خبر یزد

آخرين مطالب

یزد بستر سرمایه‌گذاری‌های خرد و کلان

اولین شهر خشتی جهان تشنه سرمایه‌گذاری؛ ظرفیت‌هایی که مغفول ماند مقالات

اولین شهر خشتی جهان تشنه سرمایه‌گذاری؛ ظرفیت‌هایی که مغفول ماند
  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - صرف‌نظر از بحران آب، ده‌ها و شاید صدها ویژگی منحصربه‌فرد، استان یزد را به بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های متنوع خرد و کلان تبدیل کرده، اما بخش زیادی از این ظرفیت‌ها مغفول مانده است.

 جذب سرمایه‌گذاری این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی دولتمردان تبدیل شده زیرا آن‌ها نیز به این باور رسیده‌اند که تا بخش خصوصی به حوزه اقتصادی ورود نکند، به‌طورقطع سرمایه‌گذاری، اشتغال‌زایی و تولید قوام نخواهد یافت.
در بسیاری از استان‌ها مدتی است که دستگاه‌های متولی کمر همت بسته‌اند تا ویژگی‌ها، مزایا و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در استان خود را احصاء کرده و به اشکال مختلف در اختیار سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار دهند تا بلکه نظر آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری و در نهایت تولید و اشتغال جلب کنند.

یزد نیز در زمره استان‌هایی است که نه‌تنها در این بخش ورود پیدا کرده بلکه اقدام به ایجاد و راه‌اندازی مرکزی به نام مرکز خدمات سرمایه‌گذاری کرده تا بتواند راه را برای سرمایه‌گذاران هموارتر کند.
تنوع فرصت‌های سرمایه‌گذاری در یزد به اندازه‌ای است که در فهرست سرمایه‌گذاری‌های جدید انجام شده، می‌توان ده‌ها عنوان سرمایه‌گذاری را مشاهده کرد.
تنوع فرصت‌های سرمایه‌گذاری در یزد به‌اندازه‌ای است که در فهرست سرمایه‌گذاری‌های جدید انجام شده، می‌توان ده‌ها عنوان سرمایه‌گذاری از ساخت نیروگاه خورشیدی و نیروگاه سوخت ترکیبی گرفته تا کارگاه‌های صنایع‌دستی، ساخت هتل و حتی صنایع تبدیلی بخش کشاورزی را مشاهده کرد.
یزد یکی از استان‌های مهم صنعتی است به‌نحوی‌که از نظر تعداد واحدهای صنعتی و میزان اشتغال ایجاد شده در این بخش، رتبه ششم کشور را داراست از سوی دیگر استانی معدنی است و به لحاظ تنوع سنگ‌های معدنی و وسعت معادن، رتبه دوم و گاه سوم را در سطح کشور داراست.
یزد از سوی دیگر استانی تاریخی است و از آن به‌عنوان نخستین شهر خشتی جهان و دومین شهر تاریخی دنیا بعد از ونیز ایتالیا یاد می‌شود.
این استان همچنین از نظر صنایع‌دستی نظیر ترمه، زیلو، دارایی و ... بسیاری از محصولات کشاورزی نظیر انار، زعفران، پسته، روناس، انگور و برخی بخش‌های کشاورزی نظیر پرورش بلدرچین، کبک و ... صاحب نام و شهرت است.
صنایع فولادی، کاشی و سرامیک و ... نیز شهرت یزد را جهانی کرده و همه این موارد امروز به فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری در استان یزد تبدیل شده‌اند.

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان یزد در زمینه زیرساخت‌های گردشگری و حتی صنایع‌دستی اظهار داشت: یزد طی سال‌های اخیر با رشد بسیار خوب آمار گردشگران خارجی مواجه بوده و آمار مسافران داخلی آن نیز به شکل قابل‌توجهی افزایش یافته است .
یزد نیازمند حداقل 3 هتل پنج ستاره
محمدرضا نصیری با اشاره به اینکه تعداد هتل‌ها و تخت‌های اقامتی این استان کم است و ظرفیت افزایش چند صد تخت به تخت‌های موجود وجود دارد،‌ افزود: یزد نیازمند حداقل سه هتل پنج ستاره و تعداد زیادی هتل‌های سنتی است.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه بخش خصوصی به حوزه احداث هتل ورود خوبی داشته است،‌ افزود: به‌طورقطع سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت هتل به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی گردشگری، بازگشت سریع سرمایه را به دنبال خواهد داشت.
نصیری با بیان اینکه در بافت تاریخی یزد نیز نیازمند مشارکت بخش خصوصی برای استفاده بهینه از فضاهای قدیمی موجود هستیم تا بتوانیم یزد را در قد و قواره یک شهر جهانی به‌درستی معرفی کنیم،‌ عنوان کرد: هر نوع ایده سرمایه‌گذاران در زمینه خدمت‌رسانی به گردشگران در بافت تاریخی و سایر نقاط پربازدید استان یزد و همچنین ایجاد جذابیت‌های گردشگری مورد استقبال و حمایت اداره کل میراث فرهنگی استان یزد قرار خواهد گرفت.
سرمایه‌گذاری زودبازده و پربازده در حوزه زیرساخت‌های گردشگری یزد
به‌طورقطع سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌های گردشگری از راه و فرودگاه و راه‌آهن گرفته تا سفره‌خانه‌های سنتی و ایجاد کمپ‌های کویرنوردی و مجموعه‌های اقامتی و بین‌راهی و ... بسیار بسیار متنوع است و به‌طورقطع می‌توان با سرمایه‌های خرد و کلان در این عرصه ورود پیدا کرد و در مدت‌زمانی کوتاه، به موفقیت دست یافت .

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری استان یزد بسیار زودبازده و پر بازده است بنابراین لازم است که در این بخش تبلیغات لازم و آگاهی‌بخشی مورد نیاز به سرمایه‌گذاران انجام شود.
بعد از گردشگری، صنعت می‌تواند یکی از متنوع‌ترین بسترهای سرمایه‌گذاری در استان یزد باشد زیرا مزایایی نظیر وجود معادن عظیم سنگ آهن و صنایع جوار معدنی توانسته است سرمایه‌گذاری در زمینه فولاد را رونق ببخشد. بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در حال حاضر در حوزه صنایع فولادی انجام می‌شود که البته پیش از این، اغلب سرمایه‌گذاری مربوط به بخش صنعت کاشی و سرامیک بود
بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در حال حاضر در حوزه صنایع فولادی انجام می‌شود که البته پیش‌ازاین، اغلب سرمایه‌گذاری مربوط به بخش صنعت کاشی و سرامیک بود اما به دلیل اشباع بازار کاشی و سرامیک، سرمایه‌گذاری در این صنعت تقریباً متوقف شده است.
معدن نیز جذابیت‌ها و تنوع بسیار زیادی برای جذب سرمایه‌گذار دارد زیرا یزد را به‌واقع می‌توان کلکسیونی از سنگ‌های معدنی دانست و گرچه تاکنون سرمایه‌گذاران بسیاری در این زمینه ورود کرده‌اند اما ورود آن‌ها یا موفق نبوده یا در مجموع سرمایه‌گذاری در این بخش به‌درستی سامان نیافته است.
یزد رتبه سوم ذخائر معدنی کشور را داراست و به ادعای کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه، یزد مجموعه‌ای از موادمعدنی است و هر ماده معدنی که در دنیا وجود داشته باشد، حداقل یک معدن در یزد دارد.
اما یکی دیگر از بخش‌هایی که سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند بسیار زودبازده و پربازده باشد، بخش صنایع تبدیلی کشاورزی است و این ظرفیت اکنون در بسیاری از شهرستان‌های استان یزد وجود دارد.
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خاتم با اشاره به اینکه خاتم در کنار ابرکوه دو قطب اصلی کشاورزی استان یزد هستند، اظهار داشت: متأسفانه در شهرستان خاتم از صنایع تبدیلی برای جلوگیری یا کاهش هدر رفت و دور ریز محصولات یا سردخانه برای نگهداری از تولیدات، خبری نیست.
قطب کشاورزی یزد فاقد صنایع تبدیلی است
مجتبی آغاز بیان کرد: شهرستان خاتم تقریباً فاقد واحد صنعتی است و کشاورزی و فرآوری محصولات آن به‌صورت کاملاً سنتی در این شهرستان انجام می‌شود که به‌هیچ‌وجه مقرون‌به‌صرفه نیست.
وی عنوان کرد: شهرستان خاتم قطب تولید انگور، زردآلو، پسته، زعفران و ... در استان یزد است و به‌طورقطع از سرمایه‌گذاری‌هایی که در حوزه فرآوری و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی انجام شود، استقبال و حمایت خواهیم کرد.
یکی دیگر از مزیت‌های استان یزد که سال‌ها مغفول مانده بود اما طی دو سه سال اخیر به شکل ویژه به آن پرداخته شد، انرژی خورشیدی این استان است.

ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در بسیاری از کشورهای دنیا نه‌تنها مرسوم است بلکه رونق بسیار خوبی نیز دارد اما این ظرفیت در استان یزد به‌طور کل مغفول مانده بود.
از چندی پیش سرمایه‌گذاری در این بخش نیز آغاز شده و مورد استقبال خوب سرمایه‌گذاران نیز قرار گرفته است و این روزها حتی از سرمایه‌گذاری‌های خرد خانگی نیز برای احداث این نیروگاه‌ها در حد و اندازه‌های خانگی نیز استقبال می‌شود.
ایجاد فرصت برای سرمایه گذاری در پروژه‌های زیربنایی
علاوه بر این پروژه‌های مشخص، برخی پروژه‌های زیربنایی نیز در یزد قابلیت سرمایه‌گذاری دارد که از آن جمله می‌توان به پروژه انتقال آب اشاره کرد.
از آنجا که هزینه‌های انتقال آب به استان یزد بسیار بالاست و دولت تقریباً از تأمین آن عاجز است، مدتی است که متولیان به دنبال راهکاری برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی هستند و به‌طورقطع این بخش نیز می‌تواند در صورت در نظر گرفتن سازوکار مناسب، موردتوجه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار گیرد.
همه این ظرفیت‌ها ضرورت ایجاد فضایی مناسب برای حضور سرمایه‌گذاران و طی مراحلی از جمله مشاوره و ... را فراهم کرده بود و این امر سبب شد تا مرکز خدمات سرمایه‌گذاری در استان یزد شکل بگیرد تا بخش خصوصی بتواند با فراغ بال بیشتری در این عرصه حضور پیدا کند.
فضای خوبی برای سرمایه گذاری در یزد فراهم است
گرچه استاندار سابق یزد در واپسین جلسات خود انتقاداتی به این مرکز و برخی دستگاه‌ها در امر حمایت از سرمایه‌گذاری داشت اما این مرکز کم‌وبیش فعال و به خدمت‌رسانی به سرمایه‌گذاران مشغول است و امید می‌رود بتواند با پویایی و فعالیت بیشتر، شرایط جذب سرمایه‌های خرد و کلان را برای استان یزد فراهم کند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان یزد دراین‌باره به خبرنگار مهر گفت: فضای خوبی برای سرمایه‌گذاری در یزد فراهم و زیرساخت‌های لازم نیز مهیا است.
علی نمازی با اشاره به اینکه مرکز خدمات سرمایه‌گذاری حدود یک سال پیش در راستای جذب سرمایه‌گذاری در استان راه‌اندازی شد، عنوان کرد: در حال حاضر نمایندگان دستگاه‌های عضو این مرکز به‌طور فعال در این مرکز حضور دارند و امور مرتبط با حوزه کاری خود را پیگیری می‌کنند.
اعتبارسنجی متقاضیان سرمایه‌گذاری خارجی در کمترین زمان ممکن
وی یادآور شد: در چند سال اخیر حرکت‌های خوبی در زمینه سرمایه‌گذاری انجام شده است به‌نحوی‌که در حال حاضر اعتبارسنجی متقاضیان سرمایه‌گذاری خارجی در استان در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود و توانستیم با اعتبارسنجی، میزان ریسک طرح‌ها را کاهش دهیم.
نمازی با بیان اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان با مشارکت دستگاه‌های عضو مرکز خدمات سرمایه‌گذاری شناسایی شده است، بر ضرورت تدوین این فرصت‌ها مطابق با استانداردهای بین‌المللی تأکید کرد.
درهرحال به نظر می‌رسد به دلیل وجود ظرفیت‌های خوب سرمایه‌گذاری در استان یزد، ضروری است برای جذب سرمایه‌گذار در سطح استانی، ملی و بین‌المللی اقدامات اساسی و اثرگذاری انجام شود تا یزد بتواند از این‌همه ظرفیت متنوع خود در راستای رونق اقتصادی بهره کافی را بگیرد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/10495/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

فعالیت سامانه بارشی تا پیش از ظهر امروز در استان

نقش موثر هنر در انتقال اندیشه شهدا به نسل آینده + عکس

پروژه نهضت ملی مسکن شهرستان نیر 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

خدمت رسانی به گردشگران و مسافران بهاباد به نحو احسن

حضور تیم رباتیک دانشگاه آزاد یزد در مسابقات بین‌المللی ربوکاپ

اعزام 10 تیم امدادی هلال احمر یزد به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

ثبت 62.9 میلیمتر باران در مهریز یزد

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

اجاره‌بها در استان یزد مدیریت شود

دهمین نمایشگاه گل و گیاه یزد

جاری شدن سیل در رودخانه شور آسفیچ

فیلمی از بارش باران در بهاباد

شکوفه‌های بهاری زیر بارش باران

بدمینتون‌باز یزدی اعزامی به مسابقات آسیا تجلیل شد

اعزام 10 تیم امدادی هلال‌احمر یزد به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

بارندگی‌ها خسارتی نداشته است

اوقات شرعی پنجشنبه 30 فروردین در یزد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

بارش رحمت الهی در استان کویری یزد

هشدار سطح زرد نیز برای کشاورزی صادر شد/احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی از پنجشنبه تا جمعه

فیلمی از جاری شدن آب در مسیل تفت

ادارات مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند

تحقیق و تفحص از اجرای پروژه بلوار مرحوم ابوترابی

فعالیت سامانه بارشی تا پیش از ظهر فردا در استان

بارش باران در بهاباد و آبگرفتگی معابر

فیلمی از بارش باران در بهاباد و آبگرفتگی معابر

تصاویری از سیل در بهادران مهریز

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

آماده‌باش 490 تیم مدیریت بحران در یزد / کدام مسیرها در یزد مسدود است؟

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار یزد

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

آمادگی شهرستان‌های بافق و بهاباد برای مدیریت سیلاب

وعده صادق بخش کوچکی از توانمندی نظامی ایران بود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

بارش باران بهاری و جاری شدن سیل در رودخانه شور دهستان گرده کوه +فیلم

اجاره بها در استان مدیریت شود

تولید بیش از 700 تن ماهی سردآبی در استان یزد

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد