خبر یزد

آخرين مطالب

ایدز/ نگاه های سردی که رهایمان نمی کنند اجتماعي

  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - یزد- من ایدز دارم، اما نباید کسی بداند چون ترکم می کنند و برای همیشه از من خداحافظی می کنند، پس لازم نیست کسی بداند من ایدز دارم.
خدا نکند نزدیکان بفهمند که اچ‌آی وی گرفتی، ارتباط‌ها قیچی می‌شود، دیگر کسی با تو رفت و آمد نمی‌کند، چون نمی دانند اچ‌آی وی تنها یک ویروس است و به این سادگی کسی را مبتلا نمی کند.
به گزارش ایرنا ایدز توسط ویروسی به نام اچ آی وی منتقل می شود، این ویروس به تدریج قدرت دفاعی بدن را ضعیف می کند، بطوری که فرد به انواع عفونت ها و سرطان مبتلا شده در نهایت منجر به مرگ می شود.
دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی ایدز (اول دسامبر 2017) در پیامی اعلام کرد: حدود 21 میلیون انسان در جهان با اچ آی وی زندگی می کنند که به درمان دسترسی دارند، این عدد تا سال 2020 به 30 میلیون نفر می رسد.
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم پیش از این گفته بود: 66 هزار و 359 نفر در ایران به ویروس ایدز مبتلا هستند،تاکنون 36 هزار و 571 فرد مبتلا شناسایی شده اند و از این تعداد 10 هزار و 97 نفر فوت کرده اند.
با توجه به آمار، این افراد خواسته یا ناخواسته به بیماری ایدز مبتلا شدند و مانند دیگر انسانها زندگی معمولی خود را طی می کنند اما آنچه آنان را رنج می دهد رفتار ماست که موجب آسیب های فراوان روحی به آنها می شود.
فرار کردن ، طرد کردن ، دست ندادن ، روبوسی نکردن ، در آغوش نگرفتن ، جداکردن ظرف های غذا و غیره از جمله رفتارهای ما انسانهاست که با مشاهده یک فرد مبتلا به ایدز انجام می دهیم، در حالی که هیچیک از این رفتارها درست نیست و دلیل آن هم نداشتن آگاهی و اطلاعات درست است که منجر به این رفتارهای ناشایست می شود و آزردگی خاطر بیماران را به دنبال دارد و در حقیقت، درد دیگری به درد آنها اضافه می کنیم.
در استان یزد هم مانند دیگر مناطق کشور، افرادی هستند که به بیماری ایدز مبتلا شده اند و همین موضوع، بهانه ای شد تا با پزشکان مرتبط با این بیماری به گفت و گو بنشینیم.
***شناسایی 271 بیمار اچ آی وی و ایدز در یزد
پزشک برنامه های پیشگیری از ایدز دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: از سال 82 تاکنون 271 بیمار مبتلا به اچ آی وی و ایدز در این استان شناسایی شده است.
مرجان پدرزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد 127 مورد وارد مرحله ایدز و بقیه به ویروس اچ آب وی آلوده شده اند.
وی با بیان اینکه اکنون 105 نفر از بیماران یاد شده تحت درمان هستند خاطرنشان کرد: طی این مدت 58 نفر بر اثر بیماری یاد شده در استان فوت نموده اند.
پزشک برنامه های پیشگیری از ایدز دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد خاطرنشان کرد: از مجموع بیماران ایدز شناسایی شده در استان 77 درصد مرد و 23 درصد زن هستند، زنان مبتلا از طریق همسرانشان به ویروس این بیماری آلوده شده اند .
وی، یبیشترین گروه سنی مبتلا به ایدز در استان را سنین بین 21 تا 35 سال ذکر کرد و گفت: شایعترین راه انتقال این بیماری، اعتیاد تزریقی است.
وی تماس جنسی محافظت نشده ، دریافت خون و فرآورده های خونی آلوده و انتقال از مادر مبتلا به نوزاد در دوران بارداری را از دیگر راههای انتقال این بیماری عنوان کرد.
پدرزاده با بیان اینکه تاتو و خالکوبی در شرایط غیر استریل هم از جمله راههای انتقال ویروس اچ ای وی است ادامه داد: این بیماری از طریق تماس معمولی مانند دست دادن، در آغوش کشیدن، بوسیدن، نشستن در کنار فرد مبتلا ، خوردن و آشامیدن ، گزش حشرات، استفاده از توالت ، حمام و استخرهای شنا منتقل نمی شود.
وی اظهار کرد: زمانی که فرد به ویروس مولد اچ آی وی آلوده می شود تا شروع بیماری ایدز ممکن است 10 سال طول بکشد که طی این مدت فرد در ظاهر سالم بوده و می تواند به کار و فعالیت ادامه دهد اما زمانی که وارد فاز بیماری شود و علائم آن نمایان گردد به ایدز مبتلا شده است.
*** نوزاد مبتلا به ایدز در استان متولد نشده است
پدرزاده با اشاره به اجرای طرح پیشگیری انتقال ایدز از مادر مبتلا به نوزاد در استان گفت: این طرح از سال 93 در برخی استانها آغاز شد و از ابتدای سال96 در همه استانهای کشور اجرایی شد.
پزشک برنامه های پیشگیری از ایدز دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزود:در این طرح همه مادران باردار در سه ماهه اول و سه ماهه سوم مورد آزمایش قرار گرفته و در صورتی که مبتلا به ایدز باشند، تحت درمان قرار می گیرند و در این صورت احتمال انتقال بیماری از مادر به جنین، کمتر از 2 درصد است.
پدر زاده اظهار کرد: از سال 82 تاکنون 30 زن باردار مبتلا به اچ ای وی (ایدز) در استان شناسایی شد که تحت کنترل و مراقبت قرار گرفتند و موفق به تولد نوزادان سالم شدند.
***سن ابتلا به ایدز کاهش یافته است
وی با اشاره به کاهش سن ابتلا به ایدز گفت: الگوی انتقال در سالهای اخیر تغییر کرده به گونه ای که روند این بیماری در بانوان افزایش یافته است.
پدرزاده اظهار کرد: تا پایان شهریورماه سال جاری ، 36 هزار و 571 نفر مبتلا به ویروس HIV مثبت در کشور مورد شناسایی قرار گرفتند که از این جمعیت 83درصد مرد و بقیه زن بوده اند.
وی با بیان اینکه 52 درصد مبتلایان در گروه سنی 21 تا 35 سال بودند اظهار کرد: در این وضعیت، حساس کردن جامعه و هشدار دادن به جوانان برای کاهش آسیب های این بیماری، موثر است.
وی با بیان اینکه در راستای پیشگیری و کنترل آسیبهای اجتماعی، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی ضروی است افزود: برای پیشگیری ویژه در گروه جوانان و نوجوانان به عنوان گروههای در معرض آسیب ، آموزش و اطلاع رسانی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: جوانان و نوجوانان از راههای انتقال و ابتلا به اچ آی وی اطلاعات کافی ندارند بنابراین آموزش و اطلاع رسانی در زمینه این بیماری مورد اشاره باید در اولویت باشد .
وی با اشاره به اینکه باید تمام افراد جامعه برای پیشگیری از این بیماری از خود مراقبت کنند افزود: اگر ابتلا به ایدز، به موقع خود تشخیص داده شود، موجب بهتر شدن کیفیت زندگی فرد مبتلا و افزایش طول عمر می شود.
پدر زاده افزود: درحال حاضر در موارد جدیدی که شناسایی شده علاوه بر اینکه درصد زنان نسبت به قبل افزایش پیدا کرده، الگوی انتقال از طریق جنسی هم رو به افزایش است.
*** رفتارهای پرخطر، عامل ابتلا به اچ ای وی
پدرزاده با اشاره به اینکه ابتلا به آچ آی وی در اثر رفتارهای پر خطر است افزود: بیماران مبتلا به این ویروس را نباید طرد کرد.
وی اظهار کرد:این بیماری سراغ کسی نمی آید بلکه افرادی که نسبت به رفتارهای پرخطر بی توجهی می کنند به آن مبتلا می شوند.
*** انگ اجتماعی از مشکلات بیماران مبتلا به ایدز
پزشک برنامه های پیشگیری از ایدز دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یکی از مشکلات بیماران ایدزی را انگ‌های اجتماعی خواند و گفت: انگ‌زدایی از اولویت‌ها و اهداف اصلی برنامه‌های هفته اطلاع ‌رسانی در مورد ایدز است.
وی افزود: از مهمترین موانع برای کنترل و مهار ایدز در دنیا وجود انگ و تبعیض نسبتا زیاد در زمینه بیماری ایدز و افراد مبتلا به آن است، انگ نه تنها مانع مهم در برابر اقدام های پیشگیرانه بلکه موجب می شود بسیاری از افراد اچ ای وی مثبت از حقوق فردی و اجتماعی خود محروم شوند.
وی خاطر نشان کرد:آگاهی ناکافی جامعه از این بیماری سبب می شود تا افراد مبتلا برای درمان خود اقدام نکنند.
وی افزود: بسیاری از افراد از مبتلایان به اچ ای وی فرار می کنند در حالی که زندگی با فرد مبتلا به اچ آی وی مثبت هرگز سبب نمی شود که آنها نیز مبتلا شوند زیرا این ویروس تنها از راههای یاد شده قابل انتقال است.
وی اظهار کرد: بنابر این افرادی اطلاعات درست ندارند و به جای مبارزه با ویروس اچ آی وی از فرد مبتلا دوری می کنند.
وی با یادآوری اول دسامبر(10 آذر) روز جهانی ایدز افزود: سازمان بهداشت جهانی شعار امسال را «سلامتی حقی برای همه با اطلاع رسانی، پیشگیری، تشخیص زودهنگام، درمان و حمایت از مبتلایان به HIV» انتخاب کرده بود.
***
رییس مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری دانشگاه علوم پزشکی یزد هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ایدز مرحله نهایی بیماری است که توسط ویروسی به نام اچ آی وی (ویروس نقص ایمنی انسانی )ایجاد می شود گفت: این ویروس به سلول دفاعی بدن حمله می کند و قدرت دفاعی آن را ضعیف می کند.
دکتر علی رضا ذبیحی با بیان اینکه بیشتر افرادی که دارای رفتار پرخطر هستند به این بیماری مبتلا می شوند اظهار کرد: این بیماری از طریق روابط جنسی پرخطر ،استفاده مشترک از وسایل ترزیق یا سایر ابزار تیز برنده چون تیغ و سوزن خالکوبی ، انتقال از مادر مبتلا به نوازد منتقل می شود.
رییس مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری خاطرنشان کرد: تشخیص اچ آی وی فقط از طریق آزمایشات تخصصی انجام و با آزمایش های متداول مشخص نمی شود، انجام این آزمایش به جز در موارد اهدای خون و اهدای عضو اجباری نیست و فرد باید با رضایت اقدام به این آزمایش نماید.
وی با اشاره به وجود یک مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری در استان اظهار کرد: افراد دارای رفتارهای پر خطر ، مبتلایان HIV و هپاتیپ به این مرکز مراجعه می کنند.
دکتر ذبیحی با بیان اینکه اطلاعات افراد در این مرکز کاملا محرمانه است و حتی بدون رضایت خود بیمار به خانواده درجه یک آنها هم اطلاعات داده نمی شود افزود:افرادی که مشکل رفتاری دارند با مشاوره و انجام تست تنها بعد از 10 دقیقه با دو قطره خون می توانند از وضعیت آلودگی خود به اچ آی وی مطلع شوند.
رییس مرکز مشاوره بیماریها رفتاری یزد اظهار کرد: اگر جواب آزمایش فرد، مثبت باشد یعنی ایدز دارد که برای فرد مبتلا پس از آزمایش، پرونده تشکیل و به وی خدمات ارائه می شود.
رییس مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری یزد با بیان اینکه خدمات مرکز مورد اشاره کاملا رایگان است افزود: در مرکز یاد شده خدمات آموزشی ، مشاوره ، پیشگیری ، مراقبت و درمان به گروههای پرخطر ، افراد آلوده و مبتلا به بیماریهای رفتاری چون ایدز ، عفونت های آمیزشی و هپاتیت های منتقله از راه خون داده می شود.
*** ایدز، ترس ندارد
وی با بیان اینکه بیشتر بیماران مبتلا به ایدز ،حتی به خانواده شان در مورد بیماری خود چیزی نمی گویند گفت: زیرا می ترسند بخاطر این بیماری، خانواده ، دوستان و آشنایان آنها را ترک کنند.
دکتر ذبیحی با بیان اینکه نباید از بیماران ایدزی ترسید افزود: این بیماری فقط از طریق خون قابل انتقال است.
رییس مرکز مشاوره بیماریها رفتاری یزد خاطر نشان کرد: نباید از این بیماری یک غول بزرگ ساخت، اگر روابط ها درست باشد اتفاق خاصی رخ نمی دهد.
*** ادعای مبتلایان به اچ آی وی، مبنی بر پذیرش نکردن آنها در مراکز درمانی
وی با اشاره به مشکلات بیماران اچ آی وی گفت: این بیماران ادعا می کنند حتی در پذیرش و بستری در بیمارستان ها برای عمل جراحی و درمانگاه ها مشکل دارند یا حتی اگر برخی از مراکز درمان یا یونیت های دندانپزشکی بدانند بیمار مثبت است از پذیرش آنها خودداری می کنند.
وی اضافه کرد: بسیاری از بیمارانی که به این مرکز مراجعه می کنند خوشبختانه به دلیل اینکه داروی خود را مرتب مصرف می کنند با توجه به اینکه یکی از زوجین هم ایدز داشته به زندگی خود ادامه دادند و فرزند هم دارند، بنایراین افراد از بیماران ایدزی نهراسند.
رییس مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری یزد با بیان اینکه ایدز درمان قطعی ندارد افزود: اگر بیماری زود تشخیص داده شود و مبتلایان هم داروهای خود را مرتب مصرف کنند می توانند مانند دیگر افراد جامعه به زندگی خود ادامه دهند.
وی یادآور شد: البته اگر فرد، دارو مصرف نکند از زمان تشخیص تا مرگ آن 6ماه بیشتر طول نمی کشد.
***انگ و بدنامی، عامل محرومیت بیماران ایدز از حقوق اجتماعی
وی با بیان اینکه بسیاری بیماران مبتلا به ایدز به دلیل انگ اجتماعی، بیماری خود را پنهان می کنند افزود: در بسیاری موارد ، افراد به دلیل نداشتن آگاهی درست با فرد مبتلا به ایدز رفتار درستی ندارند.
رییس مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری یزد با بیان اینکه انگ و بدنامی در ایدز باعث نابرابری و تبعیض و محرومیت از حقوق اجتماعی افراد مبتلا می شود اضافه کرد: بسیاری از افراد به دلیل نداشتن آگاهی، بجای آنکه با خود بیماری مبارزه کنند با بیمار اچ ای وی مثبت مبارزه می کنند.
وی اظهار کرد: انگ و تبعیض باعث می شود بسیاری از افراد دارای رفتارهای پرخطر از مراجعه برای انجام آزمایش و تشخیص بیماری خودداری و در نتیجه ما نمی توانیم به موقع این مبتلایان را شناسایی کنیم و این موضوع خود باعث گسترش ایدز در جامعه می شود.
رییس مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری یزد اضافه کرد:حمایت روانی و اجتماعی از افرادی که با اچ ای وی زندگی می کنند و ارائه خدمات سلامت مورد نیاز آنان باعث کاهش انگ و تبعیض، بهبود کیفیت زندگی و کاهش بار بیماری می شود.
*** ناگفته های ایدز از زبان افراد مبتلا به اچ آی وی
یک بیمار غیر بومی مبتلا به ویروس اچ آی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مشکلات زندگی با این بیماری را تشریح کرد.
این بیمار که از طرف مرکز مشاوره بیماری های رفتاری به خبرنگار ایرنا معرفی اما حاضر به اعلام نام خود و حتی مصاحبه حضوری نشد در گفت و گوی تلفنی با ما با بیان اینکه 10 سال از بیماری وی می گذرد گفت: با شنیدن خبر ابتلا به این بیماری، زندگی برایم تمام شده بود و مدام مرگ را جلوی چشمم تداعی می کردم.
وی افزود: در سال 77 در زندان، معتاد تزریقی بودم و برای تزریق مواد مخدر از سرنگ های دیگران استفاده می کردم که به این بیماری گرفتار شدم.
این بیمار با بیان اینکه با انجام آزمایش از بیماری خود مطلع شدم افزود: بسیار سخت است که به یک فرد خبر این بیماری بدهند ، بیماری که خیلی افراد از آن می ترسند و از مبتلایان به آن فرار می کنند.
وی با اشاره به اینکه اکنون چندین سال است که پاک هستم و به هیچ موادی هم اعتیاد ندارم یادآور شد: خانواده ام از همان ابتدا از بیماری من مطلع شدند ، خیلی ناراحت شدند اما رفتارشان را با من تغییر ندادند، حتی ظرف غذا من را هم جدا نکردند زیرا خیلی بیماران به محض مطلع شدن اطرافیان آنها ، سریع ظروف غذای آنها را جدا می کنند.
وی اظهار کرد: سالهای سختی را با این بیماری طی کردم تا اینکه به مرکز مشاوره رفتاری محل سکونت مراجعه کردم و راه خود را پیدا کردم.
این بیمار مبتلا "اچ آی وی" با بیان اینکه اکنون پنج سال است که ازدواج کردم و فرزندم در راه است اظهار کرد: همون روز اول آشنایی با همسرم تمام ماجرای بیماری خود را برایش تعریف کردم و او را به مرکز مشاوره رفتاری محل سکونت فرستادم تا بیشتر در جریان این بیماری قرار گیرد و با آگاهی در زمینه زندگی مشترک خود تصمیم گیرد.
وی با بیان اینکه همسرم بیماری من را پذیرفت و با من ازدواج کرد گفت: من از زندگی ام راضی هستم اما انچه مرا رنج می دهد برخورد افراد جامعه است.
وی خاطرنشان کرد: در محل سکونتم (یکی از شهرهای کشور) افراد از بیماری من مطلع بودند و با من رفتار درست نداشتند؛حتی مجوز برای ایجاد اشتغال برخی دستگاهها به علت بیماری ام به من نمی دادند به همین علت مجبور شدم برای آرامش زندگی ام به یزد مهاجرت کنم.
این بیمار افزود: برخی مواقع که به مهمانی می رفتم ، میزبان از من می پرسید "با ظرفی که غذا خوردی چه کنم ؟ آلوده است؟".
وی با بیان اینکه اکنون شغل آزاد دارم و با آن امرار و معاش می کنم گفت: یک روز بخاطر داشتن آنزیم کبدی به یکی از مراکز درمانی در استان یزد مراجعه کردم، آزمایشات خود را به پزشک نشان دادم و گفتم ایدز دارم، به محض شنیدن این حرف، من را از اتاقش بیرون کرد.
این بیمار خاطرنشان کرد: خیلی ناراحت شدم و به پرسنل و پزشک گفتم من با این بیماری کنارم امدم ، شما چرا اینطور رفتار می کنید ؟ .
وی افزود: به نظرم اگر از طریق رسانه ها و دیگر شیوه ها به مردم اطلاع رسانی شود که این بیماری فقط از طریق خون قابل انتقال است هیچ موقع از ما فرار نمی کنند.
وی اظهار کرد: ما هم خواسته یا ناخواسته به این بیماری مبتلا شدیم ، اما حق زندگی داریم ، افراد جامعه از ما فراری نباشند.
***
زینب هم یک بیمار ایدزی است که گفت: یک بیمار مبتلا به اچ آی وی نباید در مورد بیماری اش به کسی چیزی بگوید چون که همه از او فرار می کنند.
وی افزود: من در مورد بیماریم با هر کس درد دل کردم دیگر او را ندیدم و برای همیشه از من خداحافظی کرد، الان به مدت پنج سال است با این بیماری دست پنجه نرم می کنم و از مردم می خواهم از ما فرار نکنند و ما را تنها نگذارند.
وی که با بعض گلو صحبت می کرد اظهار داشت: کنار آمدن با این بیماری و تنهایی، خیلی سخت است، با وجود آنکه مدتی است به مرکز مشاوره رفتاری مراجعه کردم حالم بهتر است اما تنها هستم.
2088/ 6197 گزارش از: کبری دانشی**انتشار: محمدحسین فلاح

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/10529/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

چایی‌های قاچاق به مقصد نرسید

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی –خاکی در استان یزد

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به 9 منزل مسکونی

بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

اختصاص 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

انتقال چای قاچاق با قطار

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود

مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد برگزار می‌شود

توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی

پیشنهاد افزایش 40 درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد

مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است

تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری در استان یزد

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

کشف رشوه‌خواری 20 میلیارد ریالی دو نفر از مدیران ارشد استان یزد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

«نوچاد»، دریچه نوآوری در چادرملو

پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد

بارش بی سابقه در روستای قطرم بافق