خبر یزد
/یادداشت/ چگونه خشم خود را مدیریت کنیم؟
چهارشنبه 6 تير 1397 - 13:03:04
یزد آنلاین - برای مدیریت و کنترل خشم روش های مختلفی وجود دارد که در این مقاله انواع راهکارهای آن را مورد بررسی قرار می دهیم .
به گزارش ایسنا-منطقه یزد، روش‌های به آرامش رسیدن مثل تنفس عمیق و آرام سازی ذهنی می‌توانند به شما در کاهش احساس عصبانیت کمک کنند، به عنوان، مثال می‌توانید در وضعیت راحتی دراز بکشید، چشمانتان را ببندید، برای آرام کردن ماهیچه‌ها ابتدا از پاها شروع کنید و ادامه دهید تا تمام ماهیچه‌هایتان به آرامش برسند، آنگاه از راه بینی نفس بکشید و این کار را 20 دقیقه ادامه دهید .
سعی کنید فقط صدای نفس کشیدنتان را بشنوید. برای رسیدن به آرامش می توانید در حالی که در وضعیت راحتی دراز کشیده اید، یک کلمه را مکرراً تکرار کنید، مثلاً بگویید: آرام باش، سخت نگیر و امثال آن .
تصویرسازی ذهنی
روش دیگر آرام سازی، استفاده از تصویر سازی ذهنی است. برای این منظور یک صحنه یا تجربه زیبا و آرامش بخش را مجسم و فقط به آن فکر کنید و اجازه ندهید هیچ فکر دیگری به ذهن شما وارد شود تا بدین وسیله به آرامش دست پیدا کنید .
این تمرین‌ها می‌توانند عضلات شما را به آرامش برسانند و احساس آرامش شما را بیشتر کنند، این تمرین‌ها را هر روز باید انجام و یاد بگیرید هر زمانی که در وضعیت تنش زا قرار می‌گیرید به طور خودکار از این تکنیک ها استفاده کنید .
بازسازی شناختی
منظور از بازسازی شناختی این است که هر انسانی می تواند افکارش را تغییر دهد، درست مثل وقتی که کانال های تلویزیون را عوض می کنیم تا به برنامه دلخواه برسیم .
مردم عصبانی تمایل دارند با صدای بلند حرف بزنند و ناسزا بگویند. تا افکار درونی خود را منعکس کنند، زمانی که عصبانی هستید، افکارتان می توانند خیلی «اغراق آمیز و غمناک» باشند بنابراین تلاش کنید به جای این ها افکاری را جایگزین کنید که مبثت تر و منطقی تر هستند .
برای نمونه به جای این که بگویید: چه قدر زشت است، چقدر وحشتناک است، همه چیز خطرناک و غیر قابل تحمل است و یا کاری از دستم بر نمی آید به خودتان بگویید: علت مضطرب بودن من در این باره قابل درک است، دنیا به آخر نرسیده، عصبانیت نمی تواند مرا اسیر خودش کند و یا شرایط می توانست وخیم تر از این باشد .
عباراتی مانند: این ماشین هیچ وقت درست کار نمی کند، شما همیشه فراموش کارید و یا کلماتی مانند غالباً، هرگز، هروقت که ممکن است برای خودمان یا هر شخص دیگری به کار ببریم باعث می شوند احساس کنیم عصبانی شدنمان به حق و بجا بوده و راه حل دیگری وجود ندارد در حالی که این کلمات حتی سبب توهین به افرادی می شود که قصد کمک به ما دارند و در نتیجه می تواند وضع را بدتر کند .
برای مثال شما دوستی دارید که همیشه دیر سر قرار ملاقات حاضر می شود. «برای شما باید دیدن دوستتان مهم باشد نه زمان آن» بنابراین از گفتن عباراتی مثل: تو همیشه دیر می کنی، تو برای من ارزش قائل نیستی، آدم بی مسئولیتی هستی، شخص بی فکری هستی، اجتناب کنید .
این جملات به دوستی تان آسیب می زند و او را از دست شما عصبانی می کند. اول ببینید مشکل چیست و سپس بکوشید راه حلی پیدا کنید که برای هر دو شما مناسب باشد .
به عنوان مثال می توانید ساعت ملاقات خود را با او نیم ساعت زودتر تعیین کنید یا خودتان با توجه به این که می دانید دوست شما دیر خواهد آمد، نیم ساعت دیرتر سر قرار حاضر شوید تا در چنین مواقعی، عصبانی نشوید .
به خاطر داشته باشید، می توان هنگام عصبانیت نیز احساسات منطقی و مثبتی داشت زیرا عصبانی شدن شکل ثابت و از پیش تعیین شده ای ندارد و با دور کردن ذهن از منفی بافی و روی آوردن به منطق، می توان عصبانیت را کاهش داده و آن را مدیریت کرد .
همه مردم خواستار ادب، موفقیت، قدرشناسی و امور مثبت اند و در صورت عدم دستیابی به آنها احساس شکست و ناکامی می کنند اما افراد عصبی وقتی به خواست خود نمی رسند، احساس ناامیدی می کنند و عصبانیتشان نامتناسب با موقعیت و «شدید و ویرانگر» است. افراد عصبانی باید انتظارات خود از آرزوهایشان را تغییر داده و توقعات خود را تعدیل کنند .
به طور مثال بهتر است بگویند: «من عواملی را دوست دارم که موجب سلامت و امنیت هستند" نه این که بگویند من می خواهم، یا من باید فلان چیز را داشته باشم بعضی از افراد عصبی از عصبانیت به عنوان راهی برای اجتناب از احساسات آزار دهنده استفاده می کنند .
منبع: مرکز مشاوره نیروی انتظامی
انتهای پیام

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/34166/-یادداشت--چگونه-خشم-خود-را-مدیریت-کنیم؟
بستن   چاپ