توجه به مسائل پرورشي از ديد هيچکس پنهان نيست زيرا عوارض ناشي از اين بيتوجهيها در تمام جوامع به وضوح در تيررس عموم است.
افزايش آمار جرم و جنايت در جوامع، گوشهاي از اين روايت است و گونه ديگر آن در بين کساني ديده ميشود که تا بالاترين سطوح علمي پيشرفت کردهاند اما به علت عدم توجه به تربيت و پرورش آنان، شاهد دستاوردهاي مخرب اين جمع عليه جامعه بشري هستيم.
بخش تربيتي و پرورشي هماکنون به عنوان حربهاي کارساز در اختيار کشورهايي است که تلاش ميکنند سيطره خود را بر جهان اعمال کنند و به خوبي دريافتهاند که اگر نسل جوان را به سمت و سوي ضداخلاقي در ابعاد مختلف سوق دهند، دستيابي به اهداف از پيش تعيين شده آنان به خوبي امکانپذير است.
معاونت پرورشي امکانات اوليه ندارد
رئيس اداره آموزش و پرورش ابرکوه در اين باره به تشريح مسائل و مشکلاتي که بيتوجهي و اهمال کاري در بخش پرورش را رقم ميزند، پرداخته است.
سيداحمد هدايت در مورد اهم مشکلات در بخش معاونت پرورشي آموزش و پرورش اظهار داشت: معاونت پرورشي از داشتن کمترين امکانات اوليه مانند دوربين عکاسي و فيلمبرداري، لبتاپ و کامپيوتر محروم است.
طرحهاي پرورشي بدون پشتوانه مالي است
اين مسئول افزود: وجود طرحهاي زيادي که البته هيچ يک از آنها پشتوانه مالي براي برايشان تعريف نشده است، يکي ديگر از اين مشکلات است.
هدايت ادامه داد: هيچ گونه اعتباري به حوزه پرورشي در دو سال اخير تخصيص داده نشده است به طوري که علاوه بر داشتن بدهي بابت تهيه جوايز مسابقات فرهنگي، هنري براي سال تحصيلي 91-90 هنوز تا اين تاريخ جوايز مسابقات سال 92-91 پرداخت نشده به علاوه آن که حقالزحمه داوران و طراحان سئوال مسابقات نيز داده نشده است.
هر 150 دانش آموز 12 ساعت کلاس پرورشي دارند
اين مسئول ابراز داشت: پايين بودن ميانگين ساعات پرورشي يکي ديگر از آسيبها در اين زمينه است به طوري که در مدارس داراي جمعيت زير 150 نفر، 12 ساعت مربي اختصاص مييابد که بسيار کم است ضمن اينکه به مدارس زير پوشش مجتمع، مربي پرورشي و تربيتي اختصاص نمييابد.
به مرکز مشاوره ابرکوه بيتوجهي ميشود
رئيس اداره آموزش و پرورش شهرستان ابرکوه همچنين اظهار داشت: به مرکز مشاوره ابرکوه نيز کد مستقل تعلق نگرفته است اين درحالي است که ساختمان مناسبي توسط فردي خير براي اين مرکز ساخته شده است.
هدايت با اشاره به برخي از مشکلات دو کانون فرهنگي ورزشي آموزش و پرورش ابرکوه اظهار داشت: کانون شهيد رجايي با مشکلات زيادي روبرو است که اهم آنها نداشتن امکانات اداري از قبيل سيستم کامپيوتر، لوازم ورزشي و وسائل کمک آموزشي است.
وي خاطرنشان کرد: نداشتن چشم انداز مناسب، خاکي بودن فضاي کانون و نداشتن ديوار و در ورودي مناسب را نيز بايد به اين مشکلات اضافه کرد.
هدايت ادامه داد: نداشتن سيستم مناسب نوري و صوتي داخل سالن و کمبود تجهيزات مختلف و ضروري بخش ديگري از اين مشکلات است.
قادر به پرداخت قبوض آب کانون شهيد رجايي نيستيم
اين مسئول خاطرنشان کرد: اين کانون حتي توانايي پرداخت قبض آب خود با توجه به وجود زمين چمن به مبلغ 5 ميليون تومان را نيز ندارد.
رئيس اداره آموزش و پرورش شهرستان ابرکوه در مورد مشکلات کانون دخترانه معراج نيز اظهار داشت: نداشتن مکان و فضاي مناسب از اصليترين مشکلات اين کانون به عنوان تنها کانون دخترانه شهرستان ابرکوه است.
وي بيان کرد: اين کانون هماکنون در طبقه بالاي مدرسه شهيد نيکوبخت به فعاليت مشغول است و با کمترين امکانات و تجهيزات به حيات خود ادامه ميدهد.
هدايت ادامه داد: امکانات اداري و کمک آموزشي از قبيل چرخ خياطي، کامپيوتر و ساير امکانات براي تشکيل کلاس و آموزش نيز در اختيار اين کانون قرار ندارد.
ديدگاه مسئولان کشوري به فرهنگ نياز به تغيير دارد
همگان بر اين باور هستند که کشور اسلامي ايران در تيررس بيشترين هجوم کشورهاي سلطهطلب براي نفوذ در مقوله تربيتي در ديگر جوامع است.
اما اينکه آيا براي در امان ماندن از اين آسيبها چارهانديشي نيز شده است، سئوالي است که نياز به پاسخ از سوي مسئولان ندارد.
تلاشهاي پراکنده و به قول معروف جزيرهاي عمل کردن و استفاده از نيروهايي که در بسياري اوقات فاقد تخصص لازم در اين زمينه هستند، راهکار حل اين مشکلات نيست.
بهرهگيري از نيروهاي متخصص در بزرگترين مجموعه فرهنگي کشور و استفاده از پتانسيلهاي معلمان، مربيان، دانشآموزان و اوليا بايد به صورت جدي در دستور کار قرار گيرد.
شايسته نيست که به طور مثال يک کانون فرهنگي که مورد استفاده بسياري قرار ميگيرد، فاقد سيستم کامپيوتر مناسب باشد و از مسئولان امر خواستار تلاش براي پرورش و تربيت صحيح ديني باشيم.
حل اين مشکلات تنها به مدد تغيير ديدگاه مسئولان کشوري به مقوله فرهنگ است و با توجه به اينکه به گفته مديران استاني اين مشکلات حتي در مراکز استانها نيز ديده ميشود، نميتوان از مسئولان استان نيز چندان توقعي در اين زمينه داشت.
آنچه مسلم و واضح است، نميتوان داد مقابله با تهاجم فرهنگي سر داد اما براي مقابله با آن هيچ ابزاري در اختيار قرار نداد زيرا براي دفاع در مقابل جنگ نرم دشمن نيز، به حداقل وسايل و تجهيزات نياز است.