خبر یزد

آخرين مطالب

تعطيلات کجا برويم؟

يک تير و چندنشان در سفر به باغ‌شهر مهريز فرهنگي

يک تير و چندنشان در سفر به باغ‌شهر مهريز
  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - مهريز، شهرستاني با جاذبه‌هاي فراوانتاريخي و طبيعي زيبا است كه نه تنها گردشگران بلكه بسياري از مردم شهرهاي مجاور رادر تعطيلات پايان هفته به سوي خود مي‌كشاند و مي‌تواند به عنوان يكي از قطب‌هايگردشگري استان يزد مطرح و مورد توجه باشد.
به گزارش ايسنا – منطقه يزد، استان یزد را بسيارياز گردشگران با جاذبه‌های تاریخی و میراث فرهنگی آن می‌شناسند اما اين استان كويريدر همه نقاط خود داراي جاذبه‌های طبیعی زيبايي است که تماشای آنها براي هر گردشگريخالی از لطف نیست و مهریز مجموعه‌ای از این جاذبه‌هاست .
از مرکز استان یزد به سمت جنوب که حرکت مي‌کنیم، درفاصله ۶۰ کیلومتری از شهر یزد، شهرستانی قرار دارد به نام مهریز که نه ‌تنها منطقه‌ایباستانی با تاریخی کهن است بلکه به ‌واسطه آب‌ و هوای نسبتاً بهتر نسبت به مرکز استانو وجود باغ‌های سرسبز و جاذبه‌های طبیعی به «باغ‌شهر یزد» معروف شده است .
بسیاری از مردم یزد به ‌ویژه آنها که اصالتاً مهریزیهستند و به دلایل مختلف به شهر یزد مهاجرت کرده و در آنجا ساكن هستند، آخر هفته‌هایخود را در این شهر باستانی و روستاهای خوش آب‌ و هوای آن می‌گذرانند .
در واقع سفر به مهریز، آن ‌هم در آخر هفته‌ای با هوایداغ، علاوه بر این که فرار از شلوغی شهر و گرمای هوا و پناه بردن به منطقه‌ای چند درجهخنک‌تر است، به منزله‌ي يك تیر و چند نشان است زیرا آنهايي هم که به دنبال تماشا ولذت بردن از آخر هفته‌های خود هستند می‌توانند با سفر به مهريز مجموعه‌ای از کوه‌ها،چشمه‌ها، باغ‌ها، قلاع و بوستان‌ها و مناطق کویري را کنار يكديگر به تماشا بنشینند .
کوه‌ریگ و معجزه‌های درمانی آن
«کوه‌ریگ» یکی از جاذبه‌های طبیعی مهریز است که معجزاتدرمانی بسیاری برای آنها که از دردهای عضلانی رنج می‌برند دارد.
کوه‌ریگ به‌ ویژه در این روزهای گرم تابستان همانندمطب اطبای متخصص، شلوغ است و بیمارانی که از درد پا و کمر همیشه نالانند، دمی خود رابه ریگ‌های داغ این تپه ماسه‌ای می‌سپارند تا هم تفریحی کرده باشند و هم مسکنی برایدردهای خود یافته باشند .
اين ريگزار محدود در بين كوه‌هاي نزديك به مهريز بهدلیل خاصیت‌هایی که از نور خورشید به دست می‌آورد، تسکین‌دهنده دردهای عضلانی است وبسیاری معتقد هستند كه هممانند داروهای قوی معجزه می‌کند .
اين جاذبه طبيعي در طول سالیان طولانی و در چند صد سالپیش بر اثر وزش باد و جمع شدن توده‌های عظیمی از شن در کنار كوهي به وجود آمده و اکنونبه یک منطقه تفریحی و ورزشی برای جوانان و خانواده‌ها تبدیل شده است .
به اين دلیل كه بسیاری از مردم معتقد هستند داغی ریگ‌هاياين منطقه می‌تواند دردهای عضلانی پا و کمر را از بین ببرد، سالانه تعداد زیادی ازگردشگران از این منطقه به ‌عنوان یک منطقه گردشگری درمانی استفاده مي‌کنند .
اين روزها به دنبال ساخت آلاچیق، سرویس‌های بهداشتیو برخی دیگر از امکانات مورد نیاز گردشگران، در روزهای پایانی هفته تعداد زیادی ازمردم را به این منطقه می‌کشاند .
آنها که تجربه بیشتری در سفر به کوه‌ریگ دارند اغلبتوصیه می‌کنند که بهترین زمان برای بالا رفتن از این کوه ریگی، عصر و حوالی غروب استزیرا در این ساعات ضمن این که تابش مستقیم نور خورشید دیگر برای گردشگران آزاردهندهنیست، شن‌ها نيز گرمای خورشید در طول روز را در خود ذخیره کرده‌اند .
اغلب مردم روزهای پایانی هفته، شام ساده‌ای فراهم می‌کنندو به سمت کوه‌ ریگ حرکت می‌کنند، هنگام عصر ابتدا از تپه شنی بالا می‌روند و تفریحمی‌کنند و بعد از آن در آلاچیق‌هایی که گرداگرد این تپه ساخته شده، در کنار خانوادهبه صرف شام می‌پردازند .
تكميل لذت سفر به مهريز در چشمه غربالبیز
برخي از آنهايي كه تعطيلات آخر هفته خود را در مهریزسپري مي‌كنند، علاوه بر کوه‌ریگ می‌توانند با پيمودن فاصله‌ای کوتاه از جاذبه‌های دیگرمهريز ديدن كنند و دمی در اين فضاهاي خوش آب و هوا بیاسایند .
چشمه «غربالبیز» و «باغ پهوان‌پور» از جمله اينديدني‌هاي طبيعي شهر مهریز است كه هر كدام پنج تا هشت کیلومتر از کوه‌ریگ فاصله دارند .
چشمه غربالبیز، چشمه‌ای کهن است و سنگ‌نگاره‌های اطرافاین کوه گویای قدمت تاریخی این چشمه است . گرچه غربالبیز در اغلب ایام سال به دلیل خشکسالی، خشک است اما از طبیعتيزيبا برخوردار است و وجود سکوهای اقامتي و سرویس بهداشتی و غيره می‌تواند ساعاتی خوشدر آخر هفته را برای مردمان خسته از کار و روزمرگی رقم بزند .
کمی آن‌سوتر با طی مسافتی نه چندان طولانی، باغ زیباو رویایی پهلوان‌پور مهریز واقع شده است، باغي كه قدم زدن در کنار درختان سر به فلککشیده و رود کوچک جاری در آن در يك روز گرم تابستاني مي‌تواند بسيار لذت‌بخش باشد.
هر چند در باغ پهلوان‌پور، امکاناتي مانند رستورانو كافي‌شاپ و سوئيت‌هايي براي اقامت نيز وجود دارد، اما می‌توان بدون اقامت گزيدندر اين باغ، ساعت‌ها نيز در عمارت و باغ و باغچه‌هاي اين باغ، اوقاتي دل‌انگيز را سپریکرد و از آن لذت برد .
درختان تبریزی سر به فلک کشیده، درختان انار و بادامو انواع میوه‌ها، باغچه‌هایی که مملو از گل‌های رز رنگی است و از همه مهم‌تر جوی کوچکیکه در میان درختان راه گرفته، فضای این باغ را بسیار زیبا و رویایی کرده است و می‌تواندحتی در یک ظهر داغ تابستانی، مطبوع و دلچسب باشد .
باغ متعلق به یکی از تجار یزدی به نام علی پهلوان‌پوربوده است و قدمت آن به اواخر دوره قاجار برمی‌گردد.
این باغ از بناهای مهم فرهنگی تاریخی است که طبیعت،هنر و معماری را در کنار هم دارد و به دلیل روان بودن آب از میان باغ و عبور آن ازمیان تنه‌های سپیدار و چنار، زیبایی خاصی به این باغ بخشیده است .
مساحت باغ پنج هکتار است که شامل یک مجموعه ورودی، ساختمانکوشک یا شربت‌خانه در بخش مرکزی، بنای زمستان‌خانه در بخش غربی، برج گلین در جنوب شرقیو اصطبل، انبار و کارگاه‌های قالی بافی و ریسندگی در بخش جنوبی است .
سبک معماری این باغ ترکیبی از معماری کوشکی و حیاط مرکزیاست و درختان چنار در دو طرف جوی اصلی باغ قرار دارند . البته ساختکوشک مربوط به دوره قاجار است که در سه سطح (دو طبقه و نیم) طراحی شده و زیبای ویژه‌ایاز معماری ایرانی به نمایش گذاشته است .
ثبت جهانی باغ پهلوان‌پور مهريز دريونسكو
این بنا در تاریخ هفتم مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۳۳۴به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و پس از آن به همراه باغ دولت آباد وچند باغ ایرانی دیگر، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید .
باغ پهلوان‌پور در محله مزویرآباد مهریز واقع شده وآب جاری در این باغ از قنات مشهور به حسن‌آباد كه اخيراً در قالب مجموعه‌اي ازقنوات به ثبت جهاني رسيده، سرچشمه می‌گیرد و به‌جز باغ پهلوان پور به‌ طور مستقیم ازهیچ ‌یک از باغ‌های منطقه عبور نمی‌کند .
آب قنات حسن‌آباد درختان چناری را که در حاشیه آن روییده‌اند،سیراب می‌کند. علاوه بر قنات ذکر شده این باغ از طریق دو رشته آب دیگر به نام قناتشاه حسینی و قنات مزویر آباد، آبیاری می‌شود .
باغ دارای ۱۶ حق‌آبه است که هر ۱۲ روز یک‌بار به آنمتعلق می‌گیرد که زمان هر حقابه بین ۱۰ تا ۱۱ دقیقه است که به آن «سبو» نیز گفته می‌شود .
دو طرف جوی اصلی باغ پهلوان پور درختان تنومند و سالخوردهچنار قرار دارند، درختان مثمر باغ نیز شامل انار، بادام و خرمالو است و کاشت این درختانبا توجه به گرمای زیاد استان یزد، نمایانگر آب ‌و هوای متفاوت نسبتاً خنک این منطقهاست .
با طی کردن حدود ۴۰ کیلومتر از مرکز استان یزد، به‌راحتیمی‌توان از این باغ ارزشمند، ‌ زیبا و نمونه بازدید کرد و در سایه‌سار درختان آن ودر کنار جوی‌های روان و صدای آب، دمی فارغ از هیاهوی شهر آسود .
همچنین مسافرانی که خسته از روزهای پرکار پایان هفتهبار سفر می‌بندند تا گوشه‌ای دنج بیابند و در آن به قول شاعر دمی بیاسایند، به‌طورقطع روستاهاي ييلاقي مهريز برایشان یک پیشنهاد درجه یک است .
البته در کنار این‌ها، صدها جاذبه‌ طبیعی و تاریخی دیگرنيز در شهرستان مهریز وجود دارد و می‌توان برای لذت بردن از حضور در این مکان‌ها 10‌هامدل را برنامه‌ریزی کرد اما به‌ طور قطع یکی از بهترین برنامه‌ریزی‌ها برای یک روزتعطیل، گذراندن صبح تا ساعتی بعد از صرف ناهار در غربالبیز، سپس قدم زدنی یک‌ساعتهدر باغ پهلوان پور مهریز و بعد از آن سپری کردن عصر و غروب در کوه‌ریگ است .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/4948/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

فعالیت سامانه بارشی تا پیش از ظهر امروز در استان

نقش موثر هنر در انتقال اندیشه شهدا به نسل آینده + عکس

پروژه نهضت ملی مسکن شهرستان نیر 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

خدمت رسانی به گردشگران و مسافران بهاباد به نحو احسن

حضور تیم رباتیک دانشگاه آزاد یزد در مسابقات بین‌المللی ربوکاپ

اعزام 10 تیم امدادی هلال احمر یزد به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

ثبت 62.9 میلیمتر باران در مهریز یزد

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

اجاره‌بها در استان یزد مدیریت شود