خبر یزد
نامهربانی یزدی ها با پل های عابر پیاده
پنجشنبه 24 آبان 1397 - 10:59:12
خبر یزد - یزد - افزایش تعداد پل های عابر پیاده در 20 سال اخیر به دنبال افزایش جمعیت ، ترافیک و توسعه شهرها در چارچوب تامین حقوق شهروندی، تسهیل رفت و آمد رانندگان و عابران پیاده و نیز پیشگیری از تصادف در دستور کار مسئولان و برنامه ریزیان شهرداری ها قرار گرفته است.
یزدی ها این سازه فلزی را پل هوایی و کارشناسان راهنمایی و رانندگی و شهرداری آن را پل عابر پیاده می نامند.
گرچه سازه پل ها فلزی و از استحکام بالایی هم برخوردار است، اما با توجه به ضعف تبلیغات رسانه ای و فرهنگ سازی نشدن استفاده از آن از سوی اقشار مختلف مردم تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفت .
چنین به نظر می رسد با گذشت زمان به دلیل فرسودگی و هزینه های جانبی نگهداری پل ها ، این سازه ها به چیز زایدی تبدیل شود.
برای تشویق مردم یزد به استفاده از این سازه ها در راستای حفظ جان مردم در برخی محدوده ها که پل ها در آن قرار دارد، میله های آهنی در وسط خیابان که به فضای سبز و گل کاری اختصاص دارد، قرار داده شد تا مردم نتوانند از عرض خیابان عبور کنند.
اغلب پل های عابر پیاده در یزد گرچه برای تسهیل در عبور و مرور مردم و پیشگیری از حوادث رانندگی ساخته شد، اما برای تردد قشرهای مختلف مردم از جمله سالمندان و معلولان چندان مناسب سازی نشده است.
تعدادی از پل های عابر پیاده در یزد بدون پله برقی و آسانسور هست، اگر هم داشته باشد، عموما خراب و غیرقابل است.
در مرحله نخست چنین به نظر می رسد، مسئولان و کارشناسان ذی ربط در بدو امر به طور جامع به نیاز سنجی محل احداث این سازه ها نپرداخته باشند.
به اعتقاد برخی مردم پل وسیله ای خوب است که با وجود صرف هزینه های زیاد از محل بیت المال تاکنون مورد اقبال شهروندان قرار نگرفته است.
به نوشته رسانه ها، تاریخچه رویکرد توجه به پل عابر پیاده مربوط به عصر تولید انبوه خودرو و گسترش استفاده از آن در شهرها عمدتا مربوط به دهه‌ اول قرن بیستم است.
با توجه به افزایش جمعیت این سازه ها در مراکز شهرهای کلان ساخته شد و برنامه ریزان و مسوولان امور شهری را به چاره جویی برای جداسازی محل عابران پیاده از خودروها وادار کرد.
به گزارش ایرنا اداره کل پزشکی قانونی یزد اعلام کرد که در 6 ماهه نخست سال 1397 39 نفر در حوادث ترافیکی درون شهرهای استان جان خود را از دست دادند که 70 درصد موتورسوار و بقیه عابران پیاده بودند.
براساس این آمار ،سن فوت شدگان عابران پیاده بالای 50 سال گزارش شد که با توجه به روند پیری جمعیت استان، باید ساختار و فضای شهر برای تردد عابران سالمند و میانسال نیز مناسب سازی شود.
تعدادی از سالخوردگان با توجه به شیوع بیماری آرتروز و ناراحتی مفصلی به دلیل نبود پله برقی و آسانسور در پل های هوایی متاسفانه از عرض خیابان عبور کنند.
یکی از شهروندان یزد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا دلیل استفاده نکردن از پل عابر پیاده را ارتفاع زیاد و مجهز نبودن به پله های برقی دانست و افزود: اگر پل عابر پیاده پله برقی و آسانسور داشته باشد قطعا مردم بیشتر از آن استفاده خواهند کرد.
شهروند دیگری که خود را محمد زاده، کارمند دولت معرفی کرد، اظهار داشت: پله برقی برخی پل ها زیاد و برای همه قشرها مناسب نیست، یا آنقدر پیچ در پیچ است که هنگام استفاده فرد دچار سرگیجه می شود، به همین دلیل برخی ها از عرض خیابان رفت و آمد کنند.
** ضرورت ایمنی پل عابر پیاده برای تردد سالمندان
نماینده انجمن جامعه ایمن کشور مستقر در یزد با بیان اینکه ساختار و فضای این شهر برای تردد افراد سالمند و میانسال مناسب نیست، تاکید کرد: این چالش دقیقا در آمار تصادف های درون شهری کاملا مشهود است.
دکتر حسن جان فدا، افزود: بسیاری به این بهانه پل عابر پیاده مجهز به پله برقی نیست، اگر هست، خراب است، به این بهانه با عبور از عرض خیابان دست به رفتارهای پر خطر می زنند.
مدیر گروه مدیریت کاهش خطر در حوادث،بلایا و پدافند غیر عامل دانشگاه علوم پزشکی یزد تصریح کرد: با وجود احترام برای مردم باید اذعان کنیم، بسیاری از مسوولان به خوبی این مساله را درک نمی کنند.
جان فدا تاکید کرد: زیرا، اغلب آنها راننده خصوصی دارند و شخصا کاربر ترافیک نیستند، برخی ها هم شاید با این واقعیت روبرو شدند که عبور عابر پیاده از عرض خیابان خطرناک است و پل های موجود کاربری لازم ندارند.
این دکترای تخصصی مدیریت بهداشت و درمان استان ادامه داد: مدیران ارشد بسیاری نهادهای دولتی عضو کمیته جامعه ایمن یزد هستند اما وظیفه ذاتی دستگاه تحت مدیریت آنها به خوبی انجام نمی شود، به نظرم معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری باید برای صیانت از جان مردم وارد عمل شود.
وی از رسانه ها خواست در این زمینه وارد کار شوند و با تهیه گزارش خبری و فیلم این خطرها را به تصویر بکشند تا مسئولان چاره اندیشی کنند.
جان فدا نقش شهرداری را در تجهیز پل های عابر پیاده مهم خواند و یادآور شد: اگر این سازه آهنی به پله برقی و آسانسور تجهیز شود، شهروندان از آنها استفاده خواهند کرد، قطعا آمار فوت عابران پیاده کاهش می یابد.
وی اظهار داشت: بسیاری از محل های خط کشی عابر پیاده کم رنگ است، مسئولان شهرداری باید نسبت به رنگ آمیزی یا شستشوی مداوم آنها اقدام کنند.
خبرنگار ایرنا مرکز استان در گفت و گو با رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد، نظرش را در مورد اظهارات مردم پرسید، وی در پاسخ اظهار داشت: برای ساخت پله برقی و آسانسور در محل پل های عابر پیاده باید از تجهیزات استاندارد استفاده شود.
عباس ملازینلی در پاسخ به این سئوال خبرنگار ایرنا چرا برخی پل ها بدون پله برقی و آسانسور است، تاکید کرد: تجهیزاتی که اغلب برای پل ها تعبیه شد، غیر استاندارد است و هزینه نگهداری آنها هم خیلی زیاد است.
وی با گلایه از برخی شهروندان یزدی افزود: ضرورت فرهنگ نگهداری و مراقبت از تجهیزات و امکانات شهری باید ارتقا یابد و بعضا افرادی هستند به آسانسور کنار پل عابر پیاده صدمه وارد می کنند.
تعداد پل عابر پیاده در شهر یزد 72 مورد اعلام شد که 6 مورد آن مکانیزه است.
البته نباید از این نکته غافل شد، که این پل ها محل مناسبی برای تبلیغات شهری و کسب درآمد برای نهادهای ذی ربط است.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند.
60 درصد جمعیت استان در شهرستان یزد زندگی می کنند.
2088/ 2047
گزارش از کبری دانشی

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/65710/نامهربانی-یزدی-ها-با-پل-های-عابر-پیاده
بستن   چاپ