خبر یزد
گردشگری ایران دور از استانداردهای جهانی ولی ایده‌آل
دوشنبه 19 شهریور 1397 - 10:33:51 AM
ایسنا

خبریزد- ایران به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های گردشگری متنوع اعم از ابنیه تاریخی و مذهبی، برخورداری از صنایع دستی، جاذبه‌های طبیعی و تنوع اقلیمی، گردشگری سلامت، نمایشگاه‌ها و همایش‌ها، یکی از کشورهای سرآمد و مطرح در صنعت گردشگری دنیاست.

البته هرچند زیرساخت‌ها و خدمات صنعت گردشگری كشورمان از جمله حمل و نقل، هتل ها و مراكز اقامتی و خدماتی تاکنون پاسخگوی نیازهای این حوزه بوده ولی ارتقای گردشگری ایران نیازمند توسعه و نوسازی این زیرساخت‌هاست.

استانداردسازی زیرساخت‌ها و خدمات گردشگری یكی از اقدامات موثر در جهت توسعه یافتگی گردشگری كشورمان است؛ هر چند كه علی‌‌رغم فاصله داشتن از استانداردهای جهانی، هنوز هم گردشگری ایران در سطح ایده‌آلی به گردشگران خدمات ارائه می‌كند.

یك سال از جهانی شدن بافت تاریخی یزد كه به عنوان اولین شهر خشتی دنیا و دومین شهر تاریخی جهان بعد از ونیز ایتالیا شهره است، می‌گذرد و این رویداد نقش موثری در قرار گرفتن این دیار كهن در كانون توجه جهانیان ایفا كرد ولی برخی خدمات ارائه شده در این شهر جهانی متناسب با استانداردهای جهانی نیست.

لزوم ثبات در ارائه خدمات باكیفیت گردشگری

«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در این مورد می‌گوید: صنعت گردشگری دارای استانداردهای تعریف شده‌ای در سطح جهان است اما گردشگری ایران با این استانداردها فاصله زیادی دارد .

وی با تاكید  بر این كه خدمات ارائه شده در صنعت گردشگری ایران با وجود فاصله از استانداردهای جهانی در وضعیت ایده‌آلی قرار دارد، تصریح می‌كند: هر چند خدمات ارائه شده در تمام ابعاد صنعت گردشگری كشورمان شامل هتل‌ها، خدمات گردشگری و حمل و نقل در مجموعه تعاریف استاندارد جهانی نمی‌گنجد اما متناسب با استانداردهای ملی و داخلی، صنعت گردشگری کشور وضعیت خوبی دارد .

این مسئول با اشاره به تشکیل شورایی متشكل از مجموعه‌داران و هتل‌داران سه راس مثلث طلایی گردشگری ایران شامل استان‌های یزد، اصفهان و فارس در همین راستا، خاطرنشان می‌كند: در قالب این شبكه سعی شده تا خدمات یکسان و استانداردی و حتی در سطح بالاتری از سایر استان ها به گردشگران ارائه شود.

وی در مقوله استانداردسازی خدمات گردشگری، تاكید می‌كند: سطح کیفی خدمات گردشگری در كشورمان باید به گونه‌ای باشند که متاثر از نوسانات اقتصادی مانند کاهش تعداد مسافر و گردشگر قرار نگیرد.

فاطمی در مورد نحوه صحیح ارتقای سطح کیفی خدمات در حوزه گردشگری، می‌گوید: مجموعه‌داران و هتل‌داران باید با مدیریت صحیح منابع انسانی و برنامه‌ریزی در حوزه ارائه خدمات با‌کیفیت‌تر، ضمن ایجاد ثبات در برنامه‌های خود، در راستای رشد این صنعت گام بردارند.

وی در این باره تصریح می‌كند: بر همین اساس، هرگونه تعدیل و کاستن از تعداد نیروها در زمینه های مختلف صنعت گردشگری منجر به کاستن از سرعت گام برداشتن به سمت استاندارد جهانی این صنعت می‌شود و ممکن است حتی روند عقب‌گرد به حركت این صنعت در كشورمان بدهد.

شهر جهانی در مسیر استانداردسازی خدمات

«محمدحسین ماجدی اردکانی» مدیر کل استاندارد استان یزد به عنوان متولی استانداردسازی خدمات در مورد اقدامات صورت گرفته برای استانداردسازی خدمات صنعت گردشگری یزد، می‌گوید: سعی داریم با استاندارد‌سازی خدمات حوزه گردشگری به ویژه پس رویداد جهانی شدن یزد، انتظار مردم و گردشگران در دریافت خدمات و سرویس‌های گردشگری را ارتقاء بخشیم.

وی با اشاره به ارائه گواهی استاندارد خدمات گردشگری به صورت تشویقی، در مورد شاخص‌های این استانداردسازی، بیان می‌كند: نوع اماكن ارائه‌دهنده خدمات، مواد اولیه، نحوه مطلوب و بهداشتی خدمات و موارد مشابه دیگر از شاخص‌هایی است که در استاندارد‌سازی خدمات مطرح می‌شود.

ماجدی با بیان این كه تمام صنوف اعم از رستوران‌ها و مغازه‌ها می‌توانند مشمول این نوع از استاندارد شوند، در مورد استانداردسازی خدمات مراکز اقامتی نیز می‌گوید: مراکز اقامتی با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی و اداره استاندارد، می‌توانند خدمات خود را استاندارد‌سازی كنند


http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/55297/گردشگری-ایران-دور-از-استانداردهای-جهانی-ولی-ایده‌آل
بستن   چاپ