خبر یزد

آخرين مطالب

صندوق‎‎هاي نيکوکاري؛ روشي نوين اما ناشناخته گفتگو

صندوق‎‎هاي نيکوکاري؛ روشي نوين اما ناشناخته
  بزرگنمايي:

علي رغم تغييرات گسترده در حوزه فعاليت‎‎هاي اقتصادي در کشورمان ولي هنوز بسياري از اقدامات خيري و نيکوکارانه در کشورمان به روش‎‎هاي سنتي انجام مي‎‎شود.

 در اين بين، صندوق‎‎هاي سرمايه‎‎گذاري نيکوکاري به عنوان يک نهاد مالي جديدي، ضمن تجميع سرمايه‌‌هاي خيرين، با سرمايه‎‎گذاري آن در بازارهاي مالي، منافع حاصله را به مصارف نيکوکارانه مندرج در اساسنامه خود مي‎‎رساند.

روش‏‏هاي مشارکت در اين صندوق‎‎هاي سرمايهگذاري شامل اهداي اصل و سود حاصل از سرمايه‎‎گذاري به موضوعات نيکوکاري يا حفظ اصل سرمايه براي سرمايه‎‎گذار و اهدا تمام سود حاصل به موضوعات خيّري و يا حفظ اصل سرمايه و اهداي بخشي از سود حاصله به کارهاي نيکوکارانه است.

دکتر "علي اکبر جعفري" صندوق‎‎هاي نيکوکاري را يکي از انواع صندوق‎‎هاي سرمايه‎‎گذاري خواند و تصريح کرد: صندوق‎‎هاي سرمايه‎‎گذاري يکي از شيوه‎‎هاي سرمايه‎‎گذاري غيرمستقيم و مديريت شده در بازار سرمايه هستند.

وي در مورد لزوم فعاليت چنين صندوق‎‎هايي اظهار کرد: از آنجايي که معمولاً آحاد مردم از دانش و تجربه مالي برخوردار نيستند و چه بسا به دليل نقص اطلاعات و عدم کفايت سرمايه و تجربه کافي در يک سرمايه‌گذاري مستقيم در بورس دچار ضرر و زيان مي‎‎شوند، روش‎‎هاي غيرمستقيم سرمايه‎‎گذاري که از جمله آنها سرمايه‎‎گذاري در صندوق‎‎هاي سرمايه‎‎گذاري مختلف است همواره مورد توصيه کارشناسان بازار سرمايه بوده است.

مدير بورس منطقه‎‎اي يزد در اين باره افزود: سرمايه‏‏گذاران در اين شيوه با خريد واحدهاي سرمايه‎‎گذاري صندوق، منابع خود را تجميع مي‎‎کنند و در اختيار يک مديريت حرفهاي قرار مي‎‎دهند تا در بازار سرمايه صرف خريد و فروش سهام يا ساير اوراق بهادار شود.

وي ادامه داد: طبيعي است که در اين شيوه‎‎ي سرمايه‌‌گذاري که عملاً به جمع‌آوري وجوه سرمايه‎‎گذاران غيرحرفه‎‎اي و اختصاص آن به سبدهاي سرمايهگذاري کارا مي‎‎انجامد، با کاهش ريسک سرمايه‎‎گذاري و بازدهي مطمئن‎‎تري روبرو خواهيم شد.

به گفته جعفري، اين صندوق‎‎ها در سال‌هاي اخير در بازار سرمايه ايران به جايگاه ويژه‎‎اي دست يافته‎‎اند و مي‎‎توان به عبارتي آنها را مدير و حافظ سرمايه سرمايه‎‎گذاران غير حرفه‌اي در نظر گرفت.

وي خاطر نشان کرد: اولين صندوق سرمايه‎‎گذاري در ايران از اواسط سال 1386 کار خود را آغاز کرد و با تصويب قانون توسعه ابزارهاي و نهادهاي مالي در سال 1388، فعاليت اين صندوق‎‎ها توسعه بيشتري در كشورمان پيدا کرد.

وي گفت: امروزه اين صندوق‎‎ها در اکثر کشورهاي توسعه يافته به عنوان هسته مرکزي بازار سرمايه محسوب مي‏‏شوند و سالانه مبالغ هنگفتي از سرمايه سرمايه‎‎گذاران را به بخش‎‎هاي فعال و مولد جامعه هدايت مي‎‎کنند.

تجميع سرمايه‌ي خيرين براي فعاليت‌هاي نيكوكارانه

جعفري يکي از انواع اين صندوق‎‎هاي سرمايه‎‎گذاري در بازار ايران را صندوق‎‎هاي نيکوکاري خواند و گفت: اين صندوق‎‎ها با تجميع سرمايه افراد نيکوکار و خيّر و سرمايه‎‎گذاري آنها در بازار سرمايه، سود حاصل از اين سرمايه‌گذاري را صرف فعاليت‎‎هاي نيکوکارانه براساس اساسنامه آنها مي‎‎کنند و فعاليت اين صندوق‎‎ها بسته به موضوع نيکوکاري، زمينه‎‎هاي مختلفي را در برمي‎‎گيرد.

وي تاکيد کرد: روش سرمايه‎‎گذاري در اين صندوق‎‎ها معمولاً به اين صورت است که سرمايه‎‎گذار با حفظ اصل پول و سرمايه خود، درآمد حاصل از سرمايه‎‎گذاري‎‎اش يا قسمتي از درآمد آن را به فعاليت‎‎هاي خيرخواهانه اختصاص مي‎‎دهد.

به گفته اين کارشناس بازار سرمايه، صندوق‎‎هاي نيکوکاري با توجه به لزوم جذابيت‎‎هاي بيشتر به عنوان يک روش جديد براي خيّرين و نيکوکاران، از مزيت‎‎هاي نسبي در مقايسه با شيوه‎‎هاي سنتي نيکوکاري برخوردار است و به نظر مي‏‏رسد بايد با فرهنگ‎‎سازي در مورد آنها، عموم مردم و خيّرين و نيکوکاران را با اين روش آشنا کرد.

وي در اين رابطه متذکر شد: از آنجايي که عده زيادي از اين خيّرين نيز معمولاً  بواسطه  شرايط سني  يا نازل بودن سطح دانش و آگاهي‎‎هاي مالي به سختي با چنين ساز و کارهايي آشنايي مي‎‎يابند، لذا بايد آموزش و فرهنگ‎‎سازي به گونهاي باشد که بدگماني و سوء ظن به اصل قضيه از بين ببرد و مزاياي اين نوع سرمايه‎‎گذاري خيرخواهانه به خوبي روشن شود تا زمينه ورود اين افراد فراهم شود.

جعفري اظهار کرد: شايد لازم باشد که براي ورود چنين اشخاصي ساز و کارهاي بازار سرمايه نيز هم از حيث اسلوب و روش و هم از حيث مبناي فقهي و شرعي تبيين شود تا نگاه مثبتي نسبت به فعاليت اين صندوق‎‎ها براي افراد خير متشرع فراهم شود.

وقف، پشتوانه‌اي نظري براي صندوق‌هاي نيکوکاري

وي در اين خصوص به سنت حسنه وقف و پيشينه بلند آن در امر نيکوکاري اشاره کرد و گفت: وقف از گذشته تاكنون به عنوان يک نهاد شرعي و مدني بسيار کارگشا در اداره امور عمومي و از جمله فعاليت‌هاي عام المنفعه و نيکوکارانه در جامعه محسوب مي‌شده که با حبس سرمايه، منافع آن جهت امور خير صرف مي‌شده است و لذا از حيث مبنايي مي‌تواند پشتوانه نظري صندوق‌هاي نيکوکاري را نيز تحکيم بخشد .

جعفري در پاسخ سوال ما در باره صندوق‌هاي وقفي و استفاده از ظرفيت وقف در بازار سرمايه نيز گفت: صندوق‌هاي وقفي ظاهراً به دليل موانع شرعي در وقف پول تاکنون شکل نگرفته است، اما اوراق وقفي که اوراق بهادار با نامي است كه به قيمت اسمي مشخص براي مدتي معين يعني زمان تکميل طرح، منتشر و به واقفيني که قصد مشارکت در طرح‌هاي عام‌المنفعه را دارند واگذار مي‌شود، گزينه قابل ترويجي در اين زمينه است.

وي در اين مورد افزود: اوراق وقف، اوراق بهادار غيرانتفاعي هستند که براساس قرارداد صلح به منظور وقف منتشر مي‌شود و دارنده اوراق بخشي از اموال خود را بر اساس قرارداد صلح در اختيار باني يا متصالح قرار مي‌دهد تا وي همراه ساير اموال صلحي، طرح عام‌المنفعه‌اي را ايجاد و سپس از طرف صاحبان اوراق، وقف شرعي کند.

به گفته جعفري، البته براي افرادي که قصد وقف يا هديه سهامشان به صندوق‌هاي نيکوکاري داشته باشند، اين امکان فراهم است .

راهكارهاي توسعه صندوق‌هاي نيكوكاري

مدير بورس منطقه‌اي يزد در خصوص راهکارهاي توسعه صندوق‌هاي نيکوکاري نيز گفت: براي ترويج و توسعه صندوق‎‎هاي نيکوکاري بهتر است نخست آنها را در فضاهاي اداري، دانشگاهي و در ميان طبقات متوسط اجتماعي که در شناخت و همراهي با چنين ساز و کارهايي معمولاً همکاري بيشتري دارند، اطلاعرساني و فرهنگ‎‎سازي کنيم.

وي همچنين ارائه گزارش‎‎هاي شفاف از فعاليت‎‎هاي اين صندوق‎‎ها را هم از لحاظ سرمايه‎‎گذاري‎‎هاي انجام شده و هم به لحاظ جهات خيرخواهانه که منافع خود را صرف آن مي‎‎کنند، در تشويق و ترغيب مردم براي مشارکت بيشتر در اين‎‎ صندوق‎‎ها موثر خواند.

جعفري عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر هيچ کار آموزشي يا تبليغي و ترويجي مناسبي که بتواند گروه‎‎هاي هدف اين صندوق‎‎ها، يعني اشخاص خيّر يا موسسات خيريه و غيره را مخاطب قرار دهد و اهميت توسعه اين صندوق‎‎ها را در مقايسه با ساير شيوه‎‎هاي سنتي کارهاي خيرخواهانه تبيين کند، انجام نشده است.

وي نقش رسانه‏‏ها در رابطه با کمک به معرفي اين صندوق‎‎ها را حائز اهميت خواند و گفت: در حال حاضر صندوق‎‎هاي نيکوکاري محدودي با همکاري سازمان بهزيستي در کشورمان تشکيل شده است که عايدات خود را مثلاً صرف تامين تمام يا قسمتي از قيمت زمين يا مسکن مددجويان و افراد نيازمند به صورت بلاعوض يا وام‎‎هاي قرض الحسنه مي‏‏کنند.

جعفري با بيان اين که موضوع مصارف خيرخواهانه اين صندوق‎‎ها مي‎‎تواند بسيار متنوع باشد، اظهار کرد: به عنوان نمونه عوايد اين صندوقها مي‎‎تواند به حمايت از زندانيان جرائم مالي عير عمد اختصاص يابد يا مي‎‎تواند موضوع آنها حمايت از کودکان کار يا بيماران خاص و ساير موارد متعدد نيکوکارانه در جامعه باشد.

وي اين نوع نيکوکاري را داراي سابقه از گذشته دانست به نحوي که در گذشته و حال نيز افراد متمکن با در اختيار گذاشتن منابع خود به صندوق‎‎هاي موسسات خيريه، اجازه استفاده از محل آنها براي کمک به اشخاص نيازمند با ارائه تهسيلات قرض الحسنه را مي‎‎دادند.

نظارت سازماندهي بورس بر صندوق‌هاي نيكوكاري

مدير بورس منطقه‎‎اي يزد به مردم اين را اطمينان داد که تاسيس، توسعه و عملکرد و نتايج اين صندوق‎‎ها به عنوان يک نهاد مالي تحت نظارت سازماندهي شده‎‎ي سازمان بورس و اوراق بهادار کشور است.

وي ادامه داد: اين صندوق‎‎ها مانند ساير صندوق‎‎هاي سرمايه‏‏گذاري بايد تمام اطلاعات سرمايه‎‎گذاري خود را به صورت شفاف گزارش داده و منتشر کنند.

جعفري در پايان نيز تاکيد کرد: لازم است که به جاي گداپروري در جامعه به سمت توانمندي نيازمندان برويم تا دامنه فقر در جامعه محدود شود و در اين رابطه صندوق‎‎هاي نيکوکاري يکي از شيوه‎‎هاي نيکوکارانه است که در آنها هم اصل سرمايه حفظ مي‎‎شود و هم به سرمايه‎‎گذاري مولد مي‎‎انجامد و به توسعه بازار سرمايه و بازار کسب و کار در جامعه کمک مي‎‎کند و عوايد آنها به صورت هدفمند صرف نياز نيازمندان واقعي جامعه مي‎‎شود.


لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/1837/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

در نشر و انتقال آرمان‌های انقلاب دچار ضعف هستیم

بازدید معاون مدیر منطقه ای برنامه جهانی غذا از یزد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

تداوم بارش‌های رگباری در استان یزد

آشنایی معاونان و معلمان پرورشی مدارس یزد با فرهنگ اهدای خون

المپیاد ملی آموزش هنر نخستین گام در جهت رقابت بین آموزشگاه‌ها

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

طرح جمع آوری اتباع غیر مجاز در استان یزد

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی در استان یزد

بافق میزبان کنفرانس بین المللی تحقیقات شتر

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های اقتصادی استان یزد در نمایشگاه ایران اکسپو

114 هکتار نخاله‌ ساختمانی طبیعت مهریز را ویران می‌کند

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

فقط 3 درصد از پسماندهای خانگی یزد تفکیک می‌شوند

114 هکتار نخاله‌های ساختمانی طبیعت مهریز یزد را ویران می‌کند

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی

برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد به‌زودی رونمایی می‌شود

آموزشگاه‌های آزادهنری معاف از مالیات می‌باشند

لایروبی بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد برای مدیریت سیلاب

10 محور شریانی و غیر شریانی کشور همچنان مسدود است

تمدید مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیکی تا 25 اردیبهشت ماه

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیارد در یزد

تضعیف فرهنگ جهاد و شهادت، هدف دشمنان انقلاب

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

لایروبی و رسوب برداری 280 هزار مترمکعب از بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد

خداحافظی والیبالیست نسل طلایی/ مهدی مهدوی وارد دنیای مربیگری شد

توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

دومین رویداد جایزه ملی و استانی جوانی جمعیت برگزار می‌شود

مراسم گرامیداشت شهید منتظر قائم و شهدای مدافع امنیت در یزد

فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو

برخی به دنبال فراموش شدن امام خمینی(ره) هستند

در معرفی انقلاب به جهانیان ضعیف عمل کردیم

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

سند جامع سلامت، محور کار شورای سلامت باشد

مهدوی به عنوان مربی در تیم شهداب ماند

همکاری های دوجانبه کانونهای خدمت رضوی استان و سازمان جهادکشاورزی استان یزد

معرفی بیش از یکصد واحد متخلف به مراجع قضایی استان یزد

ارتقای سواد سلامت مردم/ محور کار شورای سلامت، سند جامع سلامت باشد

114 هکتار نخاله‌های ساختمانی، طبیعت مهریز یزد را ویران می‌کند