خبر یزد

آخرين مطالب

بررسي راه‌هاي ارتقاي کمي و کيفي آموزش عالي استان در دانشگاه يزد علمي

بررسي راه‌هاي ارتقاي کمي و کيفي آموزش عالي استان در دانشگاه يزد
  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - راهکارهای موثر و پایدار در راستای هماهنگی،ساماندهی و ارتقای کمی و کیفی آموزش عالی استان با حضور جمعی از روسای دانشگاه‌هاییزد برگزار شد.
به گزارش ایسنا-منطقه یزد،«محمدصالحاولیاء» در نشست شورای هماهنگی آموزش عالی استان اظهار کرد:‌ دغدغه همه ما ارتقای کیفیت آموزش عالیاستان است و باید همه اصل تفاهم و همکاری را قبول کنیم و به یک جمع‌بندی برسیم تا آموزشعالی استان را ارتقا دهیم.
وی افزود: یکی دیگر از دغدغه‌های ما کاهشسهم آموزش عالی استان در کل کشور است که نگران کننده است و استان یزد با توجه به ماموریتیکه دارد باید نقشش در آموزش عالی کشور نه تنها کم بلکه بیشتر شود.
رییس دانشگاه یزد در ادامه با اشاره به‌بحث کیفیت در کنار سهم آموزش عالی استان گفت: برند یزد طبق روال گذشته به نحوی بایدمعرف کیفیت باشد. باید روی مزیت‌ها کار شود، استان یزد استان بزرگی نیست که بتوانددر همه حوزه‌ها سهم قابل توجهی داشته باشد بنابراین ناچاریم در بعضی حوزه‌ها هم بهلحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی متمرکز شویم و یک ماموریت ویژه برای خود تعریف کنیم.
این مقام مسئول تصریح کرد:‌ ما باید بپذیریمکه می‌توانیم در حوزه‌های مختلف تقسیم کار کنیم، و موسسات می‌توانند در زمینه‌های مختلفباهم به تفاهم برسند و مسایل را در استان حل کنند.
به گفته وی بحث تبادل اطلاعات حداقل همکاریاست که می‌توانیم داشته باشیم و در صورت همکاری می‌توانیم تصمیمات بهتری بگیریم.
«سیدمحمود زنجیرچی» مدیر دفتر برنامه، بودجهو تحول اداری نیز در این نشست در دو بخش توضیحاتی را درخصوص شاخص‌های کمی و کیفی آموزشعالی و طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی ارائه کرد.
وی در بخش اول، با استفاده از آمارهای رسمیبه مقایسه استان یزد با سایر استان‌ها در برخی شاخص‌های کمی و کیفی آموزش عالی پرداختو سپس وضعیت این شاخص‌ها در استان و مابین موسسات آموزش عالی استان را تحلیل نمود.
زنجیرچی در بخش دوم نیز طرح ساماندهی وتقویت موسسات آموزش عالی برگرفته از طرح آمایش آموزش عالی کشور را مورد بررسی و کنکاشقرار داد و الزامات و اقدامات مورد نیاز برای اجرای آن را تشریح کرد.
وی در این نشست همچنین گفت: به نظر می‌رسدفضای آموزش عالی از لحاظ میزان ورودی درحال محدود شدن است و طبق پیش‌بینی این برنامهطی دو برنامه پنج ساله ادامه خواهدداشت. همچنین به نسبت جمعیت سهم ما از آموزش عالی کشور نیز در حال کاهش است.
این مقام مسئول ادامه داد: تحصیلات تکمیلیما وضعیت خوبی دارد اما نسبت هیأت علمی به ویژه هیأت علمی دانشیار به بالا نیاز بهکار دارد.
وی تصریح کرد: ‌متاسفانه رشته‌های موازیدر دانشگاه‌های استان زیاد دیده می‌شود که این امر نشأت گرفته از عدم هماهنگی و موجبکاهش هم افزایی خواهد شد.
«قاسم برید لقمانی» معاون آموزشی و تحصیلاتتکمیلی نیز در این نشست در زمینه اخلاق در آموزش عالی به نکاتی همچون تقدم اخلاق آموزشیبه اخلاق پژوهشی، توجه به رفتارهای نادرست آموزشی، لزوم آشنایی به ابزارهای کمک آموزشیو به روز بودن، نظم داشتن، شاگردپروری کردن، رازداری کردن، احترام گذاشتن به قوانینموسسه اشاره کرد.
وی با اشاره به تدوین منشور اخلاقی در دانشگاه یزدتاکید کرد: لازم است در همه دانشگاه‌ها منشور اخلاقی تدوین شود.
لقمانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:طرح ساماندهی نباید منوط به دانشگاه‌های دولتی باشد و باید شامل تمام دانشگاه‌های استانشود تا به نتیجه درستی برسیم.
وی با اشاره به حذف دوره شبانه در دانشگاهیزد افزود:‌ این امر اقدام بزرگی بود که کمک زیادی به موسسات آموزش عالی استان کردو این را باید قدر دانست.
«علی‌اصغر علمدار یزدی» مدیر دفتر نظارت،ارزیابی و تضمین کیفیت استان در ادامه این نشست با اشاره به اهمیت برگزاری این جلساتگفت:‌ هدف از این نشست هماهنگی توام با دلسوزی جهت افزایش سطح ارتقاء علمی و تاثیرگذاری در موسسات آموزش عالی استان یزد استو اگر این چنین جلسه‌هایی در ۱۰ ، ۲۰ سال پیش برگزار می‌شد امروزبا چنین مشکلاتی مواجه نبودیم.
وی افزود: ‌متاسفانه بی‌برنامگی دانشگاه‌ها باعثشده آنها فقط به فکر اشتغال‌زایی خود باشند در صورتی که هدف اصلی آنها ایجاد دانش،ایجاد احترام و ساختن آدم بوده است. دانشگاه محل مغز سازی و پرورش دانش‌آموختگانی برایاجتماع و صنعت است.
به گفته وی از جمله مشکلات دانشگاه‌ها ایناست که نمی‌دانند که ماموریت و هدف شان اصلاح و درست کردن جامعه است. ما باید جوهرهاصلی کلاس‌ها را بالا ببریم تا متخصصانی که در آینده به جامعه تحویل می‌دهیم کارا باشند.
دکتر علمدار تصریح کرد:‌بازار کشور برایدانشگاه فکر نمی‌کند بلکه برای تجارت فکر می‌کند پس ما باید خود به فکر باشیم. با برگزاریاین جلسه‌ها باید فکر کنیم چه کاری انجام دهیم تا دانش‌آموختگانی مفید داشته باشیم.
وی اظهار کرد: واژه مادر خود بار دلسوزی دارد و دانشگاهیزد به عنوان دانشگاه مادر باید دلسوز باشد تا دیگر دانشگاه‌ها وظیفه خود را انجامدهند.
این مقام مسئول در ادامه صحبت‌های خود بهبحث نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان اشاره کرد و گفت: هدف از انجام نظارت این استکه آیا سازمان، سیاست، یا برنامه به اهداف خود نایل آمده است یا خیر؟ و اگر پاسخ مثبتاست، تحقق این اهداف تا چه میزان است؟ این مقام مسئول با بیان این‌که نظارت یکی ازارکان اساسی مدیریت است، به طوری که سایر ارکان مدیریت همچون برنامه ریزی، سیاست‌گذاری،سازماندهی و هدایت را تحت الشعاع قرار داده است، افزود: بدیهی است، عدم توجه به مقولهنظارت ممکن است در عین نقض در سایر ارکان، در نهایت تضمین کیفیت را نیز مختل سازد.
دکتر علمدار یزدی در بخش دیگری از صحبت‌هایخود به بخشی از وظایف نظارتی وزارت علوم اشاره کرد، که از جمله آن‌ها را برنامه ریزیو هماهنگی هیات‌های نظارت و ارزیابی استانی، تعیین میزان موفقیت دانشگاه‌ها و موسساتآموزش عالی و بررسی و ارزیابی فعالیت‌ها دانست.
وی با بیان این که در کشور بیش از سه هزار مرکز آموزش عالی وجود دارد، تصریح کرد:ایجاد شبکه‌ای از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور در قالب هیات‌های استانی نظارتو ارزیابی آموزش عالی با محوریت دانشگاه‌های دولتی استان‌ها از جمله اقدامات انجامشده در این حوزه است.
علمدار ایجاد شبکه در ۳۱ استان کشور با ترکیب قریب به یک‌هزار نفر از اعضای هیات علمی و کارشناسان دانشگاه‌هایدولتی و کارگروه‌های مرتبط از دیگر اقدامان انجام شده است.
وی بیان کرد: هسته اصلی و محوریت هیات‌هایاستانی نظارت و ارزیابی آموزش عالی دانشگاه‌های دولتی هر استان است.
این مقام مسئول گفت:‌در استان هفت کارگروه نظارتی وجود دارد کهکل دانشگاه‌های استان را نظارت می‌کند.
وی با اشاره به وضعیت کیفی موجود در واحدهای دانشگاهی کشور افزود: با وجود گسترش کمی آموزش عالی و افزایش شمار دانشجویان کشوربه بیش از چهار میلیون در دانشگاههای مختلف کشور وضعیت کیفیت آموزش و پژوهش در واحدهایدانشگاهی کشور چندان رضایت بخش نیست.
به گفته وی در برخی رشته ها، دانش آموختگانبا آنچه خارج از کتاب و دانشگاه است، بیگانه اند و از مهارت و تخصص لازم برای ورودبه بازار کار برخوردار نیستند.
علمدار یزدی از جمله عوامل پایین بودن سطحکیفی دانشگاه‌ها را بهره‌گیری اندک از روش‌های نوین تدریس در کلاس‌های دانشگاهی، عدمتناسب محتوا و برنامه‌های درسی با نیازهای روز جامعه، رضایت بخش نبودن سطح کیفی برخیاز اعضای هیات علمی، ایجاد فاصله بین دانشگاه و صنعت، مدیریت ضعیف برخی از گروه‌هایآموزشی، کمبود تجهیزات و امکانات آموزشی و نظارت و ارزیابی کم رنگ عنوان کرد.
وی از جمله راهکارهای برون رفت از وضعیتموجود را ارزیابی درونی (جهت واکاوی کاستی ها) و تامین اعضاء هیات علمی موثر و مفید(جهتافزایش کارآمدی)دانست.
مدیر دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیتدانشگاه گفت: دانشگاه محل تجمع یک سری تجهیزات و امکانات ( آزمایشگاه‌ها، کتابخانه،ابزارهای ارتباطاتی با جهان در علم و تکنولوژی) و نیروی انسانی یا عالم نه رباتهایتجهیزشده به نرم افزار علم، بلکه انسان‌های مجهز به راهنماهای درونی( فکر، عقل، وجدان)و راهنماهای بیرونی (دین و ائمه معصومین) است.
به گفته وی در دانشگاه، تجهیزات، از نظر عملکرد وکیفیت، متغیرالحال نیستند. اما علما می توانند به گونه ای متاثر از اغراض (هوا و هوسهایمتفاوت) شوند که در جامعه دینی باید از این پدیده پرهیز کرد. در این راستا در دانشگاهیزد منشور اخلاق حرفه ای اعضای هیات علمی تهیه و اجرایی شده است. پیشنهاد می شود اینامر در دیگر موسسات آموزش عالی استان نیز اجرایی شود.
وی در پایان صحبت‌های خود گفت:‌ فراموشنکنیم که در دانشگاه نیروی انسانی (دانشجو) طرف حساب ماست، آن هم انسانی جوان، طالبعلم. رشته ها و گروههای توخالی بر جوهره فکری، وجودی و حرکتی نسل جوان اثر بسیار مخربدارد و بی تردید، جمع افرادی که بودشان توخالی و بی محتوا شده است، قرار نیست به ماجامعه ای پویا و موفق بدهد. به عبارتی علاوه بر خیانت به پیشرفت علمی کشور، آسیب هایاین طرز تفکر ( کمی ) جان ها را آسیب می زند.
وی یادآور شد: یزد شرایط خاص خود را دارد،در هر موردی که وارد شده است، موفقیت تضمین شده داشته است. جدا از افراد تاریخی بهنامی که داشته ایم، در این نیم قرن آخر ما زحمتکشان فراوان رسمی و نامرئی نیز داشتهایم. حیف است بگذاریم بعضی از روندها – سوابق علمی و موثر ما را تخریب کند، ما بایدمتخصصین کارآمد به جامعه تحویل بدهیم و سهم زیادی در بازگرداندن فن و هنر به جامعهو بازار داشته باشیم.
گفتنی است؛ در این نشست همچنین روسای دانشگاه‌هابه بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند که از جمله آنها جلوگیری با موازی‌کاری دردانشگاه‌ها، توجه به نیاز استان در گرفتن رشته، وجود ناهماهنگی و رقابت‌های منفی بینمراکز، تدوین سند راهبردی استانی،‌ قطبی کردن رشته‌ها، ‌جذب بیشتر دانش‌آموزان نخبهاستان در دانشگاه‌های استان بود .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/4983/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

بارش رحمت الهی در استان کویری یزد

هشدار سطح زرد نیز برای کشاورزی صادر شد/احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی از پنجشنبه تا جمعه

فیلمی از جاری شدن آب در مسیل تفت

ادارات مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند

تحقیق و تفحص از اجرای پروژه بلوار مرحوم ابوترابی

فعالیت سامانه بارشی تا پیش از ظهر فردا در استان

بارش باران در بهاباد و آبگرفتگی معابر

فیلمی از بارش باران در بهاباد و آبگرفتگی معابر

تصاویری از سیل در بهادران مهریز

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

آماده‌باش 490 تیم مدیریت بحران در یزد / کدام مسیرها در یزد مسدود است؟

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار یزد

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

آمادگی شهرستان‌های بافق و بهاباد برای مدیریت سیلاب

وعده صادق بخش کوچکی از توانمندی نظامی ایران بود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

بارش باران بهاری و جاری شدن سیل در رودخانه شور دهستان گرده کوه +فیلم

اجاره بها در استان مدیریت شود

تولید بیش از 700 تن ماهی سردآبی در استان یزد

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

تکمیل طرح‌های نیمه تمام با فروش اموال و املاک مازاد

تغییر نگرش از رویکرد کنترل سیلاب به سمت مدیریت سیلاب

فعالیت سامانه خود ارزیابی روانشناختی در حوزه سلامت روان

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

آخرین وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس بندرعباس - تهران / ترخیص 10 مصدوم حادثه + اسامی

مردم برای تجویز دارو به عطاری‌ها اعتماد نکنند

هم‌اندیشی دستگاه‌های اجرایی یزد به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی

گسترش فعالیت‌های درآمدزای دانشگاه آزاد یزد در راستای تحقق شعار سال

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

افزایش قیمت مسکن به دلیل توقف یک دهه‌ای ساخت

زمینه سازی‌های لازم برای مواجهه با سیل انجام شد

بوتیمار تحویل محیط زیست اردکان شد

کاهش قیمت مرغ در بازار

300 دانشجوی دانشگاه آزاد یزد بورسیه صنعت کاشی شدند

اردوگاه فرهنگی منشاد به آموزش و پرورش واگذار شود

افزایش بهای مسکن به دلیل توقف یک دهه‌ای ساخت مسکن

ادارات، مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند

اجرای طرح بزرگ آبرسانی از چاه‌های جدید الاحداث یزد

آخرین وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس بندرعباس _ تهران