خبر یزد
میزگرد ایرنا یزد ، روابط عمومی و ارتباط با رسانه
شنبه 29 ارديبهشت 1397 - 15:09:48
یزد آنلاین - یزد - امروزه روابط عمومی (public relations) و رسانه (Media) به عنوان 2 حوزه مهم در نظام ارتباطی کشورها از جایگاه ویژه ای برخوردارند و پویایی هر یک به تعامل و همکاری های مشترک با یکدیگر بستگی دارد.
روابط عمومی ترکیب علم و هنر و از مهمترین ارکان موفقیت هر سازمان است و رسانه ابزاری برای انتقال پیام و بستری مناسب برای برقراری ارتباط محسوب می شود.
ارتباط متقابل و مستمر روابط عمومی و رسانه، علاوه بر ارتقای عملکرد در هر یک از این حوزه ها ، پیوند مردم ،مسئولان و بهبود مسیر تحقق جریان آزاد اطلاعات را به دنبال دارد.
اهمیت روابط عمومی و ارتباطات سبب نامگذاری 27 اردیبهشت ماه خورشیدی برابر 17 ماه مه میلادی به عنوان « روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی» شده است.
بر این اساس، میزگرد «روابط عمومی و ارتباط با رسانه» با حضور جمعی از مدیران و نمایندگان روابط عمومی ها و رسانه ها در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) یزد برگزار شد.
در این میزگرد، علی صالحی سرپرست روابط عمومی استانداری یزد و دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی ها، امیر ترقی نژاد مدرس دانشگاه و مسئول روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی محمد میرحسینی مدیر خانه مطبوعات و زهرا شاه شوازی مسئول روابط عمومی اداره کل بهزیستی و عضو هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی های استان حضور داشتند .
شرکت کنندگان در این میزگرد به بیان دیدگاه های خود در باره تعامل دوسویه و ارتباط موثر و سازنده روابط عمومی و رسانه ها در بهبود وضعیت موجود پرداختند.
** ریاکاری و دروغ پراکنی، زخمی بر پیکر روابط عمومی ها
سرپرست روابط عمومی استانداری یزد می گوید: روابط عمومی ها در دوره های اخیر با چالش ریاکاری، دروغ پراکنی و بلوف زنی که زخمی بر پیکر روابط عمومی است، روبرو هستند.
صالحی افزود: روابط عمومی با این نگاه، نیمی از وظیفه خود را نمی بیند و فقط با برجسته کردن خوبی ها، به طور صرف در قبال مدیریت سازمان متبوع خود به ریاکاری می پردازد.
وی، از رسانه ها به عنوان ترمز این چالش خطرناک نام برد و ادامه داد: رسانه ها در مقابل تسری و توسعه این زخم به بخش های دیگر ایستادگی و از بروز آن جلوگیری می کند.
این فعال رسانه ای با بیان اینکه گاهی مواقع ریشه تقابل بین روابط عمومی ها و رسانه ها به همین موضوع باز می گردد، اضافه کرد: روابط عمومی که نمی تواند و نمی خواهد چالش ها را مشاهده و بیان کند از عملکرد رسانه منعکس کننده این مشکلات آشفته و ناراحت می شود.
** مدیرداری و فاصله گیری روابط عمومی ها از مردم
سرپرست روابط عمومی استانداری یزد در ادامه تصریح کرد: معتقد است اغلب روابط عمومی ها در برهه کنونی با فاصله گرفتن از مردم، مدیردار شدند و مردم داری را به فراموشی سپرده اند.
صالحی با بیان اینکه در سالهای اخیر فعالیت مطابق میل مدیر بالادستی جایگزین نگاه حرفه ای در روابط عمومی ها شده است، افزود: همزمانی تغییر رویکرد و نوع فعالیت این نهاد به خصوص در حوزه اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه با تغییر مدیر دستگاه، نشان از مدیردار بودن روابط عمومی هاست.
وی تصریح کرد: باید جایگاه مردم و رسانه ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی به عنوان دغدغه بیش از پیش مدنظر روابط عمومی ها قرار گیرد.
صالحی که اسفند 1396 عهده دار سرپرستی روابط عمومی استانداری یزد شد، ادامه داد: از روز نخست فعالیت، 6 جامعه درون سازمانی و برون سازمانی شامل روابط عمومی دستگاه های مختلف استان، رسانه ها، مردم، کارکنان بخش های مختلف استانداری، کارکنان روابط عمومی و مدیریت ارشد را در نظر گرفت که تاکنون کمترین زمان را صرف مدیریت ارشد کرده است.
** از بین رفتن اعتماد، آسیب جدی در روابط عمومی و رسانه
این مسئول تصریح کرد: از بین رفتن عنصر اعتماد آسیبی است که رسانه ها و روابط عمومی ها را به شدت تهدید می کند.
صالحی با بیان اینکه مراجعان به دستگاه ها برای طرح انتقادهای خود به روابط عمومی پناه می آورند، افزود: عنصر اعتماد عمومی در حال از بین رفتن است و در صورت تداوم این روند سرمایه اصلی روابط عمومی از بین خواهد رفت.
سرپرست روابط عمومی استانداری یزد تصریح کرد: همکاری با خبرنگاران دارای کارت شناسایی که برای تهیه خبر، مصاحبه و گزارش به استانداری مراجعه می کنند جزو وظایف این مجموعه است و در این مسیر کوتاهی نخواهیم کرد.
صالحی، صداقت، ادب و انصاف را سه عنصر گم شده در روابط عمومی، رسانه و حتی جامعه دانست و تصریح کرد: باید به این مسائل با نگاهی عمقی توجه شود.
وی اضافه کرد: روابط عمومی استانداری تسهیل کننده روند اطلاع رسانی در استان است و بر این اساس در هفته های اخیر نشست های خبری مدیران چند دستگاه در استان با پیگیری استانداری برگزار شد.
دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی استان یزد خاطر نشان کرد: خانه مطبوعات با قوام ترین تشکل مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و ما هم از آن حمایت خواهیم کرد.
صالحی با بیان اینکه این شورا جنبه مشورتی دارد، افزود: مسائل رسانه ها توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان رفع می شود.
** کیفیت، تعارض جدی بین روابط عمومی و رسانه
همچنین مدرس دانشگاه و مسئول روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد اظهار کرد: یکی از مهمترین تعارض های جدی بین روابط عمومی ها و رسانه ها مباحث کیفی است.
امیر ترقی نژاد افزود: روابط عمومی ها در ارائه محتوا، ارزش خبری شهرت و عنصر چه کسی را برجسته می کنند اما رسانه با توجه با کارکرد خود، به ارزش خبری برخورد و عنصر خبری چرا و چگونه بیشتر اهمیت می دهد.
وی ادامه داد: شاید نوع محتوای رسانه ها و روابط عمومی از لحاظ کمی شباهت هایی با هم داشته باشد اما این دو حوزه از لحاظ کیفی تفاوت های بسیاری دارند.
ترقی نژاد یادآور شد: بررسی سیر تاریخی روابط عمومی نشان می دهد شکوفاترین دوره رسانه ها مربوط به دولت اصلاحات بود، به طوری که مبحث پاسخگویی و جامعه مدنی مطرح و به روابط عمومی و رسانه اهمیت زیادی داده شد.
وی اضافه کرد: در دوره اصلاحات نیروهای متخصص به بدنه روابط عمومی ها وارد شدند و تحول جدی در حوزه رسانه و روابط عمومی ایجاد شد؛ حوزه هایی که در دولت های بعد به آنها اهمیت داده نشد، به طوری که در مباحث تئوریک و آکادمیک با چالش جدی روبرو هستیم.
** لزوم توجه به آموزش در روابط عمومی ها
مدرس دانشگاه در ادامه با تاکید بر لزوم جدی گرفتن موضوع آموزش در روابط عمومی ها، اظهار کرد: در دولت اصلاحات انجمن های روابط عمومی و خانه مطبوعات ایجاد و به این تشکل ها توجه شد تا در حوزه های آموزش، تولید محتوا و پژوهش فعالیت کنند که اکنون نیز شاهد دستاوردهای آن هستیم.
ترقی نژاد افزود: وقتی انجمن های غیردولتی بی اهمیت تلقی شوند یا از نخبگان این حوزه بهره گرفته نشود با چالش ها و مشکلاتی در حوزه روابط عمومی و رسانه مواجه خواهیم شد.
وی تصریح کرد: اگر نهادها و تشکلهای مرتبط در صدد قراردادن بحث آموزش در دستور کار خود هستند باید موضوع مسوولیت اجتماعی در حوزه روابط عمومی ها و رسانه ها را دنبال کنند.
این مدرس روابط عمومی و ارتباطات مراکز آموزش عالی یزد پیشنهاد کرد که مبحث مسئولیت اجتماعی برای فعالان حوزه روابط عمومی و رسانه و سواد رسانه ای با توجه به تکنولوژی نوین برای همه اقشار جامعه آموزش داده شود.
وی ادامه داد: رسانه و روابط عمومی سرکوبگر در جامعه کنونی که عصر تحول تکنولوژی نوین ارتباطات و چرخش آزاد اطلاعات است، نمی تواند مانند گذشته میدان دار عصر ارتباطات باشد.
ترقی نژاد با بیان اینکه باید آسیب شناسی حوزه روابط عمومی ها و رسانه ها در یک دهه گذشته در دستور کار قرار گیرد، گفت: در حالی که از فعالان حوزه رسانه انتظار می رود شم خبری داشته باشند، بسیاری از رسانه های استان به طور صرف علاقه مند به نشست خبری هستند.
وی اضافه کرد: حاضر نشدن رسانه های استان در برنامه های متفاوتی که دارای ارزش های خبری زیادی است باید مورد آسیب شناسی قرار گیرد، اگر برای رفع این مشکل برنامه ریزی نشود به یک چالش جدی تبدیل می شود.
وی خاطر نشان کرد: رفع نشدن این مشکل، سبب ورود غیر حرفه ای ها به عرصه رسانه می شود و با توجه به بی اطلاعی آنان از مسئولیت اجتماعی و آشنا نبودن با کارکردها و ظرفیت رسانه ها، محتواهایی تولید و منعکس می شود که نه تنها رسانه را زیر سئوال می برد بلکه سازمان ها را هم با چالش جدی روبرو می کند و موج ناامیدی بین مردم ایجاد می شود.
ترقی نژاد افزود: استفاده از صاحب نظران، رویکرد آموزش مسولیت اجتماعی و حضور پر رنگ تشکل ها و انجمن هایی مانند شورای هماهنگی روابط عمومی و خانه مطبوعات می توانند بسیاری مشکلات را در حوزه روابط عمومی ها و رسانه ها رفع کنند.
** استفاده از نیروهای متخصص در روابط عمومی ها
مسئول روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در ادامه با تاکید بر لزوم استفاده از نیروهای متخصص در روابط عمومی ها گفت: باید نیروهایی در این نهاد به کار گرفته شوند که در عین تحصیلات عالی، دارای توانمندی لازم در این حوزه نیز باشند.
ترقی نژاد افزود: آشنایی نیروهای متخصص با قوانین و مقرارت، نظریه ها، اصول و شیوه نگارش محتوا سبب کاهش چالش ها در حوزه روابط عمومی می شود.
** روابط عمومی شیپور رسانه و رسانه شیپور روابط عمومی
همچنین مدیرخانه مطبوعات استان یزد با بیان اینکه روابط عمومی ، هنر کاربرد خردمندانه از رسانه برای نفوذ در افکارعمومی است، گفت: معتقدم روابط عمومی شیپور رسانه و رسانه شیپور روابط عمومی هاست.
علی محمد میرحسینی افزود: روابط عمومی ها سخنگوی سازمان متبوع خود هستند و نمی توانند منتقد اداره شان باشند اما رسانه ها عنصر چه کسی، چرایی و چگونگی را دنبال کنند.
وی با بیان اینکه هر مجموعه ای نیاز به یک انجمن یا تشکل دارد افزود: خانه مطبوعات تشکلی صنفی در حوزه مطبوعات است که در دولت های قبلی ضعیف شده و حتی به انحلال رسیده بود.
وی با تبیین فعالیت خانه مطبوعات استان اظهار کرد: اکنون در فضای مجازی هر ثانیه یک خبر و مطلب جدید منتشر می شود و در عصر انفجار اطلاعات قرار داریم.
وی ادامه داد: در برهه کنونی که هر فردی به راحتی می تواند برای خود یک رسانه تعریف کند تلاش می شود با اقدام های بنیادین بتوانیم گامهای بلندی برای رسانه های استان برداریم.
میرحسینی با بیان اینکه رسانه های دارای مجوز استان باید از خانه مطبوعات حمایت کنند ،افزود: باید با ساماندهی از ورود رسانه ای غیرحرفه ای به این عرصه جلوگیری شود.
مدیرخانه مطبوعات یزد با بیان اینکه روابط عمومی ها و رسانه ها دچار سردردگمی شده اند، ادامه داد: نماینده و سرپرستی خبرگزاری ها و سایت های استان به جز خبرگزاری رسمی و پایگاههای خبری دارای مجوز استان، مشخص نیست و به همین دلیل با ارسال نامه ای به خبرگزاری ها و پایگاه های خبری در تهران، معرفی نماینده شان در یزد را خواستار شدیم.
وی اظهار امیدواری کرد که با انسجام، وحدت و همت جمعی رسانه های استان، همدلی مطلوبی برای رفع مشکلات و معضلات حوزه رسانه در استان شکل گیرد.
مدیرخانه مطبوعات استان یزد اظهار امیدواری کرد: با ایجاد همدلی رسانه ها و تعامل با روابط عمومی به موفقیت های خوبی دست خواهیم یافت.
میرحسینی با بیان اینکه برگزاری دوره های آموزشی کاربردی در حوزه های مختلف رسانه از جمله اولویت های سالجاری این تشکل صنفی است، گفت: این دوره ها از نیمه اول خرداد ماه با برنامه ریزی کمیته آموزش خانه مطبوعات آغاز می شود.
وی با بیان اینکه استادان این دوره انتخاب شدند، اظهار کرد: دوره های آموزشی خانه مطبوعات به طور مستمر در سالجاری ادامه خواهد داشت.
** تلاش روابط عمومی در راستای منافع سازمان نه مدیر
همچنین مسئول روابط عمومی اداره کل بهزیستی و عضو هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی های استان یزد گفت: روابط عمومی در مثلث ارتباط رسانه، افکار عمومی و سازمان نقش دوسویه دارد، به طوری که از یک سو نماینده سازمان متبوع خود و از سوی دیگر نماینده مردم مطالبه گر از سازمان است.
شاه شوازی با بیان اینکه روابط عمومی در نقش سازمان باید منافع سازمانی و نه مدیر را در نظر بگیرد، افزود: این موضوع پیشتر در تضاد روابط عمومی ها بود که اکنون تعدیل یافته است.
وی ادامه داد: اکنون تعداد روابط عمومی های توجیه گر کمتر شده و اکثر روابط عمومی ها به صورت تبیین گر و برخی دیگر تحلیل گر که نوع ایده آل روابط عمومی است، فعالیت می کنند.
** پرده پوشی ضفع ها، انتظار برخی روابط عمومی ها از رسانه ها
عضو هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی های یزد با تبیین تضاد بین برخی از روابط عمومی ها و رسانه ها اظهار کرد: برخی روابط عمومی ها از رسانه ها انتظار دارند فقط خوبی های سازمان انعکاس دهند و در مقابل نقاط ضعف سازمان ، پنهان کاری و پرده پوشی کنند.
شاه شواری افزود: این در حالی است که رسانه ها با توجه به نقش نظارتی و تلاش برای اطلاع رسانی دقیق، به دنبال دسترسی به اطلاعات صحیح هستند و مسائل را نقد می کند.
وی ادامه داد: این تضاد در برهه کنونی با وجود آسیبها و مشکلات موجود در روابط عمومی ها و رسانه ها در یزد کمتر شده به طوری که هم رسانه تا حدی نقش نظارتی خود را انجام می دهد و نقد می کند و هم مدیران و دستگاهها پاسخگو هستند و به توجیه مشکلات یا تهدید رسانه ها روی نیاورده اند.
** تخصص، شرط اصلی روابط عمومی موفق
مسئول روابط عمومی اداره کل بهزیستی یزد یادآور شد: انتظار رسانه از روابط عمومی انتقال صحیح اطلاعات و دسترسی آسان به اطلاعات و منابع خبری است و در این بین روابط عمومی متخصص که از سیاستهای خبری رسانه ها شناخت دارد موفق است.
شاه شوازی با بیان اینکه یکی از مسئولیتهای روابط عمومی ها در حوزه رسانه تعریف شده است، افزود: از رسانه ها هم انتظار می رود نسبت به حوزه تخصصی خود شناخت کافی و لازم داشته باشند و بتوانند بهترین کارشناس و مدیر را برای پاسخگویی به پرسش های خود انتخاب کنند.
وی معتقد است که در برهه کنونی با پدیده ای مواجه هستیم که خبرنگاران رسانه ها، فعالیتهای میدانی انجام نمی دهند و فقط با پشت میزنشینی و به صورت تلفنی فعالیت می کنند که این مساله کیفیت کار را کاهش می دهد.
عضو هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی های یزد تصریح کرد: توجه به عنصر شهرت و بالاترین مقام دستگاه ها فقط در روابط عمومی ها در اولویت نیست، بلکه اکثر رسانه ها برای دستیابی به همه پرسش های خود با مدیر ارشد دستگاه ارتباط برقرار می کنند.
شاه شوازی با تاکید بر لزوم پویایی و توجه به موضوع مهم آموزش در روابط عمومی و رسانه ها گفت: اکثر مدیران از نظر اجرایی پاسخگوی پرسش های خبرنگاران هستند و در صورت برقراری ارتباط با آنان به طور صرف، به مسائل از حوزه کارشناسی تخصصی، آسیب شناسی و نقد به موضوع پرداخته نمی شود.
وی با بیان اینکه روابط عمومی ها بیشتر دستگاه ها مدیرمحور هستند، افزود: روابط عمومی در چنین دستگاه هایی تخصصی نیست و جایگاه و ساختار تشکیلاتی ندارد، از این رو وقتی مدیر تغییر می کند سلیقه و نگاه هم تغییر می کند و شاید مسئول روابط عمومی هم تغییر کند یا نگاهی که در مدیریت قبلی به رسانه ها بود شاید در مدیریت بعدی نباشد.
مسئول روابط عمومی اداره کل بهزیستی یزد با طرح این پرسش که روابط عمومی چقدر توانسته به عنوان پل بین سازمان و رسانه قوی باشد، اظهار کرد: این موضوع به ساختار و تشکیلات روابط عمومی باز می گردد.
شاه شوازی افزود: ضعف در ساختار و تشکیلات سبب می شود وقتی رسانه نقد می کند یا روابط عمومی تشخیص ندهد از مدیر بخواهد که پاسخ دهد یا روابط عمومی اگر هم تشخیص دهد در دستگاه خود آن جایگاه را ندارد، پس این ضعف ساختاری و ریشه ای است.
وی اظهار کرد: 65 سال از تشکیل روابط عمومی ها در کشورمان گذشته اما هنوز به عنوان روابط عمومی درگیر مساله جزئی ساختار و تشکیلات هستیم.
وی ادامه داد: کشورهای پیشترفته به سمت روابط عمومی دیجیتال، نوین و مجازی رفته اند، اما هنوز نیمی از روابط عمومی در یزد سنتی هستند و سایر روابط عمومی ها درگیر الکترونیک و دیجیتال شدن هستند.
عضو هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی های یزد با بیان اینکه ضعف در ساختار و تشیکلات روابط عمومی، آموزش را هم دچار مشکل می کند، گفت: اگر فعال حوزه روابط عمومی فارغ التحصیل این رشته و دارای تخصص و تجربه لازم نباشد، رسانه و مخاطب را نمی شناسد و شیوه تقابل در مقابل نقد رسانه ها را در پیش می گیرد.
وی، ورود صرف تئوریسین های حوزه رسانه و روابط عمومی به بحثهای علمی و آکادمیک را یادآور شد و اظهار کرد: در تولید محتوا و برگزاری همایش های روابط عمومی اقدام های مناسبی صورت گرفته است، اما این برنامه ها بیشتر در حوزه تبلیغات روابط عمومی و در بخش های خصوصی بوده است.
شاه شوازی افزود: اگر ساختار روابط عمومی درست شود، دستگاه به طور خودکار مجبور به جذب نیروهای متخصص می شود و کیفیت کار ارتقا می یابد.
عضو هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی های یزد ادامه داد: روابط عمومی علمی می تواند نقش خود در دفاع از مردم را هم به خوبی ایفا کند.
وی اضافه کرد: باید در حوزه پژوهش، افکارسنجی و تحلیل محتوا، درخواست ها و مشکلات مردم آسیب شناسی شود؛ موضوعی که در دستگاه های دولتی مغفول مانده است.
وی با یادآوری کمبود منابع و اعتبار مالی مناسب در روابط عمومی ها، تصریح کرد: حتی برخی مدیرانی که نگاه مناسبی به روابط عمومی دارند با توجه به اینکه این حوزه ردیف بودجه مشخصی ندارد نمی تواند ایده های خود را در راستای حمایت و تقویت روابط عمومی اجرا کند.
شاه شوازی با بیان اینکه روابط عمومی تسهیل کننده گفت و گوی رسانه ها، ارباب رجوع، کارشناسان و مدیران است، گفت: روابط عمومی اداره کل بهزیستی به غیر از اماکن خاص زیرپوشش ، همه همکاری خود را با رسانه ها برای تهیه مصاحبه ها و گزارش های میدانی به کار می گیرد.
وی خاطر نشان کرد: اداره کل بهزیستی استان آمادگی دارد در حوزه آموزش برای آموزش تخصصی حوزه کاری خود حمایت و با خانه مطبوعات همکاری کند.
146 رسانه شامل رسانه های چاپی، الکترونیک - برخط و الکترونیک - غیربرخط در استان یزد دارای مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.
ایرنا به عنوان تنها خبرگزاری رسمی کشور همواره بر اساس رسالتی که بر عهده دارد نسبت به برگزاری میزگردهای مختلفی با هدف ارتقای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه اقدام می کند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در سال 1313 خورشیدی با نام «آژانس خبری پارس» به عنوان ششمین خبرگزاری جهانی تاسیس شد و در بیش از هشت دهه فعالیت، علاوه بر جریان سازی خبری یکی از منابع مهم خبری رسانه های داخلی و خارجی است.
7532/2088 / 2047/

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/27985/میزگرد-ایرنا-یزد-،-روابط-عمومی-و-ارتباط-با-رسانه
بستن   چاپ