خبر یزد

آخرين مطالب

مدیر مرکز مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی یزد: روش‌های معالجه اعتیاد در ایران موثر و جامع نیست اجتماعي

مدیر مرکز مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی یزد: روش‌های معالجه اعتیاد در ایران موثر و جامع نیست
  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - مدیر مرکز مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی استان یزد، گفت: متاسفانه در ایران آمار دقیقی از معالجه شدگانی که سابقه مصرف مواد مخدر داشته اند وجود ندارد، لذا افزایش آمار معتادان نشان‌دهنده این واقعیت است که روش‌های درمان اعتیاد موثر و جامع نبوده است.
«بهروز اسلامی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه یزد، با اشاره به این‌که اعتیاد اختلالی است با بازگشت‌های مکرر، اظهار کرد: معتادان بارها با روش‌های متفاوت ترک کردن سلامت جسمی خود را به دست آورده، اما پس از گذشت مدت کوتاهی بار دیگر به اعتیاد روی می‌آورند.
وی در مورد روش‌های ترک اعتیاد با اشاره به این‌که ترک اعتیاد در ایران بیشتر به سه طریق ارائه می‌شود، ‌افزود: کیلنیک‌های ترک اعتیاد، انجمن معتادان گمنام و کمپ‌ها سه روش رایج ترک اعتیاد در کشور است.
مدیر مرکز مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی استان یزد در ادامه با اشاره به روش ترک اعتیاد در کلنیک‌ها گفت: در این روش معتادان با استفاده از نگهدارنده متادون زیر نظر پزشک متخصص فقط از عوارض ناشی از عدم دریافت مواد مثل نشئگی و خماری دور شده و می‌توانند به زندگی اجتماعی خود بازگردند.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود در مورد نقاط قوت و ضعف روش درمانی کلینیک‌های ترک اعتیاد تصریح کرد: براساس پژوهش‌های صورت گرفته، در این روش اکثر بیماران به وجود دارو و حضور پزشک در مرکز کلنیک به عنوان تنها نقاط قوت این روش اشاره کردند و این درحالی است که بزرگترین ضعف در این روش درمانی نبودن رابطه معنوی میان پزشک و بیمار است و در بیشتر موارد پزشكان نتوانسته اند رابطه خوبی با فرد معتاد ایجاد كنند و از نظر معتادان این رابطه رابطه فروشنده و خریدار است.
اسلامی خاطرنشان کرد: علی‌رغم ضعف‌های مطرح شده، در برخی از کلنیک‌ها، دارو به درخواست فرد و بدون هیچ‌گونه بررسی افزایش میابد.
وی در ادامه افزایش بی‌علت داروی متادون را از مهمترین ضعف‌های کلنیک‌ها دانست و بیان کرد: افزایش بدون علت مقدار متادون و یکسان گرفتن هزینه این دارو برای تمام بیماران با مقدار مصرف‌های متفاوت باعث روی آوردن آنها به افزایش آن و حتی فروش این ماده در بازار آزاد شده است. لذا بسیاری از بیماران از درآمد حاصل از فروش متادون به مصرف مجدد مواد مخدر روی آوردند.
مدیر مرکز افکار سنجی سازمان جهاددانشگاهی در مورد ترک اعتیاد به روش خشک گفت: به کارگیری کمپ‌ها در ترک اعتیاد به دلیل عدم وجود ماده نگهدارنده، ترک خشک نامیده می‌شود.
اسلامی ترک اجتماع مدار را از دیگر عناوین روش ترک اعتیاد در کمپ‌ها عنوان کرد و افزود:‌ در این روش که معتادین به صورت اجتماعی نسبت به ترک اعتیاد اقدام می‌کنند بیماران از یک ماه تا سه سال بسته به نوع و میزان ماده مصرفی، به ترک اعتیاد روی می‌آورند.
وی با اشاره به نقاط ضعف و قوت این روش درمانی گفت: اکثر بیماران نبودن ماده نگهدارنده در این روش و وجود همدلی و مشارکت را مهمترین نقطه قوت کمپ ها می‌دانند و نقاظ ضعف آن را اجبار در ترک کردن و عدم سرویس دهی مناسب دانستند.
این پژوهشگر در رابطه با دیگر ضعف‌های موجود در روش ترک در کمپ‌ها اظهار کرد: مهمترین ضعف کمپ‌ها که معتادان آن را مطرح کردند دوری از خانواده و یادگیری و آشنایی با خلاف بیشتر بوده است که باعث روی آوردن بسیاری از ان ها به مصرف مجدد مواد مخدر شده است.
اسلامی در مورد سومین روش ترک اعتیاد به نام معتادان گمنام که به معتادان گم نام یا NA نیز شناخته می‌شود گفت: این روش ترک که بسیار موفق‌تر از دو روش مذکور عمل شده است؛ شرط عضویت در انجمن معتادان گمنام مصرف یا سابقه مصرف مواد مخدرمی باشد و جز عامل اعتیاد، عواملی همچون نژاد و زبان و دین و... هیچ اهمیتی ندارد و اساس آن همدلی و حمایت معتادان از یکدیگر به منظور ترك مواد مخدر است.
وی نقاط قوت و ضعف این روش درمانی را از زبان معتادان، ورود به حریم شخصی دانست و ادامه داد: این نقط ضعف درصد ناچیزی از جامعه هدف را شامل می‌شود.
این مقام مسئول تأکید کرد: مشارکت افراد و افزایش آگاهی مهمترین نقط قوت ترک اعتیاد در کلاس‌های NA است.
در كل در مقایسه سه روش عمده ترك عنوان شده می توان اذعان كرده مولفه های سرمایه اجتماعی (همچون اعتماد، آگاهی، مشاركت، هنجارپذیری و...) در گروه های معتادان گمنام بسیار بیشتر و پررنگ تر می باشد كه می توان یكی از دلایل موفقیت بیشتر آنها را در مقایسه با كمپ و كلینیك همین امر دانست.
این پژوهشگر در رابطه با بالارفتن آمار معتادان در جامعه گفت: متاسفانه در ایران آمار دقیقی از معالجه شدگانی که به مصرف مواد مخدر روی آوردند وجود ندارد اما افزایش آمار معتادان نشاندهنده این واقعیت است که روش‌های معالجات موثر و جامع نبوده است.
وی با توجه به یافته های تحقیقی كه با حمایت مادی و معنوی استانداری یزد انجام شد و برروی 150 نفر از معتادان که به هر سه روش عنوان شده ترک را تجربه کرده بودند، تصریح کرد: یافته ها نشان داد کمترین سن شروع به مصرف مواد مخدر 14 سال و بیشترین سن 60 سال بوده است که 70 درصد این افراد دارای خانواده معتاد و 58 درصد آن‌ها دارای دوستان معتاد بودند.
اسلامی در مورد تاثیر خانواده و آشنایان در لعزش معتادان و روی آوردن مجدد آنها به مواد مخدر گفت: تجربه‌های متفاوت بعد از اولین ترک بسیاری از معتادان نشان داده که 52 درصد آنها پس از اولین ترک خود، بازهم از سوی خانواده رانده شدند و 48 درصد آنها نیز با قطع رابطه از سوی آشنایان و همسایگان نیز روبرو بودند.
بهروز اسلامی افزود:بر اساس پژوهش‌ انجام شده 44 درصد افرادی که برای اولین بار ترک اعتیاد را تجربه کردند با تشویق خانواده و 25 درصد آن‌ها با تشویق همسایگان و آشنایان خود، بار دیگر به جامعه بازگشتند.
وی با بیان این‌که تنها 11 درصد افرادی که برای اولین بار موفق به ترک اعتیاد شدند به شغل سابق خود بازگشتند،‌ خاطرنشان کرد: 28 درصد به دلیل شغل آزاد توانستند به شغل سابق خود روی بیاورند و این در حالی است که نگاه بدبینانه جامعه به آنها باعث شده که قسمت عمده ای از این افراد نتوانند شغل خود را باز پس بگیرند و هشت درصد به دنبال مشاغل خود نروند.
مدیر مرکز مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی استان یزد، در پایان با اشاره به بررسی نقاط ضعف و قوت مراكز ترك اعتیاد در این تحقیق، مدلی ارائه دادیم كه با همكاری نهادهای دولتی و غیردولتی و همچنین همراهی خانواده‌ها می تواند جامع تر به ترك اعتیاد بپردازد تاكید كرد یافته های كامل این تحقیق و مد ارائه شده در آخرین نسخه (شماره 42) فصلنامه علمی پژوهشی اعتیاد پژوهی به آدرس etiadpajohi.ir برای علاقه مندان قابل دسترسی است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/11720/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌های ناشی از سیل را کاهش داد

آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌ ناشی از سیل را کاهش داد

تا 24 ساعت آینده میزان خسارت‌ها برآورد می‌شود

تکمیل راه آهن خواف هرات

وضعیت جاده‌های استان یزد / خسارت 6000 میلیارد تومانی سیل سال گذشته

جاری شدن سیل در رودخانه‌های تفت

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

انجام بیش از 331 هزار آزمایش کلرسنجی از شبکه‌های توزیع آب استان یزد

احتمال پس‌زدگی روان آب‌ها از شبکه فاضلاب خانگی یزد

استقبال گسترده دانش‌آموزان یزدی از رویداد ایده شو دانش‌آموزی

بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی

بارش باران سیل آسا در یزد

آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان اشکذر

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ناسا یک گام به کشف حیات بیگانه در مریخ نزدیک‌تر شد

ستاره هایی که درآسمان میبینیم چه اندازه ای هستند؟

تداوم طرح نور با جدیت

توقیف کامیون حامل سوخت قاچاق در یزد

دستگیری سارقان سابقه دار باطری خودرو در یزد

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی در یزد

خروش رودخانه فصلی در روستای سانیج+فیلم

پیشرفت فیزیکی 85 درصدی پروژه عمرانی آبرسانی شهرستان میبد

چادرملو علیه چهار صحنه داوری نیم فصل دوم

لیگ دسته دوفوتسال بزرگسالان کشور

بررسی آخرین وضعیت طرح جذب منابع و سرمایه های خرد اتباع

آخرین جزئیات سیل در یزد | بارش بی سابقه باران در تفت ‌؛ آخرین شرایط در یزد چگونه است؟

پیشرفت فیزیکی 85 درصدی طرح عمرانی آبرسانی شهر میبد

پیشرفت فیزیکی 85 درصدی طرح آبرسانی شهر میبد

انجام بیش از 300 آزمایش کلرسنجی از شبکه‌های توزیع آب

شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

هیتلر برای چه به دنبال برج ایفل بود؟

تلسکوپ فضایی جیمز وب شواهدی از وجود حیات را کشف کرده است

ثبت تاریخ شفاهی یزد قدیم، از اولویت های مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد

برگزاری نشست آب، صلح و تاب آوری

کشف ماینر‌های قاچاق در یزد

رئیس کل دادگستری استان یزد منصوب شد

تداوم جریان سیل در یزد

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

ما دو جور بخشنده داریم!

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

همه‌جا پای یک ژن در میان است؛ حتی در لذت از موسیقی!