خبر یزد

آخرين مطالب

بلندترين بادگير جهان در زيباترين باغ تاريخي کوير مقالات

بلندترين بادگير جهان در زيباترين باغ تاريخي کوير
  بزرگنمايي:

يزد که نامش با کوير عجين شده گرچه از ديرباز از کم‌آبي در رنج بوده است، اما باغ‌هاي زيبايي در آن وجود دارد که نوع خود کم‌نظير و منحصر به فرد هستند و شايد در باور کمتر کسي بگنجد که در کوير يزد، باغ‌هايي وجود دارد که نه تنها قدمت تاريخي آن جذاب و خاطره‌انگيز است بلکه درختان زيبا و مهارت باغباني در آن خودنمايي مي‌کند.

باغ دولت آباد يزد از جمله باغ‌هايي است که در فهرست آثار ملي و جهاني به ثبت رسيده و از آن به عنوان يکي از زيباترين باغ‌هاي ايراني ياد مي‌شود.

اين باغ در دل شهر يزد قرار دارد و روزگاري توسط يکي از خوانين يزد بنا نهاده شده و وجود قناتي در آن، سبب شده تا باغ دولت آباد، به زيبايي و دلربايي شهره شود.

يکي از ويژگي‌هاي منحصر به فرد اين باغ، وجود عمارتي است که در معماري بي‌نظير است و اين هنر را با اصالت کويري به نمايش گذاشته است.

بادگير باغ دولت آباد 35 متر ارتفاع دارد و عنوان بلندترين بادگير جهان را از آن خود کرده است

بادگير بلندي که بيش از 35 متر ارتفاع دارد بيش از هر چيز ديگري اين باغ را شهره کرده و از آن به عنوان بلندترين بادگير جهان ياد مي‌شود.

يکي از کارشناسان ميراث فرهنگي در مورد قدمت اين باغ و مشخصات عمارت و بادگير آن اظهار داشت: باغ دولت‌آباد يزد در اواخر دوره افشاريه و در سال 1160 هجري قمري توسط محمدتقي خان معروف به خان بزرگ از خاندان خوانين يزد بنا گذاشته شده است.

اميد ساعدي عنوان کرد: در اين باغ قناتي به طول 65 کيلومتر احداث شده که آب را از مهريز به يزد و محل کنوني باغ مي‌رساند و اين قنات نيز توسط بنيانگذار باغ احداث شده است.

وي افزود: با توجه به تاريخچه باغ، پس از آنکه محمدتقي خان از جاري شدن آب قنات در باغ آسوده خاطر شد، تصميم به ايجاد عمارتي در باغ گرفت و پس از احداث آن، عمارت باغ را به عنوان مجموعه حکومتي خود بنا کرد.

ساعدي يادآور شد: ايجاد فضاهاي جداگانه‌اي از قبيل اصطبل، برج نگهباني، ساختمان خدمه و عمارت، همه حاکي از آن است که روزگاري اين باغ دارالحکومه خوانين يزد بوده است.

70 هزار مترمربع باغ در دل کوير يزد

اين کارشناس ميراث فرهنگي عنوان کرد: اين باغ بيش از 70 هزار مترمربع وسعت دارد و به دو قسمت کلي بيروني و اندروني تقسيم شده است.

وي همچنين با اشاره به اينکه اين باغ بعدها وقف شده است،‌ افزود: سازنده باغ دولت‌آباد در وقف نامه‌اش نوشته «خدا لعنت کند کسي را که قبل از بيرون آمدن آب از اين باغ، حتي به اندازه سيراب کردن گنجشکي از آن استفاده کند».

ساعدي يادآور شد: آب قنات براي سيراب کردن باغ مورد استفاده قرار مي‌گرفت اما بعدها قنات را از منشأ بستند و اجازه ندادند به شهر بيايد و همين امر نيز سبب شد تا براي تامين آب باغ، از آب چاه استفاده شود و اين امر سبب از دست رفتن زيبايي اوليه باغ شد و حتي تاکنون نيز اين باغ نتوانسته به رغم زيبايي موجود، مانند گذشته با صفا و سرسبز باشد.

باغ دولت آباد وقف 14 معصوم است

وي خاطرنشان کرد: محمدتقي خان در اواخر عمر خود مجموعه باغ دولت آباد شامل باغ، قنات و بخشي از اراضي که به وسيله قنات آن مشروب مي‌شدند را وقف 14 معصوم و بخشي از اراضي را نيز وقف اولاد کرد و هم‌اکنون نيز باغ دولت‌آباد توسط يکي از نوادگان وي به عنوان متولي اداره مي‌شود.

اين باغ زيبا در همه ايام سال و حتي زمستان‌ها نيز زيبايي‌هاي منحصر به فرد خود را دارد و در ايام نوروز يا در فصل گردشگري يزد، تعداد زيادي از گردشگران از آن بازديد مي‌کنند.

از درب ورودي تا حوض و درختان اين بنا براي گردشگران جذاب و زيباست و هرکس به يزد سفر مي‌کند، حتما سراغي از باغ دولت‌آباد نيز مي‌گيرد و سري به آن مي‌زند.

درب چوبي و بزرگ اين باغ بعد از سه راه شحنه در خياباني واقع شده که از ابتداي خيابان و يا حتي از همان سه راه شحنه، بادگير باغ پيداست.

انارستان‌، تاکستان و نارنجستان‌هاي باغ  دولت‌آباد زيبايي خيره‌کننده‌اي به باغ بخشيده است

با عبور از درب باغ، وارد فضايي مي‌شويم که به بيروني معروف است و سقف و بلند و معماري زيباي آن خيره کننده است.

اين قسمت از باغ طي چند سال گذشته در ايام نوروز به نمايشگاه صنايع دستي تبديل شده و بازديدکنندگان علاوه بر تماشاي باغ، از اين نمايشگاه نيز بازديد مي‌کنند.

با عبور از بيروني، حياط و باغچه‌اي پيش رو قرار مي‌گيرد که در سمت چپ آن، برج و بارويي قرار دارد که اين برج همچنان باقي است.

در دو سمت حياط نيز باغ انار و انگور است و اکنون در سمت راست آن، سالن‌هايي تعبيه شده که از آن به عنوان سالن‌هاي پذيرايي،‌ رستوران و تالار استفاده مي‌شود و بسياري از جشن‌هاي عروسي و ... در اين قسمت برگزار مي‌شود.

حوض 200 متري باغ شکوه و زيبايي عمارت را دوچندان کرده است

با عبور از اين قسمت که به وسيله درب و سردربي جدا شده است، وارد قسمت دروني باغ مي‌شويم که در دو سمت باغ‌هاي انار و انگور خودنمايي مي‌کند و پس از عبور از محوطه‌اي راهرو مانند و نسبتا عريض، به حوض بزرگي مي‌رسيم که عرض آن شش متر و طول آن بيش از 200 متر است و آب نماهاي آن هميشه روشن است و زيبايي خاصي به باغ مي‌بخشد.

در سمت راست حوض عمارت و در سمت چپ و در انتهايي‌ترين نقطه باغ نيز خانه‌اي بنا نهاده شده که اکنون خانواده‌اي نيز در آن ساکن هستند.

دور اين حوض با شمشاد، گل‌هاي رز رنگي و درختان نارنج محصور شده و در کناره حوض نيز پياده‌رو مانندي کم عرض تعبيه شده که قدم زدن در آن بسيار دل‌انگيز است.

اما در سمت راست اين حوض، عمارت معروف باغ دولت آباد در دو طبقه بنا شده و بادگير و گنبد آن نيز در بالاي اين عمارت خودنمايي مي‌کنند.

باغ دولت آباد فضايي دنج و آرامش بخش براي گردشگران

ديوارهاي خشتي، درب‌هاي چوبي، شيشه‌هاي رنگي، پله‌هاي بلند، اتاق‌هاي پنج‌دري، نرده‌هاي چوبي، کچ‌کاري‌هاي بي‌نظير، آيينه‌کاري‌هاي خيره‌کننده، همه و همه از جذابيت‌هاي اين عمارت است.

در قسمت انتهايي عمارت، فضايي وجود دارد که به نظر مي‌رسد اتاق‌ها دور اين فضا بنا شده و در قسمت انتهايي اين فضا، حوضي است که بر فراز آن بادگير قرار دارد و اين بادگير در تابستان‌ها با هدايت باد به سمت حوض و سپس پخش کردن هواي خنک در تمامي اتاق‌هاي عمارت، کار کولر را به بهترين نحو براي ساکنان آن در تابستان‌هاي گرم انجام مي‌داده است.

اين باغ هم‌اکنون با ايجاد کافي‌شاپ، رستوران، سرويس‌هاي بهداشتي و ... به محلي دنج براي گردشگران تبديل شده و حضور در اين باغ به طور قطع مي‌توان براي هر بازديدکننده‌اي آرامش بخش و مفرح باشد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/476/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری انتخابات اتاق اصناف کشاورزی در خاتم

تمهیدات شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در خصوص بند‌های تغذیه مصنوعی

اقدامات شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در خصوص بند‌های تغذیه مصنوعی

25 کشته و زخمی بر اثر حادثه ترافیکی در بادغیس

کشف 6 فقره سرقت در یزد

مهدی مهدوی همه را سورپرایز می‌کند

اتمام عملیات تعریض و بهسازی جاده یزد - خضرآباد،به زودی

اقدامات پیشگیرانه سیل در شهرستان‌های خاتم و مروست

خدمت بی منت به سالمندان آسایشگاه نشاط مهریز

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

ارائه خدمت به 4 هزار نفر در خصوص کارت ایثار

زنده گیری یک حلقه مار از داخل کامیون در محور مهریز- انار

احیای 31 هزار شغل در یزد

اقدامات پیشگیرانه سیل در شهرستان های خاتم و مروست

31 هزار شغل به همت ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه در استان یزد احیا شد

رویکرد تقویت و اصلاح نور و رنگ در راستای بهبود کیفیت منظر شهری

رقابت یک هزار و 362 داوطلب در آزمون استخدامی تامین اجتماعی استان یزد

کشف 3 تن چوب قاچاق به ارزش 3 میلیارد ریال در بافق

استقبال یزدی‌ها از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

اجرای ویژه برنامه استانی "سپاس سردار" در مدارس استان یزد

قدردانی فرمانده سپاه الغدیر از نمایندگان ارتش در یزد

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

مدیریت بحران آبفای یزد در آماده باش کامل

اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی به همت دامپزشکی شهرستان اشکذر

توزیع بیش از 130 هزار جلد پاسپورت در هرات

آماده باش آتش‌نشانان یزدی برای کنترل آبگرفتگی‌های احتمالی

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

مدیریت بحران آبفا در آماده باش کامل است

مدیریت بحران آبفا در آماده باش کامل

استقبال 90 درصد یزدی‌ها از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

طلاب باید به بحث تولید علم ورود کنند

استقرار تیم بازرسی اداره کل بازرسی استان یزد در جهادکشاورزی

ساخت 22 هزار مسکن ملی در شهرهای یزد/رشد 3 برابری مقاوم‌سازی روستا

پرهیز از سفر‌های غیرضروری به مناطق ییلاقی

ناترازی شدید حوزه مسکن به دلیل یک دهه توقف در تولید

کشور به تولید واقعی نیاز دارد نه مونتاژکاری!

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

فرونشست زمین سفره‌های آب زیرزمینی را می‌بلعد

برگزاری مراسم شهدای امنیت در یزد

آسمانِ یزد بارانی است

مرکز انتقال خون اردکان باید تجهیز شود

بدون مشارکت و جلب رضایت شهروندان، هیچ خدمتی مؤثر واقع نخواهد شد