه‌ها در استان یزد، یادآور شد: مسئولان همه دستگاه‌ها باید این اقدام را جدی بگیرند و در این زمینه همکاری همه جانبه داشته باشند.
عارف با بیان اینکه پذیرش رودخانه‌ها و توجه به حریم و بستر آن به عنوان یک پدیده طبیعی ضروری است، اظهار کرد: همه افراد باید آگاهی داشته باشند که در محل حریم و بستر رودخانه اقدام به فعالیت نکنند.
وی برگزاری جلسات منظم و مرتب با دستگاه‌های ذی ربط جهت جذب مشارکت‌ها، مطالعات سراسری و موردی جهت تعیین حریم و بستر رودخانه‌ها و سیل‌ها، نصب تابلوهای هشدار، ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها، شناسایی تصرفات و نقاط حادثه خیز و اقدام جهت رفع تصرف، اجاره بستر و برداشت مصالح رودخانه‌ای، کاداستر، ساویر، آزادسازی سراسری رودخانه‌ها را از مهمترین محور فعالیت دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل استان عنوان کرد.
ایران سرزمینی گرم و خشک با بیش از 70 درصد منطقه بیابانی است به گونه‌ای که قرار گیری استان‌های یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و بخشی‌هایی از خراسان رضوی و کرمان در دل بیابان نشان از تداوم حیات در این مناطق دارد.
این استان‌ها برآمده از دل بیابان که همواره درگیر خشکسالی‌های پی در پی هستند، اکنون پس از گذشت یک دهه خشکسالی در سال آبی جاری شاهد بارش‌های بسیار خوبی بود به گونه‌ای که تاکنون میزان بارندگی در یزد 121.8 میلی متر بود که افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.
این افزایش در کل استان نسبت به سال آبی گذشته 70.4 درصد و نسبت به متوسط سال‌های آبی 24.9 درصد است به نوعی که در اکثر نقاط ییلاقی استان شاهد جاری شدن سیل آب‌های متعددی از جمله اسلامیه، ده بالا، فخرآباد، منشاد، کرخنگان، خاتم و هرات بودیم، اما اصول رفتار رودخانه‌ها در مناطق کوهستانی یزد که از قدیم الایام شکل یافته، استان یزد را از خسارت‌های بی شمار برحذر داشته و برعکس در مناطقی که طی ادوار خشکسالی دست به تغییر محل آبرفت زده بودند خسارت‌هایی از جمله سیل آب سال 1392 خضرآباد که منجر به وارد شدن خسارت به آسفالت و تأسیسات برقی به دلیل عدم رعایت ضوابط مهندسی سیل آب وارده کرد.
استان یزد یک رودخانه دایمی کوچک در شهرستان خاتم دارد و بقیه رودخانه‌های فصلی است که اصطلاحا به آن مسیل گفته میشود، طول این رودخانه حدود سه هزار کیلومتر است.
1968/ 2047

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/99098/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز

رعایت نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

7 بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید

حضور شمشیربازان چادرملو در رقابت‌های انتخابی آسیا

آغاز عملیات روکش آسفالت 10 کیلومتر محور طبس یزد

نقش آفرینی جوانان نخبه در توسعه جهش تولید/جلوی مونتاژ‌ها را بگیرید

بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد

انجام 2 پرواز به مقصد مدینه منوره

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

پیش بینی آسمان ابری در آدینه استان یزد

اقدام فوری برای مرمت بند خاکی ابراهیم آباد

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رواج بی حجابی در جامعه توطئه دشمنان است

جهش تولید با رشد استعداد کارگران محقق می‌شود

رشد 10 برابری طرح حوزه راه شهرستان مهریز

نرخ بازار باید منصفانه و اسلامی باشد/ ضرورت توجه به حق و حقوق کارگران

امتیاز صدرشیمی در لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور به مهریز انتقال یافت

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

کارگران رکن مهم اقتصاد کشور هستند

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است