خبر یزد

آخرين مطالب

یک پژوهشگر یزدی:

طی 40 سال گذشته پژوهش در ایران رشد فزآینده‌ای پیدا کرده است علمي

  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - یک پژوهشگر یزدی‌ با بیان این‌که خود سانسوری‌، روحیه خود مالک‌انگاری سازمان‌ها، سلطه سلیقه سیاسی بر پژوهش‌ها و نبود متولی خاص در استان‌ها از مهمترین چالش‌ها و موانع پژوهشی در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است، گفت: طی 40 سال گذشته پژوهش در ایران رشد فزآینده‌ای پیدا کرده است.
  «محمدرضا کلانتری سرچشمه» با اشاره به جایگاه برجسته پژوهش در بازشناسی اهداف انقلاب اسلامی، اظهار کرد: بعد از آغاز و شکل‌گیری نهضت اسلامی همیشه دشمنان داخلی و خارجی سعی داشتند با این جریان وابسته به حقانیت و ارزش های دینی را با جریان‌های ضد الهی و ملی‌گرا، پیوند دهند و از راه‌های گوناگون با ایجاد رخنه و نفوذ این حرکت اصیل را منحرف کنند.
وی با بیان این که دشمنی جریان های دینی بر علیه انقلاب هنوز هم به صورت گسترده ادامه دارد، افزود: دشمنان دین و نظام اسلامی سعی در بزرگ کردن رژیم وابسته پهلوی و تحریف تاریخ گذشته برای غیرموجه جلوه دادن حرکت انقلاب اسلامی و رساندن جامعه به اظهار ندامت از حرکت الهی خود هستند.
این پژوهشگر و نویسنده یزدی گفت: در این میان پژوهشگران دیندار و غیروابسته باید با تلاشی مضاعف با پژوهش ‎ های وزین و متقن از این حرکت عظیم غبار روبی نموده و چشمه ناب حرکت الهی و دینی ملت قهرمان ایران را به جهانیان معرفی کنند.
کلانتری در ادامه به وضعیت پژوهش در طول پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون اشاره کرد و افزود: پژوهش در چهار دهه گذشته روند رو به رشد فزاینده‌ای داشته و سرعت رشد علمی در کشور ما براساس شاخص‌های بین‌المللی چندین برابر کشورهای دیگر است.
وی با بیان این‌که در موضوع انقلاب اسلامی کم‌کاری گسترده‌ای صورت گرفته و دانشگاه‌ها در این موضوع بیشتر از دیگر ارگان‌ها کم‌کاری کردند، تصریح کرد: معضلات بزرگ این حوزه، نبود سازمان متولی و واحد در استان‌ها و شهرستان‌ها است.
این نویسنده شاخص استان یزد خاطرنشان کرد: مراکزی چون مرکز اسناد انقلاب اسلامی، بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی، مؤسسه حفظ آثار حضرت امام خمینی(ره) یا فاقد شعبه در استان‌ها هستند یا حداکثر یک یا دو شعبه در سراسر کشور دارند و ضرورت دارد این موضوع مهم متولی مشخصی در استان‌ها و گروه‌های آموزشی دانشگاه‌ها پیدا کند.
نویسنده کتاب «روزشمار انقلاب اسلامی در یزد» چالش‌ها و موانع پژوهشی در حوزه‌ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را به دو دسته تقسیم کرد و چالش نخست را چالش‌های عمومی مانند: کم توجهی مسئولان، در اختیار قرار ندادن اسناد و مدارک، محدودیت‌های بی‌مورد، خود سانسوری‌ها، روحیه خود مالک‌انگاری سازمان‌ها و سلطه سلیقه سیاسی بر پژوهش‌ها و مدیریت‌ها را موجب کاهش انگیزه‌ها و اقبال ضعیف پژوهشگران از این حوزه برشمرد.
کلانتری سرچشمه چالش‌های خاص را دومین عامل ضعف پژوهش در حوزه انقلاب و دفاع مقدس دانست و بیان کرد: در حوزه انقلاب اسلامی در استان‌ها متولی وجود ندارد و متولیان کشوری هم بیشتر درگیر مسائل دیگری هستند.
وی خاطرنشان کرد: تعدد مسئولیت‌ها آن‌ها را از امر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در این زمینه دور کرده و بیشتر نگاه به تهران دارند و شهرستان‌ها را فراموش کردند.
این نویسنده یزدی افزود: هر چند در حوزه دفاع مقدس متولی در استان‌ها وجود دارد ولی کسی به فکر تربیت پژوهشگر و محقق در این حوزه نیست و تعداد معدودی از روی علاقه شخصی در این حوزه کار می‌کنند.
پژوهشگر یزدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که در دانشگاه‌های کشور هم کرسی درس دفاع مقدس وجود ندارد و ضرورت دارد ستاد کل نیروهای مسلح برای این موضوع چاره اندیشی کند، اظهار کرد: مباحث مغفول مانده بسیار زیاد است و ضرورت دارد برای هر شهر و روستای بالای 50 خانوار در کشور یک پژوهش درباره انقلاب اسلامی و دفاع مقدس صورت گیرد.
وی به زوایای مغفول مانده پژوهشی در حوزه انقلاب و دفاع مقدس اشاره و خاطر نشان کرد: چند سال پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی از هنرمندان، نویسندگان و پژوهشگران درخواست کردند که فهرستی از کارهای انجام شده و انجام نشده در این حوزه را تهیه کنند تا بفهمند که هنوز یک هزارم راه و مقصد نهایی را طی نکردند.
خالق اثر «گزیده افتخار» رسالت دانشگاه‌ها در زمینه پژوهش و تبیین روش‌مند افق‌های حرکت انقلاب اسلامی به سمت آینده را مهم و حساس دانست و خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها در گام نخست باید به فکر اصلاح و بازسازی خود باشند، دانشگاهی برای ما مطلوب است که فارغ‌التحصیل آن یک متخصص متدین باشد.
کلانتری افزود: دانشگاه اسلامی باید شخصیت‌هایی چون شهیدان چمران، شهریاری، علی‌محمدی، احمدی‌روشن تربیت کند، در قدم بعد باید تغییرات جدی در حوزه پژوهش ایجاد شود، دانشگاه اسلامی باید با معیارهای برخاسته از علوم و فنون اسلام سنجیده شود و این تغییر معیارها به عزم جدی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی احتیاج دارد که متأسفانه در این سال ها حرکت قابل توجهی از سوی آن شورای عالی دیده نشده است.
وی در پایان تصریح کرد: تلاش دانشگاه‌ها در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اصلا قابل قبول نیست و در سال جاری با بخشنامه وزارت علوم درس دفاع مقدس نیز از دانشگاه‌ها حذف شده است.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/11880/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اوقات شرعی پنج شنبه 6 اردیبهشت در یزد

تداوم جریان سیل در استان یزد

جلوه زیبای گل محمدی در باغات اشکذر

ثبت و ضبط تاریخ شفاهی یزد قدیم در اولویت مرکز اسناد

آغاز نوبت اول آزمون سراسری در استان یزد

نوعدوستی کارمند یزدی برای آزادی زندانیان

جلوه‌هایی زیبا از بارش باران در یزد

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

توسعه روشی برای بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌های مخابراتی

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تو که با عاشقان درد آشنایی

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

شدت باران در استان یزد و آبگرفتگی معابر شهر یزد+عکس

باران سیل آسا شهر یزد را دچار آبگرفتگی کرد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

فیلم / باران شدید و سیل در یزد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ضرورت شناسایی و تشکیل بانک نخبگان جهت استفاده در پست‌های مدیریتی کشور

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

توجه به نیروی انسانی رویکرد قوه قضائیه است

خسارت‌های ناشی از سیل در جاده‌های استان یزد (فیلم)

بارش بی‌سابقه باران در تفت / جاری شدن سیل در رودخانه‌ها+فیلم

آخرین جزئیات سیل کم‌سابقه در یزد

امدادرسانی آتش‌نشانان یزد به خودروهای درگیر در فرونشست زمین

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

راه حل برون رفت از مشکلات کشور ایمان به شعار ما می‌توانیم است

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌های ناشی از سیل را کاهش داد

آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌ ناشی از سیل را کاهش داد

تا 24 ساعت آینده میزان خسارت‌ها برآورد می‌شود

تکمیل راه آهن خواف هرات

وضعیت جاده‌های استان یزد / خسارت 6000 میلیارد تومانی سیل سال گذشته

جاری شدن سیل در رودخانه‌های تفت

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

انجام بیش از 331 هزار آزمایش کلرسنجی از شبکه‌های توزیع آب استان یزد

احتمال پس‌زدگی روان آب‌ها از شبکه فاضلاب خانگی یزد

استقبال گسترده دانش‌آموزان یزدی از رویداد ایده شو دانش‌آموزی

بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی

بارش باران سیل آسا در یزد

آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان اشکذر