خبر یزد

آخرين مطالب

خواب‌آلودگي؛ علت اصلي تصادفات برون شهري يزد اجتماعي

خواب‌آلودگي؛ علت اصلي تصادفات برون شهري يزد
  بزرگنمايي:

يزدانلاين- مهندس محسن صادقيان در ديدار با رئيس ستاد اقامه نماز استان يزد با اشاره به اينکه تمام اقدامات نگهداري و حفاظت از جاده‌ها مربوط به راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان است، اظهار داشت: تمام اقدامات نگهداري اعم از تابلوها، خط‌کشي‌ها، روکش آسفالت، حريم جاده، حل‌وفصل مشکلات مردم که به هر نوع قصد وصل شدن به جاده رادارند، احداث هر نوع سازه در کنار جاده و دسترسي‌هاي فرعي ازجمله مواردي است که در دستور کار اين اداره کل قرار دارد

وي بحث کاهش تصادفات و تلفات جاده‌اي و حفظ جان مردم را يکي از مواردي دانست که اين اداره کل به آن به‌صورت ويژه حساسيت دارد.

مديرکل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان يزد خاطرنشان کرد: همه در استان در تلاش هستند که تلفات جاده‌اي کاهش يابد ولي در موضوع کشته‌هاي جاده‌اي بايد به مباحث فرهنگ‌سازي و اجتماعي بپردازيم تا بتوانيم سلامت مردم را در حد کامل در جاده‌ها تأمين کنيم.

صادقيان با تأکيد بر اينکه وجود اماکن رفاهي و خدماتي ويژه مسافران در بين راه‌ها نقش بسيار مهمي در افزايش شاخص‌هاي امنيتي راه‌ها به دنبال دارد، عنوان کرد: تعدادي مجتمع‌هاي بين‌راهي در جاده‌هاي مختلف استان يزد وجود دارد که چه از ما مجوز گرفته و يا نگرفته‌اند، ما ملزم هستيم به‌صورت دوره‌اي از اين مراکز بازديد به عمل‌آورده و بر خدماتي که ارائه مي‌کنند نظارت داشته باشيم.

وي بابيان اينکه حيطه فعاليت اين اداره کل در جاده‌هاي برون‌شهري است، بازديد از مساجد بين‌راهي و سرويس‌هاي بهداشتي بين‌راهي را هم از ديگر اقداماتي دانست که درزمينهٔ ارائه خدمات بين‌راهي به مسافران انجام مي‌دهيم.

اين مقام مسئول حفظ و نگهداري از جاده‌ها و آسفالت را يکي از مصاديق اصلي حفظ بيت‌المال دانست و عنوان کرد: شايد بخشي از اينکه درزمينهٔ نگهداري از آسفالت از سوي مردم توجهي نمي‌شود، عدم اطلاع‌رساني درست به آن‌ها است.

وي با اشاره به اينکه داخل استان يزد چهار هزار و 550 کيلومتر راه وجود دارد، گفت: درصورتي‌که همه نيروهايمان را به‌صورت کامل بسيج کنيم هم نمي‌توانيم به‌صورت کامل و هميشگي بر روي جاده‌هاي استان نظارت داشته باشيم و جلوي تخريب آن را بگيريم به همين دليل لازم است که مردم خودشان نسبت به حفاظت از جاده‌ها گام بردارند.

مديرکل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان يزد با اشاره به اينکه حدود 10 سال قبل تعداد کشته‌هاي جاده‌ها در استان يزد سالانه حدود 400 نفر بود، عنوان کرد: با اقدامات صورت گرفته ازجمله بهبود وضعيت جاده‌ها و نصب گارد ريل‌ها و موارد مختلف ديگر، هرسال کشته‌هاي جاده‌اي کمتر شده و تا سال گذشته جزو استان اول کشور بوديم که تعداد کمترين کشته‌هاي جاده‌اي را داشتيم.

صادقيان با اشاره به اينکه بايد از تمام امکانات و ظرفيت‌ها درزمينهٔ پيشگيري از تصادف و به دنبال آن تلفات جاده‌اي استفاده کرد، اظهار داشت: بااين‌وجود وقتي نگاه مي‌کنيم که در سال 94 تعداد کشته‌هاي جاده‌اي ما 140 نفر بوده و هر دو روز و نيم در استان يزد يک نفر در اثر تصادفات جاده‌اي جان خود را از دست مي‌دهد، واقعاً دل‌خراش و ناگوار است.

وي خاطرنشان کرد: 20 تا 25 درصد اين افراد هم شامل موتورسيکلت‌سواران هستند که به دلايلي ازجمله نداشتن کلاه ايمني، در تصادفات جان خود را ازدست‌داده‌اند.

صادقيان با تأکيد بر اينکه ايمني به‌هيچ‌عنوان اتفاق نمي‌افتد مگر با کمک مردم، عنوان کرد: بايد مشارکت مردم را در افزايش ايمني راه‌هاي استان را جلب کنيم و به‌گونه‌اي اقدام نماييم که با فرهنگ‌سازي در جامعه، مردم نسبت به رعايت مسائل ايمني گام بردارند.

 اين مقام مسئول بابيان اينکه الآن بايد بحث آموزش و فرهنگ‌سازي در رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي در دستور کار ادارات و نهادها قرار گيرد، عنوان کرد: يکي از اصلي‌ترين دلايلي که در اروپا تعداد تصادفات و تلفات رانندگي بسيار کم است، رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي است که به‌عنوان يک اصل در جامعه پذيرفته و رعايت مي‌شود.

وي عنوان کرد: بحث فرهنگ‌سازي در ارتباط با رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي را بايد به ائمه جمعه و جماعات بکشانيم و آن‌ها هم در مراسم‌ها و منبرهاي مختلف اين موضوع را به مردم گوشزد کنند چراکه جان مردم از ارزش بسيار بالايي برخوردار است و بايد رعايت قوانين و راهنمايي و رانندگي را به حدي برسانيم که حتي يک کشته هم در جاده‌ها و معابر نداشته باشيم.

صادقيان تصريح کرد: علاوه بر بحث تعداد کشته‌ها، سال گذشته ما 900 زخمي هم در تصادفات راهنمايي و رانندگي داشتيم که هر يک از اين مجروحيت‌ها مي‌تواند منجر به مشکلات بسياري ازجمله ازکارافتادگي و معلوليت‌هاي دائمي شود.

مديرکل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان يزد با اشاره به اينکه سال گذشته بالغ‌بر 15 هزار نفر در کشور جان خود را در اثر تصادفات جاده‌اي ازدست‌داده‌اند، عنوان کرد: اين آمار مساوي روزانه 45 نفر مي‌شود و هرروز در کشور اين تعداد از هم‌وطنانمان جان خود را از دست مي‌دهند.

اين مقام مسئول بيان کرد: زماني که يک حادثه طبيعي در جامعه رخ مي‌دهد و سه نفر مفقود مي‌شوند، همه نگاه‌ها به سمت اين حادثه جلب مي‌شود و تمام امکانات براي يافتن آن‌ها بسيج مي‌شود؛ اما متأسفانه در تصادفات رانندگي برون‌شهري که روزانه 45 نفر در کشور جان خود را از دست مي‌دهند، اين حساسيت در جامعه وجود ندارد.

وي بيان کرد: الآن اگر يک هواپيما در کشور سقوط کند تا يک سال وزير بايد به هزاران نفر پاسخ دهد ولي الآن در حوادث رانندگي هفته‌اي به‌اندازه مسافران يک هواپيما در کشور کشته مي‌شوند ولي متأسفانه بازهم همين روند در کشور ادامه پيدا مي‌کند.

صادقيان تصريح کرد: الآن عمده تصادف‌هاي برون‌شهري که در جاده‌هاي يزد رخ مي‌دهد به‌ويژه در بين رانندگان غير يزدي، مربوط به واژگوني‌ها است و وقتي‌که علت آن را بررسي مي‌کنيم متوجه مي‌شويم که همه آن مربوط به خواب‌آلودگي است.

اين مقام مسئول تصريح کرد: رانندگان از مسيرهاي دور براي حمل بار حرکت مي‌کنند و بدون استراحت تمام‌مسير را طي مي‌کنند و پس از چند ساعت حرکت به دليل خستگي و خواب‌آلودگي، کنترل وسيله نقليه خود را ازدست‌داده و دچار واژگوني خودرو مي‌شوند.

مديرکل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان يزد بابيان اينکه توسعه مجتمع‌هاي خدمات رفاهي بين‌راهي نقش بسيار مهمي در کاهش اين خستگي‌ها دارد، گفت: برنامه‌ريزي‌هاي گسترده‌اي در ارتباط با اين مجتمع‌ها در حال انجام است که ان‌شاءالله بتوانيم با افزايش تعداد مجتمع‌ها و گسترش خدمات آن‌ها، زمينه کاهش تلفات و تصادفات را پي‌ريزي نماييم.

وي به هزينه بسيار سنگيني که براي ساخت مجتمع‌هاي بين‌راهي نياز است اشاره کرد و گفت: براي ساخت يک مجتمع بين‌راهي کوچک حداقل به 3 ميليارد تومان اعتبار نياز است و مجتمع‌هاي بين‌راهي بسيار بزرگ و عظيم که در برخي جاده‌هاي کشور احداث‌شده‌اند، با اعتبارات بالغ‌بر 25 ميليارد تومان احداث‌شده است.

صادقيان تصريح کرد: در اين زمينه با سازمان مرکزي در حال رايزني هستيم که استراحتگاه‌ها و توقفگاه‌هاي بين‌راهي که هزينه نسبتاً کمتري دارند را در جاده‌ها ايجاد کنيم.

اين مقام مسئول افزود: درصورتي‌که بتوانيم به سمت اين مراکز برويم و بخش خصوصي و خيرين را براي اين مجتمع‌ها و مساجد کنار آن جذب کنيم امکان ارائه خدمات بسيار گسترده در سطح جاده‌هاي استان و به‌تبع آن کاهش تلفات و تصادفات فراهم مي‌شود.

مديرکل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان يزد يکي از راهکارهاي ترويج فرهنگ اقامه نماز به‌ويژه نماز اول وقت در بين رانندگان و مسافران را ايجاد مساجد و نمازخانه‌هاي بين‌راهي دانست و خاطرنشان کرد: مشکلي که در اين زمينه وجود دارد، هزينه بسيار بالاي ساخت اين مساجد است.

وي در ادامه عنوان کرد: درصورتي‌که بتوان از ظرفيت خيران در اين زمينه بهره گرفت، هم مي‌توان اقدام به فرهنگ‌سازي درزمينهٔ اقامه نماز اول وقت و هم افزايش امکان استراحت و رفع خستگي رانندگان در طول مسير کرد.

صادقيان خاطرنشان کرد: راه پتانسيل بسيار خوبي حداقل ازلحاظ نيروي انساني دارد به‌گونه‌اي که تنها در بحث رانندگان، 16 هزار نفر در يزد به‌صورت مستقيم از اين اداره کل خدمات دريافت مي‌کنند و با مجموع پرسنل و شرکت‌هاي حمل‌ونقل و بازنشستگان، نزديک به 20 هزار نفر مي‌شوند.

اين مقام مسئول با اشاره به اينکه به‌صورت ميانگين اين افراد با خانواده‌هايشان نزديک به 80 تا 100 هزار نفر مي‌شوند، افزود: 10 درصد جامعه به‌صورت مستقيم از اداره کل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي خدمات دريافت مي‌کنند که مي‌توان از آن‌ها به‌عنوان يک ظرفيت بسيار خوب درزمينهٔ فرهنگ‌سازي بهره گرفت.

وي با تأکيد بر اينکه رانندگان نسبت به مسائل ديني و فرهنگي توجه ويژه‌اي دارند، افزود: يکي از مساجد شلوغ در محل‌هاي مختلف، مساجد مربوط به پايانه‌هاي مسافر و حمل بار است.

مديرکل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان يزد خاطرنشان کرد: اين موضوع از اهميت بسيار بالايي برخوردار است که بتوانيم از ظرفيت رانندگان براي ترويج مباحث فرهنگي در جامعه استفاده کنيم.

صادقيان ادامه داد: درصورتي‌که راهنمايي‌هاي لازم به اين افراد و خانواده‌هاي آن‌ها ارائه شود و اهميت کار را به آن‌ها بيان کنيم، نه‌تنها خودشان اقدام به رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي مي‌کنند، مي‌توانند مسائل مربوط به اين موضوع را به ديگر افراد جامعه هم بيان نمايند.

اين مقام مسئول در ارتباط با اقدامات صورت گرفته درزمينهٔ کنترل تخلفات جاده‌اي گفت: در تمام اتوبوس‌هاي استان يزد، سامانه پايش هوشمند تردد ناوگان که با عنوان سپهتن ناميده مي‌شود نصب‌شده و به‌وسيله اين سامانه، جلوي بسياري از تخلفات اتوبوس‌ها گرفته‌شده است.

وي خاطرنشان کرد: به‌وسيله اين سامانه و نصب دستگاه هوشمندي که در اتوبوس نصب مي‌شود، علاوه بر اينکه به‌صورت دائم تصوير راننده ضبط مي‌شود و جلوي تخلفاتي ازجمله نبستن کمربند ايمني و خوردن و آشاميدن وي را مي‌گيرد، بحث کنترل مسير و سرعت را هم انجام مي‌دهد.

مديرکل راهداري و حمل نقل جاده‌اي يزد تصريح کرد: زماني که اتوبوس به هر يک از محل‌هاي پليس‌راه مي‌رسد، اطلاعات اين دستگاه به‌صورت خودکار به سيستم پليس‌راه منتقل مي‌شود و مأموران مي‌توانند سرعت و فعاليت راننده در طول مسير را کنترل کنند.

اين مقام مسئول به اعتراض‌هايي که مسافران به برخي رانندگان اتوبوس‌ها به دليل عدم توقف براي نماز داشتند اشاره کرد و گفت: الآن اين سامانه به راننده تذکر مي‌دهد که بايد براي نماز در مجتمع خدمات راهي در فلان موقعيت توقف کند و مسافران بتوانند نمازشان را اقامه نمايند.

 وي با اشاره به اينکه اين توقف علاوه بر اينکه براي اقامه نماز مسافران انجام مي‌شود، زمينه‌اي براي استراحت راننده و جلوگيري از تصادفات احتمالي که به دليل خستگي و خواب‌آلودگي رخ مي‌دهد است، گفت: تذکر به راننده براي توقف در مجتمع‌هاي بين‌راهي به‌وسيله صدا و به زبان فارسي انجام مي‌شود.

صادقيان تصريح کرد: همچنين اين دستگاه مانع استفاده رانندگان از کارت هوشمند ديگر افراد مي‌شود به اين‌گونه که وقتي راننده مي‌خواهد شروع به رانندگي کند، ابتدا بايد کارت هوشمند را وارد دستگاه کند و دستگاه تصوير کارت را با تصوير شخص راننده مطابقت مي‌دهد و درصورتي‌که کارت هوشمند مربوط به همان راننده بود، اجازه رانندگي به وي داده مي‌شود.

اين مقام مسئول در ادامه، به ورود و خروج روزانه حداقل 800 ماشين به پايانه بار استان يزد اشاره کرد و گفت: با توجه به اينکه تعداد کاميون‌ها در استان خيلي زياد است، نصب اين سامانه در تمام آن‌ها سخت و پرهزينه است.

مديرکل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان يزد تصريح کرد: سال گذشته در راستاي کنترل تخلفات در پايانه و فرهنگ‌سازي در بين رانندگان، اقدام به استقرار بسيج در پايانه و پخش بروشور و لوح‌هاي فشرده فرهنگي در بين رانندگان کرديم.

صادقيان به خدماتي که اين اداره کل به زائران پياده‌روي اربعين ارائه مي‌کند اشاره کرد و گفت: يکي از پايه‌هاي اساسي بحث پياده‌روي اربعين پايانه مسافربري و مرز چذابه است که مردم يزد در اين سفر از آن استفاده مي‌کنند.

وي خاطرنشان کرد: درصورتي‌که خدمات ارائه‌شده به زائران در اين مسير خوب و مناسب نباشد، مطمئناً سبب نارضايتي آن‌ها مي‌شود و با توجه به‌ سختي‌هايي که در اين مسير دارند، اين نارضايتي ممکن است دوچندان شود.

مديرکل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان يزد خاطرنشان کرد: زائران اربعين در طول روزهاي مختلفي که در اين سفر معنوي بوده‌اند ساعت‌ها پياده‌روي کرده و به شوق زيارت امام حسين (ع) مسير را رفته و برگشته‌اند و در طول اين مسير سختي‌ها و خستگي‌هاي زيادي را تحمل کرده‌اند.

اين مقام مسئول عنوان کرد: من خودم در مرز مشاهده کردم که زائران وقتي برمي‌گردند و به مرز مي‌رسند به دنبال اتوبوس و محلي براي استراحت هستند و اگر ما اتوبوسي براي اين کار نداشته باشيم موجبات ناراحتي زياد آن‌ها را فراهم مي‌کنيم.

وي با اشاره به اينکه سال گذشته بيش از 26 هزار نفر از استان يزد در مراسم اربعين شرکت داشتند، افزود: ما اطلاعات 18 هزار نفر از اين افراد را در اختيار داشتيم ولي از نحوه و زمان سفر 8 هزار نفر ديگر هيچ اطلاعي نداشتيم و نمي‌توانستيم براي ارائه خدمات به آن‌ها برنامه‌ريزي درستي داشته باشيم.

مديرکل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان يزد خاطرنشان بايد پيش از اربعين به مردم اطلاع‌رساني شود که براي جلوگيري از سختي و زحمت، بليت اتوبوس رفت‌وبرگشت و دربست تهيه کنند تا با مشکل مواجه نشوند.

صادقيان بيان کرد: متأسفانه برخي افراد بليت رفت را تهيه مي‌کنند ولي اقدامي براي بليت برگشت نکرده‌اند و در زمان برگشت هم متأسفانه سوءاستفاده گراني در مرز حضور دارند که بليت‌هايي باقيمت بسيار بالا از وي دريافت مي‌کنند.

وي در پايان اظهار داشت: درصورتي‌که اتوبوس‌هاي دربستي توسط مردم گرفته‌شده باشد و يا بليت رفت‌وبرگشت تهيه کنند، ما هم اطلاع دقيق در ارتباط با نحوه ارائه خدمات به مسافران راداريم، ولي در غير اين صورت نمي‌توان هماهنگي و برنامه‌ريزي مناسبي انجام داد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/4779/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقام اول تیم‌ های رباتیک یزد در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران

هفته‌ای طوفانی و بارانی در انتظار یزدی‌ ها

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ 4 هزار حافظ قرآن کریم

امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد