خبریزد- در این یادداشت میخوانیم؛ «در رابطه با اثرات وسایل ارتباط جمعی نظریات زیادی وجود دارد. بعضی مانند نظریه تزریقی بسیار تند و یک طرفه هستند و بعضی دیگر مانند نظریه استحکام کمی میانه رو و معتقد به رابطهای دوسویه.
البته این دو نظریه از نظریاتی است که در پژوهشهای ابتدایی مطرح شد و به مرور با گسترش وسایل ارتباط جمعی و تنوعی که در رسانهها ایجاد شد نظرات مختلفی مطرح شد اما آنچه که در تمام دورهها غیر قابل انکار است تأثیری است که کتاب در همه دوره و حتی امروزه در توسعه و پیشرفت جوامع در زمینههای مختلف داشته است.
با این تفاوت که زمانی مخاطب صرفاً یک شخص منفعل در نظر گرفته شده و در دوره امروزه به عنوان یک طرف رابطه در فرآیند ارتباط نقش داشته است. برای همین این فرایند زمانی در این دوره جلوهگری کرده است که هیچ رسانه ای به اندازه کتاب طعم تفکر را ندارد و همانطور که انسان موجود متفکر است، کتاب هم رسانه متفکر بیان میشود بنابراین کتاب بهعنوان یک رسانه متفکر جامعهای توسعه یافته، آزاد و غیره را محقق میکند.
همچنین کتاب به قول وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک رسانه زایا، بیشترین زایایی را در اندیشه دارد یعنی حامل و مبلغ تفکر است لذا تمام این ویژگیها باعث شده کتاب به یک شاخصی مهم و اساسی تبدیل شود تا جامعهها را در دسته های مختلف تعریف کند.
با همه این اوصاف امسال جدا از برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب، رویدادها و برنامههای مختلفی در حال اجرا است که شهر جهانی یزد بتواند به عنوان نامزد نهایی پایتخت کتاب، این برند ارزشمند فرهنگی و مهم را کسب كند.»