خبر یزد

آخرين مطالب

رييس بنياد نخبگان يزد در گفت‎‎وگوي تفصيلي با ايسنا تاکيد کرد:

استعداد برتر يک موهبت تعهدآور است نه يک مزيت توقع ‎‎آور علمي

  بزرگنمايي:

يزد آنلاين - رييس بنياد نخبگان استان يزد با اشاره به مأموريتهاي بنياد نخبگان، استعداد برتر و نخبگي را يک موهبت تعهدآور، نه يک مزيت توقع آور دانست و با تاکيد بر اين که پويايي شرط اصالت نخبگي است، تداوم و حفظ اين موهبت توسط افراد نخبه و استعدادهاي برتر را ضروري دانست . «مصطفي شاه نظري» با تفکيک تعريف نخبه از استعداد برتر، تصريح کرد: براساس تعريف سند راهبردي کشور در امور نخبگان، نخبه به فردي برجسته و کارامد اطلاق مي‏‏شود که درخلق و گسترش علم، فناوري، هنر، ادب، فرهنگ و مديريت کشور در چارچوب ارزش ‎‎ هاي اسلامي اثرگذاري بارز داشته باشد .
وي افزود: همچنين بر طبق همين تعريف، فعاليت‌‌هاي يکفرد نخبه بايد بر پايه هوش، استعداد و توانمندي‌‌هاي ذاتي از يک سو، و خبرگي، تخصصو توانمندي ‎‎ هاي اکتسابي از سوي ديگر صورت گرفته و موجب سرعت بخشيدنبه پيشرفت و اعتلاي کشور شود .
وي در تعريف صاحب استعداد برتر نيز گفت: اين واژه به فردي اطلاق مي ‎‎ شودکه با توجه به ويژگي ‎‎ هاي ذاتي خود امکان رسيدن به مرحله نخبگي را داراستولي هنوز زمينه ‎‎ هاي لازم براي شناسايي کامل و بروز استعدادهاي ويژه ‎‎ ي او فراهم نشده است .
بالا رفتن انتظار نخبگان عامل سوء پيشرفتآنها
اين مسئول تأکيد بر پرورش باغچه اي به جاي نگهداشت گلخانه اي را از رويکردهاي بنياد نخبگان برشمرد و تاکيد کرد: بنياد با پرورش استعدادهاي برتردر محيطي مجزا از ساير افراد جامعه و به اصطلاح نگهداشت گلخانه ‎‎ اي مخالفت است و در اين رابطه پرورش آنان در اجتماعو در تعامل با جامعه مورد تاکيد است چرا که آمارها نشان مي ‎‎ دهد بسياري از مستعدان که به صورت مجزا پرورش مي ‎ يابند غالباً به علت دوري از شرايط واقعي جامعه، فاقدمهارت ‎‎ هاي اجتماعي و زندگي هستند .
اثرگذاري فعاليت نخبگان شرط اساسي نخبگي
شاه‎‎ نظري در ادامه به ماموريت ‎‎ هاي بنياد نخبگان اشاره و نخستين ماموريت در اين رابطه را «شناسايي و پشتيباني از نخبگان و استعدادهاي برتر» برشمرد و افزود: در اين راستاعلاوه بر آيين نامه شناسايي و پشتيباني از دانشجويان صاحب استعداد برتر، آيين نامه هاي شناسايي و پشتيباني از برگزيدگان در زمينه هاي مختلف هنري، حوزوي، قرآني، ادبي، دانش آموختگان برتر دانشگاهي، مخترعين مورد تأييد بنياد و اعضاء هيأت علمي سرآمد و شامخ تدوين شده و اين عزيزان از حمايت بنياد بهرهمند ميشوند .
رييس بنياد نخبگان استان به دومين ماموريت بنياد يعني«هدايت و توانمندسازي استعدادهاي برتر در مسير نخبگي» اشاره و اظهار کرد: که بيشترين تمرکز بنياد در حال حاضر بر اين مأموريت است .
وي در اين باره تصريح کرد: در سالهاي ابتدايي تشکيل بنياد نخبگان، عمده تسهيلات تعلق گرفته به استعدادهاي برتر غيرهدفمند بود ولي در حالحاضر اين تسهيلات با برنامه ‎ ريزي و کاملاً هدفمند تعلق مي ‎‎ گيرد و در مسير توانمندسازي استعدادهاي برتر و افزايش اثرگذاري نخبگان هزينه مي شود. که اميدوارم با استفاده درست و حساب شده از اين تسهيلات،شاهد موفقيت صاحبان استعداد برتر در طي مسير نخبگي و اثرگذاري آنان در جامعه باشيم
ماموريت سخت کارآمدي نخبگان در جامعه
رييس بنياد نخبگان با اشاره به ماموريت سوم بنياد تحت عنوان «فراهم کردن زمينه اثرگذاري نخبگان در جامعه»، اين ماموريت را نسبت به ديگر ماموريت ‎‎ هاي بنياد به مراتب مهم تر و البته سخت ‎‎ تر خواند و گفت: هدف اصلي از نخبه پروري کارآمدي و اثربخشيآنان در جامعه است ولي اين مهم تنها برعهده بنياد نخبگان نيست و همکاري تمام دستگاه ‎‎ هاي سياستگزار و اجرايي را مي طلبد .
وي عنوان کرد: بهمين منظور شوراي علمي بنياد نخبگان استان‌ها متشکل از چهار عضو حقوقي و پنج نفر از نخبگان ساکن در همان استان با هدف استفاده از ظرفيت نخبگان و استعدادهاي برتردر جهت توسعه علم و فناوري و ايفاي نقش بازوي مشورتي دستگاههاي اجرايي از طريق تشکيل کارگروه هاي تخصصي شکل گرفته است .
شاه‏‏ نظري در مورد اقدامات صورت گرفته در راستاي استفادهاز ظرفيت استعدادهاي برتر نيز گفت: بنياد نخبگان به واسطه ارتباط با معاونت علمي وفناوري رياست جمهوري از ظرفيت معاونت مذکور در راستاي توسعه زيست بوم کارآفريني و کسبو کارهاي نوپا با هدف نگهداشت نخبگان و استعدادهاي برتر در استان استفاده ميکند .
وي گفت: در همين راستا مرکز شتاب ‎ دهي فناوري اطلاعات و ارتباطات در استان شکل گرفته ودو مرکز توانمندسازي کسب و کار و مرکز رشد دانشآموزي با حمايتهاي معاونت در شرف راه اندازي ميباشد .
مهاجرت نخبگان يا خروج نخبگان از چرخه خدمت
رئيس بنياد نخبگان استان در ادامه خروج نخبگان از چرخه خدمت را يک آسيب بزرگ خواند و اظهار کرد: خروج نخبگان تنها مهاجرت فيزيکي آنها از کشورنيست بلکه عدم استفاده از ظرفيت نخبگان و استعدادهاي برتر نيز به همين منزله است .
وي به 23 سال برتري دانشآموزان يزدي در کنکور سراسري اشاره کرد و افزود: در شاخص نسبت نخبگان و استعدادهاي برتر به جمعيت نيز استان يزدپس از تهران در رده دوم کشور است و اين بيانگر وجود نيروي انساني مستعد و کارآمد دراستان است که در صورت ايجاد بسترهاي لازم مي ‎‎ توان از آنها بهترين استفاده را برد .
وي با اشاره به بستر صنعتي استان و لزوم بهرهگيري ازنخبگان و استعدادهاي برتر در اين زمينه، استفاده نکردن اين ظرفيت را براي آينده استانخطرناک خواند و تصريح کرد: مهاجرت نيروهاي تحصيل کرده و مستعد از استان و از سوي ديگرورود نيروهاي غير متخصص در قالب کارگر علاوه بر ايجاد مشکلات فرهنگي متأسفانه در درازمدت بهره هوشي ساکنان استان را کاهش خواهد داد .
شاه نظري از ديگر اقدامات صورت گرفته براي بکارگيري مستعدان برتر در استان را تشکيل مجمعي از صاحبان شرکت ‎‎ هاي معتبر و فناور استان براي جذب نيروي انساني نخبهدر داخل استان ذکر کرد و گفت: مطابق اين طرح شرکت‏‏هاي مذکور با در نظر گرفتن نيازخود، دانشجويان مستعد بومي را در قالب بورس شغلي جذب مي کنند .
وي با اشاره به محدود بودن منابع مالي بنياد، استفادهاز ظرفيت خيرين به منظور حمايت از دانش آموزان و دانشجويان مستعد اما کم بضاعت را درقالب جوايز تحصيلي به نام خيرين و سرآمدان استان از ديگر برنامه هاي بنياد ناميد .
برگزاري اردوهاي جهادي به سبک نخبگاني
وي با اشاره به تاکيد مقام معظم رهبري بر آشنايي نخبگان با مشکلات مناطق محروم، عنوان کرد: بنياد در راستاي عملي کردن تاکيد مقام معظم رهبريبر آشنايي نخبگان با مشکلات مناطق محروم اقدام به برگزاري اردوهاي جهادي در حوزه هاي آموزشي، سلامت و پزشکي، خلاقيت و کسب و کار کرده است و هدف از اين اقدام نيز بررسي مشکلات و ارائه راهکارها جهت بهبود وضعيت روستاها و مناطق محروم است .
شاه ‎ نظري همچنين از برگزاري بازديدهاي علمي و صنعتي براينخبگان و استعدادهاي برتر خبر داد و افزود: تمام اين فعاليت ‎‎ ها در راستاي اثرگذاري و آشنايي بيشتر نخبگان با نيازهايجامعه صورت مي گيرد .
وي برگزاري نشست ‎‎ هاي تخصصي و کارگاه‏‏هاي مشاوره‏‏اي در بنياد را نيزدر راستاي توانمندسازي نخبگان در حوزه مهارت‌هاي زندگي ذکر کرد .
خروج نخبگان خاموش از چرخه حمايت بنياد
شاه ‎‎ نظري در پايان نيز يادآور شد: تعداد مخترعين و صاحبان استعداد برتر استان که تا کنون از تسهيلات بنياد استفاده کرده ‎‎ اند حدود 660 نفر ميباشند که از اين تعداد 214 نفر مخترعو 446 نفر مستعد برتر هستند. همچنين بالغ بر40 نفر از اين عزيزان عضو هيأت علمي بوده و بيست نفر نيز در خارج کشور تحصيل مي‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/5005/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

باران سیل آسا شهر یزد را دچار آبگرفتگی کرد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

فیلم / باران شدید و سیل در یزد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ضرورت شناسایی و تشکیل بانک نخبگان جهت استفاده در پست‌های مدیریتی کشور

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

توجه به نیروی انسانی رویکرد قوه قضائیه است

خسارت‌های ناشی از سیل در جاده‌های استان یزد (فیلم)

بارش بی‌سابقه باران در تفت / جاری شدن سیل در رودخانه‌ها+فیلم

آخرین جزئیات سیل کم‌سابقه در یزد

امدادرسانی آتش‌نشانان یزد به خودروهای درگیر در فرونشست زمین

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

راه حل برون رفت از مشکلات کشور ایمان به شعار ما می‌توانیم است

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌های ناشی از سیل را کاهش داد

آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌ ناشی از سیل را کاهش داد

تا 24 ساعت آینده میزان خسارت‌ها برآورد می‌شود

تکمیل راه آهن خواف هرات

وضعیت جاده‌های استان یزد / خسارت 6000 میلیارد تومانی سیل سال گذشته

جاری شدن سیل در رودخانه‌های تفت

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

انجام بیش از 331 هزار آزمایش کلرسنجی از شبکه‌های توزیع آب استان یزد

احتمال پس‌زدگی روان آب‌ها از شبکه فاضلاب خانگی یزد

استقبال گسترده دانش‌آموزان یزدی از رویداد ایده شو دانش‌آموزی

بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی

بارش باران سیل آسا در یزد

آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان اشکذر

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ناسا یک گام به کشف حیات بیگانه در مریخ نزدیک‌تر شد

ستاره هایی که درآسمان میبینیم چه اندازه ای هستند؟

تداوم طرح نور با جدیت

توقیف کامیون حامل سوخت قاچاق در یزد

دستگیری سارقان سابقه دار باطری خودرو در یزد

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی در یزد

خروش رودخانه فصلی در روستای سانیج+فیلم

پیشرفت فیزیکی 85 درصدی پروژه عمرانی آبرسانی شهرستان میبد

چادرملو علیه چهار صحنه داوری نیم فصل دوم

لیگ دسته دوفوتسال بزرگسالان کشور

بررسی آخرین وضعیت طرح جذب منابع و سرمایه های خرد اتباع

آخرین جزئیات سیل در یزد | بارش بی سابقه باران در تفت ‌؛ آخرین شرایط در یزد چگونه است؟

پیشرفت فیزیکی 85 درصدی طرح عمرانی آبرسانی شهر میبد

پیشرفت فیزیکی 85 درصدی طرح آبرسانی شهر میبد