خبر یزد

آخرين مطالب

معاون اداره کل راهداری استان یزد: افزایش دامنه سودآوری یکی از اهداف مجتمع‌های رفاهی بین راهی است اقتصادي

معاون اداره کل راهداری استان یزد: افزایش دامنه سودآوری یکی از اهداف مجتمع‌های رفاهی بین راهی است
  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - معاون فنی و بهره‌برداری اداره كلراهداری و حمل و نقل جاده‌ای یزد بر لزوم و اهداف احداث مجتمع‌های خدماتی رفاهیبین راهی تاكید كرد و گفت: افزایش دامنه سود آوری زمین‌های منطقه و ایجاد توازن زمین‌هایدور افتاده نسبت به زمین‌های شهری از جمله ویژگی ساخت مجتمع های خدماتی رفاهی بینراهی است .
به گزارش ایسنا-منطقه یزد،«محمد معتمدی»با بیان این‌که جاده‌ها از مكان‌های پرخطر هر منطقه به شمار می‌آیند، اظهار کرد:متأسفانه جادهای کشور هرسال آمار مرگ و میر بالایی در اثر سوانح رانندگی به خوداختصاص می‌دهند .
وی افزود: تحلیل انجام شده بر روی آمارتصادفات نشان می‌دهد كه بیش از نیمی از تلفات جاده‌ای ناشی از واژگونی و تصادفناشی از خواب آلودگی رانندگان بوده كه راننده در حین رانندگی از استراحت كافیبرخوردار نبوده است و برای كاهش این تصادفات جاده‌ای، احداث مجتمع‌های خدماتیرفاهی بین راهی می تواند نقش مهمی داشته باشد .
معاون فنی و بهره‌برداری اداره كلراهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد، تصریح نمود: مجتمع‌های خدماتی رفاهی بینراهی به عنوان عضوی از یک نظام زیستی كه با حوزه تحت استقرار خود دارای ارتباطمتقابل، شدند و بر این پایه، اعتقاد بر آن است كه مجتمع های خدماتی رفاهی بینراهی، كاركرد منطقه‌ای و فراتر از تامین خدمات مورد نیاز رهگذاران جاده‌ها و توسعهپایدار منطقه‌ای و رشد و توازن منطقه، از طریق ساماندهی خدماتی رفاهی بین راهیدارد .
این مقام مسئول گفت: مجتمع‌های خدماتیرفاهی و تیر پارک‌ها، مجموعه‌هایی هستند که به منظور تمرکز خدمات مورد نیازرانندگان وسایل نقلیه ایرانی و خارجی و سرنشینان آنها در طول جاد‌های ارتباطی کشوراحداث شدند و دارای امکانات و خدمات بهداشتی، درمانی، رستوران، نمازخانه، جایگاهعرضه سوخت، پارکینگ و سایر خدمات رفاهی هستند .
معتمدی در ادامه با اشاره به فراهمكردن زمینه‌های لازم برای احداث این مجتمع‌ها از طریق بخش خصوصی، خاطرنشان کرد:تمركز كلیه خدمات مورد نیاز رانندگان و مسافران در یک مجتمع خدماتی رفاهی بینراهی نیازمند برقراری ارتباط و اخذ مجوز از سازمان‌ها است و از نظر مالی هم برایاحداث، بهره برداری و ساماندهی مجتمع های خدماتی رفاهی نیاز به سرمایه گذاری می‌باشدكه خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این زمینه، اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان موفق به جذبسرمایه گذارهای فعال شده است .
وی افزود: همانگونه كه اشاره شد نمی‌توانمجتمع‌های خدماتی رفاهی بین راهی و راه‌ها را به صورت مستقل از بستر آنها یعنیمنطقه و ساكنان آن مورد توجه قرار داد ولی در این زمینه،‌ بر اساس «نظریه نظام‌ها»مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین راهی به طور مستمر با محیط اطراف خود در حال تبادلمتقابل یعنی تاثیر گذاری و تاثیر پذیری هستند، از این رو نقش های مختلفی اعم ازاقتصادی، بازرگانی، اجتماعی،‌ فرهنگی، سیاسی،‌ دفاعی،‌ بصری و زیست محیطی بر آنهامترتب است .
معاون اداره کل راهداری یزد در موردنقش اقتصادی مجتمع های بین راهی، ادامه داد: معیار اصلی در بررسی نقش اقتصادیمجتمع‌های خدماتی – رفاهی بین راهی توجه به اصل اقتصادی عرضه و تقاضاست، خدمات‌رسانیاین مجتمع‌ها به مناطق اطراف باعث افزایش دامنه سود آوری زمین‌های منطقه و ایجادتوازن و برابری زمین‌های دور افتاده نسبت به زمین‌های شهری می‌شود .
همچنین ارائه خدمات به مسافران و رهگذران با توجه به لزومآسان سازی امور مسافرت ، به علت مهیا ساختن كالا و خدمات مورد نیاز آنها ، كاهشهزینه های جابه جایی و پویایی نیروی كار و تولید در مقیاس بزرگ را در پی می آورد .
این مقام مسئول تصریح کرد: این مجتمع‌هایمی‌توانند با عرضه خدمات كالا، در كاهش هزینه سفر موثر افتند و با فراهم ساختنخدمات مورد نیاز ، قابلیت منطقه برای جذب مسافران به واسطه وجود مناظر مناسب طبیعی، ارائه خدمات ، تمركز در یك مكان ، وجود تاسیسات امدادی ، ایجاد فرصت های شغلی فگسترش ساختن عرضه خدمات افزایش دهند و نتایجی همچون رفع خستگی مسافر، كاهش حوادثناشی از شفر ف تامین نیازهای امدادی و رفاهی سفر و ارتباط بخشیدن بین حوزه‌هایزیستی درون منطقه ای را به دنبال داشته باشند .
وی در مورد نقش بازرگانی مجتمع های بینراهی افزود: احداث مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین راهی با توجه به آسان سازی امر سفر،كاهش هزینه‌های جابه جایی كالا در پی دارد كه نتیجه مستقیم آن پویایی نیروی كار وتقسیم كار جغرافیایی خواهد بود . علاوه بر آن، اصلاح الگوی مصرف،‌ محرومیت زداییاز مناطق دور افتاده، تامین كالاهای مورد نیاز منطقه توسط مجتمع ها، كاهش قیمتكالاها در عرصه‌های شهری و منطقه‌ای اطراف و كاهش تمركز ناشی از وجود نیاز مندی‌هایمنطقه‌ای در سطح شهرها از اعم نقش‌های بازرگانی این مجتمع ها محسوب می‌گردد،همچنین ایفای این نقش ها توسط مراكز خدماتی رفاهی بین جاده ای به طور غیر مستقیمباعث ایجاد تعادل بین اراضی منطقه ای خواهد گشت، ایجاد مراكز فعالیت شغلی پراكندهای كه سهمی از آنها بر عهده مجتمع‌های خدماتی رفاهی خواهد بود و نیز مبحث جلوگیریاز حمل و نقل مضاعف از روستا به شهر و شهر به روستا، از آن جمله می باشد .
معاون اداره کل راهداری و حمل و نقلجاده ای استان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش اجتماعی مجتمع های بینراهی، گفت: نتایج برنامه ریزی برای ارزش‌های اجتماعی در بلند مدت نمایان می شود،نقش ارزش‌های اجتماعی مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین راهی در كوتاه مدت ملموس نیستولی مهمترین تاثیرات آن در سطح ملی می‌تواند شامل ایجاد انگیزه در پیوستگی ساكنانمنطقه با یكدیگر، ترغیب به گردشگری توسط گروه‌های مختلف جمعیت، آشنایی اقوام وفرهنگ‌های مختلف با یكدیگر، ایجاد روحیه‌های شاد به خاطر وجود تسهیلات ناشی ازسفر، اطمینان خاطر مسافران از نحوه و كیفیت عرضه كالا و خدمات، و مواردی مشابهآنها می‌باشد .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/6064/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

فعالیت سامانه بارشی تا پیش از ظهر امروز در استان

نقش موثر هنر در انتقال اندیشه شهدا به نسل آینده + عکس

پروژه نهضت ملی مسکن شهرستان نیر 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

خدمت رسانی به گردشگران و مسافران بهاباد به نحو احسن

حضور تیم رباتیک دانشگاه آزاد یزد در مسابقات بین‌المللی ربوکاپ

اعزام 10 تیم امدادی هلال احمر یزد به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

ثبت 62.9 میلیمتر باران در مهریز یزد