خبر یزد

آخرين مطالب

لزوم ماندگاری جمعیت در روستاهای استان یزد/ تنها 15 درصد جمعیت در روستاها باقی مانده اند اقتصادي

لزوم ماندگاری جمعیت در روستاهای استان یزد/ تنها 15 درصد جمعیت در روستاها باقی مانده اند
  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - یزد- جاذبه های شهری موجب شده جمعیت روستایی استان یزد که تا 40 سال قبل 65 درصد بود به 15 درصد کاهش یابد.
به گزارش ایرنا امسال و در ادامه سیاست حفظ و ماندگاری جمعیت روستایی کشور و نیز مهاجرت معکوس به این مناطق، دولت دوازدهم، برنامه تدوین سند توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستاها بر اساس ماده 27 قانون برنامه ششم توسعه و پرداخت تسهیلات به مشاغل روستایی بر اساس قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایر را در دستور دارد.
با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و نظر مساعد مقام معظم رهبری و تصویب مجلس شورای اسلامی، 1.5 میلیارد دلار معادل پنج هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی با نرخ صفر درصد به امر اشتغال مناطق روستایی و عشایری اختصاص یافته است.
در کنار این مبلغ ، پنج هزار میلیارد تومان از منابع بانکی نیز با نرخ 18 درصد به اشتغال مناطق روستایی و عشایری و شهرهای زیر 10 هزار نفر اختصاص می یابد.
در واقع دولت دوازدهم در ادامه سیاست های اجرا شده در دولت یازدهم در مجموع 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ میانگین 9 درصد به این موضوع اختصاص یافته که با استناد به قانون تسهیلات در مناطق روستایی و عشایری 3 درصد از 9 درصد سود تسهیلات از طریق یارانه توسط سازمان برنامه و بودجه و آورده قرض الحسنه بانک های عامل تامین می شود.
بر اساس آئین نامه دولت 45 درصد منابع این طرح به بخش کشاورزی و منابع طبیعی، 15 درصد به فعالیتهای خدماتی و آی تی، 10 درصد به بخش معادن، 10 درصد گردشگری، 10 درصد صنایع دستی و فرش دستباف و 10 درصد برای تامین سرمایه در گردش واحد های مستقر در نواحی صنعتی روستایی و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت اختصاص یافته است.
** تقویت اقتصاد روستاها با مشارکت نیروهای محلی
برای اجرای این طرح ، سهمی برای امسال در هر استان مشخص شده که در این خصوص دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان یزد درباره سهم این استان گفت: سهم یزد در طول سال های برنامه و در اجرای ماده 27 قانون برنامه ششم توسعه 215 روستاست.
حمیدرضا نصیری زاده درباره اهداف اجرای این طرح نیز اظهار کرد: این اقدامات باهدف برنامه ریزی منطقه ای، تقویت اقتصاد روستاها، توسعه اقتصاد صادرات محور، توجه به استعدادها و ظرفیت های بومی و محیطی، مشارکت نیروهای محلی و ارتقای سهم روستاها در اقتصاد ملی صورت می گیرد.
برای اجرای هر چه بهتر طرح توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری چهار دستگاه شامل جهاد کشاورزی ، صنعت و معدن و تجارت ، میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری و اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان ایجاد کننده اشتغال معرفی شده اند.
** ایجاد پنج هزار شغل در مناطق روستایی و عشایراستان یزد
درباره میزان اشتغال پیش بینی شده برای مناطق روستایی استان یزد دبیر کارگروه تخصصی اشتغال استان یزد گفت: بر مبنای نقشه راه و طرح های چهار دستگاه و با همکاری فرمانداران و بخشداران ، پنج هزار شغل در مناطق روستایی و عشایر استان ایجاد می شود.
محمدحسین ریاحی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این بخش پنج بانک کشاورزی ، پست بانک ، توسعه تعاون ، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به عنوان بانک های پرداخت کننده تسهیلات معرفی شده اند.
** کشاورزی و صنایع تبدیلی ضامن اشتغال پایدار در روستاها
رونق اشتغال در بخش کشاورزی به عنوان شغل اصلی مناطق روستایی می تواند دلخوشی روستاییان و عشایر را برای ماندن در این مناطق بیشتر کند.
در طول سال های اخیر با وجود فعالیت های گسترده در بخش کشاورزی ، به دلیل تنوع جذابیت های شهری بویژه در حاشیه شهرهای بزرگ از هر روز از تعداد روستانشین ها کم و بر شهرنشین ها افزوده شده به گونه ای که هم اکنون جمعیت روستایی استان که تا حدود 40 سال قبل 65 درصد بوده به 15 درصد کاهش یافته است.
متولی فعالیت های کشاورزی، جهاد کشاورزی هر استان است که در این خصوص و فعالیت های اشتغالزای این مجموعه در مناطق روستایی و عشایری مدیرکل این دستگاه در استان گفت: راهبردهای این سازمان برای اشتغال در مناطق روستایی در قالب سه بسته رونق تولید ، اشتغال پایدار و اشتغال فراگیر تعریف شده است.
سید جمال سجادی پور با بیان اولویت های اشتغالزایی در این مجموعه افزود: در این طرح برای استان یزد علاوه برای برنامه ریزی برای تثبیت اشتغال 710 نفر ، سهم استان از اشتغال تعیین شده در کشور یکهزار و 53 نفر تعیین شده است.
وی تصریح کرد: ضمن آنکه 52 پهنه با ظرفیت 2هزار و 750 واحد شامل 40 پهنه کشاورزی ، دامی و دامداری و شیلات و نیز 12 پهنه گلخانه ای در کارگروه زیربنایی داشته ایم که می تواند در حوزه تثبیت و رشد اشتغال جمعیت 212 هزار نفری مناطق زیرجمعیت 10 هزار نفر و روستایی و عشایر استان یزد موثر باشد.
وی معتقد است که امروز به دلیل خشکسالی ها و کمبود آب ، دامداری و پرورش دام همچون گذشته ممکن نیست چون در گذشته در این بخش وابسته به مراتعی بودیم که هم اکنون از بین رفته و وجود ندارد به همین دلیل باید برای پرورش دام های با کیفیت و شیردهی بالا اقدام کنیم و سرمایه گذاری در آن ضامن رشد اشتغال در مناطق روستایی و عشایر خواهد بود.
البته در این بخش مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد معتقد است توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در روستاها ضمانت کننده اشتغال پایدار و دائم روستایی خواهد بود.
علیرضا طاقه باف به خبرنگار ایرنا گفت: صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی از میزان بیکاری های دائمی و فصلی در مناطق روستایی می کاهد و زمینه مناسبی برای توسعه و افزایش تولید را در کنار اشتغال مولد و پایدار در این مناطق فراهم می کند.
وی خاطرنشان کرد: صنایع تبدیلی در کاهش ضایعات کشاورزی تاثیرگذار است و می تواند موجب کاهش ضایعات انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی شود.
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی استان ادامه داد: این صنایع همچنین موجب افزایش بهره‌‌وری تولید و ارتقاءدرآمد خانوارهای روستایی و همچنین زمینه ساز اشتغال نوین در مناطق روستایی می شود.
** صنایع دستی و گردشگری ، مشاغل پاک و بی نیاز از آب
یکی دیگر از زمینه های فعالیت و اشتغالزا در مناطق روستایی بخش های گردشگری و صنایع دستی است به گونه ای که در بخش گردشگری اقدامات خوبی در این مناطق بویژه در ساخت واحدهای بوم گردی انجام شده است.
هم اکنون در این بخش استان یزد پس از استان های کرمان و اصفهان دارای بیشترین تعداد اقامتگاه بوم گردی در کشور است.
مدیرکل امور روستایی استانداری یزد درباره وضعیت واحدهای بوم گردی گفت: 55 واحد بوم گردی با اشتغال بالای 200 نفر در مناطق روستایی و محروم استان ایجاد شده و 2 میلیارد ریال اعتبارات بلاعوض دراین بخش پرداخت شده است.
محمد یارمند به ایرنا گفت: دولت تدبیر و امید حمایت های خوبی از تولید در روستاها داشته و در راستای ایجاد بسترهای حمایتی و تسهیلاتی برای 13 بخش و 20 دهستان محروم استان یزد تسهیلاتی با کارمزد هشت درصد تا سقف 100 میلیون تومان اختصاص یافته که واحدهای تولیدی اشتغال‌زا در روستاها می‌توانند از این بسته‌های حمایتی استفاده کنند.
** اجرای طرح تعاون روستا زمینه ساز مشارکت برای ایجاد اشتغال پایدار
در کنار این طرح مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد خبر از اجرای طرح «روستا تعاون» در روستاهای یزد به منظور اشتغال هدفمند و پایدار می دهد.
محمدحسین ریاحی گفت: 400 روستا در استان یزد وجود دارد که 80 درصد آنها در جوار شهر ها قرار دارند و باید برنامه ریزی فراگیری برای توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در آنها داشته باشیم.
وی یادآور شد: به دلیل کمبود آب دامپروری و کشاورزی با روش های سنتی و نیمه مدرن جوابگوی اشتغال نخواهد بود و اگر روستائیان نیز تسهیلاتی در این زمینه بگیرند، دچار مشکل می شوند بنابر این بهتر است سایر مزایای روستاها نیز مورد توجه قرار گیرد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد تأکید کرد: فعالیت های توسعه ای روستا باید بر مبنای بهره گیری از استعدادها و ظرفیت های موجود روستا و یا عضویت ساکنان روستایی دنبال شود.
** گسترش فناوری های اطلاعات زمینه ساز رشد اشتغال روستاییان تحصیلکرده
بخش آی تی ، فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز با توجه به گسترش اینترنت در روستاهای استان زمینه خوبی برای ایجاد مشاغل پاک و بدون آلایندگی و نیاز به آب است و می تواند قشر دانش آموخته دانشگاهی این مناطق را زیرپوشش قرار دهد.
در این خصوص مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد با بیان رشد تجهیزات روستاهای استان در حوزه اینترنت گفت: تعداد روستاهای دارای اینترنت در استان از 200 روستا به 400 روستا افزایش یافته است .
اکرم فداکار افزود: پهنای باند استان در راستای توسعه کسب و کار در حوزه آی.سی.تی هشت برابر ، پهنای باند واگذار شده به اپراتورها در سطح استان 14 برابر و نیز تعداد مشترکان اینترنت پنج برابر شده که همه اینها بیانگررشد شاخص های فنواری های ارتباطی در استان است.
وی یادآور شد: در سال جاری یک‌هزار دستگاه خودپرداز در روستاهای کشور نصب می شود که 18 روستای محروم استان یزد نیز در این مجموعه قرار دارد.
به هر حال امیدواریم تسهیلات تعیین شده در اختیار کارآفرینان واقعی روستاها و مناطق عشایری قرار گرفته و از مسیر واقعی خود منحرف نشود یعنی به سرنوشت برخی از تسهیلات اشتغالزایی زودبازده در گذشته مبتلا نشود.
جمعیت روستایی، عشایری و شهرهای زیر 10 هزار نفر استان 212 هزار نفر اعلام می شود و با این طرحها می توان به ماندگاری این جمعیت و شهری نشدن آنها امیدواربود.
1968/ 6197 گزارش:محمودرضا رحمانی**انتشار:محمدحسین فلاح
@irnayazdd

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/11643/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز

رعایت نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

7 بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید

حضور شمشیربازان چادرملو در رقابت‌های انتخابی آسیا

آغاز عملیات روکش آسفالت 10 کیلومتر محور طبس یزد

نقش آفرینی جوانان نخبه در توسعه جهش تولید/جلوی مونتاژ‌ها را بگیرید

بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد

انجام 2 پرواز به مقصد مدینه منوره

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

پیش بینی آسمان ابری در آدینه استان یزد

اقدام فوری برای مرمت بند خاکی ابراهیم آباد

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رواج بی حجابی در جامعه توطئه دشمنان است

جهش تولید با رشد استعداد کارگران محقق می‌شود

رشد 10 برابری طرح حوزه راه شهرستان مهریز

نرخ بازار باید منصفانه و اسلامی باشد/ ضرورت توجه به حق و حقوق کارگران

امتیاز صدرشیمی در لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور به مهریز انتقال یافت

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

کارگران رکن مهم اقتصاد کشور هستند

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است