خبر یزد
معاون وزارت آموزش و پرورش:
رقابت در مدرسه ابتدایی برای شخصیت کودکان آسیب زاست
دوشنبه 11 تير 1397 - 15:17:16
یزد آنلاین - یزد - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، رقابت زدایی در مدارس ابتدایی را از جمله رویکردهای اصلی وزارتخانه بیان کرد و گفت: رقابت در دوره ابتدایی آسیب بزرگی به شخصیت کودکان وارد می کند.
رضوان حکیم زاده روز دوشنبه در همایش مدیران و کارشناسان حوزه آموزش ابتدایی استان یزد تاکید کرد: رتبه بندی و رقابت، دانش‌ آموزان را از اصالت دور و آسیب های جدی به شخصیت آنها وارد می کند.
وی اظهار کرد: باید به سمت برنامه ها و طرح های مختلفی حرکت کنیم تا رقابت ها مانع پیشرفت و موفقیت دانش آموزان نشود.
وی به کسب رتبه برتر دانش آموزان یزد برای بیست و چهارمین سال متوالی در آزمون سراسری سال گذشته برای ورود به دانشگاه ها افزود: باید مراقب بود، کسب رتبه برای جامعه بهتر شدن است و زمانی جامعه خوبی خواهیم داشت که جوانانی پرنشاط و شاداب داشته باشیم، زیرا ، انتظار بالا به جوانان لطمه وارد می کند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: « طرح کارآمد» که جایگزین دوره ضمن خدمت معلمان دوره ابتدایی شد، اکنون در سه استان به صورت آزمایشی در حال اجراست.
وی با بیان اینکه هدف از اجرای طرح یادشده پاسخگویی به نیاز معلمان توسط خود آنهاست، اظهار کرد: این طرح به تدریج و با رفع اشکال به صورت گام به گام در استان های دیگر اجرا می شود.
وی تاکید کرد: در قالب این طرح، اختیار به عهده مدیران خواهد بود تا کلاس هایی که برگزار می شود، متناسب با دانش، نگرش، مهارت های لازم و در راستای رفع نیازهای واقعی معلمان باشد.
حکیم زاده در ادامه دوران کودکی را دوره بازی، شکوفایی و خلاقیت این قشر دانست و افزود: تصمیم و سیاست گذاری غلط و انتظار بیش از حد بزرگسالان نه تنها شادابی و نشاط را از کودکان کشور سلب می کند، بلکه بر فردای ایران هم تاثیر می گذارد .
وی ادامه داد: در شرایط امروز ، باید به بچه ها امید و نشاط داد و حق هم نداریم ، نگرانی هایی که در جامعه در زمینه مسائل مختلف وجود دارد به دنیای کودکان منتقل شود.
معاون آموزش ابتدایی وزارتخانه یادشده با اشاره به تحصیل 550 هزار دانش آموز شهروندان خارجی در ایران یادآور شد: علاوه بر فراهم کردن زمینه ثبت نام و حضور آنها در مدارس باید مهارت با هم زیستن را مورد توجه قرار دهیم و به دانش آموزان آموزش بدهیم که دید چند فرهنگی داشته باشند و تفاوت دانش آموزان شهروند خارجی را نیز به رسمیت بشناسند.
وی عنوان کرد: این موضوع باید در برخورد و رفتار معلمان، مدیران، معاونان و دانش آموزان با همکلاسی های اتباع خارجی جلوه داشته باشد و خانواده ها نیز فرزندان خود را تشویق کنند که هیچ تفاوتی بین خود و آنها قائل نشوند.
حکیم زاده با اشاره به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ثبت نام کودکان در مدارس ایران ادامه داد: سخنان رهبری در راستای برابری انسان ها و همچنین تعلیم و تربیت برابر برای تمام کودکان است و فرقی بین کودکان ایرانی با سایر اتباع غیرایرانی وجود ندارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: فرصت حضور دانش آموزان اتباع خارجی می تواند پیامدهای اجتماعی و فرهنگی بسیار مناسبی هم داشته باشد.
وی با بیان اینکه عصر کنونی، دنیای دیوار کشیدن نیست، ادامه داد: جدای سازی دانش آموزان خارجی از ایرانی حرف نژاد پرستی است و در شان انسان مسلمان ایرانی نیست.
حیکیم زاده با بیان اینکه آموزش الکترونیکی و مجازی به هیچ وجه نمی تواند مبنای آموزش باشد، افزود: پژو هش ها نشان می دهد که فناوری های جدید بستر یادگیری الکترونیکی به عنوان یک کمک می تواند در کنار آموزش های حضوری و کلاس های درسی ایفای نقش کنند.
وی با بیان اینکه فناوری ها و لوح های آموزشی در دوره ابتدایی هرگز جایگزین معلم نخواهد شد، تصریح کرد: متاسفانه تبلغیات رسانه ملی در این زمینه بسیار گمراه کننده است که نیاز به معلم نیست .
وی افزود: هدف از این تبلیغات سودجویی است، باید به خانواده ها آگاهی بدهیم که مربی کار تربیتی انجام می دهد و یک لوح فشرده و ضبط آموزش نمی تواند کار معلم را انجام دهد.
وی اضافه کرد: حجم بسیاری از کارهای تبلیغات صدا و سیما به تبلیغات موسسات ضد تربیتی است و ما نگرانی خود را بارها به رئیس رسانه ملی اعلام کرده ایم.
وی تصریح کرد: در راستای اهداف اجرای سند تحول بنیادین که محور آن تربیت است، باید جلوی تبلیغات مخرب صدا و سیما را به خاطر کسب و درآمد، تاثیر منفی بر جامعه دارد، گرفته شود.
2088/ 2047/

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/35317/رقابت-در-مدرسه-ابتدایی-برای-شخصیت-کودکان-آسیب-زاست
بستن   چاپ