خبر یزد

آخرين مطالب

یزد، پیشتاز در بهره گیری از انرژی خورشیدی سياسي

یزد، پیشتاز در بهره گیری از انرژی خورشیدی
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد – ایرنا – سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی خورشیدی استان یزد موجب شده تا این استان با تولید 70 مگاوات، پیشتاز در تولید این نوع انرژی در میان استانها معرفی شود.

به گزارش ایرنا ، یزد اگر از لحاظ بسیاری از مواهب طبیعی و کوهستانی و آب و باران با کمبودهایی مواجه است اما در بسیاری از زمینه ها همچون ذخایر و تنوع معدنی و نیز تابش خورشید نه تنها در ایران بلکه در جهان زبانزد است.
متوسط ساعت آفتابی سالانه در یزد سه هزار و 200 ساعت است به همین دلیل توان زیادی برای توسعه نیروگاه های خورشیدی در استان فراهم خواهد بود و همین امر موجب شده تا در دولت تدبیر و امید توجه ویژه به سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشید و جذب سرمایه گذاران خارجی داشته باشد.
این میزان تابش نور خورشید در یزد در حالی است که میزان تابش خورشید در ایران بین یکهزار و 800 تا 2هزار و 200 کیلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمین زده شده که بالاتر از میزان متوسط جهانی و به طور متوسط سالانه بیش از 280 روز آفتابی برای این کشور گزارش شده است.
از سوی دیگر بر اساس اعلام کنفرانس جهانی انرژی های خورشیدی ، از 6 نقطه برتر برای تولید این نوع انرژی ، 2 نقطه در استان یزد قرار دارد و این استان بهترین منطقه کشور برای تولید انرژی خورشیدی معرفی شده است.
استاندار یزد یکی از ظرفیت‌های خوب این استان برای سرمایه‌گذاری را تابش نور خورشید در این منطقه عنوان کرده و می گوید: استان یزد بهشت انرژی خورشیدی کشور است.
محمود زمانی قمی در نشست مرکز سرمایه گذاری یزد گفت: با تلاش‌های تیم اقتصادی استان، حجم سرمایه‌گذاری خوبی در وزارت اقتصاد و بالغ‌بر 300 میلیون دلار به تصویب رسید و پروژه‌های بسیار باارزش مرکز توریسم درمانی و انرژی خورشیدی برای استان دیده‌شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار یزد هم در این خصوص گفت: یزد یکی از مناطق کویری دنیاست که مردم آن در سازگاری با محیط بی نظیر عمل کرده اند.
علی زینی وند افزود: در عین حال در حوزه انرژی خورشیدی یکی از نقاط طلایی محسوب می شود از این رو باید هدفمند و با پرهیز از پراکندگی باید در استفاده از این انرژی عمل کنیم.
وی خاطرنشان کرد: شرکت های خارجی زیادی خواستار سرمایه گذاری حوزه انرژی خورشیدی و پاک استان یزد هستند بنابراین باید به صورت هدفمند و با برنامه ریزی برای جذب سرمایه گذاران اقدام شود.
**
یکی از بخش هایی که در گسترش انرژی خورشیدی در استان یزد تلاشهای گسترده ای داشته شرکت برق منطقه ای استان یزد است که عمدتا در حوزه جذب سرمایه گذار نیز موفق عمل کرده است.
مدیرعامل این شرکت در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: بعد از توجه به حوزه انرژی های تجدیدپذیر و پاک بویژه انرژی خورشیدی ، تنها در سال 91 شاهد ایجاد یک مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان بودیم.
محمدحسن صباغزادگان افزود: این ظرفیت هم اکنون به 33/5 مگاوات نیروگاه بزرگ خورشیدی در استان یزد رسیده که تا پایان سال به 70 مگاوات خواهد رسید.
وی اضافه کرد: هم اکنون نیروگاه‌ های خورشیدی 10 مگاواتی نور در اشکذر، 10 مگاواتی پژواک در اردکان، 10 مگاواتی غدیر در مهریز و نیروگاه خورشیدی 3/5 مگاوات مکسان در دهشیر ساخته شده است.
مدیرعامل برق منطقه ای یزد درباره مشارکت کشورهای دیگر در حوزه انرژی خورشیدی این استان هم گفت: چند نیروگاه با مشارکت سرمایه ‌گذاران آلمانی، ایتالیایی، فرانسوی و یونانی ساخته می شود که با اتمام آنها ، یزد پیشگام کشور در ساخت نیروگاههای خورشیدی خواهد شد.
یکی از راهکارهای برنامه دقیق برای هدایت فعالیت های این بخش ، ایجاد یک مرکز منسجم است که در جلسه اتاق فکر انرژی استان یزد در استانداری مطرح و به تصویب اعضا رسید.
صباغزادگان معتقد است ، ایجاد دبیرخانه دائمی بهره گیری از انرژی خورشیدی در نخستین پژوهشگاه انرژی خورشیدی کشور در استان یزد می تواند ضمن توسعه پایدار این انرژی در استان و کشور ، مباحث این حوزه را هدف گذاری کند.
**
یکی دیگر از متولیان اجرای طرح های انرژی های تجدیدپذیر و خورشیدی بویژه در مقیاس های کوچک و خانگی و اداری ، شرکت توزیع برق است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان یزد در گزارشی درباره فعالیت این شرکت در حوزه انرژی خورشیدی گفت: بیشترین آمار مشترکان مربوط برق استان به بخش خانگی با 522 هزار و 272 مشترک است و بخش تجاری هم 86 هزار و 267 مشترک دارد.
محمدرضا صحتی افزود: همین امر موجب شده تا در شرکت توزیع برای بهره گیری از نور آفتاب و تولید انرژی خورشیدی در بخش خانگی با همکاری بخش خصوصی و مردم برنامه ریزی شود.
وی تصریح کرد: 2 قرارداد عمده در این بخش داریم که یکی با شرکت تعاونی پیشگامان برای نصب پنل انرژی خورشیدی روی بام یکهزار خانه در استان بوده و دیگری برای نصب 500 مگاوات با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) بوده است.
مدیرعامل توزیع برق استان درباره اقدامات شرکت توزیع برق در توسعه نیروگاه‌های بزرگ انرژی خورشیدی اظهار داشت: 17 مجوز صادر شده معتبر و فعال با ظرفیت 40مگاوات ، سه نیروگاه با ظرفیت 11مگاوات و چهار قرارداد خرید تضمینی بسته شده با 13.8 مگاوات در این بخش داریم.
صحتی با بیان اینکه تاکنون 172نیروگاه زیر 100کیلووات با ظرفیت 846کیلوولت وارد مدار بهره‌برداری شده است از صدور 550 مجوز ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی زیر 100کیلووات با ظرفیت 2هزار و 600کیلووات خبر داد.
***
در چند سال اخیر شرکت انرژی های خورشیدی پیشگامان نیز به عنوان نماینده ای از بخش تعاونی طرحهای مختلفی برای سرمایه گذاری و مشارکت در گسترش انرژی خورشیدی ارائه کرده است که یکی از آنها ایجاد نیروگاههای خانگی خورشیدی بوده است.
مدیرعامل این شرکت گفت: بر اساس طرحی که در شورای اقتصاد مقاومتی استان به توصیب رسید این شرکت تجهیز یکهزار واحد مسکونی به نیروگاه خورشیدی خانگی را با همکاری شرکت توزیع برق در حال اجرا دارد.
سیدجواد حسینی عزآبادی افزود: دنیا به سمت ایجاد نیروگاههای خانگی در حال حرکت است و در تنها مبحثی که همگام با دنیا پیش رفته ایم در همین مقوله انرژی خورشیدی است.
وی با بیان اینکه در فاز نخست اجرای این طرح، نصب نیروگاه در 137 منزل مسکونی را در دست اقدام داریم که 27 واحد در مدار قرار گرفته و 10 واحد نیز در شرف اتصال به مدار بوده و بقیه هم به ترتیب به شبکه متصل می شود.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون برای اجرای طرحی با عنوان بام به بام بیش از 500 منزل مسکونی بازدید شده که بر این اسا برخی منازل ، قابلیت نصب نیروگاه نداشتند با این حال افراد می توانند از سامانه مانیتورینگ داخلی برای ارائه اطلاعات به صورت آنلاین از نیروگاه خود از عملکرد لحظه ای، تولید ماهانه و سالانه نیروگاه و درآمد حاصل از آن استفاده کنند.
هر کیلووات سامانه خورشیدی سالانه یکهزار و 800کیلووات ساعت در اقلیم یزد برق تولید می‌کند و با توجه به اینکه نرخ تضمینی خرید برق خورشیدی برای ظرفیت زیر 20 کیلووات 800 تومان و برای بالای 20 کیلووات تا 100 کیلووات 700 تومان است امید می رود روند تغییر نگاه مردم و سرمایه گذاران به حوزه انرژی خورشیدی در استان یزد روز به روز متفاوت تر و بهتر شده و هر روز بهتر از دیروز باشد.
شاید هم این امر زمینه ای باشد تا استان یزد که به بهشت انرژی خورشیدی ایران و جهان شهرت دارد به مرور به قطب تولید این نوع انرژی و حذف کامل انرژی های فسیلی و تجدیدناپذیر تبدیل شود.
1968/ 6197

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/99244/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل