خبر یزد
عضو هیات مدیره خانه صنعت یزد: شفاف ‌سازی راه تحقق اقتصاد مقاومتی است
دوشنبه 16 بهمن 1396 - 7:38:59 PM
ایرنا - اقتصادی
یزد آنلاین - یزد - عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت یزد با بیان اینکه شفافیت در اطلاعات ، راه تحقق اقتصاد مقاومتی است ، گفت: در این مسیر فعالیت سه ضلع دولت، مردم و رسانه در کنار هم به عنوان لازمه شفاف سازی اقتصادی ضروری است.
محمدحسین فنایی روز دوشنبه در گردهمایی صنعتگران و فعالان اقتصادی استان با بیان بند 19 سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در باره لزوم شفاف‌سازی در حوزه اقتصاد و صنعت اظهار کرد: در کشور رانت، فساد و رابطه جای ضابطه را گرفته است در حالی که ضابطه محوری نیاز به علم و تخصص و توانایی دارد، ولی رابطه محوری هیچ نیازی به تخصص و توانایی ندارد.
وی افزود: زمانی که در دنیا اتفاقی رخ دهد، بسیاری از مسئولان کناره گیری می کنند اما در کشور ما برعکس است و چون ضوابط حاکم نیست همه به دنبال پست هستند و زمان بروز اشتباهات کسی پذیرنده مسئولیت خود نیست.
وی با بیان اینکه باید شکست ها را در آیینه خود ببینیم ، اضافه کرد: نباید دیگران را برای امور ضعیف خود مقصر بدانیم و ادعای مسئولیت پذیری داشته باشیم چون تداوم این رویه به نفع اقتصاد نخواهد بود و مشکلات نیز حل نخواهد شد.
فنایی با تاکید بر اصلاح فرهنگ ها یادآور شد: باید به این نکته توجه کنیم که انتقاد را در حضور مطرح کنیم و احترام را در غیاب داشته باشیم و اگر شهامت انتقادپذیری داشته باشیم بسیاری از کارها بهتر پیش می رود.
وی با بیان اینکه تمام بندهای اقتصاد مقاومتی در خصوص تولید و صنعت است، اظهار داشت: شفاف‌سازی در حوزه های پولی و ارزی و اقتصادی باید بیش از پیش مورد توجه باشد در واقع برای اجرای شفافیت باید سه ضلع مردم، خبرنگار و دولت را مورد توجه قرار داد.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت یزد با بیان اینکه اگر جلسه ای که موضوع اقتصادی دارد بدون حضور و دعوت از خبرنگاران برگزار شد، باید به شفافیت آن مشکوک باشیم تصریح کرد: این رویه مربوط به جلسات امنیتی است و جلسات اقتصادی در هر شکل و زمانی که باشد باید رسانه ها حضور یابند و به مردم اطلاع دهند که چه در مملکت می‌گذرد.
وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به ویژگی‌های پیشینیان در یزد و توجه به صداقت و راستگویی و حمایت از یکدیگر بیان کرد: متاسفانه امروز همه به یکدیگر بدبین شده و حتی به دولت هم اطمینانی ندارند و برای بازساری اعتماد در سطح جامعه باید به شفاف سازی روی آورد.
فنایی با تاکید بر اینکه دستگاه ها نیز برای توجیه عملکرد خود نباید طوری رفتار کنند که اعتماد ضعیف تر شود، افزود: باید برای بهبود وضعیت، روابطی که در دوره‌ای حاکم بوده جای خود را به ضابطه بدهد و در انتخاب افراد کسانی را برگزینیم که با جان و دل مسئولیت پذیر باشند و برای صنعت و اقتصاد دلسوزی واقعی داشته باشند نه اینکه با آمارسازی‌ها فعالیت خود را توجیه کنند.
وی با بیان اینکه مشکلات کشور ناشی از رودربایستی‌هایی است که موجب شده است افراد به جای انتقاد سازنده چاپلوسی کنند، اضافه کرد: یزد پایلوت شفاف‌سازی در سطح کشور در عرصه صنعت و اقتصاد باشد و با ارتباط و تعامل سازنده با رسانه‌ها در این زمینه گام بردارد.
عضو خانه صنعت، معدن و تجارت یزد در ادامه با اشاره به لزوم توجه به اندیشکده ها در راستای شفاف‌سازی اظهار کرد: حمایت همه جانبه از اندیشکده ها و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری با همکاری آنها و لزوم اجرا به جای سخن گفتن از راهکارهای عملی تحقق اقتصاد مقاومتی است.
فنایی با بیان اینکه تکنیک های ریاضی برای تحقق شفاف سازی وجود دارد، تصریح کرد: هویت بخشی به تولیدکنندگان و پالایش قوانین مهمترین تکنیک های این بخش است.
وی ادامه داد: هویت بخشی به تولیدکننده و فعال صنعتی در راستای شفاف سازی یکی از تکنیک هایی است که به خودی خود با فساد هم مبارزه می کند و در واقع با استعلام تامین اجتماعی، وضعیت تسهیلات بانکی و بیمه و امور مالیاتی و دادن کد به فرد به راحتی می توان صنعتگر و تولیدکننده واقعی را شناسایی کرد.
عضو خانه صنعت، معدن و تجارت یزد با تاکید بر لزوم یکسان شدن حرف و عمل گفت : دائما حرف از حمایت از تولیدکننده به میان می‌آید اما در عمل از سپرده‌گذاران بانکی حمایت می شود و با کمترین دردسر و ریسک بدون مالیات از آنها حمایت می شود ولی از یک تولیدکننده 25درصد در این شرایط مالیات گرفته می شود.
فنایی همچنین با اشاره به تعدد قوانین در حوزه صنعت و اقتصاد و عدم توجه نمایندگان به تحقق شفاف‌سازی در وضع قوانین تصریح کرد: نمایندگان یزد توضیح دهند که برای شفاف سازی و ضابطه محوری به جای رابطه بودن چه اقدامی کردند و اگر در این زمینه اقدامی شده که بخش صنعت از آن بی خبر است به صورت شفاف برای مردم گزارش دهند و برای پالایش قوانینی که اصلا قابلیت اجرا ندارد و یا اجرا نمی شوند، تلاش کنند.
**اقتصاد مقاومتی الگویی بومی متناسب با اقتصاد ایران است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد هم در این گردهمایی با بیان اینکه بحث اقتصاد مقاومتی نخستین بار در سال 89 مطرح شد، گفت: کشور برای رسیدن به توسعه نیازمند الگوست و الگویی متناسب با ویژگی‌ها و شرایط کشور اقتصاد مقاومتی است.
حمیدرضا نصیری زاده ،افزود: اقتصاد مقاومتی ، اقتصاد ریاضتی نیست بلکه متناسب با شرایط کشور است و اقتصاد را به انعطاف پذیری می رساند.
وی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی، درون زا (توجه به تولید داخل) و برون گرا (توجه به صادرات) دارد و هدف از اجرای آن، ارتقای رفاه مردم است.
رئیس سازمان مدیریت یزد تصریح کرد: یکی از رویکردهای جدید ستاد اقتصاد مقاومتی استان، بررسی و رفع مشکلات بخش غیردولتی است؛ مشکلاتی که شاید از سوی نهاد دولت ایجاد شده است.
نصیری زاده تأکید کرد: همه مردم در واحدهای اقتصادی شریک هستند، چرا که منافع آن به همه اقشار می رسد.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/16613/عضو-هیات-مدیره-خانه-صنعت-یزد--شفاف-‌سازی-راه-تحقق-اقتصاد-مقاومتی-است
بستن   چاپ