خبر یزد

آخرين مطالب

مدير بانك خون بند ناف رويان جهادانشگاهي خبر داد:

درمان 120 كودك فلج مغزي با استفاده از سلول‌هاي‌ بنيادي/ذخيره‌سازي خون‌ بندناف يك بيمه بيولوژيكي است علمي

  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - مدير بانك خون بند ناف رويان جهادانشگاهي كشور ازاجراي فاز نخست طرح استفاده از سلول‌هاي بنيادي براي درمان 120 كودك فلج مغزي كشوردر سالجاري خبر داد. به گزارش ايسنا – منطقه يزد، «مرتضي ضرابي» امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به سابقهفعاليت پژوهشكده رويان جهاددانشگاهي از اوائل دهه 80، يكي از چالش‌‌هاي مهم شروعبكار اين حوزه در كشورمان را مباحث اخلاقي مرتبز با دانش سلول‌هاي بنيادي خواند وگفت: مقام معظم رهبري در پي‌نوشت نامه‌اي كه در اين باره برايشان ارسال شد،فرمودند: «به دوستان بگوييد؛ با همت و پشتكار هدف‌هاي بزرگ اين تحقيقات را دنبالكنند و اين ثروت هنگفت انساني را براي ملت و كشور و خود، توليد نمايند. انشااللهموفق باشند، مراقب باشند كه ساختن قطعات يدكي انسان به توليد انسان منتهي نشود.»
وي در ادامه به وي‍ژگي‌‌هاي سلول‌هاي بنيادي اشارهو انواع آن را شامل سلول‌هاي بنيادي جنيني، سلول‌هاي بنيادي بالغين و سلول‌هاي بنياديخون بند ناف ذكر كرد.
ضرابي با اشاره به اين كه امروز بسياري از محققانمعتقد هستند كه سلول‌هاي بنيادي در تمام بافت‌هاي انسان وجود دارد، در موردمهمترين ويژگي‌هاي خون بند‌ناف و سلول‌هاي بنيادي آن اظهار كرد: دسترسي آسان وبدون درد، بي‌خطر بودن تهيه ان براي مادر و نوزاد، كاهش ريسك انتقال آلودگي ويروسيو همچنين كاهش شانس رد پيوند و همچنينامكان بيشتر تطبيق ژنتيكي بين دهند و گيرنده از جمله مهمترين ويژگي‌هاي خون بندناف است.
وي خاطرنشان كرد: از بند ناف نوزاد در هنگام تولدبين 80 تا 200 ميلي‌ليتر خون استحصال مي‌شود كه در صورت خون‌گيري از آن حداكثر 10دقيقه مي‌تواند در توليد نمونه سلول‌هاي بنيادي مورد استفاده قرار گيرد.
مدير بانك خون بند ناف رويان جهادانشگاهي با اشارهبه نگهداري از نمونه‌هاي سلول‌هاي بنيادي خون بند ناف در بانك‌هاي عمومي و خصوصي،تصريح كرد: نمونه‌هاي موجود در بانك‌هاي عمومي همواره با نيت خيرخواهانه و به صورترايگان اهدا و براي استفاده در بيماران يا مصارف تحقيقاتي نگهداري مي‌شود ولي دربانك‌هاي خصوصي در قبال دريافت هزينه‌هايي، مالكيت نمونه براي شخص حفظ و نگهداريمي‌شود.
وي در اين باره اعلام كرد: هم‌اكنون در بانك‌هايعمومي دنيا 850 هزار نمونه و در بانك‌هاي خصوصي 3.5 ميليون نمونه نگداري مي‌شود وتاكنون نيز 35 هزار مورد پيوند سلول‌هاي بنيادي انجام شده است يعني به طور متوسط سالانهدو هزار پيوند در دنيا از نمونه‌هاي خون بند ناف انجام مي‌شود.
وي در مورد اين ارقام در ايران اظهار كرد: در حالحاضر در بانك‌هاي عمومي خون بندناف كشورمان 15 هزار نمونه و در بانك‌ خصوصي پژوهشكده رويانجهاددانشگاهي قريب 82 هزار نمونه ذخيره‌سازي شده است كه در نوع خود بي‌نظير است.
ضرابي با اشاره به استخراج اطلاعات ژنتيكي 65 هزارنمونه ذخيره شده در رويان، شانس پيدا كردن نمونه براي بيماران از بانك‌هاي عمومي و خصوصي اين مركز را بيش از 60درصد عنوان كرد و گفت: البته متاسفانه به دليل كمبود مراكز پيوند در كشور گاهاًبيماراني با وجود پيدا كردن نمونه پيوند نتوانسته‌اند از آن بهره گيرند كه در اينرابطه نيازمند توجه بيشتر مسئولان حوزه درمان كشور هستيم.
وي ياداور شد: خوشبختانه در حال حاضر كليه فرآيندهايپردازش و ذخيره‌سازي سلول‌هاي بنيادي خون بند ناف مطابق استانداردهاي جهاني است ونمونه‌ها در تانكرهاي مخصوص و در دماي 196 درجه سانتيگراد زير صفر نگهداري مي‌شود.
به گفته وي، در حال حاضر اين مركز داراي 28نمايندگي در استان‌هاي كشور و يك نمايندگي در كردستان عراق است ولي به زودي درديگر استان‌هاي كشور نيز راه‌اندازي مي‌شود و حتي درخواست‌هايي براي ايجادنمايندگي در كشورهايي مانند لبنان، عمان، عراق و تاجيكستان داريم كه در اين بارهدر حال رايزني هستيم.
مدير بانك خون بند ناف رويان جهادانشگاهي با اشارهبه انجام تاكنون 100 مورد پيوند سلول‌هاي بنيادي خون بندناف در كشور كه 20 مورد آنبا استفاده از نمونه‌هاي بانك خون رويان صورت گرفته است، با توجه به اين بيشترين سلول‌هايبنيادي موجود در خون بندناف از نوع خون‌ساز هستند، بيشترين استفاده از انها تاكنوندر رابطه با بيماري‌هاي خوني بوده است.
وي از انجام تحقيقات در مورد 107 كارآزمايي بالينيبراي استفاده از سلول‌هاي بنيادي خون بند ناف براي درمان ديگر بيماري‌ها خر داد و اعلامكرد: بزرگترين طرح استفاده از سلول‌هاي بنيادي كشور اخيراً در قالب تفاهم‌نامه‌ايبا مركز طبي كودكان، سازمان انتقال خون و ستاد سلول‌هاي بنيادي براي عمل پيوند و درمان120 كودك بيمار 5 تا 13 سال دچار فلج مغزي در فاز نخست براي سالجاري منعقد شده است.
ضرابي با بيان اين كه پذيره‌نويسي فاز نخست اين طرحانجام شده است، ابراز اميدواري كرد: با موفقيت فاز اول در سالجاري، در فاز دوم طرحفراخوان براي ثبت‌نام بيماران جديد انجام خواهد شد.
وي با اشاره به استفاده از ضايعات زايماني مهم ديگريمانند پرده جنيني و سلول‌هاي ديگر موجود در بند ناف، اعلام كرد: در شش ماهه دومسالجاري طرح جمع‌اوري سلول‌هاي بنيادي پالپ دندان(دندان‌هاي شيري) را كليد خواهيمزد.
وي در مورد اين سئوال كه ذخيره‌سازي سلول‌هاي بنياديبراي چه خانواده‌هايي توصيه مي‌شود، اظهار كرد: براي عوم مردم حداقل در قالب بانكهاي عمومي توصيه مي‌شود ولي خانواده‌هايي كه داراري سابقه بيماري‌هاي خوني مانند تالاسمي،سرطان و غيره هستند، مانند يك بيمه بيولوژيكي مهم تلقي مي‌شود و مورد تاكيد است.
اين مسئول در مورد هزينه‌هاي ذخيره‌سازي نمونه‌هايخون بند‌باف نيز اظهار كرد: معولاً در بانک عمومی هزینه‌ای از خانواده‌ها دریافت نمی‌شودو در صورتی که بتوانیم این بانک‌ها را گسترش دهیم همه خانواده‌ها می‌توانند ذخیره‌سازیرا انجام دهند ولي در مورد بانک خصوصی پژوهشكده رويان هزينه اوليه معادل 2.5 میلیونتومان و سالانه 120 هزار تومان براي نگهداري اخذ مي شود.
وي اين ميزان هزينه را در مقايسه با برخي كشورهايمنطقه اندك خواند و گفت: هرچند اين هزينه شاید در نگاه اول زیاد باشد ولی در صورتیکه خانواده‌ای نیاز به پیوند داشته باشند بايد متحمل هزینه‌هاي بسیار بیشتري شود.
وي از فراهم كردن امكاناتي مانند تقسیط و پرداختتسهيلات به خانواده‌ها در صورت تمايل به اين اقدام خبر داد و افزود: خانواده‌هایی کهشرایط خاص از جمله بیماری‌های تالاسمی داشته باشد نيز بعضاً رایگان تحت حمايت قرارمي‌گيرند.
وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به همكاري نزدیکبه 400 بیمارستان کشور و همكاري 150 كارشناس خون‌گيري با اين مركز، گفت: خانواده‌هاییکه می خواهند از خدمات بانک خون بند ناف استفاده کنند، باید پیش از زایمان يعني درماه نهم بارداري با مراجعه به سايت بانك خون بند ناف رويان جهاددانشگاهي به صورت اینترنتیثبت‌نام کنند تا هماهنگي‌هاي لازم براي خون‌گيري در هنگام زايمان برايشان انجامشود. ‌
ضرابي در پايان با بيان اين كه بیش از 95 درصد از نمونه‌هاییکه دریافت می‌کنیم ذخیره‌سازی می‌شود ، خاطرنشانكرد: خوشبختانه در حالي آمار جهانی در ارتباط با آلودگی نمونه‌ها سه تا پنج درصداست، این آمار در كشورمان حدود 0.5 درصد است كه آماري قابل دفاع و مورد توجه درجهان است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/5513/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی